Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  122 28813
Sitat av http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/kampanjer/tolkningsuttalelser/prosess/tolkningsuttalelser-om-straffeprosesslov/-173---justering-av-as-oslo-sporveiers-b.html?id=455163
1. Straffeloven §§ 402 og 403.
Skyldkravet er forsett, jf § 40. Det innebærer at den reisende må være klar over at han ikke har betalt for reisen. Uaktsomhet rammes ikke. Dermed kan den som har glemt å betale, eller som ikke er klar over at han ikke har med månedskort e.l., ikke straffes.
Vis hele sitatet...
Vill dette si at hvis jeg sniker på bybanen(triken) i Bergen og blir tatt, kan jeg si at jeg kommer fra for eksempel et sted på østlandet og at jeg trodde at bybanen er et gratis kollektiv tilbud, bare drite i vekteren og gå uten å bli straffet.
Sitat av evvedevve Vis innlegg
Vill dette si at hvis jeg sniker på bybanen(triken) i Bergen og blir tatt, kan jeg si at jeg kommer fra for eksempel et sted på østlandet og at jeg trodde at bybanen er et gratis kollektiv tilbud, bare drite i vekteren og gå uten å bli straffet.
Vis hele sitatet...
Ja, men dersom du burde forstått at du skulle betale for deg kan du også straffes. Da har du overtrådt forsettets nedre grense. Tror ikke du kommer langt med forklaringen om at du trodde det var gratis. Det ville ikke være en troverdig forklaring.

Utgangspunktet blir lagt på hva en alminnelig lovlydig borger ville trodd. En slik person ville forstått eller burde forstått at han skulle betale for seg.
Dersom noen treffes på fersk gjerning (altså at et lovbrudd blir observert mens det utføres), kan vekter (eller annen borger) pågripe personen, jf Straffeprosesslovens § 173, uavhengig av om strafferammen er 6 måneder eller høyere. Paragrafer om maktbruk o.l ved pågripelse kommer da selvsagt til anvendelse.

§ 173. Den som treffes på fersk gjerning og ikke avstår fra den straffbare virksomhet, kan pågripes uten hensyn til størrelsen av straffen.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Snillorg; 27. mai 2011 kl. 02:52.
▼ ... over et år senere ... ▼
Beklager visst svaret står i posten, men kan vektere gi ut bøter?
Tenker da på at du eksempel ikke har betalt for rett buss billett?
Bøter er ikke det samme som straffegebyr, men nei, vekterer kan ikke bøtelegge noen. De kan derimot gi deg straffegebyr om du har feil billett.
Sitat av random1random Vis innlegg
Beklager visst svaret står i posten, men kan vektere gi ut bøter?
Tenker da på at du eksempel ikke har betalt for rett buss billett?
Vis hele sitatet...
ja hvis dem er leid inn av buss-selskapet, er dog kunn firmaets egne
ansatte som har lov til å holde noen igjen ikke ett innleid vekterselskap
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er dog kunn firmaets egne
ansatte som har lov til å holde noen igjen ikke ett innleid vekterselskap
Vis hele sitatet...
Sludder og vås!
Siden dette har med vektere og tyveri å gjøre så har jeg også hørt at man I TEORIEN kan ta en ting putte den i lomma og det kan ikke taes som tyveri fordi du ikke har forlatt butikken, er dette sant?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
ja hvis dem er leid inn av buss-selskapet, er dog kunn firmaets egne
ansatte som har lov til å holde noen igjen ikke ett innleid vekterselskap
Vis hele sitatet...
Nåja, det er jo feil. I forarbeidene, Ot.prp. nr. 74 (2001-2002), spesifiseres det at det må aksepteres at innleide vekterselskaper holder igjen. Kriteriet er at dette gjøres i samarbeid med selskapets ansatte på stedet. Dette er et kriterium som ikke er så usedvanlig vanskelig å møte, og det vil dermed være en heller betenkelig øvelse å påberope seg å kunne gå fordi det er vekteren som ber deg bli, ikke en ansatt.
Sitat av Elshop Vis innlegg
Siden dette har med vektere og tyveri å gjøre så har jeg også hørt at man I TEORIEN kan ta en ting putte den i lomma og det kan ikke taes som tyveri fordi du ikke har forlatt butikken, er dette sant?
Vis hele sitatet...
Stemmer.
Du har ikke stjålet noe før du har passert siste betalingspunkt.
Men om du ser deg rundt, sniker deg rundt, legger en sjokolade i lomma og sniker deg rundt og virker svært nervøs.....
Da er det noe annet.
Må jo være noen fra denne tråden som har vært inspirasjon til denne??

http://www.youtube.com/watch?v=xFD7x0WDvyQ

HEI, SLAPPA LITT A!!
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Må jo være noen fra denne tråden som har vært inspirasjon til denne??

http://www.youtube.com/watch?v=xFD7x0WDvyQ

HEI, SLAPPA LITT A!!
Vis hele sitatet...
Haha ja helt utrolig hvor bra de treffer
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Stemmer.
Du har ikke stjålet noe før du har passert siste betalingspunkt.
Men om du ser deg rundt, sniker deg rundt, legger en sjokolade i lomma og sniker deg rundt og virker svært nervøs.....
Da er det noe annet.
Vis hele sitatet...
Hæ?

Det du skriver først stemmer. Man har ikke stjålet noe før man har passert siste betalingspunkt. Hva er det som blir noe annet av at man "sniker seg rundt" i butikken?

Å oppføre deg nervøst er ikke ulovlig, men vil sannsynlig føre til at vektere og butikkansatte blir mer oppmerksomme på deg.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hæ?

Det du skriver først stemmer. Man har ikke stjålet noe før man har passert siste betalingspunkt. Hva er det som blir noe annet av at man "sniker seg rundt" i butikken?

Å oppføre deg nervøst er ikke ulovlig, men vil sannsynlig føre til at vektere og butikkansatte blir mer oppmerksomme på deg.
Vis hele sitatet...
Siste betalingspunkt gjelder forøvrig kun hvis det er grensen til butikken - mange butikker, særlig klesbutikker, har vare ute hvis det er godvær, selv om kassa er inne. Det er helt lov å ta med seg en vare ut, kikke på klærne der og så gå inn og betale for den. Det blir først når du så gjør tegn til å gå vekk at det blir tyveri. Da blir det også åpenbart en skjønnsak angående hvorvidt du var i ferd med forlate stedet eller ikke, og hvor langt du kan gå osv. Hvis du har putta varen i lomma, så vil det selvsagt påvikre skjønneutøvelsen...

Denne regelen med siste betalingspunklt er mest aktuell for matbutikker osv. der kassa faktisk *er* grensa - har du gått forbi kassa uten å betale er saken krystallklar. Men dette er mer en praktisk vane, ikke en formell regel som sådan.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 17:40.
Jeg jobber som vekter/sivilvekter

Må først si at jeg får bakoversveis og innovertiss av og lese mye av det tullballet som står her.
Hvis jeg må legge noen i jern har jeg i 99,9% hjemmel til og gjøre det så lenge det er en straffbar handling.

Men blir veldig irritert at folk skal kjøre oss over en kam, finnes faktisk vektere som ikke har planer om og bli politi.
Grunnen til at jeg gjerne vil hjelpe folk, og ikke jobbe i politiet der man ikke har ressurser til og hjelpe noen...


Og i mange av tilfellene man treffer på en nasker,tyv og man er i dialog med politiet, så sier de ta han uansett vi er der straks.
Sist endret av sorcs; 21. november 2012 kl. 11:06. Grunn: Legge till
Hvordan gjelder den siste utbetalingspunkt greia for kiosker osv?
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Nåja, det er jo feil. I forarbeidene, Ot.prp. nr. 74 (2001-2002), spesifiseres det at det må aksepteres at innleide vekterselskaper holder igjen. Kriteriet er at dette gjøres i samarbeid med selskapets ansatte på stedet. Dette er et kriterium som ikke er så usedvanlig vanskelig å møte, og det vil dermed være en heller betenkelig øvelse å påberope seg å kunne gå fordi det er vekteren som ber deg bli, ikke en ansatt.
Vis hele sitatet...
Med fullmakt i butikken / senteret, kan man holde igjen tyver / skrive anmeldelse på vegne av butikken / senteret
Sitat av sorcs Vis innlegg
Med fullmakt i butikken / senteret, kan man holde igjen tyver / skrive anmeldelse på vegne av butikken / senteret
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skulle kanskje spesifisert at mitt svar gikk på hjemmelen i yrkestransportloven, som er det som gjelder ved billettkontroll på buss.
Sitat av sorcs Vis innlegg
Jeg jobber som vekter/sivilvekter

Må først si at jeg får bakoversveis og innovertiss av og lese mye av det tullballet som står her.
Hvis jeg må legge noen i jern har jeg i 99,9% hjemmel til og gjøre det så lenge det er en straffbar handling.

Men blir veldig irritert at folk skal kjøre oss over en kam, finnes faktisk vektere som ikke har planer om og bli politi.
Grunnen til at jeg gjerne vil hjelpe folk, og ikke jobbe i politiet der man ikke har ressurser til og hjelpe noen...


Og i mange av tilfellene man treffer på en nasker,tyv og man er i dialog med politiet, så sier de ta han uansett vi er der straks.
Vis hele sitatet...

Man kan da overhode ikke legge folk i jern ved straffbar handling, da skal dem ha laget en grunn for å bli lagt i jern. Pågripelse derimot kan man foreta ved kriminelhandling med strafferamme på 6 mnd og/eller bøter.

Med fullmakt i butikken / senteret, kan man holde igjen tyver / skrive anmeldelse på vegne av butikken / senteret
Vis hele sitatet...
Trenger ikke fullmakt av en sjel for å pågripe en tyv, det kan alle gjøre.
Sitat av Dice Vis innlegg
Pågripelse derimot kan man foreta ved kriminelhandling med strafferamme på 6 mnd og/eller bøter.
Vis hele sitatet...
Det er en rekke betingelser til straffeprosesslovens § 171, som du halvveis peker på her. Den gjelder dog ved skjellig grunn til mistanke, og trer i kraft ved strafferamme på 6 måneder eller mer.

Blir noen derimot tatt på fersk gjerning eller ferske spor, og ikke umiddelbart opphører å bryte straffebudet, kan han pågripes med hjemmel i strpl §§ 173 og 176 uten hensyn til størrelsen av straffen.

http://www.lovdata.no/all/hl-19810522-025.html
Sist endret av Snillorg; 25. november 2012 kl. 01:35.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av dåttkom Vis innlegg
Bare for å understreke dette faktum, kan det her nevnes at Espen Lie for en del år siden ble skutt i beinet på en resturant av Jarl Frank Tandberg. Tandberg skyldte folk penger og var overbevist om at Lie var der for å ta ham. Fakta var at Lie ikke visste hvem han var og kun tilfeldigvis kom inn på samme resturant. Tandberg ble frikjent pga nødverge. I den saken hadde Lie faktisk ikke truet Tandberg, men retten fant at den frykten Tandberg opplevde må ha vært så sterk at den forsvarte handlingen hans.
Vis hele sitatet...
Det stemmer verken at Espen Lee ikke visste hvem Jarl Frank Tandberg var i forkant av skyteepisoden på Frogner 29.06.1990, eller at det var tilfeldig at de befant seg på samme utested på tidspunktet. Espen Lee var hyret inn av en oppdragsgiver som var i konflikt med Tandberg. I den sammenheng ble Tandberg oppsøkt av Lee på Frogner da episoden inntraff. Det oppgis litt varierende forklaringer for bakgrunnen for konflikten mellom Tandberg og Espen Lees klient. I media har det både blitt påstått at Tandberg skyldte penger til Espen Lees klient og det har blitt påstått at Tandberg forsøkte presse Espen Lees klient for 50 000 kroner som erstatning for at Lees klient hadde spredd rykter om Tandbergs fortid.
Selv om en ikke har blitt tatt av vekter, stoppet eller holdt igjen. Kan en hver person, selv en butikkansatt, på lik linje med andre medborgere ringe til politiet. Da er det som TS(trådstarter) sier, og jeg vil tro loven også, politiet som har myndighet til bl.a. diverse unike ytringer. Er bevisene der allerede, er det ingen grunn til at politiet ikke behandler en sak ovenfor deg. Du vil isåfall bli anmeldt uansett.. Ikke stjel, og oppfør deg pent. ))
Når jeg var 17 fylte jeg og noen kompiser ei handleogn med øl, en av oss var 21.
Vi fant ut at vi ikke ville ha øl alikevell men da hadde allerede vekterne sett oss.
De tok oss inn å truet oss med mye rart, de virket ganske maktsyk så det var ganske gøy ettersom at vi viste at vi ikke hadde gjennomgådd noe ulovlig altså det eneste de kunne by på var moralpreken.