Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3620
Har godtatt at nav kan hente opplysninger om min konto.
Bare lurte på om kredittkort er en del av dette?
Kredittkort er vel lånte penger så er jo ikke noe å basere sitt livsopphold på, så tviler på at de har hjemmel til å sjekke kredittkort. Men kanskje kan de i enkelte saker/tilfeller få oversikt over hvor kortet evt. er brukt. Feks om kortet er benyttet jevnt i Asia i en periode der du feks har mottatt dagpenger. Slik jeg har skjønt det så har NAV temmelig vide fullmakter når det gjelder kontroller som kan avdekke evt. svindel, såvidt jeg husker ble reglene endret slik at NAV nå kan få kontoopplysninger uten rettslig fullmakt i hver enkelt sak. Men iom at kredittkort ikke er avgjørende for evt. stønad eller støtte så virker det rart om NAV skulle få fulle detaljer rundt kortbruk. Men de kan nok finne ut om ditt kort er brukt feks utenlands.
NAV kan endevende livet ditt, både med og uten tillatelse.

Så ja, de kan også sjekke kredittkort.
De er på sjekkern ofte, så tviler ikke hva disse tantehagene får til.
Ja det kan de - følgende lenke er til en gammel artikkel på NRK om akkurat dette:

https://www.nrk.no/norge/nav-kan-sje...-din-1.7397858
Du den linken overrasket meg kraftig. Var ikke klar over at nav har større tilgang til ditt privatliv en politiet har. Og uten å trenge å presentere behovet for en dommer. Merkelig. Hva har skjedd i forkant av at dette ble tillatt? Hvor var feks alle forkjerymperne for privatliv? Er denne saken også noe som bare har seilt forbi alle instanser i samfunnet?

Du store verden. NAV har fått blankofullmakt til å overvåke økonomien til enhver som er i befatning med NAV helt uten rettskjennelse og dette kan de altså gjøre uten at de informerer den som blir overvåket. Den fullmakten virker å være i overkant drøy og inngripende. Og helt uten rettskjennelse. Enhver saksbehandler kan altså gå skikkelig i dybden på økonomien til en klient, helt uten reel mistanke om svindel og juks og det skjer likevel med loven i hånd.

Nå har vel akkurat nav vist at de ikke evner å tolke jussen korrekt. Og at de ikke alltid gjør ting korrekt. Kanskje det er på tide å stramme inn noe på overvåkningsfullmakten til nav? Er det ikke noe merkelig at Nav skal trenge videre og mer inngripende fullmakter en selv det politiet får?
Sist endret av _abc_; 2. november 2019 kl. 17:32.