Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 936
2pac alive in serbia
Hei, bor i borettslag og har fått tilbud fra Zaptec om å installere elbillader for 18000 kr. Har ikke elbil selv, men lurer på om det er verdt å skaffe laderen likevel mtp verdiøkning av boligen. Har ikke planer om å selge ila 5 neste år.

Det er vel også mulig noe Enova kan delvis sponse?
Står litt her om Zaptec og Enova. Ender vel bare opp med å bruke mer penger da du må ha mer enn bare laderen

Her er en løsning som gir støtte uten noe mer mikkmakk enn laderen https://www.futurehome.io/no/shop/charge

Jeg ville ikke tenkt så mye på verdiøkning, husk at du skal selge og at det skal være lettsolgt. Jeg ser på bolig i dag og det begynner jo å bli ganske vanlig med lademuligheter nå og om 5 år så vil jo alle forvente det.
Utrolig høy pris for en ladeenhet. Vil tro at det har noe med kostnadene til produktutvikling å gjøre og da vil nok prisene på slikt synke med årene.
Greie her er at dette er en avtale gjennom et borettslag. Da blir det garantert ikke noe enklere og billigere å skulle sette i gang med dette senere med mindre det gjøres klart fort ettermontering. Ville sjekket med borettslag hvordan det blir å gjøre dette senere, om det blir klargjort, hvis ikke hva som skal til. Må kanskje gå gjennom styret osv da kan du fort miste interessert ved salg som kan bli dyrt og i hundre tusen kroners klassen.
Kjør på, Prisen er ikke så gal heller, elektriker koster. Bare zaptec alene koster 6-7000kr så kommer trikkerjobben. Siden du skal bo der noen år kan det godt hende du skal ha elbil innen tid, nå som man ikke får kjøpt nye biler annet enn el, kun brukt fossilbil.

Tipper prisen du har fått er godt rabatt siden mange skal ha lader, som nevnt over kan det koste deg mye mye mer og du skal installere dette senere tidspunkt, det kommer helt an hvordan dere bor og hvor lader skal stå. kanskje graving også. Da er de 18k nå bare småpenger enn hva det vil koste.
Spørs hva slags betalingsmodell dere har. Er det fast månedlig pris, egen måler eller flere ladere koblet sammen med en ekstern betalingsløsning?

Står du fritt til å velge egen lader så er det dyrt.
Er det en lader som skal samarbeide med andre ladere så er det vel pris som forventet.

Borettslaget er pliktet til å legge opp infrastruktur til laderen din. Så det eneste du skal betale er laderen og enkel tilkobling.
Kan du feks velge en billig lader da, så er 18k mye.
Sist endret av ID-Brikke; 7. april 2024 kl. 12:36.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Borettslaget er pliktet til å legge opp infrastruktur til laderen din. Så det eneste du skal betale er laderen og enkel tilkobling.
Vis hele sitatet...
Ja er de nå egentlig det. Du har rett til å få satt opp lader men jeg klarer ikke helt å se hvordan et borettslag er pliktig til å legge opp infrastruktur.

Utgangspunktet i reglene i borettslagsloven paragraf 5-11 a og eierseksjonsloven paragraf 25 a er at beboerne har rett til få satt opp lader for elbil eller ladbar hybridbil.
Vis hele sitatet...
https://www.huseierne.no/alt-om-boli...bil-i-sameier/
Jeg tolker det sånn at infrastruktur er borettslagets eiendom og laderen er andelseiers eiendom.
Man kan ta med seg laderen når man flytter, men ikke infrastrukturen.

Utgiftene til infrastruktur blir da dekket av felleskapet, se borettslagsloven paragraf 5-19.

Når jeg tenker meg om er det kanskje annerledes hvis parkeringsplassen hører til leiligheten og ikke er felles.
Sist endret av ID-Brikke; 7. april 2024 kl. 14:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.