Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 742
Heisann! Jeg har kjøpt en Lenovo G580 bærbar pc av en kompis da han ikke trengte den lenger.

Så ønsker jeg å gjøre noe jeg aldri har gjort før, og det er å overclocke en pc.

Så er spørsmålet mitt om det er mulig å overclocke en bærbar pc?

Isåfall, hvordan går jeg fram for å gjøre dette?

takker for svar!
Kjenner ikke akkurat den modellen, så med mindre cpu er locked så kan du vel overklokke. Men hvorfor overklokke en bærbar?
Overklokking medfører masse varme, og varme må bort. Du kommer til å bli rar i huet av at vifta surrer på høy RPM mesteparten av tiden.

Når en klokker stasjonær pc så har man som regel alt sørget for optimal luft flyt i kabinettet, vannkjøling eller solide store kjøletårn med både heat pipes og heat sinks, pluss vifte inn, vifte ut og vifte til grafikk kort. Så i en stasjonær pc så ligger forholdene til rette for å klokke. På en bærbar not so much. Og om du kun skal klokke pittelitt så hvorfor bry seg?

Men om du er fast bestemt så kan du sjekke i bios om du kan gjøre endringer der, selv om jeg i utgangspunktet tror det er tvilsomt. Om du ikke kan klokke i bios så kan du se om du finner software som klokker, da må du sjekke først hvilken cpu du har. Intel hadde vel noe software som lot en klokke, og det har også vært tredjeparts løsninger. Var noe greier kalt thermal no throttle back eller noe slikt. Selve klokkingen er ikke noe hokus pokus. Finn deg en tutorial så følger du bare den.

Tenker at det som vil gi deg aller mest opplevd ytelse og flyt vil være å droppe windows og heller gå for en super kjapp linux distro som ikke trenger masse ram.
Sist endret av frtoretang; 18. november 2016 kl. 20:00.
Går det ann å overclocke GPU(skjermkort)?

Jeg trenger ikke overclocke CPU da jeg har Intel 5i på den og det er mer enn bra nok, er vel kun skjermkortet jeg ønsker å få maks ut av det

er dette mulig?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det nytter ikke, den har ikke dedikert skjermkort.
Om du formodning skulle klare å klokke den litt, så vil det nok gjøre vondt verre da den vil mest sannsynlig throttle pga varme. Tviler på du får til noe i bios, og om du finner programvare så får du max 2-300MHz.

Skal du drive med klokking, så kjøp heller en brukt semi-gammel stasjonær, om du har god nok kjøling så er det mye å hente, men på en bærbar er det like greit å la være da det skaper mer frustrasjon enn glede
Sist endret av Fleff; 18. november 2016 kl. 22:55.