Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3157
Hej!

Det är väldigt dyrt att köpa en enebolig/rekkehus/tomannsbolig i Oslo och det är ännu dyrare på västkanten. Jag tittar lite på hus i andra områden som ligger i sämre skolzoner, men jag ser att möjligheten finns att ha barnen i en privatskola!

Mina två frågor till er är om det är svårt att få in barnen på en bra privatskola i oslo eller i närheten och har ni erfarenhet av att bo i ett billigare område och köra barnen till en bättre skola, fungerade det bra eller inte?
Norge sine ''Privat'' skoler er ikke helt det du tror det er. De fleste ''privat'' skolene i norge kan kalles for alternativ utdanning ettersom dem bruker andre oppfølgings og utdannings program. Disse skolene fokuserer på og gi barna en mer ''fri'' oppvekst innen udanning, så klart er det forskjellig hva dette inneberer fra skole til skole. Steiner skolene er et ok alternativ etter hva jeg har hørt av bekjente som har gått der. Uten om det så vet jeg ikke om noen fler men har lest en del om temaet alternativ skolegang, google er din venn.

Mange i norge som kjører barna sine til skolen, så ser da null problem i at du skal kjøre dine til skolen, derimot så synes nå jeg at barna skal klare og komme seg selv til skolen om det ikke er for langt og om dem ikke er for ung.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Finnes vel såvidt privatskoler for barne og ungdomsskolen. Og de er vel typ montesorri, kristne eller steiner. Synes privatskoler er en uting uansett. Man går forsåvidt på nærskolen. Tror det skal endel til for å få bytte til en annen, ihvertfall hvis du har en så teit grunn som at de skal gå med barna fra de "bedre strøkene".
Trådstarter
33 1
Sitat av Clayton Vis innlegg
Finnes vel såvidt privatskoler for barne og ungdomsskolen. Og de er vel typ montesorri, kristne eller steiner. Synes privatskoler er en uting uansett. Man går forsåvidt på nærskolen. Tror det skal endel til for å få bytte til en annen, ihvertfall hvis du har en så teit grunn som at de skal gå med barna fra de "bedre strøkene".
Vis hele sitatet...
Om man sätter barnet på en privatskola innan hon/han blivit placerad i den lokala skolan, är det lätt att göra det?
Sitat av Clayton Vis innlegg
Finnes vel såvidt privatskoler for barne og ungdomsskolen. Og de er vel typ montesorri, kristne eller steiner. Synes privatskoler er en uting uansett. .
Vis hele sitatet...

Du mener altså at den pedagogiske retningen vår grunnskole har er unikt bra og at den passer like godt for alle barn?

Montessoriskolen og Steinerskolen er jo fantastiske skoler, med en pedagogikk som er langt forut det vi har i offentlige skole.

Jeg er på ingen måte enig med deg. La oss holde livssynsskolene utenfor, og se på hva montessori og steiner tilbyr som mangler i vår offentlige skole.

I Steiner pedagogikken så står individet i fokus, og tanken er at alle individer har noe de behersker bedre enn andre. Fremfor å skape tapere så gjør steinerskolen vinnere av alle. Se feks på underholdningsbransjen, eller til og med noe så lite kulturelt forankret som finans. Vi har flere store personligheter i Norge som har gått sine barnesko på steinerskolen. Hvor de har blitt bygd opp og ikke ned. Hvor det er ok å være unik, hvor bank i friminutter hører til sjeldenhetene fremfor slik det kan være i offentlig skole hvor noen lever med mobbing og vold fra 1 til 10 klasse. Steinerskolen og også kjent for å vektlegge kunst, musikk, dans etc i tillegg til den ordinære timeplanen.

Kjenner ikke montessoriskolen like godt men også der er fokus på individnivå. Der elevene får oppfølging og motivasjon til finne fag og retninger de selv liker og elevene kan dermed gå langt dypere i enkelte fag eller fagområder enn de kunne gjort i offentlig skole. Også her er det mindre dritt enn i vår offentlige skole.

Ja takk for at vi har muligheten til å gi våre barn den utdannelsen vi føler de får best utbytte av.

Ts ja det er enkelt å for barna å begynne på Steinerskolen eller Montessoriskolen.
Sist endret av frtoretang; 22. mai 2017 kl. 20:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har gått på privat VGS, og det var ikke noe bedre enn offentlig VGS (har gått der også). Men det var en del utenfor kommunen som nettopp ville gå på skole i en annen kommune. Med privatskole er dette mulig.

Når det gjelder barneskoler osv tror jeg de eneste skolene som er slik du tror (bedre kvalitet, rike folk, prep school shit) er Oslo International School og Lycée Français René Cassin d’Oslo etc. Søk opp skoler her for å se resultater:

http://www.aftenposten.no/norge/SSB-...n-612615b.html

https://www.dn.no/talent/2017/01/19/...-norske-skoler