Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 9831
Har vært på loftet og ryddet i helgen og i dag fant jeg to kart bortgjemt i noe sagflis. Det viste seg at det var tyske kart produsert i 1940 og kartene var over områdene 'Hamar' og 'Osen' i Hedmark. 'Osen' kartet er stemplet med et rødt 'Geheim' stempel og er i relativt god stand med unntak av en liten rift midt på øverst og 'Hamar' kartet er markert med 'Nicht für die Offentlichkeit bestimmt!" samtidig som det er markert med penn og gråblyant i visse områder rundt omkring på kartet + prikkete linjer på Mjøsa og mye rart jeg egentlig kan tro er rutene til tyskerne. Det jeg lurer på er om det faktisk er et marked for dette der ute, eller det noe jeg burde spare på og putte inn i en ramme? Kan fikse bilder ganske fort om noen kan finne ut noe mer utifra det! På forhånd takk for all mulig hjelp
Vet ikke noe om verdien men er veldig inntresert i å se bilder av kartene
ville hørt med Henrik-Vanger her på forumet. han har god peiling på krigs ting og tang
Kan du legge ut bilder?
http://i.imgur.com/ocvuW.jpg

http://i.imgur.com/WNMlS.jpg

Ble veldig store av en grunn, så resten ligger innpå her ; http://imgur.com/ocvuW,fYZl8,QhtEc,W...,DFPBK,H0DVM#0
Sist endret av Imationx; 5. november 2012 kl. 13:21.
sykt kult. vet ikke om det er noe egentlig marked for det, men sikkert mange historiker nerder (som meg) som kunne være villig til å betale en liten slant dem. Utgangspunkt for pris?
Kunne lett ha gitt noen hundreapper for et slikt :P

De må da ha litt verdi, kan da umulig være så mange kart fra 2. verdenskrig som overlevde. Ser ut til at kartet er av god kvalitet også
I utgangspunktet er vi ikke på utkikk etter å selge de , mer interessert i å lære historien til de og evt få det prissatt av noen. Så om noen har noen gode venner som har peiling på dette er vi interessert i å ta kontakt med de! : )
Sitat av Imationx Vis innlegg
I utgangspunktet er vi ikke på utkikk etter å selge de , mer interessert i å lære historien til de og evt få det prissatt av noen. Så om noen har noen gode venner som har peiling på dette er vi interessert i å ta kontakt med de! : )
Vis hele sitatet...
Som sagt, Henrik-Vanger er nok den på forumet her med størst kunnskap om det overnevnte.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Som sagt, Henrik-Vanger er nok den på forumet her med størst kunnskap om det overnevnte.
Vis hele sitatet...
Okei, får ta kontakt med han da ! Takker
Absolutt marked for slikt i høyeste grad. Nå er ikke tyske kart fra krigen noen voldsom sjeldenhet, da det selvfølgelig ble trykket opp en del av dem. Men originale er de, dessuten blir det ikke flere av dem.

Det morsomme her er at de faktsik ser brukt ut, mange slike som man finner har ingen oppmerking eller noe slikt. Men det virker som om de er vannskadet?

Slike kart har jeg betalt alt ifra en hundrelapp til noen tusen, regner med at disse her ligger i verdi på rundt 300kr pr stk, mulig litt mer for det som er stemplet Geheim. Når det skal sies så tenker jeg forhandler pris, altså hva en forhandler ville tatt. Om prisen skal bli noe høyere så må det oftest være en historie bak, hvem som har hatt dem etc. Feks, kart fra kartbordet til Generaloberst Von Falkenhorst, eller Generaloberst Dietl.

Skal du selge dem så selg dem i Norge, ikke fordi at det er så voldsomt farlig at noen kart forlater landet. Men de vil bli satt mer pris på her i landet.

Om det som er tegnet opp på kartet er noe ekstremt interessant vet jeg ikke, men jeg skal høre med en kompis som er guru på alt som de tyske styrker holdt på med her i landet.
Så gøy Henrik-Vanger!
Det ser litt ut som Osen kartet er sølt på med vann eller noe annet i øverste venstre hjørne og en flekk på høyresiden på Hamarkartet + Noen svarte/rødbrune flekker bakpå og noen av de samme flekkene bakpå Hamarkartet , er også en rift på Osen kartet men ellers fin stand. Og jeg tror de har ligget urørt oppe på loftet gjemt i flis så kan ha fått noe derifra. Funnet flere bokser med brev og bilder fra WW2 også i samme området på loftet, så skal se etter om det står noe man kan knytte til kartet noe sted der! Vil tro det som er tegnet opp på kartet kan være interessant for de som samler på det her på Hedmark ihvertfall! Men tusen takk, Barry Weitz - setter pris på det!
Spor (ti tegn)
Sitat av Imationx Vis innlegg
Så gøy Henrik-Vanger!
Det ser litt ut som Osen kartet er sølt på med vann eller noe annet i øverste venstre hjørne og en flekk på høyresiden på Hamarkartet + Noen svarte/rødbrune flekker bakpå og noen av de samme flekkene bakpå Hamarkartet , er også en rift på Osen kartet men ellers fin stand. Og jeg tror de har ligget urørt oppe på loftet gjemt i flis så kan ha fått noe derifra. Funnet flere bokser med brev og bilder fra WW2 også i samme området på loftet, så skal se etter om det står noe man kan knytte til kartet noe sted der! Vil tro det som er tegnet opp på kartet kan være interessant for de som samler på det her på Hedmark ihvertfall! Men tusen takk, Barry Weitz - setter pris på det!
Vis hele sitatet...
Hehe, der gikk my "scret ID"

Veldig spennende om det er mer der kartene kommer fra! Vet du om det er bilder tatt av tyskerne eller Nordmenn? Om det er av tyskerne, så skal man ikke se bortifra at de kan identifiseres mtp insignia på uniformer, eller hvis det er en eller annen dekorert offiser med i bildet. Offiserer kan ofte indentifiseres på nøyaktig hvem de er, mens andre da kan identifiseres mtp hvilken enhet de var tilknyttet til. Så kan man finne ut hvor den enheten befant seg til enhver tid, derav kan man finne ut.

Som eksempel
Her er et bilde som tilhører en venn av meg, General Der Gebirgstruppen Hans Kreysing (signert). Bildet ble kjøpt i Tyskland for mange år siden, uten noen spesiell grunn. Bildet viser her Kreysing som Generalleutnant, dette var en grad han fikk første Juli 1942 (bildet tatt etter første juli). Sammen med bildet fulgte det et dokument datert Juli 1942, men det ble ikke nevnt hvor bildet var tatt. I Juli 1942 var Kreysing med sin stab i området rundt Jotunheimen på manøver, før de skulle rykke frem til Østfronten. Ergo, bildet er tatt i Norge, trolig rundt Jotunheimen. Med litt mer research så dukket opp flere bilder av Kreysing fra denne manøveren.
Name:  kreysing..jpg
Views: 587
Size:  92,6 KB
Nå har jeg funnet ut litt etter å ha snakka med faren min - Ifølge han så var det forsyningsdrop på den ene innsjøen som var markert på kartet og fra den innsjøen er det tegnet opp linjer til andre små innsjøer på Hedmarken + den ene prikken de har satt er en skole og en annen er fra en fabrikk som var her på den tiden.
I mange av kortene sendt fra tanta til faren min nevner hun møter i Trondheim med flere hundre folk og noen møter i Helsingfors men er ingenting om hva som har foregått i Hedmark så langt. Hun nevner at det er 6-7 nordmenn på møtet i Helsingfors og et annet møte er de kun 3-4 nordmenn. Et notat med en rekke tyske ord og fraser var også i samme eske som kortene o.O

Et bilde er av tre karer med hagler eller rifler som står vakt på Stange - og bakpå står det skrevet 'Vakten ved telefonsentralen. Stange. 7' Mens 2 andre ser ut til å være tyskere hvor ett av de har ett kryss under en person i rekkene mens det andre står det en gjeng soldater utenfor en bygning med noen skilter man kan se navnene på. Disse bildene er det ikke noe skrevet bakpå bortsett fra '24' på det ene og '104' på det andre. Det andre er det også skrevet noe på men det er så og si utydelig men får frem ordene 'overtar et tysk nasjon' ellernoe. Bilder kommer under her ;

http://img821.imageshack.us/img821/4688/20121105152739.jpg
http://img801.imageshack.us/img801/2066/20121105152922.jpg
http://img651.imageshack.us/img651/3692/20121105153024.jpg
http://img801.imageshack.us/img801/6493/20121105153105.jpg
Sist endret av Imationx; 5. november 2012 kl. 15:59.
Det øverste bildet er hjemmefrontsoldater, armbindet tok de på den 9. mai 1945. Soldaten i midten har en engelsk sten-gun maskinpistol. Den er kommet i flyslipp, eller produsert i Oslo. Hjemmefronten produserte nesten 1000 slike i forskjellige lokaler rundt i Oslo.

Bilde 3 ser ut til å være norske soldater som inspiseres av engelske offiserer.
Dette er nok også sommeren 1945.
Har selv et kart over Bergen fra krigen. Betalte hundre kroner for det på en Antikvitetsmesse. Om det er av samme type er det nok trolig ikke veldig verdifullt. Men hvis det er en dokumentert historie bak det som nevnt ovenfor kan det jo være verdt en del. Poenget er egentlig bare å finne den rette samleren. Noen betaler masse for slikt. Andre ikke. Er ganske artig nå det er med fotografier og kommentarer. Kunne kanskje ha vært noe jeg hadde kjøpt, om du selger det så klart Og selvfølgelig til rett pris , Men interesserer meg mest for Den amerikanske borgerkrigen og den Amerikanske revolusjon.
Men til rett pris som sagt, kan jeg være interessert
Etter å ha hørt litt mer fra folk i området så er nok rutene som er markert de rutene de brukte for å gjemme / få russerne som gjemte seg her til Sverige. Områdene ved innsjøene er definitivt stedene hvor flyene slapp forsyninger o.l . Og andre kort fra folk som ikke er tanta til pappa takker for at de fikk være her under krigen osv så er ganske sikker på at oldefar og folkene var i motstandsbevegelsen og hjalp russerne.
Er en mann som har skrevet en bok om Nazistene på Stange som blir lansert på biblioteket her imorgen så skal ta med kartet og kortene ++ og få han til å ta en titt på det! Kanskje noe av det han har i boka si kan knyttes opp mot kartet! Veldig morsomt å finne alt dette bortgjemt på loftet ! Også funnet mye amerikanske duppeditter, en gammel Radionette radio og en veldig veldig gammel filmfremviser : o
Stilig bajjaz, takk for input'en! Bilde #3 er visstnok fra Vernepliktsverket på Hamar så kanskje jeg finner ut litt mer om jeg kontakter de! Heh Weezyboy, veldig sikker på at vi ikke selger på nåværende tidspunkt da det har veldig stor affeksjonsverdi for oss !
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Det øverste bildet er hjemmefrontsoldater, armbindet tok de på den 9. mai 1945. Soldaten i midten har en engelsk sten-gun maskinpistol. Den er kommet i flyslipp, eller produsert i Oslo. Hjemmefronten produserte nesten 1000 slike i forskjellige lokaler rundt i Oslo.

Bilde 3 ser ut til å være norske soldater som inspiseres av engelske offiserer.
Dette er nok også sommeren 1945.
Vis hele sitatet...
Indeed, typisk hjemmefront. Deres variasjoner av armbind gjennom krigen utkonkurer nesten tyskernes.

Enig med bilde nummer 3, helt klart Engelske offiserer, typiske trekk på lue/uniform etc.

Det siste bildet er selvfølgelig tyskere.

Interessante objekter dette her, uten tvil.
Jo og vi er ganske sikre på at noen av flekkene bakpå kartene er blodsprut ! Men noe som er veldig rart med 'Osen' kartet er at navnet på onkelen min som ble født i 1943 står bakpå det - og vi hadde ingen andre i slekta med navnet hans før det så synes det er veldig rart o.O Og flekkene på kartene er i samme hjørnet på begge to! Sjekk ;

http://img571.imageshack.us/img571/6947/20121105174159.jpg
http://img7.imageshack.us/img7/637/20121105174230.jpg
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Indeed, typisk hjemmefront. Deres variasjoner av armbind gjennom krigen utkonkurer nesten tyskernes.

Enig med bilde nummer 3, helt klart Engelske offiserer, typiske trekk på lue/uniform etc.

Det siste bildet er selvfølgelig tyskere.

Interessante objekter dette her, uten tvil.
Vis hele sitatet...
Absolutt interresant!
Jeg tror TS har fått tak i en billedserie fra jubeldagene.
Og da er det siste bildet av tyske soldater som ivrig venter på siste nytt.
De har fortsatt våpen også menige soldater + at en norsk fotograf drister seg til å ta bilde uten å spørre om lov.

Men jeg er også veldig interresert i disse kartene.
De er trykt i 1940 og er fra mjøsområdet. Mjøsområdet ble tysk krigshovedkvarter litt ut i krigen da Oslo var for vanskelig å forsvare.
Det ser ikke ut til at noe av det er tegnet inn.

Det er ikke umulig at TS har et kart fra den tyske innvasjonen som senere har blitt brukt av hjemmefronten.
I såfall er det veldig kult.

Jeg håper du etterforsker dette videre TS, leg gjerne ut en bedre scan av kartet.

Edit:
Nå ser jeg det med blodsprutflekker.
Kanskje kartet er et kart en pilot hadde 9 April 1940 og at flyet gikk ned og kartene ble sikret av lokalbefolkningen.
Kanskje stripene som er inntegnet på kartet er hans flyrute.
Sist endret av bajjaz; 5. november 2012 kl. 18:02.
legg det tilsalgs på ebay..det er der du finner samlere..lett å transportere over hele verden osv..klart beste stedet

før man vet ordet av det kommer det en amerikaner millionær og byr deg 10.000 dollars ,)

men det er jo drit kult å beholde det selv..hadde ikke solgt det under 5000 nok tror jeg..hadde jeg heller hatt det på veggen
Sist endret av alanapoli; 5. november 2012 kl. 18:04.
Har lite konstruktivt som jeg kan tilføye tråden, men må legge igjen et spor. Elsker slike tråder.
Angående det siste bildet så har jeg klart å tyde det som står bakpå - "Myndighetene overtar en tysk nasjon".
Kan være at disse kartene ble tatt fra noen tyskere før det rakk å bli tegnet inn, slik at motstandbevegelsen fikk tegnet inn sine egne veier osv. For der de har tegnet ruter ifra 'Strandløkka' er der hvor russere rømte fra toget og det området var der hvor det var flest motstandsfolk i bygda. Skal prøve å få tatt et bedre bilde / evt. skanne det inn litt senere! Sitter nede og hører mye om det mens jeg prøver og oppdatere her :P

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Absolutt interresant!
Jeg tror TS har fått tak i en billedserie fra jubeldagene.
Og da er det siste bildet av tyske soldater som ivrig venter på siste nytt.
De har fortsatt våpen også menige soldater + at en norsk fotograf drister seg til å ta bilde uten å spørre om lov.

Men jeg er også veldig interresert i disse kartene.
De er trykt i 1940 og er fra mjøsområdet. Mjøsområdet ble tysk krigshovedkvarter litt ut i krigen da Oslo var for vanskelig å forsvare.
Det ser ikke ut til at noe av det er tegnet inn.

Det er ikke umulig at TS har et kart fra den tyske innvasjonen som senere har blitt brukt av hjemmefronten.
I såfall er det veldig kult.

Jeg håper du etterforsker dette videre TS, leg gjerne ut en bedre scan av kartet.

Edit:
Nå ser jeg det med blodsprutflekker.
Kanskje kartet er et kart en pilot hadde 9 April 1940 og at flyet gikk ned og kartene ble sikret av lokalbefolkningen.
Kanskje stripene som er inntegnet på kartet er hans flyrute.
Vis hele sitatet...
Beklager dobbelpost altså men - Fant en link fra arkivsenteret, vet ikke hvor bra denne siden er eller om de har alle kartene her men - http://www.arkivsenteret.no/filer/FM...-kart-2_VK.pdf - Kartene jeg har er ikke på denne listen og finner heller egentlig ikke stort når jeg prøver å søke opp de forskjellige numrene osv som står på kartene. Men ser også at dette arkivet kanskje gjelder kun for Trøndelag? Så skal høre med arkivet på Hamar imorgen om de har noe peiling!
Og hm det med blodsprutflekkene tror jeg ikke kommer fra en pilot - da jeg ikke tror det var så mange tyske fly som gikk ned i Hedmark (men skal ikke si noe sikkert, har ikke gjort kjempegrundig research), det eneste flyet jeg vet om som gikk ned her er et Halifax NA 337 som kom fra England for å slippe forsyninger og utstyr til hjemmefronten i Grue, men flyet kom for lavt ved Minnesund og ble truffet av en mengde skudd og måtte krasjlande i Mjøsa og kun en mann overlevde! Men det kan se ut som de prikkete linjene er flylinjer men det forklarer fortsatt ikke hvorfor det er tysk og andre linjer er tegnet på (ser nå at prikkete linjer = prestegjeldsgrense og prikkete med kors = fylkesgrense ) - ikke trykt på kartet fra før - når de påtegnede linjene går hvor a) toglinjene var og b) i områdene kjent som droppoints , men som sagt skal snakke med han mannen som har skrevet den boka i morgen så kanskje jeg får litt mer oppklart da!

Om dere er gira så har jeg tatt en del bilder her ; http://imgur.com/a/4OxQ7 - fortsatt noen som er litt utydelige men det får gå , skal finne en stor nok skanner imorgen !

Beklager dobbelpost altså men - Fant en link fra arkivsenteret, vet ikke hvor bra denne siden er eller om de har alle kartene her men - http://www.arkivsenteret.no/filer/FM...-kart-2_VK.pdf - Kartene jeg har er ikke på denne listen og finner heller egentlig ikke stort når jeg prøver å søke opp de forskjellige numrene osv som står på kartene. Men ser også at dette arkivet kanskje gjelder kun for Trøndelag? Så skal høre med arkivet på Hamar imorgen om de har noe peiling!
Og hm det med blodsprutflekkene tror jeg ikke kommer fra en pilot - da jeg ikke tror det var så mange tyske fly som gikk ned i Hedmark (men skal ikke si noe sikkert, har ikke gjort kjempegrundig research), det eneste flyet jeg vet om som gikk ned her er et Halifax NA 337 som kom fra England for å slippe forsyninger og utstyr til hjemmefronten i Grue, men flyet kom for lavt ved Minnesund og ble truffet av en mengde skudd og måtte krasjlande i Mjøsa og kun en mann overlevde! Men det kan se ut som de prikkete linjene er flylinjer men det forklarer fortsatt ikke hvorfor det er tysk og andre linjer er tegnet på (ser nå at prikkete linjer = prestegjeldsgrense og prikkete med kors = fylkesgrense ) - ikke trykt på kartet fra før - når de påtegnede linjene går hvor a) toglinjene var og b) i områdene kjent som droppoints , men som sagt skal snakke med han mannen som har skrevet den boka i morgen så kanskje jeg får litt mer oppklart da!

Om dere er gira så har jeg tatt en del bilder her ; http://imgur.com/a/4OxQ7 - fortsatt noen som er litt utydelige men det får gå , skal finne en stor nok skanner imorgen !

Gah, skjedde noe med posten over her O_O
Kjempe interessant dette, må legge igjen et spor vil vite mer !
Det blir nok vanskelig å finne ut av de kartene hvis ingen kan fortelle.
Når tyskerne kapitulerte så hadde de gruet seg veldig i lang tid, de visste nemlig at de kom til å tape lenge.
De siste månedene smisket de med nordmennene i håp om å bli bra behandlet etter tapet.

Når kapitulasjonen var et faktum trakk tyskerne seg tilbake til leirene og lot alle mindre utposter stå tomme p.g.a frykt.
Disse ble massivt plyndret av lokalbefolkningen.

Så kartets notater kan være tysk etteretning, hjemmfrontens notater, eller nedtegnet etter krigen.


En annen ting du kan ta tak i er bildet av de to motorsyklistene(piloter?).
Det kan se ut som om noen har gjemt vekk ting som kan minne om krigen og tyskere.
Bildet ser ut til å ha norske navn og befinner seg i samme pakken.

Kanskje en av dem er familiens nazist.
Sitat av Dæng Vis innlegg
Spor (ti tegn)
Vis hele sitatet...
Sitat av stagg Vis innlegg
Har lite konstruktivt som jeg kan tilføye tråden, men må legge igjen et spor. Elsker slike tråder.
Vis hele sitatet...
Sitat av Brorendin Vis innlegg
Kjempe interessant dette, må legge igjen et spor vil vite mer !
Vis hele sitatet...
Det går an å abonnere på tråder. Klikk på knappen "Trådverktøy" over førstepost, velg "Abonner på denne tråden" også vil dere kunne finne igjen tråden på profilen deres.
Sist endret av Mith; 6. november 2012 kl. 12:51.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Det blir nok vanskelig å finne ut av de kartene hvis ingen kan fortelle.
Når tyskerne kapitulerte så hadde de gruet seg veldig i lang tid, de visste nemlig at de kom til å tape lenge.
De siste månedene smisket de med nordmennene i håp om å bli bra behandlet etter tapet.

Når kapitulasjonen var et faktum trakk tyskerne seg tilbake til leirene og lot alle mindre utposter stå tomme p.g.a frykt.
Disse ble massivt plyndret av lokalbefolkningen.

Så kartets notater kan være tysk etteretning, hjemmfrontens notater, eller nedtegnet etter krigen.


En annen ting du kan ta tak i er bildet av de to motorsyklistene(piloter?).
Det kan se ut som om noen har gjemt vekk ting som kan minne om krigen og tyskere.
Bildet ser ut til å ha norske navn og befinner seg i samme pakken.

Kanskje en av dem er familiens nazist.
Vis hele sitatet...
Han til venstre er oldefaren min og han andre er kameraten hans, de satt på loftet under krigen og hadde radiokontakt med London. Statsarkivet på Hamar hadde ikke Osen kartet og et tredje kart som ble funnet i natt. Så de fikk låne det til skanning, mens kartet over Hamar var historikeren veldig interessert i så tar det med til han. Skal opp på loftet for å sømfare sagflisen nok en gang i håp om å finne mer
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei!
Vet at tråden er gammel, men jeg sitter på rundt 30 slike kart og håper på litt ekspertise.
Lurer på hvilken typer kart som har større verdi enn andre?
Et bilde av noen av de jeg har.
http://renajaktogfiske.com/map/kart.JPG

Noen som får noe ut av dette? Kartet er over Brekken.
http://renajaktogfiske.com/map/gkart.JPG
Sist endret av Nordvice; 29. januar 2014 kl. 08:22.
Sitat av Imationx Vis innlegg
Jo og vi er ganske sikre på at noen av flekkene bakpå kartene er blodsprut ! Men noe som er veldig rart med 'Osen' kartet er at navnet på onkelen min som ble født i 1943 står bakpå det - og vi hadde ingen andre i slekta med navnet hans før det så synes det er veldig rart o.O Og flekkene på kartene er i samme hjørnet på begge to! Sjekk ;

http://img571.imageshack.us/img571/6947/20121105174159.jpg
http://img7.imageshack.us/img7/637/20121105174230.jpg
Vis hele sitatet...
Hvis du mener det er blodsprut. så sjekker du for dette. For hvorfor er det ikke f.eks. vanlig kaffe?
"Øko-Terrorist"
Argh, kjenner igjen mye av dette her, når jeg var liten hoppet jeg mye rundt i containere utenfor hus som ble fraflyttet, lokaler som ble tømt etc. Og en gang fant jeg rundt 40 slike kart, og flere "Blueprints" over bunkere som ble bygget i Rogaland I en container utenfor en gammel husmorskole som ble brukt som kontorer av tyskerene.

Desverre ble disse kastet av min kjære mor uten min viten for flere år siden da hun ikke så verdien i disse, hun tok bare vare på et par rasjoneringskort siden hun husket disse fra sin barndom. :/
Sist endret av tr80r; 29. januar 2014 kl. 11:12.
Sitat av Nordvice Vis innlegg
Hei!
Vet at tråden er gammel, men jeg sitter på rundt 30 slike kart og håper på litt ekspertise.
Lurer på hvilken typer kart som har større verdi enn andre?
Et bilde av noen av de jeg har.
http://renajaktogfiske.com/map/kart.JPG

Noen som får noe ut av dette? Kartet er over Brekken.
http://renajaktogfiske.com/map/gkart.JPG
Vis hele sitatet...
Tror jeg fant ut litt om Geheim Kartet:
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/...VIGebKorps.htm

Noen av de andre kartene.
http://renajaktogfiske.com/map/fkart.JPG