Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3439
Dersom man oppdager at eggene ikke har kokt lenge nok etter at de er nedkjølt og ønsker å koke de hardkokt i en 2nd kokeprosess, kan det da være farlig å spise dem?
Hva i alle dager skulle kunne skje med dem av det? Om de vil bli gode er en annen sak, mulig de blir grønne og overkokt ytterst før de blir faste i midten. Men farlig kan det vel umulig være.
Det er nesten umulig å beregne, og de kan bli vanskelige å skrelle og plommen har en tendens til å bli sær i konsistensen. Hilsen distre eggoman.
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Hva i alle dager skulle kunne skje med dem av det? Om de vil bli gode er en annen sak, mulig de blir grønne og overkokt ytterst før de blir faste i midten. Men farlig kan det vel umulig være.
Vis hele sitatet...
Jeg husker at dette var noe min mor fortalte en gang for lang tid tilbake, men den gang fantes så mange myter om alle ting.
Sitat av freak55 Vis innlegg
Jeg husker at dette var noe min mor fortalte en gang for lang tid tilbake, men den gang fantes så mange myter om alle ting.
Vis hele sitatet...
Generelt sett bør man være forsiktig med å varme opp ting flere ganger, hvis nedkjølingsprosessen går forholdsvis sakte. Mange bakterier og mikrober trives i under visse temperaturer, og kan produsere toksiner som overlever en ny runde med oppvarming. Når maten så varmes opp og kjøles ytterligere ganger, så kan dette akkumulere til nivåer hvor du kan få plager av det.

Det er derimot enkelte produkter som er verre enn andre, f.eks. pasta og ris, som gjerne pleier å ligge i en fuktig haug hvor de optimale forholdene for bakteriene holder seg lenge. Kokte egg på sin side er vel rimelig bakteriefrie inntil man slår hull på dem, og hvis du da slenger de rett til re-koking så ser jeg ikke helt problemet sånn rent skademessig.

Om resultatet blir bra, er en annen sak. Du vil nok mest sannsynlig ende opp med en voldsomt overkokt eggehvite, og et grønt-svart belegg rundt selve plommen. Det er nok bedre å gjøre det rett på første forsøk, eller kjøpe en eggkoker om dette er et vedvarende problem for deg.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Generelt sett bør man være forsiktig med å varme opp ting flere ganger, hvis nedkjølingsprosessen går forholdsvis sakte. Mange bakterier og mikrober trives i under visse temperaturer, og kan produsere toksiner som overlever en ny runde med oppvarming. Når maten så varmes opp og kjøles ytterligere ganger, så kan dette akkumulere til nivåer hvor du kan få plager av det.

Det er derimot enkelte produkter som er verre enn andre, f.eks. pasta og ris, som gjerne pleier å ligge i en fuktig haug hvor de optimale forholdene for bakteriene holder seg lenge. Kokte egg på sin side er vel rimelig bakteriefrie inntil man slår hull på dem, og hvis du da slenger de rett til re-koking så ser jeg ikke helt problemet sånn rent skademessig.

Om resultatet blir bra, er en annen sak. Du vil nok mest sannsynlig ende opp med en voldsomt overkokt eggehvite, og et grønt-svart belegg rundt selve plommen. Det er nok bedre å gjøre det rett på første forsøk, eller kjøpe en eggkoker om dette er et vedvarende problem for deg.
Vis hele sitatet...
Da snakker man om å varme opp mat som har stått en stund. Å slenge maten i gryta for litt ekstra oppvarming rett etter tilberedelse vil vel ikke på magisk vis generere en masse bakterier.
Sitat av *pi Vis innlegg
Da snakker man om å varme opp mat som har stått en stund. Å slenge maten i gryta for litt ekstra oppvarming rett etter tilberedelse vil vel ikke på magisk vis generere en masse bakterier.
Vis hele sitatet...
Det ble spesifisert at eggene var avkjølt i mellomtiden.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det ble spesifisert at eggene var avkjølt i mellomtiden.
Vis hele sitatet...
Jeg så for meg at han hadde kokt seg egg, spylt dem i springen og åpnet ett og så funnet ut at det var for lite kokt og bestemt seg for å koke resten litt til. Det er ikke farlig. Hvis han har tenkt å ha bløtkokt egg i dag og hardkokt neste uke, og så tenker å spare tid ved å halvkoke de sistnevnte i samme gryte som de førstnevnte, så vet jeg ikke helt hvor holdbare de er.

Poenget er at det er holdbarheten som er viktig her, det er ikke reoppvarmingen som gjør det farlig. Det gjelder ris også, det er ikke noe bedre å spise kald ris som har stått på kjøkkenbenken en uke enn å varme den opp igjen.

Når det gjelder bakterier i egg, så stemmer det at de er ganske så beskyttet mot bakterier. Salmonella er et unntak, derfor er råd om håndtering av egg annerledes i utlandet enn i Norge, der vi ikke har salmonella i besetningene. Holdbarheten på kjøpeegg er satt ut fra EU-regler og kan ses helt bort fra her til lands. Vanlige egg holder i månedsvis på kjøkkenbenken, og uvaskede egg (som har en slags beskyttelsesfilm utenpå skallet) kan sikkert ligge i et år. Jeg har ikke testet, men jeg har aldri opplevd at et egg med intakt skall har blitt dårlig. Det som skjer er eventuelt at litt væske fordamper, og at plommen kan legge seg inntil kanten hvis det er oppbevart liggende.

Et kokt eggeskall har ikke de samme konserverende egenskapene, så kokte egg holder seg nok ikke så forferdelig mange dager. Men det gjelder altså enten du varmer dem eller ikke.
Sist endret av *pi; 20. januar 2021 kl. 14:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg så for meg at han hadde kokt seg egg, spylt dem i springen og åpnet det og så funnet ut at det var for lite kokt og bestemt seg for å koke resten litt til. Det er ikke farlig. Hvis han har tenkt å ha bløtkokt egg i dag og hardkokt neste uke, og så tenker å spare tid ved å halvkoke de sistnevnte i samme gryte som de førstnevnte, så vet jeg ikke helt hvor holdbare de er.

Poenget er at det er holdbarheten som er viktig her, det er ikke reoppvarmingen som gjør det farlig. Det gjelder ris også, det er ikke noe bedre å spise kald ris som har stått på kjøkkenbenken en uke enn å varme den opp igjen.
Vis hele sitatet...
Nå er det rimelig stor forskjell på egg å ris, ris spesielt er noe man skal ha stor respekt for når det gjelder oppvarming, eller at den har stått på benken over natta.
Ris har spesielt hissige bakterier (Bacillus cereus) som kan forekomme bare iløpet av noen timer i romtemperatur.
Jeg har alltid vært matmenneske å elsker å lage mat i alle mulige former å farger, men ris å pasta/spaghetti er noe jeg alltid har respekt for når det kommer til oppbevaring å oppvarming, mht matforgiftning.
Egg som er kokt er rimelig hardført, å om du hiver dem til kok dagen etterpå feks så er det eneste du risikerer at plummen blir grønn som nevnt, kanskje annen konsistens også, men langt fra samme fareklasse som ris å pasta.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Nå er det rimelig stor forskjell på egg å ris, ris spesielt er noe man skal ha stor respekt for når det gjelder oppvarming, eller at den har stått på benken over natta.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over det. Poenget er at det handler om natta på kjøkkenbenken, ikke om oppkokingen. Det virker som om folk tror det å varme opp ting på nytt er et problem i seg selv. Det er det ikke. Det er oppbevaringen som er problemet, og oppkokingen nøytraliserer ikke nødvendigvis det problemet da den kanskje dreper bakterier men ikke fjerner toksiner.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg er klar over det. Poenget er at det handler om natta på kjøkkenbenken, ikke om oppkokingen. Det virker som om folk tror det å varme opp ting på nytt er et problem i seg selv. Det er det ikke. Det er oppbevaringen som er problemet, og oppkokingen nøytraliserer ikke nødvendigvis det problemet da den kanskje dreper bakterier men ikke fjerner toksiner.
Vis hele sitatet...
Da forstår jeg deg bedre, å kan ikke annet enn å si meg enig.
Trådstarter
Jeg har vanligvis pleid å koke eggene 5 min i trykkoker. da slipper skallet mye lettere enn om man koker i vann. Jeg testet om det gikk med 3 min siden varmen er høyere i trykkoker, men de ble da bløte. Jeg prøvde å rekoke i 3 min til og tenkte at da blir de sikkert hard, men de var fremdeles bløte, så jeg måtte faktisk rekoke i 5 min for å få de harde.

Når det gjelder ris så pleier jeg å koke opp flere porsjoner om gangen og har dem liggende i poser i kjøleskapet 1-2 dager. Varmer dem opp i mikroen før hvert måltid og har ikke merket noe form for matforgiftning ennå..
Kald ris er jo en mye brukt karbohyhdrat i asia og kommer i mange former. Stekt ris er jo som regel dagsgammel ris som ble kokt dagen i forveien også stekes dagen derpå. Går veldig fint det.

Men det er som Pi sier, om risen blir oppbevart i gryta de ble kokt på kjøkkenbenken natta over så er temperatur og fuktighet optimalt for vekst av bakterier. Det er derfor kokkene raskt kjøler ned kokt ris og oppbevarer risen i kjøleskapet til de skal steke den.