Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 730
Hei,

Er ny her og dette er min første post på Freak. Har et spørsmål angående Nav og får ikke noe ordentlig svar fra min veileder så vet ikke hvor jeg ellers kan spørre. Håper jeg kan få noe hjelp her.

Jeg har blitt kalt inn på et «oppfølgingsmøte med ROL/Rådgivende Overlege» neste uke med min veileder. Slik jeg forstår det, er det uvanlig at man noensinne fysisk møter Nav-legene? Jeg kjenner ingen andre som har hatt møter med dem. Jeg ønsker å forstå hva som vil skje på møte eller hva møte handler om, jeg får ikke noe svar på dette fra min veileder når jeg spør.

De fikk nylig en spesialist uttalelse fra min psykolog og ville vurdere veien videre til Ufør basert på det, de ga meg tilbakemelding på at uttalelsen var utfyllende og de hadde god nok informasjon angående min mentale helse, men kalte meg inn på dette møte samme dagen etter de hadde leste uttalelsen uten å fortelle meg hva hensikten med møte er. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal si eller gjøre på møte eller hva jeg burde forberede meg på. Jeg spurte om jeg burde invitere fastlege eller noen av mine mange behandlere med på møte og de sa nei, fikk også nei når jeg spurte om det er noe annet jeg burde gjøre, ta med meg eller forberede meg på. Er ekstra redd for å dra dit alene når jeg ikke vet hva vi skal snakke om.

Har noen andre her opplevd dette før?
Jeg har vært i noen møter med nav og jeg tror kanskje du har rett til å ha med psykologen din. Jeg ville spurt psykologen din og hen sier sikkert ja forhåpentligvis. Veldig greit å ha noen på sin side i sånne møter. De kan ikke nekte deg å ha med noen ihvertfall
Selv om de sa du ikke trengte å ha med hverken fastlege eller behandlere, så hadde jeg for egen del tatt de med, rett og slett fordi man dermed har flere med fra eget «lag». Da blir du forhåpentlig roligere i møte med nav og overlege, fordi du jo har med back-up, og jeg sier ikke dette for å gjøre deg mer urolig (jeg kan ikke fordra nav-møter selv), men _hvis_ det skulle bli noe humbug ift uføre-søknad, har man med seg kvalifisert personell til å svare for seg. Det blir på en måte som en slags helgardering.

Ellers usikker på hva ett slikt møte innebærer, for akkurat overlegen på nav har jeg ikke hatt møte med selv. Jeg ville antatt at de vil prate mer inngående med deg om helsesituasjon etc.
Ja siden overlege er med så må det jo ha noe med helsa di å gjøre. Da er psykologens mening veldig relevant. Krev at psykologen skal være med. Ikke la dem overkjøre deg
Sitat av Deceptive Vis innlegg
Selv om de sa du ikke trengte å ha med hverken fastlege eller behandlere, så hadde jeg for egen del tatt de med, rett og slett fordi man dermed har flere med fra eget «lag». Da blir du forhåpentlig roligere i møte med nav og overlege, fordi du jo har med back-up, og jeg sier ikke dette for å gjøre deg mer urolig (jeg kan ikke fordra nav-møter selv), men _hvis_ det skulle bli noe humbug ift uføre-søknad, har man med seg kvalifisert personell til å svare for seg. Det blir på en måte som en slags helgardering.

Ellers usikker på hva ett slikt møte innebærer, for akkurat overlegen på nav har jeg ikke hatt møte med selv. Jeg ville antatt at de vil prate mer inngående med deg om helsesituasjon etc.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tenkte at det hadde vel vært relevant for en Nav-overlege å kunne snakke med mine leger direkte, men virker som at de ikke ønsker det. Har aldri opplevd noe dårlig på Nav møter før, men har bare hatt en håndfull av dem så langt. Vet om venner og familiemedlem som har vært uheldige og har hatt en del dårlige opplevelser med dem, så blir litt urolig på grunn av det og siden dette er en Nav person som er lege som jeg aldri har møtt før. Spesielt når jeg ikke har hørt om andre som har hatt møter med Nav-leger direkte før heller. Ringte nettopp psykologen min og noen advokater innen trygderett og de har ikke opplevd eller hørt om dette heller før.

Vet at jeg har vært veldig heldig med saksbehandleren min så langt, men er vanskelig å tenkte at jeg kanskje må sitte å fortelle hele historien min på nytt til et mennesket jeg ikke kjenner, uten noen som kan støtte meg eller hjelpe meg med å snakke. På de tidligere møtene har psykologen min hjulpet med snakkingen fordi jeg bryter sammen i gråt etter hvert og får en del PTSD flashbacks under møtene. Han bidrar med å forklare historien min ganske godt og presist.
Sist endret av Ptsdpersonen; 23. februar 2023 kl. 16:16.
Sitat av Ptsdpersonen Vis innlegg
Ja, jeg tenkte at det hadde vel vært relevant for en Nav-overlege å kunne snakke med mine leger direkte, men virker som at de ikke ønsker det. Har aldri opplevd noe dårlig på Nav møter før, men har bare hatt en håndfull av dem så langt. Vet om venner og familiemedlem som har vært uheldige og har hatt en del dårlige opplevelser med dem, så blir litt urolig på grunn av det og siden dette er en Nav person som er lege som jeg aldri har møtt før. Spesielt når jeg ikke har hørt om andre som har hatt møter med Nav-leger direkte før heller. Ringte nettopp psykologen min og noen advokater innen trygderett og de har ikke opplevd eller hørt om dette heller før.

Vet at jeg har vært veldig heldig med saksbehandleren min så langt, men er vanskelig å tenkte at jeg kanskje må sitte å fortelle hele historien min på nytt til et mennesket jeg ikke kjenner, uten noen som kan støtte meg eller hjelpe meg med å snakke. På de tidligere møtene har psykologen min hjulpet med snakkingen fordi jeg bryter sammen i gråt etter hvert og får en del PTSD flashbacks under møtene. Han bidrar med å forklare historien min ganske godt og presist.
Vis hele sitatet...
Du beskriver grunnen til at du bør og må etter min mening ha med psykologen. Hvis det kræsjer med kalenderen til noen så krev utsettelse til alle kan. Det er ditt liv og din framtid. Men jo fortere du begynner å ta kontakt med både NAV og psykolog jo enklere blir det å planlegge for dem og. Håper det løser seg for deg.
Sist endret av NodSquad; 23. februar 2023 kl. 16:21.