Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 5835
Hei!

Jeg trenger en gammel mikrobølgeovn, eller trafoen som er inni. Har tenkt å lage en "High current transformer". Jeg bor i Trondheim og har kjørt rundt noen el-butikker der det står masse gamle ting som vaskemaskiner og stekeovner men det er ikke nå mikroer... som tittelen sier noen som vet hvor jeg kan skaffe en gammel mikro uten å måtte betale alt for mye?
Finn.no

.................
Vær tålmodig og sjekk de samme plassene med noen dagers mellomrom. Her i byen så jeg en eller to sist jeg leverte elektronisk avfall.
Sitat av Diddlysquat69 Vis innlegg
Finn.no

.................
Vis hele sitatet...
Link meg en annonse på finn.no som gir bort en mikro da?
Øh, lurer på om jeg ikke har en stående i kjelleren. Brb, bor jo i samme by.
Sitat av stagg Vis innlegg
Øh, lurer på om jeg ikke har en stående i kjelleren. Brb, bor jo i samme by.
Vis hele sitatet...
Det hadde vært fantastisk^^
Edit: Beklager, ser ut til at den ble kastet under container-rydding for en tid tilbake. Kjipt, for den fungerte, bare gammel.

Ta deg en tur på Lade. Bare der har du 3 el-butikker på samme strekningen. Gi det noen dager så dukker det sikkert fort opp en micro. Skal ikke være vanskelig har du litt tålmodighet. Prat med de ansatte, du får ikke noe annet enn et nei til at de kan varsle deg skulle det dukke opp en micro.
Denne var jo ett kupp: http://www.finn.no/finn/torget/gisbo...nkode=36114637

Alt med den funker bortsett fra den delen dær den varmer opp maten.
Vis hele sitatet...


Du kan jo også se på til salgs på finn: Mikro til salgs
Sist endret av Tsunami; 8. august 2012 kl. 21:46.
Sitat av stagg Vis innlegg
Edit: Beklager, ser ut til at den ble kastet under container-rydding for en tid tilbake. Kjipt, for den fungerte, bare gammel.

Ta deg en tur på Lade. Bare der har du 3 el-butikker på samme strekningen. Gi det noen dager så dukker det sikkert fort opp en micro. Skal ikke være vanskelig har du litt tålmodighet. Prat med de ansatte, du får ikke noe annet enn et nei til at de kan varsle deg skulle det dukke opp en micro.
Vis hele sitatet...
Aldri kast en mikro, man kan få så mye moro ut av den. Men takk for hjelpen^^
Overskuddsmateriell
Kjør rundt til gjenbrukstorg etc og snakk med de, de har ofte slikt som kommer inn som skal kastes. Mye av det funker også
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Kjør rundt til gjenbrukstorg etc og snakk med de, de har ofte slikt som kommer inn som skal kastes. Mye av det funker også
Vis hele sitatet...
Ligger det ved søppelplassen?
heggstadmyra, "gjenvinningstasjon".https://maps.google.no/maps?daddr=63...p=1&sz=17&z=17

Edit: http://renholdsverket.no/gjenvinningsstasjon/ Link til hjemmesiden
Sist endret av Maronning; 8. august 2012 kl. 23:08.
Polakkene er vel fort til expert, elkjøp og lignende.. Her i bydga patruljerer dem el-burene, og dem har t.o.m aggregat i bilen så dem skjekker at ting fungerer.. Snakk om gjenbruk :P
Dro på søppelfyllingen, fant altfor mye mikrobølgeovner
Som de andre sier, el-butikker o.l. Har du en bonde i nærheten så samler de òg på nesten alt. Dog var jeg hos nærmeste og vi fylte de to han hadde med byggskum, lakkbokser o.l. på dagen hans. Det tok litt lang tid før det smalt, så han henta hagla og avlivet de effektivt. Gøy på landet.- Mikroer ligger rundt de fleste el-mottak..
Det er lov å hente el-ting som folk har lagt ifra seg rundt el-mottak ja?
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
Det er lov å hente el-ting som folk har lagt ifra seg rundt el-mottak ja?
Vis hele sitatet...
Kommer an på plassen, vet om noen plasser der det ikke er lov.
Viss det ikke står skilt så er det bare å forsyne seg da?
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
Viss det ikke står skilt så er det bare å forsyne seg da?
Vis hele sitatet...
Nei, i Norge er IKKE finneren vinneren.
Du har heller ikke lov til å ta fra søppel/kontainere osv. det er stjeling.

Men hvem faen bryr seg?
Sist endret av Skatteetaten; 9. august 2012 kl. 01:46.
Så utrolig stor "straff" tror jeg neppe du får henter du en allerede kastet micro. Ser stadig vekk personer som står bak Lefdal på Lade på speiding etter noe "nytt".

Du kan også høre med de oppe på Heggstadmoen. De har en egen svær haug til el-artikler som vokser og vokser. Snakker du med de ansatte så får du sikkert skru ut noe fra en micro som uansett skal skrotes, det er allerede skrot.
Sitat av stagg Vis innlegg
Så utrolig stor "straff" tror jeg neppe du får henter du en allerede kastet micro. Ser stadig vekk personer som står bak Lefdal på Lade på speiding etter noe "nytt".

Du kan også høre med de oppe på Heggstadmoen. De har en egen svær haug til el-artikler som vokser og vokser. Snakker du med de ansatte så får du sikkert skru ut noe fra en micro som uansett skal skrotes, det er allerede skrot.
Vis hele sitatet...
Stikker ut en tur nå å ser etter en micro:P
Gevinst, Fant en på lefdal>tiller uploader bilde snart^^

Edit: her

dette lå ved siden av microen xD
Sist endret av matsiiiii; 9. august 2012 kl. 02:52.
WTF .... Det der er ganske lol

Er en "husmor" som har kvittet seg med litt gadgets nå
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
Hei!

Jeg trenger en gammel mikrobølgeovn, eller trafoen som er inni. Har tenkt å lage en "High current transformer". Jeg bor i Trondheim og har kjørt rundt noen el-butikker der det står masse gamle ting som vaskemaskiner og stekeovner men det er ikke nå mikroer... som tittelen sier noen som vet hvor jeg kan skaffe en gammel mikro uten å måtte betale alt for mye?
Vis hele sitatet...
Først, hva er en High Current Transformer, og hva brukes den til?^^


Sitat av matsiiiii Vis innlegg
Aldri kast en mikro, man kan få så mye moro ut av den. Men takk for hjelpen^^
Vis hele sitatet...
Hvilke andre gleder kan en ha for utenom å lage en High Current Transformer? Bare lurer !
Sist endret av Adrenalinex; 9. august 2012 kl. 03:07.
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Først, hva er en High Current Transformer, og hva brukes den til?^^
Vis hele sitatet...
Google is your friend!



Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Hvilke andre gleder kan en ha for utenom å lage en High Current Transformer? Bare lurer !
Vis hele sitatet...
Microwave hva du enn har lyst til å prøve.
Sist endret av matsiiiii; 9. august 2012 kl. 03:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
Microwave hva du enn har lyst til å prøve.
Vis hele sitatet...
Trafoen gir bare drivftsspenninga til magnetronen; det er ikkje den som lager mikrobølgene.
Er mye du kan gjøre med en High Current Transformer

Kan lage deg en kul Plasma Generator eller en veldig stilig Jacob's ladder for å nemne noe

Vist man har lyst å Microwave noe så må man nok bruke magnetronèn som er i microen

æsj, ninjaed by slashdot
Sist endret av Mantuz; 9. august 2012 kl. 03:17.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Trafoen gir bare drivftsspenninga til magnetronen; det er ikkje den som lager mikrobølgene.
Vis hele sitatet...
Ja jeg vet, men i dette tilfellet så var det bare trafoen jeg var ute etter for så å fjerne Secondary viklingen å surre 50 mm2 der istedet så den gir ut noen hundre ampere og mellom 0-1 volt
Nå ble jeg litt "nyfiken"

Hva pokker trenger du flere hundre amper på 1 volt til
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Nå ble jeg litt "nyfiken"

Hva pokker trenger du flere hundre amper på 1 volt til
Vis hele sitatet...
leke meg ofc viss du like å smelte metall så er det tingen for deg, og det er helt ufarlig sålenge du ikke brenner deg på metallet da

Her er det en vid om det http://www.youtube.com/watch?v=KQYFII5ESME

edit: her er en på 5000 amps http://www.youtube.com/watch?v=USYE9...eature=related
Sist endret av matsiiiii; 9. august 2012 kl. 03:33.
Ja det kan man faktisk gjøre ... men vist du har tenkt å bruke dette til formålet å smelte metall som du har tenkt å bruke til å støype ting etc. med så ville jeg heller gått veien om induction heating.

Men husk at det er ikke spenningen som dreper deg, det er strømmen ... så ha respekt for di greiene du holder på med, helt ufarlig er det nok ikke, men selvsagt trykkere enn om det var high current du holdt på med
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
Google is your friend!

Microwave hva du enn har lyst til å prøve.
Vis hele sitatet...
Hmm.. Ok, ikke at jeg klager på svaret ditt, men når du først spør om hjelp til prosjektet ditt, så kunne du kanskje forklart litt rundt det når noen viste interesse, men for all del.. Lykke til med metall smeltingen din!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Men husk at det er ikke spenningen som dreper deg, det er strømmen ... så ha respekt for di greiene du holder på med, helt ufarlig er det nok ikke, men selvsagt trykkere enn om det var high current du holdt på med
Vis hele sitatet...
U=R*I. Når spenninga er 1V blir straumen låg med mindre resistansen er svært liten, så å komme i kontakt med 1V er ubetinga ufarlig for mennesker - med mindre du tilfeldigvis har to strikkepinner gjennom hjertet og dunker borti 1V med dei. Men da har du kanskje andre problemer i utgangspunktet.

Problemet med så store straumar er at ei kortslutning kan sende flytande kobber i forbausande høg hastighet rundt i rommet, så vernebriller er et absolutt must. Gjerne flammehemmande klesplagg og faceshield også.
Du har rett i det du sier slash, men var ikke helt det jeg siktet til som den farlige biten, men det kunne jo jeg ha forklart bedre i posten min, så det kan man si at er min egen feil, men du koom jo fint å nemte at flyvende kobber er vel den største faren med dette prosjektet
Lagte selv en spotwelder med en trafo fri mikro. Ikke begynn å lek med den før du har isolert alt. Fikk 6000v gjennom handa, opp til albuen, fikk noen solide brennemerker.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Lagte selv en spotwelder med en trafo fri mikro. Ikke begynn å lek med den før du har isolert alt. Fikk 6000v gjennom handa, opp til albuen, fikk noen solide brennemerker.
Vis hele sitatet...
Som sagt så blir det rundt 1 volt output når jeg har modifisert den, virker ikke som du leste innlegget til slashdot...

Her er det "ferdige produktet"

▼ ... noen måneder senere ... ▼
Da har prosjektet gått videre: http://www.youtube.com/watch?v=_hKJFOdQWC0
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mye gøy man kan ha met mikrobølgetrafoer, ja! Selv samler jeg litt på dem, og når jeg er oppe i en fem-seks stykker skal de seriekobles. Det fordre imidlertid at de er sånn noenlunde like, så det kommer til å ta litt tid før prosjektet er i havn.

Hva søppeltyveri angår, så hadde jeg en erfaring med det for noen år siden. Litt off topic, men jeg er fortsatt bitter over den historien, så jeg kan like godt fortelle den: Var på fyllinga, og i et et bur dedikert til el-avfall fant jeg en skatt. En ekte skatt; et mekanisk veggur produsert i Sveits før krigen. Kassa var litt skadet, men urverket inni var intakt. Dette var *skikkelig* kvalitetssaker, og selv om jeg ikke er urmaker, så hadde jeg nylig sett noe ganske tilsvarende i en antikvitetssjappe med utsalgspriss på 25000kr. Dette var dog eldre, men på mange måter likt. Med høy puls løftet jeg det ærbødig ut og skulle redde det med meg hjem - da kom en av de ansatte. Ikke spør meg hvorfor rasshølet ville passe sånn på søpla, men han skjelte meg ut etter noter og trua med politianmeldelse og juling. Jeg hadde knapt fylt 18, og lot meg (til min store skam) dessverre intimidere. Så, jeg forsøkte å godsnakke med mannen. Forklarte ham at det var snakk om gjenbruk, at jeg kjente en urmaker, og blablabla. No good, søpla tilhørte kommunen. Dersom jeg ville ha med meg søppel fikk jeg kjøpe den. De skulle nemlig åpne et utsalgssted for ting som kunne gjenbrukes og inntektene skulle gå tilbake til virksomheten. Å ta urverket var således å stjele verdier de skulle selge.
Jeg kastet meg over sjansen og tilbød ham to hundre kroner. Da holdt han på å klappe til meg, og slang "forsøk på bestikkelse av offentlig tjenestemann" på lista over ting han skulle anmelde meg for (ikke at han hadde navnet mitt, men whatever). Jeg svarte med at han nettopp hadde tilbudt meg å KJØPE urverket og at pengene var ment som betaling. Da lo han rått, og presiserte at denne businessen ikke var startet opp ennå - den var i utredningsfasen, og kunne kanskje begynne to år senere. De hadde heller ikke tenkt til å spare på det frem til da, så akkurat *dette* urverket jeg holdt i hånda, det skulle gå i metallavfallet. Konseptet om at da gjorde vel ikke noe at jeg tok det gikk ikke akkurat hjem... I et siste forsøk på å berge det, om ikke for meg selv, så for noen andre skulle få glede av det, så forklarte jeg ham hva urverket faktisk var verdt. Da ble han helt stille et par sekunder, før han kylte det i bakken så tannhjulene føyk i alle retninger. Deretter trampa han på det, lenge og vel, helt til det var fullstendig ødelagt. Så avsluttet han med å stirre meg rett i øynene og svarte kaldt "ikke nå lenger". Deretter snudde han på hælen og gikk.

Jeg tok vare på ett enkelt tannhjul. Laget et kjede av det, som jeg gikk med som en påminnelse helt til det ble stjålet under en fuktig aften på byen.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 15:33.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Mye gøy man kan ha met mikrobølgetrafoer, ja! Selv samler jeg litt på dem, og når jeg er oppe i en fem-seks stykker skal de seriekobles. Det fordre imidlertid at de er sånn noenlunde like, så det kommer til å ta litt tid før prosjektet er i havn.

Hva søppeltyveri angår, så hadde jeg en erfaring med det for noen år siden. Litt off topic, men jeg er fortsatt bitter over den historien, så jeg kan like godt fortelle den: Var på fyllinga, og i et et bur dedikert til el-avfall fant jeg en skatt. En ekte skatt; et mekanisk veggur produsert i Sveits før krigen. Kassa var litt skadet, men urverket inni var intakt. Dette var *skikkelig* kvalitetssaker, og selv om jeg ikke er urmaker, så hadde jeg nylig sett noe ganske tilsvarende i en antikvitetssjappe med utsalgspriss på 25000kr. Dette var dog eldre, men på mange måter likt. Med høy puls løftet jeg det ærbødig ut og skulle redde det med meg hjem - da kom en av de ansatte. Ikke spør meg hvorfor rasshølet ville passe sånn på søpla, men han skjelte meg ut etter noter og trua med politianmeldelse og juling. Jeg hadde knapt fylt 18, og lot meg (til min store skam) dessverre intimidere. Så, jeg forsøkte å godsnakke med mannen. Forklarte ham at det var snakk om gjenbruk, at jeg kjente en urmaker, og blablabla. No good, søpla tilhørte kommunen. Dersom jeg ville ha med meg søppel fikk jeg kjøpe den. De skulle nemlig åpne et utsalgssted for ting som kunne gjenbrukes og inntektene skulle gå tilbake til virksomheten. Å ta urverket var således å stjele verdier de skulle selge.
Jeg kastet meg over sjansen og tilbød ham to hundre kroner. Da holdt han på å klappe til meg, og slang "forsøk på bestikkelse av offentlig tjenestemann" på lista over ting han skulle anmelde meg for (ikke at han hadde navnet mitt, men whatever). Jeg svarte med at han nettopp hadde tilbudt meg å KJØPE urverket og at pengene var ment som betaling. Da lo han rått, og presiserte at denne businessen ikke var startet opp ennå - den var i utredningsfasen, og kunne kanskje begynne to år senere. De hadde heller ikke tenkt til å spare på det frem til da, så akkurat *dette* urverket jeg holdt i hånda, det skulle gå i metallavfallet. Konseptet om at da gjorde vel ikke noe at jeg tok det gikk ikke akkurat hjem... I et siste forsøk på å berge det, om ikke for meg selv, så for noen andre skulle få glede av det, så forklarte jeg ham hva urverket faktisk var verdt. Da ble han helt stille et par sekunder, før han kylte det i bakken så tannhjulene føyk i alle retninger. Deretter trampa han på det, lenge og vel, helt til det var fullstendig ødelagt. Så avsluttet han med å stirre meg rett i øynene og svarte kaldt "ikke nå lenger". Deretter snudde han på hælen og gikk.

Jeg tok vare på ett enkelt tannhjul. Laget et kjede av det, som jeg gikk med som en påminnelse helt til det ble stjålet under en fuktig aften på byen.
Vis hele sitatet...
Åh, satan så jeg håpa på at historien din skulle ende med at du dro tilbake senere for å knuse skallen hans! Ikke at jeg vanligvis oppfordrer til vold, men her kan man nesten gjøre unntak..
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 15:33.
Jeg felte en liten tåre der ja... At det ikke går an å vise skjønn når det er snakk om å "stjele" EL-avfall. Husker før EL-avfallsburet på den lokale Expert ble plyndret av Øst-Europeere hver dag så gikk det faktisk an å gå inn på varemottaket og spørre pent om å få ta med seg en forsterker eller TV hjem og reparere den. Hvis det var noe som jeg visste hadde en "golden part inside" så fikk jeg ta den ut på stedet. Nå er det kameraovervåkning på samtlige EL-Returplasser i byen. Et elektrisk apparat som resirkuleres maskinelt vil aldri gjenoppstå med samme verdien som hvis den gjenbrukes, enten delvis eller i sin helhet. Miljøbelastningen vil også bli mindre, hvertfall på kort sikt.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Jeg felte en liten tåre der ja... At det ikke går an å vise skjønn når det er snakk om å "stjele" EL-avfall. Husker før EL-avfallsburet på den lokale Expert ble plyndret av Øst-Europeere hver dag så gikk det faktisk an å gå inn på varemottaket og spørre pent om å få ta med seg en forsterker eller TV hjem og reparere den. Hvis det var noe som jeg visste hadde en "golden part inside" så fikk jeg ta den ut på stedet. Nå er det kameraovervåkning på samtlige EL-Returplasser i byen. Et elektrisk apparat som resirkuleres maskinelt vil aldri gjenoppstå med samme verdien som hvis den gjenbrukes, enten delvis eller i sin helhet. Miljøbelastningen vil også bli mindre, hvertfall på kort sikt.
Vis hele sitatet...
Du har evig rett. Noen idioter rapper alt el-avfallet, drar ut det de finner av kobberledninger og selger til en skraphandler for hundre kroner pr. tonn. Resten dumper de i skogen. Så, da sørger bedriftene for at *ingen* får fatt i godsakene, selv om det er det beste for miljøet. Løsningen tror jeg imidlertid er enkel, og den er rett foran nesa på alle som leser dette: finn, facebook, kontakter, freak.no og andre plasser. Har du noe du skal bli kvitt, enten det er en gamme sofa eller noe elektrisk eller et ødelagt piano: gi beskjed! Kanskje vil noen ha det, og er du riktig heldig kommer de på døra til deg og henter det. Det sparer samfunnet (mindre søppel), det sparer deg (du slipper å bære det til fyllinga), og det hjelper de som er interessert i slikt. Win-win-win!

Kanskje vi skulle gå foran med et godt eksempel og opprette en slags gragtisbørs her inne på ff? Type, legg ut beskrivelse/bilde av gjenstanden, boområde og "hentes-innen,"-dato så kan folk som er interessert sende en PM eller noe?
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 15:32.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Kanskje vi skulle gå foran med et godt eksempel og opprette en slags gragtisbørs her inne på ff? Type, legg ut beskrivelse/bilde av gjenstanden, boområde og "hentes-innen,"-dato så kan folk som er interessert sende en PM eller noe?
Vis hele sitatet...
Høres ut som et artig tiltak. Du får bare huske på å spørre administrasjonen, da det finnes regler som forbyr kjøp og salg. Bytthandel havner kanskje i gråsonen

Peace
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 15:32.
Er et It-firma her som jeg kan få hva jeg vil av.
Er nesten kun servere (10+ Proliant ML350 G5/g4) Masse utstyr som jeg ikke orker og ta med, type 48porter 100mbit switcher.
Hvor i norge befinner dette seg?
Interessert!
Man har jo finn.no Gis Bort da, der er det gratis å legge ut annonser!
Litt OT kanskje ,men:
Jeg la nettop to fargepatroner som begynte å bli tomme i mikrobølgeovnen(en gammel panasonic på 1420 w) høyeste effekt i 20 sekunder. Det begynte å sprute og lekke fra begge to etter ca 15 sekunder, så åpenbart var det farge igjen på patronene,selv om de ikke printet ut noen ting i det hele tatt på papir før denne operasjonen. Tine-funksjonen hadde muligens vært bedre å bruke, sett i ettertid.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
*snip*
Vis hele sitatet...
Trist historie, ble nesten sint av å lese det.

Prosjektet er så og si ferdig nå: http://www.youtube.com/watch?v=t26riIEBJoQ
Den har 3V output under load.
Sist endret av TinnSoldat; 5. november 2012 kl. 01:09.
Sitat av Bl4derunner Vis innlegg
Høres ut som et artig tiltak. Du får bare huske på å spørre administrasjonen, da det finnes regler som forbyr kjøp og salg. Bytthandel havner kanskje i gråsonen

Peace
Vis hele sitatet...
Tja, er jo ikke snakk om byttehandel som sådan, men å gi bort ting. Alternativt kan man vel bare starte en tråd hver gang man har noe, type "hei, har en [gjenstand] som jeg ønsker å gi bort. Bor i [område]. Hvis noen er interessert i å komme og hente den, send PM"

Er klar over at finn.no også har slike mulgiheter, men jeg synes ikke man skal begrense seg til én enkelt kanal, av flere grunner.

Sitat av TinnSoldat Vis innlegg
Trist historie, ble nesten sint av å lese det.

Prosjektet er så og si ferdig nå: http://www.youtube.com/watch?v=t26riIEBJoQ
Den har 3V output under load.
Vis hele sitatet...
Nice! Har ikke lyd på datamaskinen om dagen, så jeg så bare noen minutter, men det ser jo ut til å fumke bra!
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 15:32.