Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1547
Hei freakere!

Har dere lagd gresskar eller skal dere lage gresskar?

Var litt sent ute med å handle dem inn, så de to jeg fikk tak i var litt gråe og det ene hadde litt muggvekst på toppen av stilken, æsj.....


Tenkte jeg kunne vaske dem men er redd for at det kommer til å gjøre at de fortærer og råtner raskere... Forslag?

Post gjerne deres gresskar om dere har eller skal lage.


Putter dere krydder som f.eks kanel i deres gresskar? Det får dem til å lukte veldig godt

Komman folkens, vi trenger en gresskartråd
Fint med gresskartråd!
Jeg fikk tak i et på 16 kg og forsøkte meg på et dødningshode med ild.
Lagde meg et eget verktøy for utskjæring ved å feste et sagblad fra stikksag i et lite vedstykke.
Jeg synes det ble passe primitivt og kult selv om jeg skar litt feil på toppen av hodet.
Angående mugg, så tenker jeg at det ikke er så farlig. Hvis det står ute, så vil vel også kulden forsinke forråtnelsen.
Halloween og forråtnelse hører vel også litt sammen..

Sist endret av Ipeds; 29. oktober 2023 kl. 09:23.


Pic or it didn’t happen!
Aiai, bildet mitt forsvant fra posten. Prøver igjen.
Veldig fint gresskar du har laget. Kult å inkludere andre materialer. Helt rå kjeft.

Sist endret av Ipeds; 29. oktober 2023 kl. 20:50.
Har ikke lagd et selv i år, men fikk æren av å hjelpe to førstegangskuttere å lage sine:

Hva med innmaten gutter, rett i søpla eller blir det suppe/pai/snacks av frøene etc.?
Sist endret av vindaloo; 30. oktober 2023 kl. 00:21.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva med innmaten gutter, rett i søpla eller blir det suppe/pai/snacks av frøene etc.?
Vis hele sitatet...
Innmaten har jeg frosset ned fra denne. Jeg pleier å lage suppe av det. Jeg har dyrka en god del mindre gresskar i år, så skal spise dem ferske først. Gresskarsuppe med søtpotet, kokosmelk og lime er min favoritt. Frøene rister jeg i ovnen og drysser over suppen. Jeg har også tatt vare på en del av frøene fra dette store gresskaret, for å forsøke å dyrke eget stort halloweeen-gresskar neste år.
Sist endret av Ipeds; 30. oktober 2023 kl. 00:32.
Det ble ristet noen frø, de går vel i søpla etterhvert. De smaker ikke så jævlig godt.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Det ble ristet noen frø, de går vel i søpla etterhvert. De smaker ikke så jævlig godt.
Vis hele sitatet...
Da må du drikke mer øl.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Da må du drikke mer øl.
Vis hele sitatet...
Viktig å også riste lenge nok og mye salt
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva med innmaten gutter, rett i søpla eller blir det suppe/pai/snacks av frøene etc.?
Vis hele sitatet...
I søpla i år ... Har aldri brukt gresskar til faktisk matlaging før. Kanskje jeg bør?
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
I søpla i år ... Har aldri brukt gresskar til faktisk matlaging før.
Vis hele sitatet...
Har aldri lagd noe mat der gresskar har vært en ingrediens jeg heller tror jeg.
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Kanskje jeg bør?
Vis hele sitatet...
Default innstillingen bør vel være å kaste så lite som mulig,
men ser ikke noe poeng i å tvinge i seg gresskar pulp hvis man ikke liker det.
Sist endret av vindaloo; 30. oktober 2023 kl. 11:45.
Kan anbefale denne oppskriften: https://www.nrk.no/mat/gresskarsuppe...kos-1.11329422
Selv kjører jeg på med mer hvitløk, chilli og lime enn oppskriften tilsier. Smak deg fram.
Lag også mye mer enn hva du spiser og frys ned middager.

Lite skrytebilde av det jeg har igjen fra årets avling.
Veldig enkelt å dyrke. Bare å gi dem nok gjødsel og sol.


Dette er dog andre typer enn hva man gjerne benytter til halloween-utsmykking.
Sist endret av Ipeds; 30. oktober 2023 kl. 12:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.