Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1263
Hei!

Kort sagt; jeg trenger tips til hvordan jeg kan lage en oscillerende krets som leverer ren sinus i tre faser, hvor jeg kan styre frekvensen. Jeg skal helst forsyne kretsen med 12VDC, og frekvensvariasjon mellom 5 og 1000Hz er det jeg ser etter. Tips, noen?
Du finner iallefall skjema på en enkel trefase oscillator her.

Det blir noe værre å kontrollere frekvensen. Kanskje hvis du finner et potmeter som består av tre i en, slik som i de fleste stereoforsterkere - men der er det bare to, ikke tre.

Å gå inn på pulsbreddemodulasjon blir nok i drøyeste laget
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ny idé: Jeg lager en enfase variabel signalgenerator, og kjører den gjennom 2 kondensatortrinn .. ?
http://bildr.no/thumb/380070.jpeg
Sist endret av excubated; 1. april 2009 kl. 02:26.
hva skal du bruke den til?
kan hende det kan funke med den siste ideen

men tror du må koble fra L1 og så sette kondensator mellom L1-L2 altså må det være kontakt mellom L1-L2 tror jeg
samme gjelder med L2-L3

skyt meg om jeg tar feil
Sist endret av haavardgj; 1. april 2009 kl. 11:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
du vil vel bare få dem forskjøvet 90 grader hver, og i trefase vil du aller helst ha 120 grader faseforskyvning
hvordan forskyver jeg 120 grader da?
http://www.google.no/search?q=3+phas...ient=firefox-a

du må nok til med DAC's for å få god kontroll over det, ellers har vi jo vist til noen opampkretser tidligere
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
du vil vel bare få dem forskjøvet 90 grader hver, og i trefase vil du aller helst ha 120 grader faseforskyvning
Vis hele sitatet...
Oh, men systemet mitt kan lett bygges om til å gå på 4 faser - åssen er det med demping av signal i kondensatorer, er det nok til å måtte kompensere?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen JKer i riktig oppsett kan muligens løse problemet ditt, eventuelt JK i riktig oppsett som styrer en analog bryter IC slik at du kan ha sinus signaler ut.
med fare for å virke dum, hva er en JK?
du kan få til å forskyve 120 grader ved hjelp av en spole og en kondensator. har regnet på slik en gang, men husker ikke nøyaktig hvordan nå. er det veldig viktig for deg kan jeg sikkert hjelpe deg.
hva skal du bruke kretsen til?