Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4305
Hei

Jeg bor for tiden i sverige, har hatt en elektriker / kjøle-varme repratør på besøk tidligere i uka. Han skiftet en den vitale deler i vannvarme systemet.
( vannvarme i gulv )

I går kveld merket jeg at fryser hadde sluknet.
Varmtvannet var borte
Og lysene rundt i leiligheten gløder bare svakt.

Har lagt ut skjøteledning til fryser for og redde alle matvarer.

Skulle egentlig få besøk klokken 6 av elektrikeren. Men han måtte avlyse.

Reperasjon skjer derfor ikke før mandag. SÅ jeg lurer på om det er farlig å la kjøleskapet og fryser gå på lav spenning (komressorer som jobber på lav spenning er vel ikke bra)?
Har også en 42" plasma tv igang, skadelig å ha den i gang?

Takk for eventuelle svar.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Hadde noe lignende. Da var det en av inntakssikringene som hadde gått.

Ting virket mer eller mindre men var liksom "dimmet"
Det er en av to som skjer (hva som skjer kommer ann på apperatet/maskinen).
1: For lav spenning og den vil ikke virke i det hele tatt, eller den totale effekten går ned proporsjonalt med spenningen
2: Den kompensere for manglende spenning med å trekke mer strøm - som blir mer varme, og ting kan bli ødelagt av varmen.
Sitat av emmerdale Vis innlegg
Hei

Jeg bor for tiden i sverige, har hatt en elektriker / kjøle-varme repratør på besøk tidligere i uka. Han skiftet en den vitale deler i vannvarme systemet.
( vannvarme i gulv )

I går kveld merket jeg at fryser hadde sluknet.
Varmtvannet var borte
Og lysene rundt i leiligheten gløder bare svakt.

Har lagt ut skjøteledning til fryser for og redde alle matvarer.

Skulle egentlig få besøk klokken 6 av elektrikeren. Men han måtte avlyse.

Reperasjon skjer derfor ikke før mandag. SÅ jeg lurer på om det er farlig å la kjøleskapet og fryser gå på lav spenning (komressorer som jobber på lav spenning er vel ikke bra)?
Har også en 42" plasma tv igang, skadelig å ha den i gang?

Takk for eventuelle svar.
Vis hele sitatet...
For svak spenning er spesielt skummelt for fin elektronikken, vil anbefale deg å koble ut flatskjermen ihvertfall.
det kan vel ikke hende at du er på et it-nett, og elektrikeren på en eller annen mirakuløs måte har klart å koble mellom fase og jord?

har du forresten målt spenningen på nettet?
Sist endret av VivaLatrina; 29. mars 2009 kl. 00:15. Grunn: la til mer spørsmål;)
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Får du i det hele tatt slått på tven uten 230v egentlig?
en del elektriske apparater har oppgitt tilførselspenning 100-240 volt eller liknende, og kompenserer for lav spenning med høyere strømtrekk (såkalt switchmode)

(skyt meg noen hvis jeg er helt på jordet)
kan hende det er en intakssikring som har gått... ta for all del og se om du finner stikkontakter som har full spenning og redd fryser/kjøleskap. noe lignende skjedde her hjemme, men da var det e-verket som skulle ha vedlikedhold.

spesielt kjøleskap/frysere går dukken på halv spenning
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg ble kalt ut til et bolighus for ei stund tilbake - Masse lys i huset som var dimma, og kjøleskapet sto og hoppa.. Sjekka hovedsikringene først, men ingen hadde gått. Så målte jeg spenning/potensialforskjeller mellom alle fasene og fas->jord, og fant ut at L2 og jord var samme punktet. Målingene ble gjort med sikringene ute, så feilen lå faktisk i transformatoren.

Når det gjelder elektromotorer (AC-asynkronmotorer) tåler de ikke å gå på lav spenning. For lav spenning på spolene gjør at den mekaniske motstanden stopper systemet - så har du en strøm som står og steiker ei spole

Har du multimeter?