Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2442
Jeg bruker simpelthen ubuntu siden det er gratis og lett og installere, derav null kompetanse med linux og IT forøvrig. To dager siden skulle jeg installere en sh. fil, prøvde ut terminalen for første gang, fikk ikke til noe men klarer isåfall ikke å boote lenger. Skjermen er svart med en cursor i venstre hjørne, om den står en stund blir den fylt med masse slike feilmeldinger.
Det eneste jeg har forsøkt på er å boote fra cd, og deretter til try ubuntu. Her ser jeg at den gamle spacen ligger fortsatt, men får jo ikke åpnet den.
Egentlig er jeg bare ute etter det som ligger i home folder, vil dette kreve mye jobb?
Hvordan isåfall?
Hva mener du med at du ikke får tilgang? Live-CD-brukeren har ikke lesetilgang til hjem-mappen din på harddisken, eller du får ikke mountet disken skikkelig?

Du kan prøve å boote fra CD slik som du har gjort. Åpne en terminal og skriv "sudo nautilus" for å åpne den vanlige filbehandleren som root. Fra der kan du prøve å gå inn på harddisken og kopiere hjem-mappen over på en USB-stick eller tilsvarende.
sudo nautlilus i terminalen førte meg til mappene, og det virket som det ble mulig å gjøre forandringer på permissions i properties (disse var ikke tilgjengelige før sudo nautilus), men det er jo en del alternativer her inne. Er det her jeg skal gjøre forandringer, eller hva?
Du kan forandre lese- og skriverettighetene der, ja. Men trenger du det? Om du skal installere linux på nytt og ha samme brukernavn, er det ikke nødvendig. Og om du skal installere Windows er det bare å kopiere filene rett inn og gjøre eventuelle rettighetsendringer der. Men dersom du absolutt vil gi alle brukere full lese- og skrivetilgang til hjem-mappen din, kan du skrive "sudo chmod -R u=rwx,g=rwx,o=rwx /home/<ditt-brukernavn>/" i terminalen. Det gir både user, group og others read-, write- og execute-aksess. Det er ingen god varig løsning, og det kan faktisk gi noen problemer, så tenk over hva du egentlig vil oppnå før du begynner å endre rettighetene på filene. Om du bare skal ta backup, kopierer du hjem-mappa til en USB-stick mens du installerer på nytt og lar rettighetene være.
Prøvd å trykke copy to... på homefolderen og deretter til 32 GB usb. Men får bare opp beskjeden: "Error while copying." Kommer heller ingen vei vid å trykke skip.
Det står kanskje noe mer enn bare "Error while copying"?

Sikker på at USB-sticken er mountet skikkelig? Kan du bruke filbehandleren til å se filene som ligger på den? Og er du sikker på at det er nok plass? Home-mappa kan være stor. Om du ikke trenger absolutt hele mappa (den inneholder mange skjulte undermapper du sannsynligvis ikke bryr deg noe om) bør du kanskje heller bare kopiere det du trenger.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei!

Hvilket filsystem er det på minnepinnen? Dukker den opp i en av undermappene i /media, om du blar dit med filutforskeren?