Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4840
Heisann!

Jeg har tenkt litt på å prøve meg på kretskort. Jeg vil bare lage noen enkle kort med en bryter og noen deoder eller en liten speaker eller noe sånt.

Jeg lurte på om noen visste om noen internett guider og/eller filmer/guide-bøker som tar dette temaet for seg?


Takk for alle svar!
Sist endret av Cal.12; 31. mars 2009 kl. 22:57. Grunn: Skriveleif:S
Skaff deg programmet proteus, kjøp deg noen data elektronikk bøker. Hva er din erfaring med elektronikk ellers?

I stedet for å gjøre det fiks ferdig på et kretskort kan du skaffe alle delene selv, lage et skjema og legge alt på et Veroboard, så lærer du utrolig mye.

Sjekk www.elfa.no for utstyr ihvertfall.

Det er ikke bare å lese på nettet eller se film på nettet, du må kunne en del ord og utrykk, utregning og oppføring:P
Cal.12's Avatar
Trådstarter
Den er grei. Må nok lese litt før jeg begynner ja! Takk:P
loddingen trenger du ikke å lese deg til, men hvordan du skal koble må du lese deg til, vis du ikke kan dette fra før.

Når du lodder tar du bare å varmer opp kretskortet litt med loddepennen (der du skal lodde) så stikker du lederen til komponenten ned i hullet på kretskortet og holder loddebolten intill mens du tar litt tinn på loddebolten så det smelter rund lederen til komponenten, pass på å ikke smelt for mye så det renner over til andre komponenter, det er ikke vansklig og du lærer deg det raskt.

Kjøpt deg test kort på clasoholson og noen dioder, motstander, brytere osv, det du trenger, så er det bare å prøve seg frem.
Multisim er iallefall et veldig bra simmuleringsprogramm som er rimelig enkelt å bruke.
kan også andbefall crocodile clips, bruker det selv og syns det er utrolig bra! har alt mulig av komponenter og du kan bygge kretskort i 3d. du kan også sende inn ferdig tegnende kretskort til dem så sender de det ferdig bygd tilbake.
Takk for ALLE poster! Skal laste ned litt etterpå og stikker på khlas olson snart!

Tusen takk for all hjelpen!
Du finner endel tegninger og dokumentasjon på http://uctrl.net, jeg har lagt ut alt jeg noengang har bygget der. Med tekniske tegninger og spesifikasjoner.

Trafikklys f.eks er en enkel krets å begynne med: http://uctrl.net/w/Traffic_lights