Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2014
Hei. Jeg røyker cannabis og studerer medisin. Vil det ha noe konsekvenser i forhold til utdannelsen min hvis jeg skulle bli tatt med noe på meg? Håper noen vet! :-)
Jeg tviler på at det vil få konsekvens for utdanningen din, men det kan jo få konsekvenser for framtidige jobbmuligheter.
Jeg har en kompis som studerer medisin i Budapest, han røyker han også, men han sier at det hjelper han bevare konsentrasjonen, han sliter litt med konsentrasjonsvanskeligheter, men etter han har tatt et par, så kan han sitte å lese hele kvelden.

Men det juridiske så tror jeg du står litt verre stilt om du blir busta i Norge.
"Øko-Terrorist"
En lege som blir tatt for misbruk av substanser vil vel miste retten til å skrive ut resepter?
Sitat av tr80r Vis innlegg
En lege som blir tatt for misbruk av substanser vil vel miste retten til å skrive ut resepter?
Vis hele sitatet...
Men gjelder dette cannabis?
Vil ikke si at det er ett stort problem om en lege røyker cannabis og skriver ut resepter for alt mulig annet, men hva vet vel jeg.
jeg reagerer ekstremt på at leger gjør slikt, men det er verre om du hadde hatt et drikkeproblem.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
jeg reagerer ekstremt på at leger gjør slikt, men det er verre om du hadde hatt et drikkeproblem.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Leger har jo et privatliv de og som mest sansynligvis inneholder festing og lignende ''usunne'' aktiviteter.

Om legen min satt å røyka litt engang iblandt hadde ikke det bekymret meg noe.
Det er jo mye verre for legen som mest sansynligvis mister jobben om han blir tatt.
Sist endret av Bombasa; 10. oktober 2012 kl. 15:55.
Ikke Værst På PC
Men er ikke det å bruke rusmidler for å øke konsentrasjonen i studier det samme som hvis du doper deg i sykkelsporten for å sykle raskere og holde ut lengre. Dette blir urettferdig for de som velger å ikke bruke dop. Disse vil jeg si jukser i studiene.
Sitat av Skrivebordet Vis innlegg
Men er ikke det å bruke rusmidler for å øke konsentrasjonen i studier det samme som hvis du doper deg i sykkelsporten for å sykle raskere og holde ut lengre. Dette blir urettferdig for de som velger å ikke bruke dop. Disse vil jeg si jukser i studiene.
Vis hele sitatet...
Så lenge de redder liv, gir folk en god faen i hvordan man lærte seg å redde liv.
Sitat av Skrivebordet Vis innlegg
Men er ikke det å bruke rusmidler for å øke konsentrasjonen i studier det samme som hvis du doper deg i sykkelsporten for å sykle raskere og holde ut lengre. Dette blir urettferdig for de som velger å ikke bruke dop. Disse vil jeg si jukser i studiene.
Vis hele sitatet...
Det er ingen forskning som sier at cannabis øker konsentrasjonen, det er derimot bevist at dopet syklister bruker, gjør at en holder ut lengre.
Sammenlikningen din er helt i krusedull.
Du kan da vel ikke mene at en person med konsentrasjonsvansker som bruker cannabis for å kunne konsentrere seg bedre når han studerer er definert som juksing?
Om jeg tar en koffeinpille før eksamen, vil det si at jeg jukser? -.-
jeg reagerer ekstremt på at leger gjør slikt, men det er verre om du hadde hatt et drikkeproblem.
Vis hele sitatet...
Ja hvem hadde ikke reagert ekstremt om en lege misbruker cannabis!
Sist endret av chanislavi; 10. oktober 2012 kl. 16:47.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Skrivebordet Vis innlegg
Men er ikke det å bruke rusmidler for å øke konsentrasjonen i studier det samme som hvis du doper deg i sykkelsporten for å sykle raskere og holde ut lengre. Dette blir urettferdig for de som velger å ikke bruke dop. Disse vil jeg si jukser i studiene.
Vis hele sitatet...
ettersom utdanning ikke er en konkurransesport så ser jeg ikke helt argumentet ditt.
Ikke Værst På PC
Sitat av somnium Vis innlegg
ettersom utdanning ikke er en konkurransesport så ser jeg ikke helt argumentet ditt.
Vis hele sitatet...
Det er en konkurranse om hvem som får hvilken jobb.

Sitat av chanislavi Vis innlegg
Det er ingen forskning som sier at cannabis øker konsentrasjonen, det er derimot bevist at dopet syklister bruker, gjør at en holder ut lengre.
Sammenlikningen din er helt i krusedull.
Du kan da vel ikke mene at en person med konsentrasjonsvansker som bruker cannabis for å kunne konsentrere seg bedre når han studerer er definert som juksing?
Om jeg tar en koffeinpille før eksamen, vil det si at jeg jukser? -.-

Ja hvem hadde ikke reagert ekstremt om en lege misbruker cannabis!
Vis hele sitatet...
Her snakker jeg om rusmidler, ikke spesifikt cannabis.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Skrivebordet Vis innlegg
Det er en konkurranse om hvem som får hvilken jobb.
Her snakker jeg om rusmidler, ikke spesifikt cannabis.
Vis hele sitatet...
det er like fullt ikke en konkurranseSPORT, som er lovpålagt å ta hensyn til dopingreglene.

det blir som å klage over at noen har fordel i fotball ved å trene mer enn andre.

det at cannabis er ulovlig er eneste ankepunktet her, men det er på et generelt grunnlag og ikke fordi det potensielt hjelper en å studere.
Ikke Værst På PC
Sitat av somnium Vis innlegg
det er like fullt ikke en konkurranseSPORT, som er lovpålagt å ta hensyn til dopingreglene.

det blir som å klage over at noen har fordel i fotball ved å trene mer enn andre.

det at cannabis er ulovlig er eneste ankepunktet her, men det er på et generelt grunnlag og ikke fordi det potensielt hjelper en å studere.
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt, det skal jeg innrømme. Men du må innrømme at jeg også har et poeng? Det er snakk om å ta jobbene til de som følger loven.(På dette området ihvertfall)
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Skrivebordet Vis innlegg
Jeg ser poenget ditt, det skal jeg innrømme. Men du må innrømme at jeg også har et poeng? Det er snakk om å ta jobbene til de som følger loven.(På dette området ihvertfall)
Vis hele sitatet...
jeg skjønner problemstillingen selvsagt.

jeg føler likevel at det blir litt irrelevant i denne sammenhengen, siden man ikke har noen lover (forutenom narkotika / doping / legemiddel-listene) som forbyr en person å tilegne seg ferdigheter basert på inntak av en substans, selv om det gir en potensiell fordel ved studier eller andre områder.

grunnen til at jeg føler det blir irrelevant er også grunnet et par poeng/spørsmål;

det er tilfeldigheter som gjør at denne personen lærer bedre ved hjelp av cannabis. forskning viser at inntak av cannabis faktisk har motsatt effekt (redusert korttidshukommelse bl.a).

om man skal ha et juridisk reglement rundt en slik situasjon, skal man da forby alt av stoffer som gir en potensielle fordeler ved studier?

hva om en person blir roligere av et glass whiskey? hva med en person som har resept på beroligende stoffer som gjør at personen slapper av og lærer mer? hva med en person som har resept på ritalin/concerta/annen adhd-medisin som definitivt kan gi positive effekter mtp. læring, utholdenhet og energi?

jeg ser spørsmålet ditt og det er absolutt noe å tenke på, men pr. i dag har man ikke noe konkret reglement som sagt mtp. det å tilegne seg kunnskap, og i denne saken hvordan man velger å gjøre dette / hvor effektivt man gjør det.

det man må ta hensyn til er det at cannabis pr. dags dato er ulovlig, og en student eller utøvende lege bør i så fall straffes for dette og ikke pga. måten stoffet påvirker hans evne til å lære.

ble litt rotete svar, beklager det.
Ikke Værst På PC
Sitat av somnium Vis innlegg
jeg skjønner problemstillingen selvsagt.

jeg føler likevel at det blir litt irrelevant i denne sammenhengen, siden man ikke har noen lover (forutenom narkotika / doping / legemiddel-listene) som forbyr en person å tilegne seg ferdigheter basert på inntak av en substans, selv om det gir en potensiell fordel ved studier eller andre områder.

grunnen til at jeg føler det blir irrelevant er også grunnet et par poeng/spørsmål;

det er tilfeldigheter som gjør at denne personen lærer bedre ved hjelp av cannabis. forskning viser at inntak av cannabis faktisk har motsatt effekt (redusert korttidshukommelse bl.a).

om man skal ha et juridisk reglement rundt en slik situasjon, skal man da forby alt av stoffer som gir en potensielle fordeler ved studier?

hva om en person blir roligere av et glass whiskey? hva med en person som har resept på beroligende stoffer som gjør at personen slapper av og lærer mer? hva med en person som har resept på ritalin/concerta/annen adhd-medisin som definitivt kan gi positive effekter mtp. læring, utholdenhet og energi?

jeg ser spørsmålet ditt og det er absolutt noe å tenke på, men pr. i dag har man ikke noe konkret reglement som sagt mtp. det å tilegne seg kunnskap, og i denne saken hvordan man velger å gjøre dette / hvor effektivt man gjør det.

det man må ta hensyn til er det at cannabis pr. dags dato er ulovlig, og en student eller utøvende lege bør i så fall straffes for dette og ikke pga. måten stoffet påvirker hans evne til å lære.

ble litt rotete svar, beklager det.
Vis hele sitatet...
Jeg ble litt klokere nå Du formulerte deg godt synes jeg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av bærgen Vis innlegg
Hei. Jeg røyker cannabis og studerer medisin. Vil det ha noe konsekvenser i forhold til utdannelsen min hvis jeg skulle bli tatt med noe på meg? Håper noen vet! :-)
Vis hele sitatet...
Den alvorligste konsekvensen er at du kan miste autorisasjonen/lisensen din hvis du blir tatt for brudd på narkotikalovgivningen når du arbeider som lege.