Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2665
For noen få dager siden ble kusina til dama "ferska" når hun sto å røyka av tanta si, og tanta ble ikke sur men prøvde å forklare henne at røyking ikke er bra og at hun ikke burde gjøre det. Da begynte hun og gråte og sa at hvis hun gikk hjem så ble hun slått av morra si. tanta ringte barnevernsvakta og fortalte alt og de ringte morra som selvsagt sa hu ikke skulle gjøre henne noe.
Men jeg trodde personlig at det var nok at hun sa hun kom til å bli slått når hun kom hjem...

Spørsmålene mine er:
1. Funker det å sende en bekymringsmelding til barnevernet?
2. Er bekymringsmeldingene anonyme?
3. Kan jeg finne bekymringsmeldings skjema eller noe på nett?

Hele historien endte med at hu måtte hjem til morra si og siden har jeg ikke hørt noe.

Ikke supert skrevet men litt vanskelig å forklare fra mitt ståsted.
åååh takk for en mulig het for å få ut litt agresjon mot disse systemene som faen ikke funker her i norge enda de koster FLESK OG ALL VERDENS MAT"#€!!!! sorry :S

De gjør selvfølgelig mye bra også.
Men barnevernet er Alt for slapphente med å følge opp klientene sine. Desverre så slipper ofte problembarna "unna" barnevernet og det blir ikke folk av de.
Samtidig som de altfor ofte setter eksempel med å ta barn fra foreldre, som de sikkert heller kunne ha hjulpen på mange andre måter.

Jeg har selv vert under barnevernet frem til jeg ble 18. Personlig har jeg ikke noe negativt å tilbake melde med det jeg kanskje trengte det. Men jeg ble vitne til mange stygge tilfeller der de tar barna fra foreldre fordi barna selv er håpløse, foreldrene spør etter hjelp og mister sitt barn, desverre er det ofte oppegående foreldre dette skjer med.
Og de er sjeldent like oppegående når de endelig får barnet sitt tilbake, de blir "utslitt"
Spesifiser: røyket hva? Regner med at det er sigg du snakker om, men det er greit å vite.
Er poenget ditt at du vil sende en bekymringsmelding der du forteller barnevernet om mora og hennes evnt. voldelige atferd?
isåfall:
Bekymringsmeldinger funker alltid er min erfaring, spørsmålet er hvor fort barnevernet tar tak i saken. Jeg ble tatt av politiet med spraybokser og røykeutstyr, og da opprettet snuten sak mot meg i tillegg til at de sendte en bekymringsmelding til BV. Det tok rundt 4 uker før jeg ble innkalt til møte tror jeg. MEN: min sak var ikke en akutt sak. Hvis mora til kusina di er voldelig vil nok dette regnes som en akutt sak og forhåpentligvis tas opp mye fortere.

Regner med at du kan være anynom i den forstand at de ikke forteller mora eller noen andre at du sendte bekymringsmeldinga. Men de vil nok sannsynligvis vite hvem du er for å ha kontakt med deg.
Forøvrig er BV relativt hyggelige folk. Til tider.
poenget hans er att barnevernet ikke gjorde noe, mora sa "jeg skal ikke gjøre noe" og de sende jenta hjem.

Min erfaring er att det ikke alltid funker. Barnevernet burde følge nøye opp alle bekymringsmeldinger de får. ikke bare hive i søpla eller trå til for fullt.

Hehe, Husk att så lenge du holder deg anonym så er du det
Sist endret av rmth; 10. september 2009 kl. 09:03.
Okay, hun røyket tobakk. det at hun føler seg truet med at moren skal slå henne er bare en av flere ting jeg har hørt. Hun har f.eks satt henne på den gule stripa i veien fordi morra mente hu var umulig...

Jeg vil gjerne være anonym fordi morra er ikke helt stabil (annen historie) og faktisk har truet med å drepe søstra si.
Er det noen steder på nett jeg kan f.eks finne en mal til en sånn melding?

Takk for alle svar
Her var det endel info om hvordan få kontakt med de:

http://www.bufetat.no/?module=Articl...Folder;ID=266/

Fant dessverre ikke noe bekymringsmelding skjema, men det er jo bare å sende en mail.
BV har taushetsplikt. Du har rett på å være anonym i forhold til mora og kusina di. Men som sagt tror jeg det kan bli vanskelig å ikke fortelle barne vernet hvem du er: det er jo f.eks. en fordel å fortelle at du er fetteren til kusina di. Forøvrig syns jeg du burde kontakte BV . For ikke å snakke om politiet, hvis det du forteller er sant. Men dette er opptil deg...
Lykke til!

EDIT: rmth kom meg i forkjøpet OG fant riktig link
Sist endret av handstyle; 10. september 2009 kl. 09:16.
Jeg fant et skjema og har skrevet det ut, tenkte å fylle det ut etter skolen idag. Jeg kommer til å fortelle BV hvem jeg er men jeg vil helst ikke at morra skal vite det pga det jeg nevnte tidligere.

Tusen takk for alle svar og hjelp.
Du trenger ikke noe skjema for det. Om du vil være anonym, har barneværnstjenesten taushetsplikt. Jeg vil tro at bekymringsmelding skrablet ned på et ark heller ikke ville blitt tatt like seriøst som om du tok deg en prat med dem, men det er mulig jeg tar feil. Jeg ville ihvertfall snakker med dem istedet, uansett om jeg ville vært anonym.
er ikke et dirkete skjema å fylle ut men det er litt info om hva man burde skrive, osv
Hun ble ferska i å røyke sig! Griner og sier mora vil slå henne? Hvor gammel er hun mon tro, tenåring? Hvor mange ville ikke prøvd alt for å slippe at foreldrene får vite det. Være dramatisk i håp om å slippe kjeft hjemme.

Synes det er en svært dårlig ide å "bekymre seg" til barnevernet på det grunnlaget. Hvis du bryr deg, snakk med jenta først. En bekymringsmelding til bv kan få enorme konsekvenser for hele familien.

Mange foreldre har opplevd å urettmessig bli mistenkt for omsorgssvikt. Det er helt jævlig, og tro meg, barnevernets makt går politiet en høy gang.

Har skrevet en hovedoppgave om tema, og møtt foreldre som har mistet barna sine/ barn som har mista foreldrene sine pga "velmenende" utenforståendes bekymringer, gjerne basert på rykter og synsing.

Hvis du tror du hjelper jenta eller familien hennes ved å blande inn barnevernet, kan jeg fortelle deg at du høyst sannsynlig bidrar til å splitte ytterligere.
OP sier at det ligger flere forhold til grunn bak hans bekymring, og er han oppriktig bekymret gir jeg han ros for å melde i fra. Alle skjønner at det kan oppleves forferdelig når det blir rettet mistanke mot din evne til å yte omsorg, dette forsvarer dog ikke at barn skal leve med vold fra sine omsorgspersoner. Nestleder i Barneombudet, Knut Haanes, hevder forøvrig at 3 av 4 forhold hvor barn blir utsatt for vold ikke blir meldt i fra.

Sitat av supersus Vis innlegg
Hvis du tror du hjelper jenta eller familien hennes ved å blande inn barnevernet, kan jeg fortelle deg at du høyst sannsynlig bidrar til å splitte ytterligere.
Vis hele sitatet...
Er dette en generell formaning om å ikke melde fra til barnevernet, eller er utsagnet basert på hypotesen om at jenta ikke er utsatt for vold, men redd for å bli busta for røyking?
Sist endret av skjerpings; 16. september 2009 kl. 03:57. Grunn: fikset quote
Hvis du bryr deg på ordentlig, skal du snakke med "BARNET" først, med mindre hun er så liten at hun ikke har meninger, er HUN den som vet hjemmeforholdene best.

Hadde det vært guts i deg, burde du gått til moren med dine mistanker først. Barnevernet burde ungås så langt det er mulig. De mangler ikke bare kapasitet og kompetanse til riktig oppfølging. Barnevernet har mange liv og skjebner på samvittigheten.

Hvordan går det egentlig med barnevernsbarna? Hva skjer når du har gjort din "plikt"? Hvilke konsekvenser kan handlingen få for denne familien?
Sist endret av supersus; 16. september 2009 kl. 08:42.