Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2190
For noen måneder siden, så ble jeg mistenkt for "Hasj-Røyking"... Jeg hadde drukket litt sammen med noen kompiser og deretter hadde vi gått til den lokale ungdoms klubben, og selvfløgelig oppførte jeg meg rart, f.eks når en fyr skulle låne mobilen min eller se på den, så hadde jeg bare rakt fram hånda uten noe i den og sagt: "Her!"


Dette skjedde på en fredag og på mandagen fikk min mor en telefon fra ungdoms arbeider folka som jobber på ungdoms klubben, og sa at de tror jeg hadde røyka hasj...


Jeg og min mor måtte snakke med dem på kommune huset og for å motbevise, så måtte jeg avlegge en urin prøve... Den var selvfølgelig negativ, men har de rett til å "avhøre" meg på den måten?


Og hvorfor tilkalte de ikke foreldrene mine på fredagen? Er helt sikker på at de brukte hasj, fordi det er det mest ufarlige etter min mening :P


Hva synes dere?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dei kan ikkje tvinge deg til urinprøve, men det er ingenting som nekter dei å ringe foreldra dine, eller prate med deg.

Du kunne reist deg og godt, uten at dei kunne gjere noko med det...
Selvfølgelig begynte dere og oppføre dere rart?
Hallusinasjoner?
Inbillinger?

Hva drakk dere egentlig?
De har ikke lov til å tvinge deg til noe som helst, bare be dem stappe urinprøve-utstyret sitt langt opp i ræva...
Du har ikke noen meldeplikt overfor en jævla ungdomsarbeider ihvertfal. Men om moren din velger å ta deg med dit og godta urinprøver så er det jo hun som utfører handlingen på en måte. Og om du passivt lar deg teste så er det ingen som har brutt noen regler. Det er ingen som kan presse urin ut av deg, så du kunne jo bare ha nektet..
Hm, spørs vel hvor gammel en er, jeg er ganske sikker på at barn under 16 kan tvinges til både det ene og det andre.

Og er man under barnevernet har man vel ikke styring før man er 18..
Om de så har juridisk "rett" til å ta prøver av deg, så kan de ikke straffe deg om du nekter. Og det er foresatte som har denne retten, ikke en random ungdomsarbeider..
Sitat av YeiYeo
For noen måneder siden, så ble jeg mistenkt for "Hasj-Røyking"... Jeg hadde drukket litt sammen med noen kompiser og deretter hadde vi gått til den lokale ungdoms klubben, og selvfløgelig oppførte jeg meg rart, f.eks når en fyr skulle låne mobilen min eller se på den, så hadde jeg bare rakt fram hånda uten noe i den og sagt: "Her!"


Dette skjedde på en fredag og på mandagen fikk min mor en telefon fra ungdoms arbeider folka som jobber på ungdoms klubben, og sa at de tror jeg hadde røyka hasj...


Jeg og min mor måtte snakke med dem på kommune huset og for å motbevise, så måtte jeg avlegge en urin prøve... Den var selvfølgelig negativ, men har de rett til å "avhøre" meg på den måten?


Og hvorfor tilkalte de ikke foreldrene mine på fredagen? Er helt sikker på at de brukte hasj, fordi det er det mest ufarlige etter min mening :P


Hva synes dere?
Vis hele sitatet...
Jeg synes du har vært heldig som har slike engasjerte og rettferdige ungdomsarbeidere. Hvis du er sikker på at foreldrene dine brukte hasj og du mener det er ufarlig, har ungdomsarbeiderne truffet blink når de fokuserer på deg.

Du har ingen mulighet for å drikke alkohol før du er 18 år, og mange andre ungdomsarbeidere ville ha utvist deg for en lang periode for dette. Du har vært veldig heldig!
Ingen kan tvinge deg til pisseprøve, og kan de det så er jo bare å holde inne pisset:P
Eh. Ja. Man KAN nekte. Men foreldre har vel da myndighet til å bruke fysisk makt? Man kan nekte å blåse i promilletest også, kan nekte å pisse på glasset, kan nekte å avgi blodprøve.. Men de får den hvis de vil.

PS. Er klar over at det i de fleste tilfeller sikkert ikke hadde blitt like mye maktbruk som i en politisak.. Men jeg lurer seriøst på dette; kan foreldre fysisk avtvinge sine barn en urinprøve (gitt at de fant en metode)?
Sitat av xtapolapocetl
Eh. Ja. Man KAN nekte. Men foreldre har vel da myndighet til å bruke fysisk makt? Man kan nekte å blåse i promilletest også, kan nekte å pisse på glasset, kan nekte å avgi blodprøve.. Men de får den hvis de vil.

PS. Er klar over at det i de fleste tilfeller sikkert ikke hadde blitt like mye maktbruk som i en politisak.. Men jeg lurer seriøst på dette; kan foreldre fysisk avtvinge sine barn en urinprøve (gitt at de fant en metode)?
Vis hele sitatet...
Seriøst, hvis barnet nekter foreldrene urinprøve er ikke det juridiske det minste interessant. Det er derimot utredning hos kommunens barne og ungdomspsykiatriske tjeneste og vurdering av omsorgsovertakelse til forsterket fosterhjem eller barnevernsinstituasjon.
Hvorfor prøver du så intenst å gå vekk fra det trådstarter egentlig spør om Kaunda? Treadjacker!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
Seriøst, hvis barnet nekter foreldrene urinprøve er ikke det juridiske det minste interessant. Det er derimot utredning hos kommunens barne og ungdomspsykiatriske tjeneste og vurdering av omsorgsovertakelse til forsterket fosterhjem eller barnevernsinstituasjon.
Vis hele sitatet...
Overreagerer ikkje du en tanke no? Eg hadde glatt nekta det, av prinsipp, uansett.

Det å nekte noko slikt er i mine auge teikn på at ein er vaken nok til å innsjå at andre ikkje har uendelig makt over livet ditt, og at det faktisk går an å gjere opprør.

Kanskje bør foreldre som virkelig føler at dei må bruke slike virkemidler mot eigne unger gå i seg sjølv og sjå på tillitsforholdet...? Tener ein verkeleg på å få ein slik konfliktsituasjon.

Oh, nevermind. Alle veit jo sjølvsagt at har ein røykt hasj så er det heroin uka etterpå, og overdose til sommeren.
Sitat av Kaunda
Jeg synes du har vært heldig som har slike engasjerte og rettferdige ungdomsarbeidere. Hvis du er sikker på at foreldrene dine brukte hasj og du mener det er ufarlig, har ungdomsarbeiderne truffet blink når de fokuserer på deg.

Du har ingen mulighet for å drikke alkohol før du er 18 år, og mange andre ungdomsarbeidere ville ha utvist deg for en lang periode for dette. Du har vært veldig heldig!
Vis hele sitatet...
Uffda, denne gang må jeg innrømme å være delvis enig med deg, Kaunda - men ikke slik du tror.

1) Jeg er enig med du har vært heldig, og jeg er enig i at ungdomsarbeiderne var engasjerte.

2) Om poden er sikker på at foreldra røyker hasj, betyr det ikke at de faktisk gjør det. Og uansett er skal ikke det gå utover poden, hvis ungdomsarbeideren har samme mistanke. Der har vi tolkningen av rettferdig.

3) Klart han har mulighet til det, flere tusen før ham har drukket alkohol før den lovlige fylte aldersgrense for kjøp i butikk og på polet. Avhengig av sted, tid og alder er det selvsagt en grense for aksept av alkohol-inntak, hvis du har rett i at det er ulovelig etter lov å drikke før fylte 18.

4) Om dette var en engangshendelse, er regelbruddet utført som fortalt ikke verre enn en skriftlig advarsel og kraftig irettesettelse samt beskjed til foresatte - utvisning i lengre tid skal ha et sterkere grunnlag hvis du er underlagt ungdomsarbeidere. Det kalles oppfølging og ansvar.

5) Dessverre er jeg litt usikker på om ikke du har rett angående dette med prøver, men kun hvis foresatte har etter samtale med de ansvarlige og ungdomsarbeiderne samtykket i den retten. Ellers må de ansvarlige benytte seg av tilgjengelige hjelpemidler til å få tilkalt noe som heter politi for å benytte seg av tvang.

Til Vidarloo

Åh, ja - søren, det hadde jeg glemt. Hasj og heroin, da må jeg bare bøye meg for moral-prekenet ditt Kaunda. Klart ungdomsarbeideren har gjort en darn good job - åssen kunne vi glemme det da, Vidar?

Sitat av xtapolapocetl
Eh. Ja. Man KAN nekte. Men foreldre har vel da myndighet til å bruke fysisk makt? Man kan nekte å blåse i promilletest også, kan nekte å pisse på glasset, kan nekte å avgi blodprøve.. Men de får den hvis de vil.

PS. Er klar over at det i de fleste tilfeller sikkert ikke hadde blitt like mye maktbruk som i en politisak.. Men jeg lurer seriøst på dette; kan foreldre fysisk avtvinge sine barn en urinprøve (gitt at de fant en metode)?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke mens ungdomsarbeideren eller de som skal ta prøve er tilstede ihvertfall. De er pliktet til å rapportere foreldrenes maktbruk inn som barnemishandling, eller ihvertfall uakseptabel inngrepen overfor sine overordnede/ledere. Deretter tas en avgjørelse om det foreligger skjellig grunn til å anmelde forholdet til politiet.
Trådstarter
Glemte å si at vi var nødt til å snakke med dem... Det var ikke valg fritt...


Og det var merkelig de ikke trodde jeg hadde drukket, men røyka hasj -.-
Sist endret av YeiYeo; 23. november 2007 kl. 23:10.
Da må isåfal disse ungdomsarbeiderne ha meldt fra til en høyere autoritet, eller så løy de til dere.. Hvor ble møtet holdt og hvem var det som holdt det?

edit: Ah, glem det. Kommunehuset ja..
Sist endret av mentalmelt; 23. november 2007 kl. 23:13.
Hvorfor nekte pisseprøve når du er clean? Folk som nekter er enten skyldige eller "drittsekker" i deres øyne. Da vil de ta deg.

Hvorfor ikke bare gå med på pisseprøve, få negativt å bli ferdig med saken.
Hvis du virkelig vil klage/gjøre motstand, så bare følger du rådene ovenfor.

Let it go...
Vet ikke med deg, men personlig går jeg gjerne gjennom litt stress for prinsippets skyld. Ikke at det noen gang har vært aktuelt å teste meg for noe som helst, men om situasjonen skulle oppstått hadde jeg nekta uansett om jeg var "skyldig" eller ikke..
Det kalles prinsipp-sak, slike ting skal selvsagt forekomme den aktuelle dagen, jeg leste over det enda en gang. Dette høres ut som en sladder fra upålitelig kilde, som bare ville drite deg ut ubegrunna - du burde snakke med mora di neste fredag, når hu er god og stein, og overtale henne til å klage - ihvertfall få en uforbeholden unnskyldning! Og kanskje også få frem den egentlige grunnen til mistanke, så det ikke blir like lett for dem å få foreldrene over til samtale når/hvis det skjer igjen.

Vent, glem det - noen måneder sida, ja

Hehe - jeg blei visst ekko der jeg da

Stryk dermed min påstand, kritikk og anklage på punkt fire mot Kaunda - it makes no sense når jeg leste det for tredje gang

Og stryk punkt fem også - ungdomsklubb? Da hadde jeg bedt dem enten avlegge en pisseprøve selv eller dra til Zambia og Jenken. For være måte på til maktmisbruk da!
Sitat av vidarlo
Overreagerer ikkje du en tanke no? Eg hadde glatt nekta det, av prinsipp, uansett.

Det å nekte noko slikt er i mine auge teikn på at ein er vaken nok til å innsjå at andre ikkje har uendelig makt over livet ditt, og at det faktisk går an å gjere opprør.

Kanskje bør foreldre som virkelig føler at dei må bruke slike virkemidler mot eigne unger gå i seg sjølv og sjå på tillitsforholdet...? Tener ein verkeleg på å få ein slik konfliktsituasjon.

Oh, nevermind. Alle veit jo sjølvsagt at har ein røykt hasj så er det heroin uka etterpå, og overdose til sommeren.
Vis hele sitatet...
Det er naturlig med en viss grad av opprør hos ungdom. Hvis opprøret innebefatter kriminalitet utover vanlige guttestreker og eller rusmisbruk, tyder dette på at det er alvorlige problemer ved livssituasjonen til barnet.

Slike problemer er det vanlig å anta enten kommer av problemer i foreldrenes evne til å foreta en riktig oppdragelse med manglende eller feil grensesetting, eller psykiske problemer hos barnet.

Jeg har tilgode å møte foreldre som ønsker urinprøve av sitt barn på annet grunnlag enn at det er reel frykt for at barnet har brukt narkotika. Dersom barnet så skulle nekte dette, er det åpenbart at det er store problemer enten i oppdragerfunksjonen eller hos barnet.

En slik familie trenger raskt hjelp for å unngå at familiesituasjonen kommer helt ut av kontroll, og Vidarlo har rett i at det tillitsforholdet er brutt. Et slikt brudd blir særlig tydelig hvis barnet nekter foreldrene sine slike helt sentrale plikter i å sikre barnet en trygg og god oppdragelse fri for narkotikamisbruk og kriminalitet.
Vel Kaunda, jeg kan ikke direkte motsi deg, men det hindrer meg overhodet ikke å være uenig i de påstandene der, hvis jeg tolket dem riktig. En spøk med mobil-telefon er ingen skjellig grunn til mistanke, og en ansvarlig ungdomsarbeider ved mistanke til rus tar til seg vedkommende til et sted der de kan prate uforstyrret, og legger fram sin bekymring vedrørende oppførsel den aktuelle dagen, det aktuelle tidspunktet, den aktuelle hendelsen - å vente til ny arbeidsuke starter er ingen god nok unnskyldning - ikke fra medarbeidere fra en ungdomsklubb ihvertfall. Såpass har jeg flydd på de ungdomsklubbene en gang, at de bør enten reagere der og da, ikke komme når det passer de og ødelegge tillitsforhold til alle og enhver.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Etter min erfaring vil det å nekte å gi pisseprøve føre til større mistanke om noe å skjule (naturligvis). Veit også at i fengsel noterer dem positivt på dem som nekter å avgi pisseprøve.