Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5424
Hei. Jeg er en ung student på 20 som har prøvd å finne deltidsjobb/sommerjobb en stund nå. Et problem jeg møter på konstant er "Catch-22"-fenomenet. For å få jobben trenger jeg tidligere erfaring, men erfaring får jeg ikke hvis jeg ikke får noen jobb.
Hittil har jeg prøvd å søke over nett via finn.no, karriere.no, og et par vikarbyråer som Manpower og Temp-Team. Ingen resultater.
Hva gjorde dere da dere fikk deres første jobb? Stilte dere opp personlig, ringte og avtalte, eller andre måtes jeg ikke har tenkt på?

Takk på forhånd
Søk på alle jobbene som kan være aktuelle på finn.no. Skriv en god søknad og legg ved CV som viser til skolegang, og skriv kort om dine nøkkelkvalifikasjoner; hva du er god til. Tilpass hver søknad til hver jobb.

De fleste ledige jobbene er ikke annonserte, derfor burde du gå rundt til ulike bedrifter hvor du kunne tenkt deg å jobbe med en søknad i hånd. Da får du ofte også gjennomført ett lite mini-intervju der og da.

Du kan også vurdere å ta ett truckførerkurs eller vekterkurs, dette åpner for mange ulike jobber. Kvalifikasjoner betyr nødvfndigvis ikke så mye, hvordan du er som person og holdning er utrolig viktig. Gode referanser viser til dette, du må derfor belage deg på å ta jobber som nødvendigvis ikke er så attraktive.

Fastfood, restaurant, butikk.. Avløser og renhold er også gode muligheter 😊
Søk telefonselger, og jobb der mens du søker andre jobber. Da kan du vise at du kan møte på tida og gjøre det du skal.
Å sende søknader på finn/nett osv er generelt meningsløst for alle som ikke er overkvalifisert og har årevis med erfaring. det enkleste er nok bare å møte opp med enkel cv på typiske steder som butikker og cafeer og godsnakke med sjefen der..
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Er 20 år og har totalt hatt 5 jobber. 3 av dem har jeg fått via bekjente uten intervju, en søkte jeg på og en var å selge vg. Hør med folk du kjenner som driver egne bedrifter/foreldre til kompiser som driver.

Et annet tips er utelivsbransjen, de trenger alltid folk. Lønna er ikke alltid veldig bra, men du får arbeidserfaring og møter mye fete folk.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Ikke vær kresen og søk deg inn på yrker der de tar inn så og si "alle" så får du deg fint en jobb. Barnehage/omsorgstjenesten som vikar har jeg inntrykk av at er veldig lett å få jobb innenfor. Jobb som telefonselger kan så og si alle få, ihvertfall innenfor det rette firmaet. Utelivsbransjen er også ganske lett.

Butikkjobber har jeg inntrykk av at er vanskeligere å få enn jobbene jeg ramset opp over her, men det varierer nok det også. Men møter du faktisk opp på jobben eller ringer til de og prøver å avtale et møte så har du sikkert flere hundre ganger større sjanse å i det minste få et intervju enn om du bare sitter og søker på Internett.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Fortvilet Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror det hjelper å ha kontakter. Kanskje kjenner du noen som kan hjelpe deg å skaffe jobb?
Skriv ferdige søknadsbrev \ cvpresentasjon. Ta med deg ut. Besøk alt som har en dør og en åpningstid på seg. Spør etter daglig leder. Sjarmer i senk. ??????????????????????????? Profit
Det er viktig å møte opp når man leverer søknad, og gjerne møt opp og følg opp søknaden om noen dager eller en ukes tid. Førsteintrykket er like viktig som gode søknader og cv'er i hvertfall for de jobbene som ikke krever så mye ekspertise. Det blir ikke sett på som mas å følge opp en søknad, jeg mener det er utelukkende positivt.

Hvordan går det forresten? Fått deg arbeid?