Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3246
Jeg har en portabel lader på batterier som gir 18V som er beregnet på laptopbatterier.

Så har jeg min asus eee som utifra strømadapteren vil ha 12V


Vil ting gå rett vest om min lille eee får 18V?
Hva om spenningen hadde vært 15V? Ville dette fungert?

Jeg har hørt at det skal gå bra å lade batterier om spenningen er litt høyere enn det den egentlig skal være, men om man gir et batteri lavere spenning så dør det. Kan noen som vet sikkert gi meg noen svar? Hva om Jeg gir en 12V peltier kjøleboks 18V vil det fungere?

På forhånd takk for alle svar
Spenningen man bruker til å lade et batteri er ofte (alltid?) høyere en volten batteriet gir. Et 12v batteri lader vel på rundt 13v.
Men jeg trur nok 6V blir litt for mye. Ville ikke prøvd meg på dette.

KJøleboksen vil nok funke, men sikkert med en veldig redusert effekt.

Når jeg var liten skrudde jeg et lite apparat om til 100 volt, og satt dette i et 230v stikk. PANG sa det! Er jo veldig mye større forksjeller en hva du referer til, men prinsippene blir vel det samme. Så 12v apparatet vil mest sannsynlig ta skade av 18v.
Sist endret av Prognisse; 2. april 2009 kl. 18:21.
Trådstarter
Sitat av Marius145 Vis innlegg
KJøleboksen vil nok funke, men sikkert med en veldig redusert effekt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor redusert effekt?
Ingen aning. Men er jo mulig å regne ut dette.. U=R*I (I=u/r, r=u/i) P=U*I (U=P/I, I=P/U)
U = Spenning, Volt
I = Strøm, Ampère
R = Motstand, Ohm
P = Effekt, Watt

Blir nok en god del


Det blir nok ikke ødelagt, så det er jo bare å prøve ut hvis du ikke finner ut av formlene

Nei, dette ble bare tull! Jeg tenkte at kjøleboksen var 18V og får 12V. Så nå at det var omvendt.

Igjen, så trur jeg 6v blir litt for mye, og elementene vil nok ta skade av dette.
Sist endret av Prognisse; 2. april 2009 kl. 18:27.
de fleste peltierer jeg har vært borti har hatt oppgitt effekt ved 15,ettellerannet volt
Tror ikke jeg ville satset på at dette går. Om det er noen som kan si sikkert at det går uten noen ulemper/skader så kan du jo gjøre det, men hadde ikke hatt for store forhåpninger.
18volt vil si fress i den, normalt så er ting merkart med 12volt klar dem fra 12volt til 13volt. 15volt er og alt for mye.
hvis apparatet ditt trekker litt under 1 ampere kan du jo bare sette inn en vanlig lineær spenningsregulator, som for eksempel LM7812
Meste av utstyr klarer å opperere på +/- 5-10% V.
I ditt tilfelle vil det være +50% som vil mest sansynlig føre til som ranvik sier; fress, evt. pang.

Lading av bilbatterier mener jeg på å huske at ligger på ca 14.4V (+20% av batteriets spenning)

Tilbake til din eee, det kan hende at om du koplet til 18V på batteriet at det ville ladet fint (de første gangene), men antakeligvis ville tatt skade etterhvert.
Tingen med bærbare maskiner, det er ikke bare batteriet som får spenning fra laderen, men også resten av PC'en..
Det vil du se om du fjerner batteriet og setter i laderen, PC'en vil fortsatt starter opp.

Konklusjon: om du plugger i en adapter på 18V kan det være mulig at batteriet i seg selv takler det, men PC'en vil lage noen flotte lyder, utvikle en rar lukt samt. slutte å fungere.
Sist endret av Lanjelin; 2. april 2009 kl. 20:54.
Trådstarter
Oki, takk for svar alle sammen. Jeg må altså finne en måte å transformere spenningen ned på.

Vil denne fungere? Er det noen som vet hvilke pinner som er + og - på den? Synes det var litt lite informasjon.

Tar gjerne imot flere tips om hvordan jeg kan transformere fra 18V til 12V
Sist endret av campod; 2. april 2009 kl. 21:20.
Sitat av campod Vis innlegg
Oki, takk for svar alle sammen. Jeg må altså finne en måte å transformere spenningen ned på.

Vil denne fungere? Er det noen som vet hvilke pinner som er + og - på den? Synes det var litt lite informasjon.

Tar gjerne imot flere tips om hvordan jeg kan transformere fra 18V til 12V
Vis hele sitatet...
den du linka til tåler strøm opp til 1watt (0,1amper eller hva det blir regna ut, tokk den i hode)

laptopen din tar nok 3-4amper. se på under siden av den skal stå der.
Sist endret av ranvik; 2. april 2009 kl. 21:40.
Husker jeg pleide å kjøre 12 volts adapter på et keyboard som var laget for 9 volt i min ungdom. Eneste merkbare resultatet var at lyden ble en del høyere.
du kan bruke en step down transformer
Sist endret av Hightemplar; 2. april 2009 kl. 22:53.
Jeg tror at om du bruker en 18V til en lader som skal igrunn ha 12V (ditt tilfelle), så skal det gå fint de første gangene, men om du bruker det over lengre tid, så vil det si pang.

Mener å huske at det var det elektroteknikk lærern min sa for et par år tilbake. MEN er ikke helt sikker!
Trådstarter
Sitat av ranvik Vis innlegg
den du linka til tåler strøm opp til 1watt (0,1amper eller hva det blir regna ut, tokk den i hode)

laptopen din tar nok 3-4amper. se på under siden av den skal stå der.
Vis hele sitatet...
Jepps den skal ha 3A, noen forslag til transformator?
Sitat av Hightemplar Vis innlegg
du kan bruke en step down transformer
Vis hele sitatet...
nei


hint: likestrøm


han kan bruke en dc-dc step down converter, da virker det med likestrøm.

hvis han skal bruke en transformator må likespenningen vekselrettes, transformeres ned, så likerettes, og da kan vi snakke om mye tap
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
nei


hint: likestrøm


han kan bruke en dc-dc step down converter, da virker det med likestrøm.

hvis han skal bruke en transformator må likespenningen vekselrettes, transformeres ned, så likerettes, og da kan vi snakke om mye tap
Vis hele sitatet...
var det som sto i posten min først men når eg redigerte posten så gikk det litt fort i svingene:P


men han kan bruke denne https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/...do?tab=catalog klare 5 amp ut som skulle være nokk for deg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Mer spenning = mer strøm = mer varme = potensielt svidde komponenter = anbefales ikke.
Sist endret av robhol; 3. april 2009 kl. 16:22.
Sitat av robhol Vis innlegg
Mer spenning = mer strøm = mer varme = potensielt svidde komponenter = anbefales ikke.
Vis hele sitatet...
ser ikke helt hva du vil frem til?

ser at linken min ikke virker, gå til www.elfa.se og søk
LM1084IT-12 12V 5A LDO sp-reg