Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1009
Søkte rundt og fant ingenting
tenker og koble til Ipod til bilradioen, det skal være et sjult annlegg,
tenker og legge fm senderen i hanskerummet med en jack forlenger

1.problem, jeg vil ha en kontinuerlig strøm på 3volt til denne fra 12volt annlegget, med mulighet for og slå av denne, har tenkt ut en bryter i "cocpiten" er tingen, eller et rele som slår inn på likt med tenningslåsen?
FM senderen må jo ikke kunne tappe strømm mens bilen er av.

Bryter
FM-sender 2xaaa bateri

har noen et tips eller noe slik jeg kan klare dette, sliter mest med 12 til 3v?
Har litt basiskunskaper om elektro, har hatt 4 timer i uken med det det siste året + litt kobling hjemme

på forhånd takk
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
En switchmode regulator som mylullaby linker til vil være mer effektiv enn en lineær regulator, men vanskeligere å koble opp. De enkleste lineære regulatorene er bare en chip.
FpsDog's Avatar
Trådstarter
Hmm, virket innviklet, jeg prøver og få till noe med denne
12-3volt tror dere det er mulig?
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Hmm, virket innviklet, jeg prøver og få till noe med denne
12-3volt tror dere det er mulig?
Vis hele sitatet...
skal funke fint den ja... bare et problem at den må i sigarettenner-kontakten.. evt kan du jo kjøpe en sånn kontakt og gjemme den i hanskerommet e.l.
hold deg langt langt langt langt LAAAAAAAAAAAAAAAAANGT unna de FM senderne.. de er driit dårlig... har selv den som du har fra clas ohlson der... må legge spilleren i bakruta... nærmest antenna.. og det er fortsatt dårlig signal og skurr..

jeg ville heller sjekka rundt på nettet etter en jack tilkobling eller Ipod tilkobling til spilleren din..koster ikke allt for mye og er garantert verdt pengene. ganske sikker på at du kan få tak i det til de fleste bilradioer.
Som MeEleven sier så finnes det mange bilradioer med både jack-inntak, usb mm. Det er også noen som er "spesielt laget for iPod". Jeg har ikke testet FM sendere fra Clas Ohlson, men vet at andre sendere (muligens dyrere?) kan slite med det samme problemet.

Personlig ville jeg gått for en bilradio med jack og/eller USB støtte.

*men jeg forstår deg jo hvis du liker å putle med slike ting da. morsomt å ordne det selv...*
Sist endret av Clr; 29. april 2009 kl. 11:45.
FpsDog's Avatar
Trådstarter
Den funjker heltg fint i hanskerummet i bilen, litt skurring nå jeg venter på¨neste sang, funker fint til mitt bruk og dert er ikke jack eller usb tilkobbling på spilleren, og brennecder bil dyrt i lengden, men funker den ommformeren?, kommer til og "modde" dene slik at sigarettttenner tingen blir 2 lednonger til batteriet og pluggen to lednionger som jeg lodder fast i senderen.

Noen som vet hvordan jek an slå av / på senderen mes tenningslåsen?
Den approachen du prøver på er ikke akkurat det alternative jeg ville gått for. Uansett..
Som nevnt kan du enten gå for en nyere mer morderne switch regulator eller du kan bruke det godt utprøvde linjer regulatorer (LDO).

Selv ville jeg gått for sistnevnte kun på grunn av enkelheten.

Det finnes flere alternative LDO regulatorer du kan benytte deg av. For eksempel 78xx serien eller LM317 LM337. Om du benytter deg av 78 serien og ikke finner en regulator som går ned til 3v kan du "jukse" med og legge en motstand i serie fra GND på regulatoren og mot GND. Gidder ikke og skrive mer, søk etter datablad så finner du ut av dette.
FpsDog's Avatar
Trådstarter
jeg vil bare prøve på noen enkelt, idiotsikkert, men dere kommer med forslag på høyskulenivå,,, føler det blir litt komplisert,, har ikke så mangen erfaringer med svakstrøm, mest 3fas 220v, så det blir litt for innviklet
Dealextreme har mange ipod fm sendere..denne f.eks http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6045

Den er jo ikke skjult, men bare en liten dings man putter inn i ipoden

9.99dollar
FpsDog's Avatar
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hmm, denne fatta jeg mer av, faktisk alt
13/14 er en no ikke sant? men når A1/A2 legger inn legger den og inn. Skal koble den opp en dag

Det er jo ikke bare ipod som har 3,5mm jack, så med denne kan jeg jo bruke andre ting og det re jo ikke vits og kjøpe nye ting i disse finaskrise tider som en allerede har , det er jo en grunn til den
da blir det musikk i bilen og
13/14 valgte jeg rett og slett fordi det er en n.o. kontakt på de aller fleste kontaktorer (3 og 4 er n.o.).

du kjøper selvsagt et bilrele for 12 volt, der nummereringen er anderledes, men prinsippet helt likt
Vist du liker litt utfordringer,så kan du jo bare ta kjøpe deg noen motstander og et lite kretskort og begynne å lodde. kjappeste alternativet synest jeg. Har gjort det samme og laget en liten omformer fra 12-5 volt, til usb!
problemet med en spenningsdeler kommer når du setter belastning på, da holder ikke spenningen seg stabil, fordi du legger lastmotstanden i parallell med en av mostandene i spenningsdeleren
Du får kjøpt slike som du kan plugge 12V rett i.. Koster 250-60 KR

http://catalog.belkin.com/IWCatProdu...duct_Id=166893

Jeg har en, den er koblet til hele tiden og den slår på og av selv. Kjempebra rekkevidde og lite FM støy.