Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1819
Hei!

Jeg er på utkikk etter en god laptop. Det som er viktig for meg er at den har rask oppstart, har godt tastatur og touchpad og at den er ganske lett. Jeg vil også at den skal ha muligheten til å spille noen lette spill. Derfor har jeg sett litt på fjorårets MacBook pro 13". Jeg kjenner flere som har den og de virker veldig positive til den.

Vil bare vite hva dere andre her synes om den laptopen, og/ eller om dere har noen andre forslag til gode laptoper som stiller kravene til den samme prisklassen.
Asus Zenbook UX305 er billigere. Mange ulike modeller med ulike specs, men denne er eks. halvpris: http://www.prisjakt.no/product.php?p=3973691 Det er en ypperlig maskin som kan hevde seg med MBP13" uten problemer.
Min skolePC er en Macbook Pro Retina 13" (mid 2014), og er veldig fornøyd med den. Nå skal det sies at den var litt dyr, men jeg har ikke noe å klage på angående maskinen. Jeg må forøvrig si meg enig i at det er mange gode alternativer til mac, men det er noe du bør veie opp selv ut fra din økonomi og ditt behov.
Hvorfor skal alle på død og liv alltid anbefale en Mac, ikke en kjeft på arbeidsplassen min tar i dette med ildtang og vi har i tillegg en massiv slegge klar til alle Macer.

Men alvorlig, hvis du MÅ bruke så mye penger, ta en titt på hp spectre, det er kvalitet. Deilig å beføle, lett og nydelig.
Mac blir anbefalt fordi de funker utrolig bra til skole og jobbsammenheng samt at de også har blitt bedre når det kommer til annet bruk.

Alle pcer er som regel raske istarten, etter noen uker eller mnd så blir de tregere.

Disse ble anbefalt av tek.no i sommer.
Link til tek.no artikkelen

Asus Zenbook
13 tommer, 1920 x 1080, 1,2kg, Intel Core m3, 8 GB minne, 256 GB lagring.
8 490,-

Acer Aspire S 13
13 tommer, 1920 x 1080, 1,33kg, Intel Core i3, 4GB minne, 256 GB lagring.
7 495,-

Microsoft Surface Pro 4 (med tastatur)
12 tommer, 2736 x 1824, 1,1kg, Intel Core m3, 4 GB minne, 128 GB lagring.
8 990,-

Apple MacBook Air 13.3 i5 1.6GHz 8GB 128GB
13 tommer, 1440 x 900, 1,3kg, Intel Core i5, 8 GB minne, 128 GB lagring.
9 888,-

Apple MacBook Pro 13 i5 2.7GHz 8GB 128GB (Early 2015)
13 tommer, 2560 x 1600, 1,6 kg, Intel Core i5, 8 GB minne, 128 GB lagring.
12 490,-
eier selv en macbook pro retina 13" mid 2014, fungerer helt greit til skolearbeid, men skulle jeg ha kjøpt ny pc for egne penger hadde jeg heller kjøpt en HP eller lenovo. Mac blir tregt det også, men bra batteri har de.
Slæsken, og tek.no er jo ikke bare LITT apple lovere...

Og kan jeg da spørre, hva er det som gjør en mac outstanding til skolearbeid og jobb? Det at du kan installere citrix receiver på den for å kunne logge inn i ett windows miljø og jobbe?
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Slæsken, og tek.no er jo ikke bare LITT apple lovere...

Og kan jeg da spørre, hva er det som gjør en mac outstanding til skolearbeid og jobb? Det at du kan installere citrix receiver på den for å kunne logge inn i ett windows miljø og jobbe?
Vis hele sitatet...
batteritid på macbooks er veldig bra, på en vanlig skoledag med kun word, så estimerer den ca 13 timer på batteriet. Skal ikke akkurat stole blindt på det, men holder da solide 10 timer. Har også windows 7 til diagnose på bil osv, på samme pcen. Merker godt at den ikke holder like bra da jeg bruker windows 7 til surfing. Nå er jo heller ikke systemet optimalisert for windows 7.
Ok, og hvilken skoledag varer 13 timer? Er ikke office på windows ett like bra alternativ? Hva med at den har forrige generasjons prosessor kontra en spectre som har 7200u og i tillegg bedre batteritid?
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Ok, og hvilken skoledag varer 13 timer? Er ikke office på windows ett like bra alternativ? Hva med at den har forrige generasjons prosessor kontra en spectre som har 7200u og i tillegg bedre batteritid?
Vis hele sitatet...
en dag på høyskolen kan fort vare endel timer, det får jeg selv oppleve. cpuen jeg bruker er haswell, og jeg er imponert over batteritiden til den sammen med osx.
Kan ikke du prøve å holde deg til topic istedenfor å kverrulere på alt og alle da?

Batteritid har faktisk ganske mye å si, uansett om det er 13 timer, 24 timer, 48 timer osv.
Det er heller ikke alle som drar rett hjem etter skole og jobb for å lade pcen sin så da er det greit å ha god batteritid, samt batteritiden gjelder kun når pcen står ubrukt og ikke når den er ibruk, for når den er i bruk draines batteriet fortere en de ''13'' timene de skriver på esken.

En skolepc skal funke til å skrive med, gå inn på nettet, lage presentasjoner og lignende, du skal ikke drive et atomkraftverk ifra den.

Eneste grunnen du har for at mac er dårlig er fordi du liksom måtte installere citrix 1 gang?
Har ikke nevnt med ett ord at mac er dårlig, jeg bare finner ingen gode grunner til at den er bedre enn den spectren jeg anbefalte og at jeg ikke forstår logikken i at det er apple apple for alle pengene.

Hvid du vurderer å bruke den summen på en bærbar så gjelder det også andre typer enn apple.

Dessuten å presisere at den har bedre batteritid, bedre cpu er ikke å kverulere, det er fakta. Er du som dro inn at mac er anbefalt på skole og på jobb, jeg bare spør hvorfor, og du finner ingen gode argumenter annet enn å si at den har 13 isj timer batteritid og kan kjøre office.

Hvis grunnen til ts er at han ønsker apple sitt os så er det valid som bare det.

Sitat av tennbrikket Vis innlegg
en dag på høyskolen kan fort vare endel timer, det får jeg selv oppleve. cpuen jeg bruker er haswell, og jeg er imponert over batteritiden til den sammen med osx.
Vis hele sitatet...
Er ikke noe galt med batteritiden på en Mac, oset er helt fint til å surfe og skrive ting i, det er mange gode alternativer.
Men først må ts bestemme på forhånd hvor mye penger, ett budsjett.

Dessuten så er den innebygde kodecen i kaby lake helt vanvittig, dette alene er grunnlag nok for å ikke engang vurdere eldre arkitektur.
Sist endret av SinHazzard; 4. januar 2017 kl. 23:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Har ikke nevnt med ett ord at mac er dårlig, jeg bare finner ingen gode grunner til at den er bedre enn den spectren jeg anbefalte og at jeg ikke forstår logikken i at det er apple apple for alle pengene.

Hvid du vurderer å bruke den summen på en bærbar så gjelder det også andre typer enn apple.

Dessuten å presisere at den har bedre batteritid, bedre cpu er ikke å kverulere, det er fakta. Er du som dro inn at mac er anbefalt på skole og på jobb, jeg bare spør hvorfor, og du finner ingen gode argumenter annet enn å si at den har 13 isj timer batteritid og kan kjøre office.

Hvis grunnen til ts er at han ønsker apple sitt os så er det valid som bare det.



Er ikke noe galt med batteritiden på en Mac, oset er helt fint til å surfe og skrive ting i, det er mange gode alternativer.
Men først må ts bestemme på forhånd hvor mye penger, ett budsjett.

Dessuten så er den innebygde kodecen i kaby lake helt vanvittig, dette alene er grunnlag nok for å ikke engang vurdere eldre arkitektur.
Vis hele sitatet...
akkurat codecen skal jeg være enig med deg i.
Trådstarter
5 0
Jeg sjekket ut HP Spectre og jeg må si at det ser ut som en meget god laptop, men det at man ikke kan få den i andre fargekombinasjoner ødelegger det litt for meg. Det er også litt synd å se at den kun har 3 USB-C og en AUX-inngang på baksiden. Skulle helst hatt en HDMI-inngang om jeg skulle brukt den til presentasjoner, eller om jeg skulle brukt laptopen til å se på noe på tven. Som dere har nevnt så er også batteritiden veldig viktig.

Angående hvilket OS jeg foretrekker så er det egentlig ikke så farlig for meg hvilken jeg går for. Jeg for det meste brukt Windows tidligere, men jeg har ingenting imot OSX.
Fargene er nok som de er ja, men akkurat hdmi fikses lett med en adapter (billig) eller docking (dyrt). Dessuten støtter den miracast.
Jeg kjøpte meg MacBook pro retina 13 nå for ca et halvt år siden og jeg har aldri hatt en bedre pc. Den er enkel å bruke, har masse gode snarveier og jeg bruker den HVER DAG. Enten det er til skolearbeid eller til fritiden.

Det handler ikke om å skryte mac´er opp i skyene men det er noen veldig flotte maskiner. Jeg tviler på at så mange hadde kjøpt seg en mac hvis det hadde vært en elendig maskin.
Trådstarter
5 0
Prisen på MacBook pro 13" 256GB (2015) ble senket med 1000kr tidligere i dag på Expert. Den er nå 13490kr. Er det en grei pris for en slik laptop?
Sitat av Becsm8 Vis innlegg
Prisen på MacBook pro 13" 256GB (2015) ble senket med 1000kr tidligere i dag på Expert. Den er nå 13490kr. Er det en grei pris for en slik laptop?
Vis hele sitatet...
Jeg personlig hadde ventet til macbookene kom med nye Intel kaby lake. Dette vill gjøre det mulig å streame filmer i 4K blant annet med minimal prosessorkraft. Også syns jeg designet er ganske tøft på den nye imotsetning til 2015 versjonen. Men prisen for 2015 versjonen er ikke ille, så du kan fint gå for den nå.
http://www.multicom.no/multicom-xishan-w650r Anbefaler Multicom med hele mitt hjerte, har selv en pc fra dem. Den har vart i 5 år nå, har ikke hatt et eneste problem. Eneste jeg har gjort er å oppgradere til ssd. Har anbefalt dette videre til flere kompiser og bekjente, alle er like fornøyd.

Billig

Super kvalitet! Er så langt fra "designed to fail" som mulig *host* HP, Acer, Mac. *Host*

Veldig mye for pengene! Du kan gjerne høre en reklame fra Elkjøp etc der de sier "Kjempe pc for bare 7000,-" Kjøper du for samme verdi hos multicom får du ca 2.5x kraften.

Klarer greit å spille fleste spill.

Hva er det ikke å like?

Er ikke så erfaren med akkurat den pcen utenom at specsene ser ok ut. Er du derimot interessert i å spytte i 1000 kr ekstra, kjøp denne
http://www.multicom.no/multicom-kunshan-n150r. Har 2 venner som eier den og er kjempefornøyd. Ene gamer mye, andre bruker mye regjeringsprogram.
Sitat av blitZz96 Vis innlegg
http://www.multicom.no/multicom-xishan-w650r Anbefaler Multicom med hele mitt hjerte, har selv en pc fra dem. Den har vart i 5 år nå, har ikke hatt et eneste problem. Eneste jeg har gjort er å oppgradere til ssd. Har anbefalt dette videre til flere kompiser og bekjente, alle er like fornøyd.

Billig

Super kvalitet! Er så langt fra "designed to fail" som mulig *host* HP, Acer, Mac. *Host*

Veldig mye for pengene! Du kan gjerne høre en reklame fra Elkjøp etc der de sier "Kjempe pc for bare 7000,-" Kjøper du for samme verdi hos multicom får du ca 2.5x kraften.

Klarer greit å spille fleste spill.

Hva er det ikke å like?

Er ikke så erfaren med akkurat den pcen utenom at specsene ser ok ut. Er du derimot interessert i å spytte i 1000 kr ekstra, kjøp denne
http://www.multicom.no/multicom-kunshan-n150r. Har 2 venner som eier den og er kjempefornøyd. Ene gamer mye, andre bruker mye regjeringsprogram.
Vis hele sitatet...
forrige generasjon skjermkort. Hadde uten tvil oppgradert til årets skjermkort hvis jeg skulle hatt laptop med dedikert skjermkort.
Trådstarter
5 0
Tror nok ikke jeg går for noen av de laptopene pga størrelse og vekt, og fordi de kommer uten operativsystem.
Sitat av blitZz96 Vis innlegg

Super kvalitet! Er så langt fra "designed to fail" som mulig *host* HP, Acer, Mac. *host
Vis hele sitatet...
Ønsker gjerne en kilde jeg da på en såpass drøy påstand som "designed to fail"
Tror få med Mac er enig med deg, ei heller HP, HP er faktisk ganske store innen enterprise.

Flott at du setter Acer i samme bås som HP og Mac.

Tror aldri noensinne jeg har hørt om at kinamerkene til Multicom er overhodet vurdert på en arbeidsplass.
Men jeg lurer nå fælt uansett.... Forrige gang jeg trykket på kina multicom så gynget det i skroget, knirket og knaket ved bruk av pad, det lover sjeldent godt. Er de så godt bygget som du hevder eller er det bare at det er solid HW for en billig penge? For ja, speccs har den.

Den veier jo litt mer da så er ikke like enkel å dra med seg som laptoper som ikke er designet for gamere.
Sist endret av SinHazzard; 5. januar 2017 kl. 23:06. Grunn: quote leif
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Ønsker gjerne en kilde jeg da på en såpass drøy påstand som "designed to fail"
Tror få med Mac er enig med deg, ei heller HP, HP er faktisk ganske store innen enterprise.

Flott at du setter Acer i samme bås som HP og Mac.

Tror aldri noensinne jeg har hørt om at kinamerkene til Multicom er overhodet vurdert på en arbeidsplass.
Men jeg lurer nå fælt uansett.... Forrige gang jeg trykket på kina multicom så gynget det i skroget, knirket og knaket ved bruk av pad, det lover sjeldent godt. Er de så godt bygget som du hevder eller er det bare at det er solid HW for en billig penge? For ja, speccs har den.

Den veier jo litt mer da så er ikke like enkel å dra med seg som laptoper som ikke er designet for gamere.
Vis hele sitatet...
Sånn forbruker laptops har ganske varierende kvalitet. Har jobbet endel år i servicebransjen og det er ikke alt som har blitt like bra med årene, men det er heller ikke til å legge skjul på at mye kan rettes ved hjelp av software i dag. Husker også jeg så en dokumentar om tver (https://tv.nrk.no/serie/forbrukerins...214/08-01-2014 ) hvor produsentene bruker dårlige kondensatorer som gjør at folk bytter TVer oftere. 5 års reklamasjonsrett på det meste av elektronikk kjøpt i Norge uansett,så ikke så mye å være redd for, og sist men ikke minst så har all elektronikk en feil %

Angående multicom så har jeg hørt man får mye specs for pengene, men å rette garantifeil er ganske vanskelig da det er mye "no name" produsenter som lager komponentene, i tillegg så blir vell alt reparert lokalt hos multicom istedet for å bli sendt ned til produsent. Tviler på at multicom får fult av feilsøkingsskjemaer fra de som bygger PCene.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Sånn forbruker laptops har ganske varierende kvalitet. Har jobbet endel år i servicebransjen og det er ikke alt som har blitt like bra med årene, men det er heller ikke til å legge skjul på at mye kan rettes ved hjelp av software i dag. Husker også jeg så en dokumentar om tver (https://tv.nrk.no/serie/forbrukerins...214/08-01-2014 ) hvor produsentene bruker dårlige kondensatorer som gjør at folk bytter TVer oftere. 5 års reklamasjonsrett på det meste av elektronikk kjøpt i Norge uansett,så ikke så mye å være redd for, og sist men ikke minst så har all elektronikk en feil %

Angående multicom så har jeg hørt man får mye specs for pengene, men å rette garantifeil er ganske vanskelig da det er mye "no name" produsenter som lager komponentene, i tillegg så blir vell alt reparert lokalt hos multicom istedet for å bli sendt ned til produsent. Tviler på at multicom får fult av feilsøkingsskjemaer fra de som bygger PCene.
Vis hele sitatet...
Mao lite kilder på påstanden og bestemor som kjøper det billigste rælet på elkjøp er vel ikke akkurat nok til å sette standarden.
En student er ikke en konsumer i mine øyne, det er ett arbeidsverktøy og skal holde stand deretter.
Interessant at en pc som er designet for å feile kan rettes med software, da ville jeg selv valgt dårlig hw så ingen hacker cheaten min.

Jeg tror ts har forelsket seg i den modellen, kjør på du blir ikke skuffet Selv ville jeg aldri gjort samme valget, men dette er fordi jeg ville valgt etter specs + byggekvalitet, ikke nødvendigvis utseende og merke i tillegg.

Apple har byggekvalitet i massevis (men det har mange andre også) men jeg synes det er kjipt de ikke kan følge alle andre og være current i sine cpu arkitekturer, føler liksom at det er leftovers som blir brukt. Dette føler jeg enda hardere når de aldri oppgir relevant info som arkitektur, chipset, hvilken ram brikke er dette egentlig. Det er liksom som at de er klar over at deres kunder gir faen.

Core i5-5257U som jeg mistenker sitter i den etter kjapp googling er samme cpu uavhengig hvem som har satt den i sin ramme.

I tillegg så er det interessant at den koster ca like mye nå som da den ble lansert (januartilbud teller ikke for den er nok tilbake på 15 000 snart) dette forteller også at de egentlig ikke har noen konkurenter, de som kjøper Apple gir faen i alt utenom at det er en Apple og de bare må ha den (utenom at "jeg ønsker apple os" det er ett solid argument). Jeg vet kronen er svakere nå enn før, men det er den også for andre produsenter. Dette er en downside med monopol.

Jeg har en i7, 2.5 isj i hastighet, klokkes lett opp over 3 med ok kjøling, dette høres kult ut helt til jeg sier at den er 8 år gammel, ikke like kult da.


Men for 14 000 så får du andre gode alternativer med current hw, ikke bare billig konsumer varianter. Er dette interessant?
Sist endret av SinHazzard; 6. januar 2017 kl. 00:53. Grunn: glemte argumentet om os