Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3622
Heisann,

Noen av oss har etablert Foreningen Tryggere Ruspolitikk (rusreform.no) i håp om å kunne skru litt retningen på debatten i Norge. Opplever allerede at det har blitt lagt merke til og vi har blitt invitert i møte med politisk ledelse i helsedepartementet neste uke samt fått oppslag (hvor journalisten har ringt oss i stedet for motsatt) både i BT og VG.

Vi har en diskusjon gående på propagandasiden. Det vi gjør nå er kronikkskriving, presseutspill og debattdeltagelse. Jeg tror imidlertid det ville hatt voldsom effekt om vi kunne ha laget noen små delbare animasjonsvideoer som setter trykk på forskjellige ting som er galt med dagens politikk.

Hensikten med denne posten er to ting:
1 - rådslagning; er det noen som har innspill til hvilke områder vi bør fokusere på?
2 - hjelpere; er det noen som kunne tenkt seg å hjelpe til?
Overdoser er i mine øyne et viktig område å fokusere på. Norge er per dags dato et av landene i Europa med flest overdosedødsfall per år. Dette vitner om at politikken slik den føres i dag ikke er på sitt optimale, og at politiet kanskje bruker ressursene sine feil når det kommer til de narkomane. Kanskje det er på tide å innføre røykerom og/eller heroinassistert behandling? Når en kjøper heroin på gaten aner man ikke hva som er i det, og stoffenes urenhet og ulik grad av styrke vil kunne føre til både overdoser og farlige sykdommer. Kriminalisering av narkomane forverrer kun problemene, i stedet for å tilby behandling som fører til positiv endring. En investering i riktig behandling av rusavhengighet vil i framtiden kunne resultere i bedre levevilkår for narkomane og mindre dødsfall som følge av overdoser.

Om man skal formidle dette til seeren vil det være virkningsfullt å også spille på følelser. Har dessverre ikke så mye jeg kan bidra med på den tekniske fronten, men jeg synes arbeidet dere gjør er utrolig viktig og håper dere når fram til folket!
Tja, hva med å lage animerte filmer som viser hvordan en person som er rusavhenging pr.d.d. og hvordan det ville blitt forandret med en annen politikk.. ikke dum ide tror jeg gjør det enklere å forstå sammenhengen.
Hvilke emner tar dere opp i kronikkene?

Hadde vært fint å belyse oppblomstringen av RC, usikkerheten rundt hva man får, snarveiene folk er villige til å ta osv.
Kanskje lage noen infographics/tegninger/grafer hva angår dødsrater, produksjonsrater o.l,
Hadde likt å se videoer som dette laget på norsk, med norske tall og fakta bli delt og diskutert på Facebook eller på VG. Det er så mange med helt sammengrodde ører som har et så vanvittig trangsynt og ignorant syn på narkotika og ruspolitikken at det er umulig å prøve å ha en saklig diskusjon. Tror de trenger litt virkelighetsrealisering på egen hånd via sosiale medier osv.
Ønsker å komme med en oppfordring til alle som ønsker en ny ruspolitikk om å melde seg inn i «Foreningen Tryggere Ruspolitikk» og betale kontingenten. Det er nemlig et kriterium for at de skal få statsstøtte; noe som Actis & Co. er meget flinke til.

De har tunge og seriøse aktører i ryggen, og de kan forhåpentligvis bl.a. være en motvekt til Actis & Co.

Normal har hatt flere møter med dem og vi har veldig tro på at de kan være med å løfte debatten par hakk opp. Personlig har jeg ventet lenge på at en slik organisasjon skal stables på beina.

Meld deg inn: http://rusreform.no/

Lik dem gjerne på Facebook også – https://www.facebook.com/rusreform/

PS. Jeg er ikke med i FTR, er bare et engasjert medlem