Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  122 28825
Lurer på det juridiske rundt dette. Så vidt jeg vet har man som ansatt i en butikk kun lov til å be en person forlate stedet eller be en person vente på stedet. Man har ikke lov til å fysisk holde igjen en person eller fysisk hive ut en person.

Noen som kan bekrefte dette? Er bare noe jeg har hørt av andre.

Politi og militær på militært område er såvidt jeg har forstått de eneste som faktisk har lov til å bruke makt på folk.

Hva skjer om man blir stoppa av en vekter for et eller annet, og bare begynner å gå/løpe? Om man f.eks. har stjålet en tyggis, og bare legger den fra seg og går?

Noen som vet hva de har lov til, og hva de gjør i praksis? (Noe som ikke nødvendigvis er synonymt.)


PS: Vennligst ikke post noen form for moralpreken type: "det er galt å stjele andres tyggis"... Takk.
Det stemmer at en vekter i utgangspunktet ikke har lov til å bruke makt mot deg. Unntaket er ved vanlig sivilarrest. Kravet her er at forbrytelsen har en strafferamme på 6 måneders fengsel, og at man tas på fersk gjerning eller ved friske spor (f.eks. at en dør er brutt opp, og på innsiden sitter du). Nasking dekkes av dette, og du kan dermed holdes igjen etter å ha stjålet en tyggis. De kan derimot ikke holde deg i all evighet. Du skal overgis til politiet så snart som mulig, og om jeg ikke husker helt feil er praksis her rundt en halvtime.
Shitload slike tråder på forumet. Søk og finn. Hva som i teorien er lov og hva som i praksis skjer er det ikke noen fasit på. Er flere tusen vektere i Norge, som alle kan opptre forskjellig.
Jeg ser du nevner militæret. Militæret har svært begrenset myndighet på militært område. Du skal opptre som en trussel mot liv eller kritisk utstyr for at de skal kunne gjøre noe. Utover det må de tilkalle sivil myndighet eller eskortere deg ut. Det finnes unntak, men da må Politiet gi eksplisitt unntak, det kalles et skarpt oppdrag, og kan gjelde utover militært område.

For å si det slik, du blir hverken lagt i bakken eller skutt av en vaktsoldat med mindre du retter et våpen mot han eller en F16.
så lenge du ikke har fullbyrdet naskingen (dvs du har ikke kommet igjennom kassa ennå, men vekteren ser deg inne i butikken) er ikke forseelsen gjennomført. Og forsøk på forseelse er ikke straffbart

at militær politimyndighet er svært begrenset på militært område er helt feil hvertfall ...

http://www.mil.no/multimedia/archive...els_53043a.htm
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg ser du nevner militæret. Militæret har svært begrenset myndighet på militært område. Du skal opptre som en trussel mot liv eller kritisk utstyr for at de skal kunne gjøre noe. Utover det må de tilkalle sivil myndighet eller eskortere deg ut. Det finnes unntak, men da må Politiet gi eksplisitt unntak, det kalles et skarpt oppdrag, og kan gjelde utover militært område.

For å si det slik, du blir hverken lagt i bakken eller skutt av en vaktsoldat med mindre du retter et våpen mot han eller en F16.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke helt korrekt. Jf Lov om militær politimyndighet har militære vakter politimyndighet på militært område og umiddelbar nærhet (inkluderer øvingsområder som ikke er faste, kjøretøy, fartøy, baser, etc.). Det innebærer rett til bortvisning, adgangsnekt samt pågripelse ved truende adferd eller andre lovbrudd (som f.eks å nekte å identifisere seg), i tillegg til alle andre rettigheter politiet har.

Politiet kalles riktig nok inn i en del situasjoner, og brukes nok til konsultasjon i en del tilfeller, men de har AFAIK ingen administrativ eller operativ avgjørelsesmyndighet ovenfor Forsvaret på noe nivå.
Sist endret av Snillorg; 19. januar 2011 kl. 18:48.
jeg har blitt taklen av en vekter fordi jeg latet som jeg stjal noe og sprang
Sitat av xavi0n Vis innlegg
jeg har blitt taklen av en vekter fordi jeg latet som jeg stjal noe og sprang
Vis hele sitatet...
Idiot eller? Sette jobben hans i fare bare for pur faen?
var 14 ar og drev med pr stunt for revyen sa vi var 100skt som stormet et kj;pesenter og saa sparng vi ut ijenn og han tridde jeg hadde stjelt noe.... og hvordan sette jobben hans i fare?
Sitat av xavi0n Vis innlegg
var 14 ar og drev med pr stunt for revyen sa vi var 100skt som stormet et kj;pesenter og saa sparng vi ut ijenn og han tridde jeg hadde stjelt noe.... og hvordan sette jobben hans i fare?
Vis hele sitatet...
Tror du skulle blitt på skolen den dagen. Kanskje du hadde lært deg å skrive.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Er usikker på hva de har lov til, men fikk en etter meg en gang. Jeg og noen kompiser gangstret gatene, så så vi denne feite vekteren. De andre sa, eey, vis finger til han da. Jeg kunne ikke la være, slengte opp gofingern å da var hellvette igang. Han løp rett mot meg, 120 kilo i bevegelse.
Ganske skremmende. Så jeg løp, men tror du ikke han var rask da? Tok meg igjen, brettet meg ned til bakken, snakket om æres-krenkelse eller noe slikt. Fikk vertfall ganske vondt, vet fortsatt ikke om han hadde rett til dette. Veldig morsomt da
Kan godt sette deg imot at en vekter ber deg forlate området. Har opplevd dette mange ganger på kjøpesentere jeg har jobba. Letteste vi gjorde var og ringe politiet så kom de og ga de pålegg om å forlate stedet. Nektet de så fikk de bli med politiet ned på stasjonen en tur. Å ikke etterkomme en vekters pålegg er forsåvidt ikke straffbart i seg selv men nekter du å etterkomme politiets pålegg er det noe helt annet.

Forøvrig helt enig med sandkasse, norsken din er helt jævlig til å være 14 år. Kommer du opp i norsk til tentamen stryker du med glans

Spanky, han kjører deg i asfalten og du kaller det æreskrenkelse? Hvordan krenket dette æren din? Jeg ville kalt det enten legemsfornærmelse eller noe i den duren men hver sin smak....
Og nei han kan ikke gruse deg selv om du provoserer han, har igjen noe som heter rimelig provokasjon men jeg vil ikke si at man ikke må tåle og bli vist fingern til som vekter. Har fått relativt mange tilsagn hivd etter meg i uniform men har lært og ha veldig selektiv hørsel
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Han sa det var en æreskrenkelse mot han at jeg flasha fingern til han. You got it the wrong way.
Greit nok du ærekrenka han men han har fortsatt ingen grunn til å ta fysisk i deg. Hadde du annemeldt han hadde han vært uten jobb og fått en plett på rullebladet.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Men jeg ser ingen grunn til å være så slem mot en fyr. Slemt nok å slenge fingern.
Sist endret av Spankyboii; 19. januar 2011 kl. 21:45.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg ser du nevner militæret. Militæret har svært begrenset myndighet på militært område. Du skal opptre som en trussel mot liv eller kritisk utstyr for at de skal kunne gjøre noe. Utover det må de tilkalle sivil myndighet eller eskortere deg ut. Det finnes unntak, men da må Politiet gi eksplisitt unntak, det kalles et skarpt oppdrag, og kan gjelde utover militært område.

For å si det slik, du blir hverken lagt i bakken eller skutt av en vaktsoldat med mindre du retter et våpen mot han eller en F16.
Vis hele sitatet...
Som tidligere militær vakt kan jeg med 100% sikkerhet si at du i verste fall kan bli kasta på glattcelle eller lagt i jern ved å gjøre lovbrudd på militært område. I beste fall får du stygge blikk og en skjennepreken... Da jeg var inne var det litt avhengig av om det var befal på bruket, hvis det ikke var det, kunne vi se litt mer gjennom fingrene med f.eks alkoholbruk...
Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
Som tidligere militær vakt kan jeg med 100% sikkerhet si at du i verste fall kan bli kasta på glattcelle eller lagt i jern ved å gjøre lovbrudd på militært område. I beste fall får du stygge blikk og en skjennepreken... Da jeg var inne var det litt avhengig av om det var befal på bruket, hvis det ikke var det, kunne vi se litt mer gjennom fingrene med f.eks alkoholbruk...
Vis hele sitatet...
Nåja.. Da må regelverket ha blitt endret siden jeg var i førstegangstjenesten. Vi sto vakt med skarp ammunisjon og fikk beskjed om at det i nødstilfelle kunne skytes. Var en gang jeg sto vakt hvor det var gitt ut melding om at det gikk en gærning rundt i området med kniv, kunne blitt "spennende" om han hadde prøvd å ta seg inn gjennom hovedporten.

Mener å huske at prosessen var som følgende;
- Holdt!
- Holdt, eller jeg skyter!
- Skudd i lufta
- Skudd i fot/lår

(om uvedkommende ikke fulgte ordren selvsagt)

Hva utfallet ville blitt om noen faktisk hadde skutt noen etter å ha fulgt disse retningslinjene vet jeg ikke
Vi fikk samme ordere som brimstone sier her når jeg var i garden. Vi skulle stoppe folk ved slottet. Fikk beskjed om at måtte vi skyte skulle vi drite i om vi traff noen andre lengere ned på karl johan også. Skal litt til for å stoppe en ag 3 kule. Men vi brukte selfølgelig skjønn også, skulle jeg skutt noen japser hver gang de tråkka over linja med fotoapparatet sitt så hadde det blitt rene skytefeltet der oppe
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Vi fikk samme ordere som brimstone sier her når jeg var i garden. Vi skulle stoppe folk ved slottet. Fikk beskjed om at måtte vi skyte skulle vi drite i om vi traff noen andre lengere ned på karl johan også. Skal litt til for å stoppe en ag 3 kule. Men vi brukte selfølgelig skjønn også, skulle jeg skutt noen japser hver gang de tråkka over linja med fotoapparatet sitt så hadde det blitt rene skytefeltet der oppe
Vis hele sitatet...
Bra dere hadde vett til å bruke skjønn da, ellers hadde du/dere sittet bak murene noen år hvis dere hadde skutt noen av de "lenger nede"
Fikk faktisk inntrykk av at det var ok, så lenge vi traff gjerningspersonen først.
Men vi kan jo alltids diskutere hvor hensiktsmessig det er med ag 3 forann slottet, hadde vært mere hensiktsmessig med noe som er en smule mindre kraftig med mindre vi sto på terskelen til krig
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Fikk faktisk inntrykk av at det var ok, så lenge vi traff gjerningspersonen først.
Men vi kan jo alltids diskutere hvor hensiktsmessig det er med ag 3 forann slottet, hadde vært mere hensiktsmessig med noe som er en smule mindre kraftig med mindre vi sto på terskelen til krig
Vis hele sitatet...
Sånn sett var det litt mindre folk rundt der jeg sto
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Tror du skulle blitt på skolen den dagen. Kanskje du hadde lært deg å skrive.
Vis hele sitatet...
har bare ikke norsk tastatur /./
En vekter har ikke noe annet en " En borgers rett "
Det vil si.. Ingenting
Sitat av Myhre Vis innlegg
...
Vis hele sitatet...
Det er hvertfall i stor kontrast til det som var stående ordre da jeg var inne som vaktsoldat. Med mindre personen du skulle gjøre noe med var vernepliktig eller yrkesmilitær var beskjeden at vi hadde minimal myndighet og at sivil myndighet skulle kontaktes. Vi skulle kun reagere hvis det var overhegende stor fare for at noe skulle skje med kritisk ustyr (våpenkasun, hvelv, bygg gradert over hemmelig, osv) eller at eget eller andres liv sto i fare.

Militæret har i fredstid bare begrenset myndighet på militært område, det er alltid Politiet som er øverste myndighet.

Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
...
Vis hele sitatet...
Det er hvertfall i sterk kontrast til tjenesten jeg gjennomførte, som også var i en av de få basene i Norge hvor alt var av hemmelig gradering eller høyere. Du må også skille mellom sivile og militært personell, det er en stor forskjell. Jeg hadde befalingsgrad over 50 andre vaktsoldater.

Sitat av Brimstone Vis innlegg
...
Vis hele sitatet...
Ja, det er igjen det med fare for liv og kritisk utstyr, det er en veldig vag formulering slik at det hele blir en stor vurderingssak for den soldaten. Utfallet av en slik sak ville nok vært at soldaten som skjøt ble satt på glattcelle og saken overlevert til Politiet. Så ville det være opp til sivil ordensmakt hvorvidt det skulle bli tatt ut tiltale eller om det gikk under selvforsvar eller loven om militær politimyndighet.

En vanlig vaktsoldat har stort sett samme rettigheter som en MP soldat, men begrenset til sin egen base. Men igjen - det er godt mulig at regelverket og stående ordre en noe forskjellig.
Sist endret av Deezire; 20. januar 2011 kl. 00:57.
Sitat av tariffen Vis innlegg
En vekter har ikke noe annet en " En borgers rett "
Det vil si.. Ingenting
Vis hele sitatet...
Delvis korrekt.
Vekter har EIERS + Borgers Rett dvs en del mere rett en kun borger.
Sitat av tariffen Vis innlegg
En vekter har ikke noe annet en " En borgers rett "
Det vil si.. Ingenting
Vis hele sitatet...
Vet du egentlig hvor mye du som borger har rett til? Vet du f.eks. at du som vanlig borger kan pågripe og ransake under visse kriterier? Du har vel også hørt om nødverge og nødrett?

En vanlig borger kan faktisk gjøre mer enn... ingenting.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er hvertfall i stor kontrast til det som var stående ordre da jeg var inne som vaktsoldat. Med mindre personen du skulle gjøre noe med var vernepliktig eller yrkesmilitær var beskjeden at vi hadde minimal myndighet og at sivil myndighet skulle kontaktes. Vi skulle kun reagere hvis det var overhegende stor fare for at noe skulle skje med kritisk ustyr (våpenkasun, hvelv, bygg gradert over hemmelig, osv) eller at eget eller andres liv sto i fare.

Militæret har i fredstid bare begrenset myndighet på militært område, det er alltid Politiet som er øverste myndighet.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg kan si så veldig mye om rutiner på basen der jeg jobbet, som for øvrig også er en base med mye høyt gradert materiell, kan jeg bekrefte at det ikke er sånn lenger. Vi trente mye eksempelvis på arrestasjonsteknikk og håndjernpåsett, og var veldig bevisste på rollen som garantister for områdets sikkerhet. Vi terpet mye på at personell, sivile som militære skulle pågripes dersom våre hjemlede anvisninger ikke ble fulgt etter varsel. Sivile overleveres sivilt politi så raskt som mulig i ettertid.
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Lurer på det juridiske rundt dette. Så vidt jeg vet har man som ansatt i en butikk kun lov til å be en person forlate stedet eller be en person vente på stedet. Man har ikke lov til å fysisk holde igjen en person eller fysisk hive ut en person.
...
Vis hele sitatet...
Det du så vidt vet er feil når det gjelder pågripelse. Dette rundskrivet gir en ganske god indikasjon:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=109053

Når det gjelder rett til å vise bort fra et privat område - herunder privat område med adgang for offentligheten, så kan eier eller den som representerer eier (eksempelvis en vekter), selvfølgelig gjøre dette. Men her er det i utganspunktet ikke anledning til å benytte makt, da dette blir et uforholdsmessig inngrep. Men har man ikke etterkommet pålegg om å fjerne seg gitt av en vekter, kan man automatisk regne med at man får en reaksjon fra Politiet når de kommer (ordensforstyrrelse).

Ofte sørger vekteren for å gi folk et forsiktig "dytt" i riktig retning, hvis noen ikke fjerner seg etter bortvisning. Hvis den som vises bort da setter seg fysisk til motmæle, kan det fort bli snakk om en selvforsvarssituasjon for vekteren. Og en vekter har selvfølgelig lov til å forsvare seg i utøvelsen av sin myndighet på et objekt.

Så hvis du blir bortvist av en eier/vekter, og nekter å fjerne deg - eksempelvis ved å sette deg ned og på denne måten fremstår som passiv/ufarlig, så har vekteren i utgangspunktet ikke lov til å røre deg. Vedkommende må da be om assistanse fra Politiet for å få fjernet deg. Litt avhengig av hva slags objekt man snakker om, og ikke minst personligheten til vekteren, så blir du enten fjernet av Politiet eller båret/sparket/banket ut av vekteren. Du kan alltids anmelde, men ofte blir det ord mot ord. Og vekteren vet hvor kameraene har dødvinkel.

Sitat av jensemann28 Vis innlegg
så lenge du ikke har fullbyrdet naskingen (dvs du har ikke kommet igjennom kassa ennå, men vekteren ser deg inne i butikken) er ikke forseelsen gjennomført. Og forsøk på forseelse er ikke straffbart
...
Vis hele sitatet...
Lovverket er endret. Nasking er ikke lenger å anse som en forseelse. Det er et lovbrudd med en strafferamme på 6 mnd, uansett hvor liten verdi det er som naskes. Forsøk på nasking kan dermed påtales og straffes som fullbyrdet nasking. Det gjelder også medvirkning.

Grunnen til at "passering av siste betalingspunkt" ofte benyttes, er at butikken/vekterne skal ha en god sak når diskusjonen om tilstrekkelig grunn til pågripelse foreligger, hvis det kommer til retten. Men er du en kjent butikktyv som stapper noe på lomma, eller det på andre måter er helt klart at du forsøker å begå en forbrytelse, kan eier/vekter pågripe deg på dette grunnlaget alene.
Greit nok at kamerane har dødvinkel men begynner du og banke noen inne på et senter har fort opp mot 20 vitner mot deg eller flere. Dessuten vil de se blåmerker på personen osv. Så er bedre og la de sette seg ned og avvente at politiet kommer og hjelper til
Heldigvis har ikke Vektere lov til noe mere en oss andre vanlige borgere, det må vel være den lille skole gangen eller den lave lønna , som gjør at dem noen ganger trur at dem har så mye Makt! Og hvis dem engang får Makt, så får vi håpe at dem trenger noen års skolegang med bra karakterer for å bli vekter, ikke bare et kurs!

Lege som prøvde litt borgevern:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/23/533393.html
Lønna ligger på ca 140 kr i timen når du har jobbet et års tid og de prøver faktisk og få den opp på samme hakket som industri arbeidere. Kombinert med smuss tillegg, natt tillegg, helge tillegg og overtid er ikke lønna så værst egentlig.
Og igjen vi har lov til mere en vanlige borgere da vi som regel også har eiers rett. Ikke at det gir oss så mye mere men litt gir det i henhold til bortvisning osv.
Og du kan faktisk ta skolegang på noen år for å bli vekter. Finnes noe som heter vekter med fagbrev...
når ble nasking en forbrytelse? Hvis du tenker på den nye straffeloven av 2005 så er ikke den tredt i kraft ennå.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Lønna ligger på ca 140 kr i timen når du har jobbet et års tid og de prøver faktisk og få den opp på samme hakket som industri arbeidere. Kombinert med smuss tillegg, natt tillegg, helge tillegg og overtid er ikke lønna så værst egentlig.
Og igjen vi har lov til mere en vanlige borgere da vi som regel også har eiers rett. Ikke at det gir oss så mye mere men litt gir det i henhold til bortvisning osv.
Og du kan faktisk ta skolegang på noen år for å bli vekter. Finnes noe som heter vekter med fagbrev...
Vis hele sitatet...
Viste ikke at det var noe fag brev som vekter, da alle jeg kjenner bare har tatt kurs på noen måneder for å bli vekter, så en vekter med fagbrev tilhører vel sjeldenheten? , uansett en industriarbeider har som regel mere utdanning enn en vekter, så skjønner ikke hvorfor vekterne skal ha lik lønn med dem, Vekter er jo et lavtlønns yrke fortsatt!

Eiersrett betyr ikke at en vekter har lov å røre en vanlig borger, vekter skal fortsatt ringe politiet, noe en gjennomsnitt vekter ikke skjønner, og har sett hvordan vektere brutalt kaster ut uteliggere av kjøpesentere osv..
Sitat av jensemann28 Vis innlegg
når ble nasking en forbrytelse?
Vis hele sitatet...
I 2002.


Hvis du tenker på den nye straffeloven av 2005 så er ikke den tredt i kraft ennå.
Vis hele sitatet...
Har ingen som helst betydning. Straffenivået for nasking ble hevet for 9 år siden, og er dermed implementert i straffeloven av 1902.
Sitat av Anton Vang Vis innlegg
Jeg lurer på en ting.
Hvis man sniker på bussen får man 750 kroner i bot, det er mindre enn 6mnd fengsel. Betyr det at vekter ikke kan anholde deg og at du faktisk bare kan reise deg og gå av bussen?
Det var det jeg lurte på.
Vis hele sitatet...

Nei, du kan ikke bare reise deg og gå av bussen. Transportselskapets kontrollører (vektere) har hjemmel i Yrkestransportloven § 33 til å holde deg igjen med makt til du har opplyst om navn, adresse og fødselsdato, og til dette er verifisert.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Men jeg har hørt at ingen andre en politi o.l har lov å vite navn og lignende informasjon. Tidligere i tråden her er det nevnt at en vekter har samme rettighetene som en vanlig person. Så er det slik at også vektere har rett på å vite navn og lignende om du har gjort en forbrytelse?
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Men jeg har hørt at ingen andre en politi o.l har lov å vite navn og lignende informasjon. Tidligere i tråden her er det nevnt at en vekter har samme rettighetene som en vanlig person. Så er det slik at også vektere har rett på å vite navn og lignende om du har gjort en forbrytelse?
Vis hele sitatet...
Er bare å nekte å oppgi navn osv det. Men da ringer vekteren til politiet og da må du vente til de kommer. Det ender opp med det samme uansett.
Sitat av Frankenweenie Vis innlegg
Nei, du kan ikke bare reise deg og gå av bussen. Transportselskapets kontrollører (vektere) har hjemmel i Yrkestransportloven § 33 til å holde deg igjen med makt til du har opplyst om navn, adresse og fødselsdato, og til dette er verifisert.
Vis hele sitatet...
Sporveislovene paragraf 4 gir oss også retten til å holde tilbake og er den som blir brukt når makt er nødvendig
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Okei, så la oss si at jeg snek på bussen istedenfor å betale 25 kr, det blir kontroll. Vektere er der og det blir litt av en fest. Når de finner ut at jeg ikke har dokumentasjon på at jeg har betalt, og jeg nekter å gi dem navnet mitt, så har de rett til å holde meg igjen til politiet kommer?

Buss-sjåføren har vell ikke rett til å holde meg igjen om det samme skjedde, bare at det var han som tok sjekken? Eller?
Vektere har like mye rettigheter som deg som "vanlig" menneske.
MEN vektere kjenner loven godt rund sivilarrestasjon!
Sitat av Frankenweenie Vis innlegg
Nei, du kan ikke bare reise deg og gå av bussen. Transportselskapets kontrollører (vektere) har hjemmel i Yrkestransportloven § 33 til å holde deg igjen med makt til du har opplyst om navn, adresse og fødselsdato, og til dette er verifisert.
Vis hele sitatet...
Med makt var vel litt å ta, hvis du er uten billett kan ikke disse vekterne gjøre så du får skader!


http://www.kollektivanbud.no/dokumen...ver.%203.2.pdf

Den reisande kan haldast tilbake inntil vedkomande oppgjev korrekt namn, adresse og fødselsdato. Ein kan også halde tilbake den reisande mens opplysningane vedkomande gir, blir verifiserte. Dersom den reisande likevel betalar tilleggsavgift, skal ein ikkje halde han eller ho tilbake lenger. Ein skal heller ikkje halde tilbake reisande dersom dette etter omstenda vil vere eit urimeleg inngrep. Personar under 15 år kan berre haldast tilbake i samråd med politiet
Om du er over 15 år og du nekter og oppi personalia holder vi deg til politiet kommer. Nekter du og oppgi personalia da så ender det stort sett med at du får bli med de og de får med seg en bot de kan fullføre når du endelig sier hvem du er.

Dog ville jeg i lengste laget vente til politiet kommer. Kommer de ikke innen rimelig tid blir vi nødt til å la deg gå
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Med makt var vel litt å ta, hvis du er uten billett kan ikke disse vekterne gjøre så du får skader!
Vis hele sitatet...
Nå er det veldig viktig å skille mellom makt og vold. Å bruke makt betyr ikke nødvendigvis at man går fysisk til verks. Wikipedia har en relativt grei definisjon av begrepet makt, og der står det blant annet: "Makt er evnen til å nå sine mål, om så mot andres vilje og interesser, og kan også bety det å ha autoritet eller myndighet over noe"

http://no.wikipedia.org/wiki/Makt
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Om du er over 15 år og du nekter og oppi personalia holder vi deg til politiet kommer. Nekter du og oppgi personalia da så ender det stort sett med at du får bli med de og de får med seg en bot de kan fullføre når du endelig sier hvem du er.

Dog ville jeg i lengste laget vente til politiet kommer. Kommer de ikke innen rimelig tid blir vi nødt til å la deg gå
Vis hele sitatet...
Men hvis person klikker helt å gjør motstand?, dere er vel da egentlig nødt til å la han/hun som ikke har betalt gå?

§ 33. Transportvedtekter
Ein person kan ikkje verte halde tilbake dersom det etter omstenda vil vere eit uforholdsmessig inngrep

Sitat av Frankenweenie Vis innlegg
Nå er det veldig viktig å skille mellom makt og vold. Å bruke makt betyr ikke nødvendigvis at man går fysisk til verks. Wikipedia har en relativt grei definisjon av begrepet makt, og der står det blant annet: "Makt er evnen til å nå sine mål, om så mot andres vilje og interesser, og kan også bety det å ha autoritet eller myndighet over noe"

http://no.wikipedia.org/wiki/Makt
Vis hele sitatet...
Men det står heller ikke noe om makt i § 33. Transportvedtekter

(2) Reisande med rutetransport som går inn under lova her, som i kontroll ikkje kan framvise gyldig billett, og som ikkje på staden betaler den tilleggsavgift som departementet har godkjend med heimel i første ledd, kan haldast tilbake av transportselskapet sine kontrollørar så lenge den reisande ikkje gjev tilstrekkelege opplysningar om namn, adresse og fødselsdato. Retten til å halde reisande tilbake gjeld òg mens dei opplysningane den reisande gjev vert stadfesta
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Men hvis person klikker helt å gjør motstand?, dere er vel da egentlig nødt til å la han/hun som ikke har betalt gå?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Kontrollører kan påberope seg nødverge for å beskytte seg selv, andre eller eiendom.



Men det står heller ikke noe om makt i § 33. Transportvedtekter

(2) Reisande med rutetransport som går inn under lova her, som i kontroll ikkje kan framvise gyldig billett, og som ikkje på staden betaler den tilleggsavgift som departementet har godkjend med heimel i første ledd, kan haldast tilbake av transportselskapet sine kontrollørar så lenge den reisande ikkje gjev tilstrekkelege opplysningar om namn, adresse og fødselsdato. Retten til å halde reisande tilbake gjeld òg mens dei opplysningane den reisande gjev vert stadfesta
Vis hele sitatet...
Joda, det gjør indirekte det skjønner du. Å holde tilbake passasjerer ER å bruke makt.
Sitat av Frankenweenie Vis innlegg
Ikke nødvendigvis. Kontrollører kan påberope seg nødverge for å beskytte seg selv, andre eller eiendom.





Joda, det gjør indirekte det skjønner du. Å holde tilbake passasjerer ER å bruke makt.
Vis hele sitatet...
det er ikke noe som heter å pårope seg nødverge for å beskytte eiendom, hvor står dette hen? og det skal litt til får å pårope seg nødverge, står jo klart at en kontrollør ikke skal sette seg selv eller andre i fare!
Hvis en person motsetter seg en bilett kontrolør, skal man først å fremst ringe politiet å få hjelp, men det er vel som regel ressursvake som gidder å snike , og disse har jo heller ikke råd til å gå til sak
Sist endret av MyDarkSide; 20. januar 2011 kl. 23:14.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
det er ikke noe som heter å pårope seg nødverge for å beskytte eiendom, hvor står dette hen?
Vis hele sitatet...
I Straffelovens paragraf 47.

§ 47. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes.



og det skal litt til får å pårope seg nødverge, står jo klart at en kontrollør ikke skal sette seg selv eller andre i fare!
Vis hele sitatet...
Å påberope seg nødverge er faktisk en subjektiv vurdering. Hvis jeg som kontrollør oppfatter dine handlinger som såpass truende mot meg selv, andre eller eiendom, kan jeg påberope meg nødverge. Da hjelper det fint lite hva din opprinnelige intensjon var. Da kan jeg pågripe deg, og om nødvendig benytte håndjern for egenbeskyttelse.
Sitat av Frankenweenie Vis innlegg
I Straffelovens paragraf 47.




Å påberope seg nødverge er faktisk en subjektiv vurdering. Hvis jeg som kontrollør oppfatter dine handlinger som såpass truende mot meg selv, andre eller eiendom, kan jeg påberope meg nødverge. Da hjelper det fint lite hva din opprinnelige intensjon var. Da kan jeg pågripe deg, og om nødvendig benytte håndjern for egenbeskyttelse.
Vis hele sitatet...
My rart du selv kan pårope deg. men kan bli dømt til noe annet i en rettsak, Feks :hvis jeg som er ganske stor og er sterk, gir klart utrykk for at jeg ikke blir med en vekter, skyver deg bort sier høyt at hvis du kommer igjen så slår jeg, da er dette en situasjon du ikke kan pårope deg noe nødverge, og egentlig skal ringe politiet!

Den andre paragrafen går vel under nødrett? og slik som at hvis jeg står å skal tenne på noe eller noe i den duren, men vis meg hvor det står at med makt kan du holde meg igjen, så lenge jeg ikke gjør noe annet en å skubbe deg bort å gå...er i hvertfall ikke nødverge på angripe en som ber deg gå, hvis du da jumper å tar det berømte vekter kveler taket, så blir dette overfall!
Skal bare frem til at en vekter ikke har noe mere myndighet en andre borgere, og grunnen til at dem kan holde igjen på tog /trikk osv er at disse er stats eide og dette må være godkjent av departementet

Er nesten så jeg har lyst å ta trikken å vente på å bli sjekket, ha noen kompiser som står å filmer i smug og se hva vekterne foretar seg, så gå til sak for å sjekke hvordan det går, men det passer dessvere dårlig med jobben å ha noe styr med politiet akkurat nå
Påberope seg nødrett for en ussel billett ja. Hehe, du har nok en dårlig sak i retten der mister kontrollør
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Feks :hvis jeg som er ganske stor og er sterk, gir klart utrykk for at jeg ikke blir med en vekter, skyver deg bort sier høyt at hvis du kommer igjen så slår jeg, da er dette en situasjon du ikke kan pårope deg noe nødverge, og egentlig skal ringe politiet!
Vis hele sitatet...
Trusler mot en vekter/kontrollør i forsøk på hindre at denne utfører jobben sin, kan straffes med fengsel i inntil 3 år j.fr. straffeloven § 222.

Kan også i ditt eksempel bruke straffelovens § 228 som omfatter legemsfornærmelse, og som straffes med bøter eller fengsel i inntil 1 år.

Lykke til på trikken :-)