Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 945
Hei folkens.

Ikke ofte jeg trenger hjelp her, men nå har jeg gjort alt jeg fant på google uten at dette hjalp meg.

Når jeg skal installere Windows 7 eller 8 (prøvd begge) og skal velge hvilken disk jeg skal installere det på(Har bare 1 Samsung 250 GB SSD), så får jeg feilmeldingen: “Setup was unable to create a new system partition or locate an existing system partition.”

Jeg har nå prøvd det meste jeg kan tenke meg. Jeg har slettet partisjonen og laget ny uten hell. Den la seg bare som primary hele tide.

Åpnet så CMD fra Windows installasjonsdisken og kjørte dette:

Type diskpart and press enter.
Enter list disk and note the number of the disk you want to install on.
Enter select disk n n is the number of the disk.
Enter list partition and note the number of the partition you want to install on.
Enter select partition n n is the number of the partition.
Enter active


Etter dette så kom partisjonen som System, men får fortsatt samme feilmelding.
Jeg har satt det på AHCI og alle andre alternativer.


Er det noen andre som har noen gode tips her?
Jeg har Windows på USB og bruker da WinToBootic for å legge inn Windows på minnepennen.


Ha en fin kveld videre.
Har du en maskin med UEFI? For å lage installasjonsmedium som booter i UEFI-modus trenger du egentlig bare å formatere USB-sticken og dra alle filene fra Windwos-ISOen over. Da skal den være bootbar allerede uten at du behøver å dille med egne programmer eller annet for å skrive bootsector.

Boot Windows 8 (helst 8.1) fra USB, trykk shift+F10 for å få opp CMD, og start diskpart. Formålet er å cleane disken og opprette GUID-basert partisjonstabell. Skriv følgende kommandoer i diskpart:

list disk
select disk <x> (sett inn riktig nummer på disken istedenfor <x>)
clean
convert gpt
exit

Deretter fortsetter du installasjonen av Windows.
Takk. Skal teste dette i morgen.
Har på Legacy boot akkurat nå, men kan skifte til UEFI om dette er bedre.

Da har jeg prøvd det Nichotin sier samt at jeg har kjørt:

DiskPart <ENTER>
list disk <ENTER>
select disk 0 <ENTER>
clean <ENTER>
create partition primary align=1024 <ENTER>
format fs=ntfs <ENTER> (Will Take a While)
assign <ENTER>
active <ENTER>
exit <ENTER>
exit <ENTER>



Ingenting fungerer. Neste mulighet jeg kommer på er å ta ut disken, montere den i en annen maskin, formatere den i Windows og kanskje sjekke om det går da.
Sist endret av Nikon01; 22. august 2014 kl. 20:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da har vi testet enda mer her på jobben.

Nå har vi gjort følgende:

*Prøvd å installere XP, Vista, Win7 og Win8 fra både USB og DVD.
*Prøvd både Legacy og UEFI Boot.
*Kjørt mini xp fra Hiren Boot og formatert derifra uten hell.
*Tatt ut harddisken og satt den i en annen PC og formatert disken i Windows.
*Prøvd de over her.
*Søkt på feilmeldingen på google og prøvd alle løsninger jeg har funnet på sider 1-5 uten hell.


Noen som har flere løsninger å komme med? Nå er vi helt tom for ideer her.
Du får denne feilmeldingen på alle installasjons medium-ene du bruker?

Har du prøvd å sette inn SSDen i en annen maskin og prøvd å installere Windows der fra?
Har ikke prøvd å sette det inn i en annen maskin enda for å installere derrifra.
Jeg har prøvd en annen harddisk i denne laptop'en og installert Windows uten problemer.

Skal teste å ta ut harddisken å sette den i en annen laptop å installere windows på denne for å sjekke det ut.

UPDATE:


Da har jeg testet disken i en annen maskin. Dette fungerer ikke. Har oppdatert BIOS også uten hell.
Disken fungerer knall når jeg monterer den i en maskin med windows og kjører feilsøking på den. Absolutt ingen feil funnet.
Men når man skal innstallere Windows på den, så fungerer det ikke i det hele tatt.

Tenkte å finne FW update til SSD'en, men klarer ikke å finne rett disk fra samsung da samsung bare lister opp 8** serien sin, og det ikke er denne vi har.
Sist endret av Nikon01; 26. august 2014 kl. 09:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.