Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 6928
Sitat av omba Vis innlegg
Brukte du den på TG, er ikke grensa 1 A per person? :S
Vis hele sitatet...
Var mange som passerte det
oPRE's Avatar
Trådstarter
Brukte den på TG ja. Strømforsyninga mi er vel på 130W
Det var som VivaLatrina sa, at den delen i bunnen av røret som ikke er dekket av peltierelementet blir påvirket av varm luft fra kjøleribba.

Men er det lurt hvis jeg setter inn ett tykt kobberstykke imellom den varme siden av peltier elementet og kjøleribba? Det vil føre til større avstand imellom røret og kjøleribba. Da vil jeg få mulighet til å isolere på undersiden av røret også. Altså den delen av bunnen som ikke er dekket av elementet.

Satt inn en 10 ohm motstand på vifta siden den kjøres på 16V og lager masse støy.
Jeg må si jeg er litt usikker på hvor stor effekt dette har.. Luft leder varme rimelig dårlig, så jeg vil tro at dette ikke er et stort problem. Det du kan gjøre for å sjekke, er å sette opp en midlertidig vifte som blåser vekk den varme luften hele tiden, og se om den bruker merkbart kortere tid på å kjøle væsken.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Bumping <3

Snubla tilvdeldighvis over en formel som viser hvordan man regner ut trykket man skal ha på elementet for best effekt.
T=((Sa x A)/N) x K x d


T= moment til hver skrue
Sa= trykk mot blokk, 1,7 - 6,5 bar
A= totalt areal til TEC
N= antall skruer brukt
K= momentkoeffisient, (bruk K=0.2 for stål, K=0.15 for nylon)
d= skruediameter
Vis hele sitatet...
Sist endret av Fleff; 11. april 2010 kl. 19:11.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Bumping <3

Snubla tilvdeldighvis over en formel som viser hvordan man regner ut trykket man skal ha på elementet for best effekt.
Vis hele sitatet...
den formelen der har jo ikke noe spesielt med peltierer å gjøre, du regner bare om trykk, areal og momentkoeffissient til momentet til hver skrue
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
den formelen der har jo ikke noe spesielt med peltierer å gjøre, du regner bare om trykk, areal og momentkoeffissient til momentet til hver skrue
Vis hele sitatet...
Ikke vet jeg, men det virket riktig, med litt googling fant jeg kilden:

http://www.hardware.no/artikler/peltierguide/12605/5