Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3888
Hei alle sammen!

Siste månedene har jeg levd livet som en som har mye penger til overs, men sannheten er at jeg ikke har råd til noe mer enn akkurat det jeg trenger.

Jeg har gått på en skikkelig smell og sitter igjen med regninger på ca. 15000 kroner.

Dette har tatt veldig inn på meg og jeg sliter med søvn, alt jeg har i tankene mine er hvordan jeg skal klare å få alt dette nedbetalt.

Jeg bor i Stavanger og skal bare bo her i underkant av 2 mnd. til, og tro meg, jeg har prøvd hardt å få meg jobb, men dette uten resultater.

Jeg har tenkt å selge pc'en min som er verd ca. et sted mellom 8000 til 12000 kroner. men enkelte av disse regningene haster.

Jeg trenger hjelp

Vær så snill å kom med tips og rådgivning!
https://www.nav.no/no/Person/Flere+t...givning--87499

Evt Andre finansielle rådgivere. Mulig du har noen i din egen bank som kan hjelpe deg.

Ellers bør du be om utsettelse på regninger slik at DU kan betale
1. Oppfør deg som en voksen
2. Send epost til de skylder spenn og be om utsettelse
3. Skaff deg mer penger

15k er ingen skikkelig smell. I alle fall ikke når du har ting du kan selge for å dekke 2/3 av beløpet.

Slutt å vær så fuckings udugelig
Paulius69's Avatar
Trådstarter
4 1
Sitat av liasis Vis innlegg
1. Oppfør deg som en voksen
2. Send epost til de skylder spenn og be om utsettelse
3. Skaff deg mer penger

15k er ingen skikkelig smell. I alle fall ikke når du har ting du kan selge for å dekke 2/3 av beløpet.

Slutt å vær så fuckings udugelig
Vis hele sitatet...
Jeg ber om forslag og rådgivning, ikke kritikk på hvordan jeg er som menneske.
Jeg er 18 år og går på skole, jeg har selvfølgelig lyst å kjenne på hvordan det er å kunne bruke litt penger.
For meg er 15k veldig mye og jeg skulle gjerne skaffet meg mer penger, men det er ikke så veldig mye jeg kan gjøre før jeg begynner i lære om 2 mnd.
Selg datan og ring kreditorer for å avtale en nedbetaling av det lille beløpet som står igjen etter det.
Om du skal "kjenne på hvordan det er å kunne bruke litt penger" bør du nok sørge for å faktisk ha disse pengene før du bruker dem, dvs. 1. ha pengene på konto sånn at du slipper å ta opp forbruksgjeld (en sykt dyr måte å låne penger på) og 2. ha en jobb sånn at du kan bygge deg opp en ny buffer etter at du har brukt penger. Vent med å slå deg løs til du er ferdig med læretida og har fått deg en fast jobb med sikker inntekt. Du er tross alt bare 18 år, så du har god tid senere til å slå deg løs.
Ja- gjør som nevnt over. Ta kontakt. Ring, evt send mail. Vær hyggelig, høflig, og beklag. Spør om du kan dele opp beløpene. Og i din daglige økonomi- hold deg til brødskiver m bare d mest nødvendige av pålegg. Drikk vann. Unn deg litt kos på lørdagene. Ikke kjøp noe som helst, spar til det i såfall. Kreditt er veien til helvete. Du ligger ikke så dårlig an enda, men løser du det ikke, blir det ille pga ett såpass lite beløp. Ønsker deg lykke til, du klarer dette!
Trenger da ikke leve bare på brødskiver for å holde det billig. Dessuten er sjansen for en "sprekk" større med ensidig kosthold. Lær heller å lage mat selv (det er ikke SÅ vanskelig). Råvarer koster mindre enn ferdigmat, så lenge du holder deg unna luksusvarene.
15k i regninger er ikke ''en skikkelig smell'' uansett om du synes det er mye penger eller ikke.
Ring til de forskjellige firmaene, be om betalingsutsettelser og si at du kanskje kan betale så og så mye i mnd.
Hadde selv regninger for nærmere 20k i en alder av 18, er 22 nå og har fortsatt 10k igjen.

Husk at det er flere i det landet her som har flere hundre tusen og millioner i gjeld, da kan du si at du har havnet i en skikkelig smell.
Jeg sier bare selg PC'en og kanskje også mobilen (kjøp en billig drit). Det er nok en god lærepenge for å kaste
bort penger du ikke har. Snakk med foreldre om du virkelig trenger penger og som nevnt ovenfor - snakk med
de du skylder pengene til.

Jeg skjønner at du ikke har lyst til å høre hvor uansvarlig du har vært med pengebruket, men du kan ikke forvente
mye annet når du regelrett trygler om hjelp på et forum. Ta deg sammen og vis at du klarer å ta vare på deg selv.
kryp til korset og spør om hjelp fra foreldra dine, jeg var i samme situasjon som deg bare at jeg virkelig hadde gått på en smell (200 000) og de hjalp meg utrolig mye, er i dag fri fra all kredittgjeld