Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 23655
Noen som vet hvordan jeg jør dette?
Har en donk med 10 liter 96 % som jeg skulle ha fått blandet ut til 40 %..
Hvor mye vann må jeg tilsette ?
C1V1=C2V2
konsentrasjon1*volum1=konsentrasjon2*volum2
0.96*10=0.40*x
(0.96*10)/0.40=x
x=24
24-10=14
du må tilsette 14 liter vann.
Dette er vell mere ett mattestykke og ikke ett spørsmål om rusmiddler.
Klarer du ikke ta det på kalkulator?
Sist endret av Sigurd4u; 2. januar 2008 kl. 03:39.
Like mye vann som 96% og så litt til.
Trådstarter
54 0
Sitat av Thror
C1V1=C2V2
konsentrasjon1*volum1=konsentrasjon2*volum2
0.96*10=0.40*x
(0.96*10)/0.40=x
x=24
24-10=14
du må tilsette 14 liter vann.
Vis hele sitatet...
takk skal du ha
jeg vil heller vite hvordan man får 40% til å bli 96% ;P
Alkoholisert gamer
Sitat av haakeen
Noen som vet hvordan jeg jør dette?
Har en donk med 10 liter 96 % som jeg skulle ha fått blandet ut til 40 %..
Hvor mye vann må jeg tilsette ?
Vis hele sitatet...
Hvorfor gjøre om fra 96%-40%? :P
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Evt. kan du måle med et alkometer og fylle på til du får 40%
Sitat av ekoli
Hvorfor gjøre om fra 96%-40%? :P
Vis hele sitatet...
Bra måte å fylle lommeboka på det vel
bare selge til fjortiser som ikke klarer å svelge 40% engang så merker de ikke forskjell
Trådstarter
54 0
Sitat av aghona
Bra måte å fylle lommeboka på det vel
bare selge til fjortiser som ikke klarer å svelge 40% engang så merker de ikke forskjell
Vis hele sitatet...
Som sakt ut av min tunge, Fikk 10 liter hos en bekjent, så fant jeg ut at jeg kunne tjene litt penger på dette
http://brygging.net/files/alko_kalkulator.exe se her her får du det i desimaltall tilogmed
Trådstarter
54 0
Sitat av LeifArne
http://brygging.net/files/alko_kalkulator.exe se her her får du det i desimaltall tilogmed
Vis hele sitatet...
Hmm, denne funket ikke ?

ahh, må sikkert ha adobe instalert!
Sitat av turbo2k
jeg vil heller vite hvordan man får 40% til å bli 96% ;P
Vis hele sitatet...
Man brenner spriten en/flere ganger til
Det er litt over halvparten, men husk tilsett lunkende vann da alkoholen blir ødelagt av for kaldt eller for varmt vann (si gjerne imot, men jeg har nok med erfaring med hjemmebrendt da en nær slektning kokte for noen år tilbake før vedkommende ble tatt for det)
Det er litt over halvparten? Syns det var en som kom med mattestykke på 14 liter vann til 10 liter sprit. Når ble 14 liter litt over halvparten av ti liter? Og lunka vann er vel en blanding av kaldt og varmt vann da.

EDIT:
Like deler sprit og like deler vann er jo det som kalles 50% tror jeg.
Sist endret av paranoy; 2. januar 2008 kl. 16:18.
Sitat av dosky
Det er litt over halvparten, men husk tilsett lunkende vann da alkoholen blir ødelagt av for kaldt eller for varmt vann (si gjerne imot, men jeg har nok med erfaring med hjemmebrendt da en nær slektning kokte for noen år tilbake før vedkommende ble tatt for det)
Vis hele sitatet...
ikke ta lunkjet vann direkte fra springen, varm det på en plate... husker ikke helt årsaken til dette, men en kan visst bli dårlig, hvis du tar varmt vann fra springen til f.eks nudlene dine.

Sikkert pga fleste bakterier trives i varmt vann, og ved å koke kaldt vann opp vil de bli drept, iallefall redusert... (?)
Trådstarter
54 0
Hmm, Ja jeg for bare prøve meg fram!
paranoy: 6 deler vann, 4 deler sprit. Trenger ikke kalkulere det med 96%, bare runde opp til 100% for å gjøre det enkelt. 40% på polet er jo 37,7% :P

Spelley: korrekt, glemte å nevne at man bør koke det slikt.
Dette er kanskje ikke riktig men jeg tror faktisk 96% sprit neppe er rette overlevelsesmiljø for bakterier. Må være en annen grunn ser jeg for meg at en bruker lunkent vann.

6 deler vann til 4 deler sprit?

10 liter 96% skal tynnes ut til 40%. Tynnes 10 liter 96% med 10 liter vann (like deler) blir det 20 liter med 50% sprit sånn ca. 14 liter vann til 10 liter sprit blir 24 liter ferdig vare, og høres ikke dumt ut at det ligger på rundt 40% sprit da - jeg stoler da blindt på det matematiske stykket.

EDIT:
Til din forsvar doskey ser jeg på alkoformler der at en kan spe ut 4,17 liter sprit til 5,83 liter vann og få 10 liter 40%, hvis det var det du mente med 6 deler til 4 deler. Greit da isåfall - da ble det litt klarere. Allikevel er det over "helparten" med vann til mengde sprit.
Sist endret av paranoy; 2. januar 2008 kl. 17:17.
Varmtvann fra springen var ikke bra for lenge, lenge siden. Nå har det ikke noe å si. I gamle dager var varmtvannsberederne kledd med kobber innvendig, og bly ble brukt i loddinger av varmtvannsrør. Men det er lenge siden nå, og nå er varmtvann fra springen like trygt som kaldtvann fra springen. (Og alle bakterier dør ved koking, uansett hvor kaldt eller varmt vannet var før kokingen..og de fleste bakterier dør faktisk ved enda kaldere temperaturer enn det som er i varmtvannsberederen også, faktisk)
Jepp.
Sist endret av Drøggs; 2. januar 2008 kl. 17:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bruk c1*v1=c2*v2 for guds skuld. 96% != 100%. 0.5*96%=48%, altså 2% _under_ 50% sprit.

Og 40% på polet er 40% alkohol etter volum, ved standardtemperatur på 20°C. Ikkje 37.7% slik dosky hevder.
Derfor skrev jeg kalles og sånn ca da. Men det stemmer absolutt det vidarlo skriver, og det 6 deler greiene til 4 deler greiene blir ikke no greie på - bruk den formelen han oppgir. Og det med polet tror jeg mer på vidarlo enn dosky ihvertfall - selvom jeg ikke har funnet noe kilder ennå.
Sitat av turbo2k
jeg vil heller vite hvordan man får 40% til å bli 96% ;P
Vis hele sitatet...
Hvis du har 1 liter 40% trenger du 14 liter 100%.
Sitat av paranoy
Derfor skrev jeg kalles og sånn ca da. Men det stemmer absolutt det vidarlo skriver, og det 6 deler greiene til 4 deler greiene blir ikke no greie på - bruk den formelen han oppgir. Og det med polet tror jeg mer på vidarlo enn dosky ihvertfall - selvom jeg ikke har funnet noe kilder ennå.
Vis hele sitatet...
Han mente at de fleste flaskene som selges på polet har en % på rundt 37.7
Trur ikke han mente at 40%=37.7%
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av paranoy
Og lunka vann er vel en blanding av kaldt og varmt vann da.
Like deler sprit og like deler vann er jo det som kalles 50% tror jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg fatter ikke hvor du tar det fra.
Tja, si det robhol. Les innlegget det var svar på du, så kommer slikt fallende av seg selv. Restyle, jeg tror alkoholen du får kjøpt på polet er 40% uansett hvordan du vrir eller vender på det. Men jeg kan ta feil da.

EDIT:
Om kaldt eller varmt vann hadde ødelagt alkoholen, ville lunka vann ødelagt alkoholen ettersom alkohol og vann er blandbart (les: miscible på engelsk). Det må være en annen grunn til at du skal bruke lunka vann, uten at jeg vet hvorfor.

Ah, gi f - det var et eksempel helt ute av relevanse for tråden. Bare tro meg og vidarlo når det gjelder utregning her du
Sist endret av paranoy; 2. januar 2008 kl. 20:48. Grunn: fjernet vekk mumbo-jombo
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Poenget mitt var at det var så utrolig selvsagt at det i grunnen hadde vært like vits i å skrive at lunket vann er en blanding mellom kaldt og varmt, og at 50-50 er like deler.
Joda, jeg er klar over det. Men blander du ut litt over halvparten av 10 liter sprit, det vil si du tilsetter litt over 5 liter vann, får du ikke 40% ut fra 96%. Derfor nevnte jeg eksemplet med like deler.

En må ihvertfall gjøre spriten til 50% (48%) og dette gjøres med minst like mye vann som 96% sprit =) Det var poenget mitt. 14 liter har aldri vært litt over halvparten av 10 liter i min verden

Årsaken med vann skrev jeg over, men jeg kan jo legge til at jeg ofte har kjøpt 96% og vannet det ut selv for å drikke, og brukt kaldt vann fra springen, og dritings ble jeg nå for det da. Har til og med hvert så kylling å putta noen isbiter oppi cognac uten at det ødela rusen da.
Sist endret av paranoy; 2. januar 2008 kl. 20:58.
Sitat av Drøggs
Varmtvann fra springen var ikke bra for lenge, lenge siden. Nå har det ikke noe å si. I gamle dager var varmtvannsberederne kledd med kobber innvendig, og bly ble brukt i loddinger av varmtvannsrør. Men det er lenge siden nå, og nå er varmtvann fra springen like trygt som kaldtvann fra springen. (Og alle bakterier dør ved koking, uansett hvor kaldt eller varmt vannet var før kokingen..og de fleste bakterier dør faktisk ved enda kaldere temperaturer enn det som er i varmtvannsberederen også, faktisk)
Jepp.
Vis hele sitatet...
Vel... Jeg målte innholdet av kobberioner i varmt vann fra springen på labben på HIO for et par år siden. Har ikke drukket varmt vann fra springen etter det for å si det sånn...
folk regner det som ren matematikk.


For det første: når ei flaske åpnes, er det kun i ekstreme tilfeller en er istand til å måle alkoholen til over 92, kanskje 93%, pga ei jævlig rask fordamping.
For det andre: en liter 90% blir faktisk MER enn 2 liter 45% av en eller annen merkelig grunn.
Så du mener at hvis jeg har en liter med 90% og vanner det ut med en liter vann så får jeg mer enn 2 liter 45%? Jesus, det må jeg prøve engang
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bulle79
folk regner det som ren matematikk.


For det første: når ei flaske åpnes, er det kun i ekstreme tilfeller en er istand til å måle alkoholen til over 92, kanskje 93%, pga ei jævlig rask fordamping.
For det andre: en liter 90% blir faktisk MER enn 2 liter 45% av en eller annen merkelig grunn.
Vis hele sitatet...
Fordampinga er ikkje så kjapp. Eg har jobba nok med rødsprit, som er 95.4%, til å vite at det forsvinner ikkje på sekundet.

I praksis vil du ha mangfoldige minutt på deg før det har fordampa nok til at det faller 1%. Dersom du har ei flaske rødsprit (som er rein etanol) forsvinner det ikkje 10ml på et par sekund... Då hadde det tatt mindre enn to minutt før flaska var tom.

Forøvrig er det velkjent fenomen at 1liter vatn og 1 liter sprit blir mindre enn 2 liter, og ikkje meir. Dersom du får meir, har du et unøyaktig litermål:
Sitat av WP
A mixture of equal volumes ethanol and water has only 95.6% of the volume of equal parts ethanol and water, unmixed (at 15.56 °C).
Vis hele sitatet...
Så en liter sprit og en liter vatn skal gi kring 1.912l 48%.
Sitat av paranoy
Så du mener at hvis jeg har en liter med 90% og vanner det ut med en liter vann så får jeg mer enn 2 liter 45%? Jesus, det må jeg prøve engang
Vis hele sitatet...
Nei, du vil få en del mindre enn to liter. Størrelesorden 1.92l eller noko.
Sist endret av vidarlo; 2. januar 2008 kl. 21:11.
Forøvrig er det velkjent fenomen at 1liter vatn og 1 liter sprit blir mindre enn 2 liter, og ikkje meir. Dersom du får meir, har du et unøyaktig litermål:


Ja, men prosenten på den spriten etter nedblandinga blir høyere enn det den rent matematisk skal bli.
godt kjent blant de som selger en del
Sitat av Thror
C1V1=C2V2
konsentrasjon1*volum1=konsentrasjon2*volum2
0.96*10=0.40*x
(0.96*10)/0.40=x
x=24
24-10=14
du må tilsette 14 liter vann.
Vis hele sitatet...
Shoot me if i'm wrong....

Blir egentlig dette riktig? Konsentrasjonen C skal vel oppgis i mol/liter (kalles molar, benevnes M), ikke i volumprosent. Inneholder 96% sprit 0,96 M? Ville tippe konsentrasjonen var noe høyere enn det. Ville heller godt for metoden der man tar 4 deler sprit (96% = ca. 100%) og 6 deler vann, for da bruker man volum som grunnlag for fortynningen, og ikke i konsentrasjon. Evt bare bruke et alkometer og bare røre rundt og blande ut.
Sist endret av pyramide; 2. januar 2008 kl. 21:31.
Vi får skyte deg - mattestykket er riktig

Konsentrasjonen er allerede oppgitt = 96 volumprosent.

At det ikke kan inneholde mer enn 100% kan vi uriktig grovt si at vidarlos påstand om at 1 liter sprit og 1 liter vann gir mindre enn 2 liter (1.92l) er sann (det er sant, men sammenligninga mi er uriktig, dårlig forklart). 2 liter er ønsket yield, 1.92l er faktisk yield. Hvis vi absolutt skal sammenligne med kjemien.
Sist endret av paranoy; 2. januar 2008 kl. 21:47.
ja, mattestykket er riktig (greit, har ikke giddet å dobbeltsjekke, men går ut i fra at regningen er riktig), men bare stusset litt på på de kjemiske betraktningene som er gjort. I kjemilabben på skolen har vi lekt med løsninger på mer enn 1M, og de kan jo ikke inneholde mer enn 100% av f.eks. et salt?

Konsentrasjonen er allerede oppgitt 96 volumprosent.
Vis hele sitatet...
Men slik som jeg husker formelen C1V1 = C2V2 så er det antall molar og ikke volumprosent (som er noe helt annet) som skal brukes.
Sist endret av pyramide; 2. januar 2008 kl. 21:45.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bulle79
Ja, men prosenten på den spriten etter nedblandinga blir høyere enn det den rent matematisk skal bli.
godt kjent blant de som selger en del
Vis hele sitatet...
Så... det oppstår meir sprit når det blir blanda? Det hørest rimelig sært ut spør du meg. Eg vil tippe det i så fall har med unøyaktige måleinstrumenter å gjere...
Ja, skal jeg med mine støkionometriske kunnskaper diskutere dette på no vis så blir det bare røre - men jeg tror du får sjekke opp dette for oss pyramide. I visse områder i kjemien så stemmer vel det du sier til et vis, men utvanning er ikke det området der tror jeg. Ikke i dette tilfellet ihvertfall.
selv om det begynner å bli noen år siden jeg har regna noe særlig, så har jeg en mistanke om at det ikke spiller noen rolle om du bruker prosent eller mol i det regnestykket, siden mol vel ikke er en logaritmisk skala eller noe sånt? Da vil det si at 0,5 mol er halvparten av 1 mol, og da spiller det ingen rolle om du bruker mol, bol, tull, eller prosent i volum eller vekt, bare du bruker samme måleenhet på begge sider i likningen.
Jeg er usikker på riktigheten av det jeg skriver nå, men konsentrasjon måles vel i prosent da. Forøvrig er jeg ganske enig med atomet her. Bare tull å dra inn mol når du allerede har fått oppgitt volumprosent.
Sist endret av paranoy; 2. januar 2008 kl. 22:02.
Sitat av atomet
bare du bruker samme måleenhet på begge sider i likningen.
Vis hele sitatet...
Det kan nok stemme, ikke at jeg skal si et sikkert. Husker bare "alltid bruk mol"-regelen var VELDIG viktig når man regnet kjemi, så da er det ikke rart man kanskje blir litt nazi på det

Sitat av paranoy
Jeg er usikker på riktigheten av det jeg skriver nå, men konsentrasjon måles vel i prosent da.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder alkohol til drikking er det vanlig å oppgi i volumprosent, men i den kjemien jeg har vært borti på skolen har vi bare brukt molar (mol/l)
Sist endret av pyramide; 2. januar 2008 kl. 22:03.
Jeg er usikker på det jeg skriver nå er riktig men det er vel snakk om 96% 1M etanol av 100% innhold som er målt i volum, dette tilfellet liter. C=konsentrasjon V=volum. Men det er riktig av læreren din at du skal være nazi med mol da, men i dette tilfellet betyr det shit.
Sist endret av paranoy; 2. januar 2008 kl. 22:42.
bruk batteri vann!!!
Bruk alkometer så blir det riktig, for er du nå helt sikker på at du har 95.6%? ikke uvanlig å havne nede på 92-+ av og til.

Angående vann, bare bruk vanlig springvann ikke noe vits å kast bort penger på noe som bare er tull. Spriten blir like god uansett, om det er springvann, kjøpevann, batterivann, syre, saft eller julebrus!
Sant som Crustydemon sier..
Stemmer det som han sier ja, men for å hindre en værre bakrus så ville jeg renset det for bakterier ved å varme det opp i gryta. For så å helle det når det er runt kropstemp i spriten slik at det blandes bedre. !ikke skyt meg viss dette bare var vas!

For de som sliter med mattematikken kan bare bruke AlkoKalkulatoren som jeg postet link til på første siden, den funker ekstremt bra
Sitat av spelley
Sikkert pga fleste bakterier trives i varmt vann, og ved å koke kaldt vann opp vil de bli drept, iallefall redusert... (?)
Vis hele sitatet...
Tviler på at så mange bakterier dør av det varmeste vannet man får i springen Må nok være varmere, liksom kokende.. Og når det er kaldt legger bakteriene seg i "dvale" til det blir varmt igjen
LeifArne: Hadde jeg hatt våpen hadde jeg skutt!

Nei du får ikke værre bakrus av vann, man risikerer værre bakrus om det er "fusel" i spriten.
Noe man får ved at du brenner for fort/feil/defekter på apparat eller ikke tar vekk "cutsa" når man brenner.

Sprit skal blandes ut i rundt 20 grader, noe som også står i bruksanvisningen i alkometere. Grunnen til dette er at de viser feil % om tempraturen ikke er riktig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av LeifArne
Stemmer det som han sier ja, men for å hindre en værre bakrus så ville jeg renset det for bakterier ved å varme det opp i gryta. For så å helle det når det er runt kropstemp i spriten slik at det blandes bedre. !ikke skyt meg viss dette bare var vas!
Vis hele sitatet...
Trur 40% sprit knekker en god del bakterier eg...

Dessuten er det stortsett ikkje bakterier i norsk drikkevatn.
typisk kids å tro at all hjemmebrent er 96%....
for å få framstilt 96% skal du ha ett helsikes stort brenneri, pluss en brenner som vet hva han/hun driver med. I de fleste tilfeller han.

Det beste som er å få tak på er 94%
96% er legesprit, klinisk renset osv.

det som vanligvis er å få tak i er 85-92%
og sørpå i vårt land vil jeg tippe det blir mellom 50-70%