Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3182
Mårn!
Det har seg sånn at jeg har en kompis som har klart å kjøpe telefon av en felles bekjent vi har (Samsung Galaxy S5). Det han ikke visste var at telefonen var ulovlig (altså, han felles bekjente har bestilt mange telefoner med abonnement og hentet ut men ikke betalt). Og han har tydeligvis solgt en del telefoner nå, og kompisen min fikk i går vite at telefonen var ulovlig av tre andre som hadde blitt tatt.

Kompisen min mener det er jævlig sure penger (3000,-) om han skal bli tatt for det. + bota da.
Han lurer ganske enkelt på om det er noen mulighet for å "fjerne muligheten til politiet" for å finne det? Vet det er et drøyt spørsmål men
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Gjetter litt, men det er vel mulig å endre IMEI på telefonen?
Trådstarter
7 0
Sitat av Carmex Vis innlegg
Gjetter litt, men det er vel mulig å endre IMEI på telefonen?
Vis hele sitatet...
Har hverken han eller jeg noen gang hørt om Forklar?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Googlet litt, fant dette men usikker, da jeg har aldri gjort dette selv.
Sett i "fligthmode", ikke sett i SIM. Bruk tlf som en "ipod". Ingen kan spore den.
Dem kan ikke spore før du har aktivert 3G på mobilen, bare tull at de kan spore telefoner gjennom samtale. Norsk politi, ikke FBI.
Trådstarter
7 0
Sitat av ezyy Vis innlegg
Dem kan ikke spore før du har aktivert 3G på mobilen, bare tull at de kan spore telefoner gjennom samtale. Norsk politi, ikke FBI.
Vis hele sitatet...
Han har aktivert 3G før, men de kan altså bare spore når det er aktivert?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ezyy Vis innlegg
Dem kan ikke spore før du har aktivert 3G på mobilen, bare tull at de kan spore telefoner gjennom samtale. Norsk politi, ikke FBI.
Vis hele sitatet...
Uhm. 3G eller 2G har lite å sei. I begge tilfeller sender telefonen IMEI til nettverket. Om IMEI er blokkert kan operatøren rimelig trivielt loggføre SIM-kortet som står i, slå opp i lista si over SIM-kort, og sjå at det er ditt SIM-kort.

Det er ikkje fancyass teknologi. Det er ein forbanna konsekvens av korleis GSM er bygd opp.

Om politiet bryr seg med det er ei anna sak.
Sitat av Gullfiiisk Vis innlegg
Han lurer ganske enkelt på om det er noen mulighet for å "fjerne muligheten til politiet" for å finne det?
Vis hele sitatet...


Sitat av slashdot Vis innlegg
Uhm. 3G eller 2G har lite å sei. I begge tilfeller sender telefonen IMEI til nettverket. Om IMEI er blokkert kan operatøren rimelig trivielt loggføre SIM-kortet som står i, slå opp i lista si over SIM-kort, og sjå at det er ditt SIM-kort.

Om politiet bryr seg med det er ei anna sak.
Vis hele sitatet...
Om IMEI nummeret er blokkert så er telefonen ubrukelig, så helt ærlig jeg forstår ikke hva du mener.

Feil kompis.

Sitat av Gullfiiisk Vis innlegg
Han har aktivert 3G før, men de kan altså bare spore når det er aktivert?
Vis hele sitatet...
Dette stemmer. Men samtidig så skjer dette utrolig skjeldent, som regel bare i store saker. En sånn kostand ligger på rundt tretti tusen. Ta det chill.
Sist endret av ezyy; 22. august 2014 kl. 22:29.
Sitat av ezyy Vis innlegg





Om IMEI nummeret er blokkert så er telefonen ubrukelig, så helt ærlig jeg forstår ikke hva du mener.

Feil kompis.


Vis hele sitatet...
"Ubrukelig" ja,men sim-data,basestasjon hvor påloggingsforsøk skjedde osv er uansett logget.
Sitat av ezyy Vis innlegg
[b]
En sånn kostand ligger på rundt tretti tusen. Ta det chill.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på dette? Høres egentlig ut som en overdreven sum - ikke det at jeg har peiling men likevel. Tredve høvdinger?
Sitat av Gullfiiisk Vis innlegg
Han lurer ganske enkelt på om det er noen mulighet for å "fjerne muligheten til politiet" for å finne det? Vet det er et drøyt spørsmål men
Vis hele sitatet...
Kort og enkelt forklart, nei.

Lengre forklart. Kompisen din har allerede brukt mobilen, sannsynligvis med et abonnement tilknyttet sitt eget navn (og personnummer). Ønsker politiet å finne ut hvem som har bruk mobilene er det ikke verre enn så sjekke etter hvem som har brukt den og den mobilen (IMEI). Så dere kan ikke fjerne noe som allerede har skjedd. Dette ligger lagret hos mobiloperatøren inntil de gidder å fjerne det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ezyy Vis innlegg
Om IMEI nummeret er blokkert så er telefonen ubrukelig, så helt ærlig jeg forstår ikke hva du mener.
Vis hele sitatet...
Telefonen sender fortsatt data til nettverket, sjølv om nettverket avviser den. Det er trivielt å lagre den informasjonen, og det vil forundre meg om operatørane ikkje lagrer det.
Sitat av ezyy Vis innlegg
Dette stemmer. Men samtidig så skjer dette utrolig skjeldent, som regel bare i store saker. En sånn kostand ligger på rundt tretti tusen. Ta det chill.
Vis hele sitatet...
Kva kostnad? Og kvifor kan ein telefon kun sporast med 3G? Her bør du hoste opp litt kjelder...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva kostnad? Og kvifor kan ein telefon kun sporast med 3G? Her bør du hoste opp litt kjelder...
Vis hele sitatet...
Har ikke så mange kilder å dele kompis, men mer egen erfaring. Politiet kan ikke spore den, gå inn å sjekke den osv, texas style
Sitat av ezyy Vis innlegg
Har ikke så mange kilder å dele kompis, men mer egen erfaring. Politiet kan ikke spore den, gå inn å sjekke den osv, texas style
Vis hele sitatet...
En kompis hadde razzia når han ikke var hjemme, politiet greide og spore hvor han var siden han hadde mobilen, og dette var en eldre mobil.

Så jo, de kan spore deg ganske lett.

Kilder: Egen erfaring.
Du kan bytte hovedkort i telefonen, da endres Imei og telefonen vil være grei å bruke. Jeg har ikke funnet dette spesifikt om Galaxy S5 men S2-S4 er det slik, har selv byttet hovedkort i S2 og da fikk jeg annen IMEI

Kjøp en telefon med herpa skjerm eller lignende fra finn.no og ta hovedkort fra denne.

Hvis du er redd for å ødelegge bør du snakke med noen som har gjort tilsvarende før.

Bytte av hovedkort: https://www.ifixit.com/Guide/Samsung...lacement/27075

Kilde: http://forum.xda-developers.com/gala...ement-t1776768
Sist endret av Hyllekjeks; 23. august 2014 kl. 12:18.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Såkalt triangulering er ofte brukt på vinterstid av redningssentralen. Da bruker man repeaterne (sendere som forsterker og sender telefonsignaler videre) på samme måte som matematisk triangulering. Ulempen er at det blir relativt unøyaktig. Det skal være nok med GSM og/eller HDSPA.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
EDIT/RETTELSE:
Det blir unøyaktig dersom det er stor avstand mellom repeaterne. Jo mindre avstand, jo mer nøyaktig.
Sitat av ezyy Vis innlegg
Har ikke så mange kilder å dele kompis, men mer egen erfaring. Politiet kan ikke spore den, gå inn å sjekke den osv, texas style
Vis hele sitatet...
Er ikke snakk om å sprore noen. Så lenge mobiltelefonen er koblet opp mot mobilnettverket (2G, 3G, 4G, whatever), vil informasjon om hvilket abonnement som er koblet til og hvilken mobiltelefon som er koblet til (IMEI-nr.) være synlig for Telenor/NetCom/Network Norway.

Derfra er det bare til å sjekke hvem som er registrert som eier av abonnementet og oppsøke denne personen. Det er ikke snakk om at de sitter å følger med på et kart og sender et helikopter etter deg...