Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 6040
Ble anbefalt Reto av en veninne for en stund siden, og nå i skrivende stund ligger jeg innlagt på rusakutten pgr overdose i går. Jeg har kommet til et punkt der jeg er klar for å endre på alt som er min livssituasjon per i dag, noe som innebærer å bli ferdig med han typen jeg har vært sammen med, flytte vekk fra bergen, høre på og ta til meg råd fra andre som vil meg godt, og å legge meg inn i rusbehandling!!!

Jeg har hele familien rundt meg, god hjelp fra helsevesenet, utekontakten og kirkens bymisjon som alle står klare til å hjelpe meg vekk fra denne dritten og inn i behandling.

Etter det jeg har lest virker det som at Reto kan tilby et annerledes og godt behandlingsopplegg, er det noen andre som har vært der selv eller har noe å si om det?
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Kristne behandlingsopplegg kan fungere for noen, men tenker det er viktig å undersøke nøye hva du går til.
"Ideologi

RETOs arbeide er i dag anerkjent i flere land som et positivt sosialt arbeid som spiller en viktig rolle i samfunnet, spesielt gjennom anstrengelsene for å hjelpe narkomane. Men, vi ønsker å understreke at det eneste av reell verdi og som fortjener å bli anerkjent, er det arbeid som Gud gjennom sin Sønn har gjort i oss.

Denne vissheten er roten til alt vi gjør og, vår sanne motivasjon. Vi har gjennom årenes løp ikke forandret vårt formål: å bringe et budskap om sannhet, håp og liv til en menneskelighet som er fortapt, ikke bare i narkotika og kriminalitet, men i politikk, humanisme, religion, vitenskap … og i alle andre ting som mennesket setter sitt håp til utenom Gud.

Tilliten til offentlige systemer og til menneskevisdom som motsier de prinsipper som Gud har etablert i Sitt ord, fører i økende grad verden inn i forvirring og kaos.

I RETO er vi fortsatt trygge på Ham og vi har Bibelen som guide – for i den finner vi alt det mennesket trenger, og har blitt gitt oss av vår Skaper."
Vis hele sitatet...
http://retonorge.no/about/retos-historie/
Rått at du har valgt en ny fresh start!
Jeg tror ikke at de kommer til å pushe troen på deg på en vond måte. Jeg tror det er lite dømming og mye kjærleik :-)
Du kan jo få noen gode samtaler uansett! Lykke til :-)
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Plusspoeng for å ta initiativ til å slutte! Det er en bra start på en vei, men du kommer til å få maks tilfredsstillelse når du er ferdig og kan se tilbake på ett lukket kapittel i livet ditt

Men RETO virker såfremt jeg kan se som ett helt greit alternativ, men det virker som om de har ett stort fokus på kristne verdier, og at de bruker det i behandlingen (ikke direkte, men du forstår nok hva jeg mener). Les quoten shizoma postet, så ser du egentlig det meste der. Du får selv avgjøre om det føles riktig for deg å gå på en slik avrusing.
Ved rus og avhengighet er det gjerne et problem/en bakenforliggende årsak. I hovedsak vil pasienter på [COLOR="Navy"]Modum Bad [/COLOR]henvises for behandling av ulike psykiske lidelser, men som sagt har mange pasienter imidlertid en tilleggsproblematikk relatert til avhengighetsskapende medikamenter, alkohol eller andre rusmidler. Her kommer selvmedisinering inn i bildet, noe mange gjør seg en bjørnetjeneste med for å stangere psykiske plager og uro f.eks. Modum Bad med Gordon Johnsens stiftelse er en privat institusjon, organisert som en stiftelse med et styre som øverste organ.

"Integrert behandling (fra Modum Bad)

Ved Modum Bad er vi opptatt av å jobbe integrert med psykiske og rusrelaterte vansker.
Der pasientens rus/avhengighetsproblematikk på forhånd er kjent, bør dette presenteres allerede i henvisningen, slik at behandlingen kan tilrettelegges med tanke på dette. Det er også viktig at arbeidet med de rusrelaterte problemene videreføres i det terapeutiske arbeidet etter utskrivelse."


Modum Bad har også et ROP (rus & psykiatri) team. ROP-teamet består av ansatte med ulike fagprofesjoner og fra ulike avdelinger. Teamet bedriver også en så kalt "Fagkafé". Et ettermiddagstilbud for pasientene rundt annenhver uke. De ansatte inviterer gjester og holder foredrag og/eller informerer om rus og avhengighetsrelaterte temaer. Jeg ble anbefalt Modum Bad på Blåkors av min psykolog, og har tittet mye på nettsiden. De tilbyr gode turmuligheter, treningstilbud, hyggekvelder, arrangementer, opplevelser i nærområdet, de har et basseng m.m.

Hvem Modum Bad gir tilbud til; http://www.modum-bad.no/innsoeking

Pasientinformasjon; http://www.modum-bad.no/pasientinfo

Dog det er verdt å merke seg at; "Stiftelsen er økumenisk og diakonal. Vårt verdigrunnlag er forankret i det kristne menneskesyn, som innebærer at mennesket er skapt med en absolutt og uendelig verdi. Likeverd, respekt for integritet og et helhetlig syn på mennesket er bærende ideer."

Likevel syns jeg ikke at dette har vært noen hindring for meg på Blå Kors, som også har forankring i det kristne menneskesyn. Det betyr ikke at du rette deg etter dette eller bli indoktrinert på noen måte. Har selv aldri følt noe press fra den kanten. Tvert imot! Kristent grunnlag eller ei, hvis dette er en måte du kan komme deg videre på ville jeg tatt sjansen på det beste som dukket opp. Du er allerede på god vei nå, Wonderland. Jeg er veldig stolt av deg! Vet hvor mye du sliter, og det kreves mye for å holde seg på beina. Det du har gjort nå er noe du bør se på som en stor prestasjon. Dette er langt ifra noe alle klarer når ting har eskalert såpass mye. Fortsett slik, jeg vet at du kan klare det! Husk alltid å se tilbake på de tingene du allerede har klart å løsrive deg fra, og hold godt på det. Nå har du mange flere muligheter i livet ditt som venter på deg uansett hvor vanskelig det kan se ut nå. Sist men ikke minst; Du vet at jeg alltid stiller opp om du behøver støtte, råd, noen som lytter eller hjelp.

Til andre som ønsker å ta en test for rusavhengighet på Modum bads nettside; http://www.modum-bad.no/integrert_ru...t_artikkel/479

Mvh
Lucy
Sist endret av Lucy In The Sky; 17. mars 2014 kl. 16:16.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg anbefaler Sollia Kollektivet på det høyeste. De har vel den beste statistikken i Norge.