Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5563
Hvilke religioner, filosofier eller generelle livssyn har hatt stødig og trygg fremgang innen menneskelig psyke?

Jeg har fått ett visst inntrykk at vi som mennesker ønsker å dyrke tro, enten om det er teistisk eller ikke. -For at vi skal føle oss lykkeligere, er dette sant?
Du mener hvilken religion som er bra for psyken? Det er et komplisert og interessant spørsmål. Det jeg har lest tyder på at man ikke er helt enig om hvorvidt religion i seg selv har en funksjon for psyken eller om det bare er et... spennende biprodukt av en ganske aktiv hjerne. Ritualer knyttet til religion har en åpenbar fordel i grupper. Akkurat hvilken religion som funker best? Aner ikke, men her er noen interessante ting jeg vet om samfunn og religion:

Noen ting tyder på at religiøse er snillere, dvs mer gavmilde, tillitsfulle, ærligere, tilgivende og jukser mindre i spillsituasjoner - når de interagerer med andre fra samme religion. Særlig på helligdager. Og særlig når noen ser hva de gjør. Oooog, særlig nå de selvrapporterer (religiøse har visstnok en større tendens til å overvurdere sin egen oppførsel enn ikke-religiøse).

Snillheten gjelder dessverre ikke for "de andre". En studie viser at bare det å gå forbi en kirke fikk kristne til å tenke mer negativt om ikke-kristne. Det er ganske deprimerende.

Hvorvidt fokus på en straffende gud gjør folk mer straffende mot andre, er litt utydelig. På den ene siden kan det tolkes som at Gud vil at du skal straffe dem, på den andre siden vil Gud ta seg av det så du trenger ikke å stresse med det.

Fokus på straff (som helvete) gjør folk mer prososiale enn fokus på tilgivelse. Så mye for det med honning og fluer.

Privat religion har ikke samme effekt som kollektiv religion. Hvor ofte en muslim ber, predikerer ikke hvorvidt vedkommende støtter islamistisk terrorisme. Hvor ofte en muslim går i moskeen, gjør derimot det. Lignende resultater for hinduer, jøder, russisk-ortodokse, protestanter og katolikker.

Små samfunn opererer sjelden med guder som straffer dårlig oppførsel. Denne typen guddommen kommer når samfunnet blir stort nok til at man på jevnlig basis interagerer med folk man ikke kjenner. En gud som ser og straffer har en funksjon når samfunnet er avhengig av at man stoler på fremmede.

Jeg har sett mange studier på at religiøse er lykkeligere enn ikke-religiøse. Her er fokus på himmel bedre enn fokus på helvete, selv om fokus på helvete gjør deg mer grei mot andre, noe som sikkert påvirker deres lykke.

Ting tyder også på at korrelasjon religion/lykke er svakere i land der religion ikke er like normativt, som f eks skandinaviske land. Så det kan se ut som at andre former for livssyn og samhold også kan gjøre denne jobben.

Skulle jeg sagt noe selv om den ideelle religion (sett utenfra, innenfra er vel den ideelle religionen den som er sann), så blir det
*En privat religion.
*En tilgivende religion, under forutsetning av at man har et samnfunnssystem som ivaretar den strukturen en straffene religion vanligvis har.
*En religion som i størst mulig grad inkluderer alle i "oss" gruppen, for å øke orososialitet innad og minke aggresjon utad.

Noe sånt. Kanskje. Det er komplisert.
Sist endret av *pi; 5. desember 2020 kl. 14:00.
Det er riktig at mennesker naturlig er søkende. Søkende etter en mening og finner man det ikke i andre ting så er det lett å trekkes mot overtro, religion, filosofi og også konspirasjonsteorier i søken etter mening og "svaret".

Jeg har ikke noe svar på hvilken retning som er mest progressivt for den menneskelige psyke, men for eksempel buddhisme eller new age inneholder ingen skadelige holdninger sånn som for eksempel konservativ kristendom gjør. Jeg tenker at når meningen blir å bygge opp seg selv, elske seg selv, være god mot andre, utvikle seg selv på alle områder er det mer nyttig for mennesket enn å lempe makten over eget liv over i armene på en Gud og bare sitte å lese vers fra en bok hver kveld, eller tro at man har knekt nøtta og gir alt fokus til pedofili-ringer og formen på jordkloden enn å jobbe med sitt eget indre og selvutvikling.
Sitat av celtseus Vis innlegg

Jeg har ikke noe svar på hvilken retning som er mest progressivt for den menneskelige psyke, men for eksempel buddhisme eller new age inneholder ingen skadelige holdninger sånn som for eksempel konservativ kristendom gjør. Jeg tenker at når meningen blir å bygge opp seg selv, elske seg selv, være god mot andre, utvikle seg selv på alle områder er det mer nyttig for mennesket enn å lempe makten over eget liv over i armene på en Gud og bare sitte å lese vers fra en bok hver kveld, eller tro at man har knekt nøtta og gir alt fokus til pedofili-ringer og formen på jordkloden enn å jobbe med sitt eget indre og selvutvikling.
Vis hele sitatet...
Og hva har buddhister holdt på med mot Rohingyaene i Myanmar? Sånne forenklinger og karikaturer som dette (hvis det er konservativ kristendom generelt du prøver å beskrive her) ødelegger en interessant debatt, synd at det alltid skal ende opp i det når religion er temaet. Hadde vært interessant å diskutere dette uten at det ble en for/mot- diskusjon.

New age, i betydningen det mangfoldet av alternativmiljøer man ser for tiden, har forresten en lei tendens til å sammensause vitenskap og tro, noe jeg mener er ekstremt skadelig for samfunnet. Så jeg vil legge til et punkt til på ideallista mi:

*En religion som holder subjektiv tro og objektiv kunnskap i adskilte sfærer.
Sist endret av *pi; 5. desember 2020 kl. 14:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er åpen og har mine tanker, og av og jeg tror det kan være like givende som religion. Men om du skal finne en eller annen etablert gruppering som passer godt inn, så må det være buddhismen.
Sitat av *pi Vis innlegg
*En privat religion.
*En tilgivende religion, under forutsetning av at man har et samnfunnssystem som ivaretar den strukturen en straffene religion vanligvis har.
*En religion som i størst mulig grad inkluderer alle i "oss" gruppen, for å øke orososialitet innad og minke aggresjon utad.
Vis hele sitatet...
Du skrev på en fin, logisk måte, og jeg fikk ikke inntrykket av at du ville lede meg inn i en spesifikk religion. - Dette er sjeldent i denne typen diskusjon så takk for god innsikt.

Føler du man blir bundet til staten man tilhører, når man skal finne sin egen tro, siden det er veldig lenge siden disse religionene ble etablert?

Hvis man skal danne seg en "privat" religion, ville du/dere ha undersøkt verdiene innenfor hver av dem, eller hvordan går man frem for å finne ut disse tingene?

Jeg er en veldig åpen person, men føler ikke at jeg kan adoptere noen religion helhjertelig, uten form for forutinntatte meninger ...
Sitat av *pi Vis innlegg
Og hva har buddhister holdt på med mot Rohingyaene i Myanmar? Sånne forenklinger og karikaturer som dette (hvis det er konservativ kristendom generelt du prøver å beskrive her) ødelegger en interessant debatt, synd at det alltid skal ende opp i det når religion er temaet. Hadde vært interessant å diskutere dette uten at det ble en for/mot- diskusjon.

New age, i betydningen det mangfoldet av alternativmiljøer man ser for tiden, har forresten en lei tendens til å sammensause vitenskap og tro, noe jeg mener er ekstremt skadelig for samfunnet. Så jeg vil legge til et punkt til på ideallista mi:

*En religion som holder subjektiv tro og objektiv kunnskap i adskilte sfærer.
Vis hele sitatet...
Det var ikke hensikten å debattere religion og hva som enkelte grupper rundt om kring at gjort mot andre folk eller landområder. Skal man gå inn i sånt vil absolutt alle trosretninger, filosofiske ideologier og politiske retninger være jævlige fordi jævlige ting har skjedd. Å blande inn hva militæret gjør mot andre henger ikke sammen med det som er selve læren av buddhismen, det er politikk og flyktningpolitikk som skaper problemene du drar opp og det startet pga britisk kolonisering under andre verdenskrig og noe man kan takke koloniseringen for som satte rohingya muslimer og lokale buddhister opp mot hverandre siden England var alliert med rohingya muslimene og Japan var alliert med buddhistene. Det var under krigen av britisk interesse å sette de to folkegruppene opp mot hverandre og det er ikke noe buddhistisk lære i folkemordene og diskrimineringen som foregår der. Ikke at det har noe å si for denne tråden eller for meg, men det var vel rohingya muslimene som først angrep buddhistene i Myanmar i denne konflikten også da de ville ha landområdet britene lovte dem under krigen. Det spiller egentlig ikke så mye rolle forhold til tråden her. Er såklart grusomt alt denne konflikten medfører, akuratt som det som skjer i Palestina men det er ikke i buddhistisk lære å krige, voldta, drepe og diskriminere..

Det jeg mente var at det som buddhismen går ut på med læren om selvutvikling er mer nyttig for menneskelig psyke og mindre skadelig for andre enn en religion som eksempelvis kristendommen som er forankret i sterk homofobi og kvinneundertrykking, hvor læren sier rett ut at kvinner skal underkaste seg mannen, være stille og skamfulle over at de er født som kvinner, og at homofile skal drepes. Det er ikke karikatur, det er det læren ordrett sier. Heterofile menn har det heller ikke lett med læren til for eksempel kristendommen for det er ikke alle som klarer å være den suksessfulle forsørgeren og husets psykisk sterke overhode heller.

Klart det, new age hippier kan tro på mye rart som er i konflikt med virkeligheten enten det er ufo-guder, flat earth eller plantemedisin, men new age sitt budskap er også selvutvikling så så lenge man ikke driver å nekter ungene sine legetilsyn fordi man heller vil behandle de med planter og humbug, eller er så narsisisstiske og opptatt av en talerstol for å "spre sannheten" og bedrive direkte hjernevask og feilinformasjon som for eksempel Alex Jones og andre klin sprø enkeltindivider (som finnes innenfor alle ideologier, trosretninger, politiske retninger) så klarer jeg ikke se at læren om selvutvikling der heller gjør noen skade sett i sammenheng med ideologier, politiske syn eller trosretninger hvor hele kjernen i læren består av å hate eller undertrykke i andre.

Jeg har i en periode av livet fått mye ut av en kristen tro og å gå i bibelgruppe, så jeg hater ingens personlige valg og jeg har respekt for alle livssyn og trosretninger utenom når det brukes til skadelig ekstremisme. Jeg har lest store deler av Koranen, oppsummert med en gang i uka med en muslimsk nabo som gjerne ville lære bort sin tro, vært innom scientologi, filosofiske retninger som Carl Jung, vært hekta på frimurerlære, hinduisme og gått buddhistskole men tilhører ingen bås i dag. Allikevel er det som har vært mest nyttig for meg som menneske og for min psyke vært livssynet man lærer i buddhismen, det å fokusere innover i seg selv og ikke utover i søkenen etter mening og noe større, men man behøver ikke tilknyttes en religion for å jobbe med selvutvikling.
Sist endret av celtseus; 5. desember 2020 kl. 15:45.
Sitat av Tonyev Vis innlegg
Du skrev på en fin, logisk måte, og jeg fikk ikke inntrykket av at du ville lede meg inn i en spesifikk religion. - Dette er sjeldent i denne typen diskusjon så takk for god innsikt.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noen spesifikk religion å lede deg inn i Men jeg har vært religiøs før, så jeg har kanskje et mer nyansert syn enn mange dogmatiske ateister også.

Føler du man blir bundet til staten man tilhører, når man skal finne sin egen tro, siden det er veldig lenge siden disse religionene ble etablert?
Vis hele sitatet...
Det blir man åpenbart, også av familien, hvis du har en religiøs familie. Heldigvis lever vi i et land der du står veldig fritt, både juridisk og sosialt, til å finne ut av disse tingene selv.

Hvis man skal danne seg en "privat" religion, ville du/dere ha undersøkt verdiene innenfor hver av dem, eller hvordan går man frem for å finne ut disse tingene?
Vis hele sitatet...
Vel, å tro på en religion innebærer å tro på at den faktisk er sann. Så det gir egentlig ikke så mye mening å velge en religion basert på objektive kriterier. Du kan kanskje bruke kriteriene til å bestemme hvordan du skal forholde deg til religionen din, for eksempel om du skal fokusere mye på privat tro eller mye på fellesskap, eller hvor mye du skal omgås folk med andre livssyn. Men om du tror på Gud, og i såfall hvilken Gud? Jeg aner ikke hvordan du skal finne ut av det.

Jeg er en veldig åpen person, men føler ikke at jeg kan adoptere noen religion helhjertelig, uten form for forutinntatte meninger ...
Vis hele sitatet...
Det kunne aldri jeg heller, så jeg hadde ikke noe forhold til noen menighet eller fellesskap da jeg var religiøs. For meg var det på det tidspunktet noe jeg trodde på, og som jeg i ettertid ser dekket noen viktige behov den gangen. Det går helt fint å være religiøs uten å ha noen veldig klar oppfatning av hva religionen din heter eller hvilken gruppe du tilhører.

Hvis du ikke tror på en guddom, så er det kanskje mer et livssyn enn en religion du ser etter? Heller ikke her trenger du å finne et definert fellesskap å passe inn i. Jeg føler for eksempel ikke noen tilhørighet til Human-etisk forbund selv om jeg ikke er religiøs. Det går forresten veldig fint an å være religiøs humanist også.

I det hele tatt så kommer ikke meninger og holdninger i faste konstellasjoner derdu må velge alt eller ingenting. Les mye, snakk med folk, vurder og kjenn etter hva du vil ta med deg videre, og vær åpen for å endre deg. Opplever du tilstedeværelsen av en gud, noe større eller whatever, så ta det med deg som en menneskelig erfaring. Du finner ikke noen sikre svar i denne sfæren, like godt å omfavne det

Sitat av celtseus Vis innlegg
Det var ikke hensikten å debattere religion og hva som enkelte grupper rundt om kring at gjort mot andre folk eller landområder. Skal man gå inn i sånt vil absolutt alle trosretninger, filosofiske ideologier og politiske retninger være jævlige fordi jævlige ting har skjedd. Å blande inn hva militæret gjør mot andre henger ikke sammen med det som er selve læren av buddhismen (...)
Vis hele sitatet...
Religion og politikk er i mange tilfeller en salig sammensausing. Et fellestrekk ved kriger som involverer en eller annen religion er at de har en tendens til å vare dritlenge i forhold til ikke-religiøse kriger. Det har nok mindre med læren i religionen og mer med den psykologiske effekten av gruppetekning å gjøre. Derav mitt tips om at en religion bør ha en mest mulig inkluderende definisjon av "oss" og vektlegge privat religion over fellesskap. Blandingen av religion og politikk er eksplosiv, omtrent uansett hvilken religion.


men man behøver ikke tilknyttes en religion for å jobbe med selvutvikling.
Vis hele sitatet...
Det er jeg veldig enig i.

Sitat av celtseus Vis innlegg
Klart det, new age hippier kan tro på mye rart som er i konflikt med virkeligheten enten det er ufo-guder, flat earth eller plantemedisin, men new age sitt budskap er også selvutvikling så så lenge man ikke driver å nekter ungene sine legetilsyn fordi man heller vil behandle de med planter og humbug, eller er så narsisisstiske og opptatt av en talerstol for å "spre sannheten" og bedrive direkte hjernevask og feilinformasjon som for eksempel Alex Jones og andre klin sprø enkeltindivider (som finnes innenfor alle ideologier, trosretninger, politiske retninger) så klarer jeg ikke se at læren om selvutvikling der heller gjør noen skade sett i sammenheng med ideologier, politiske syn eller trosretninger hvor hele kjernen i læren består av å hate eller undertrykke i andre.
Vis hele sitatet...
Jeg er nok mer bekymret enn deg her. Jeg mener disse tankestrømningene undergraver respekt for objektiv kunnskap og vitenskaplig metode. Mye av sivilisasjonen vår bygger på denne respekten, og jeg vil påstå denne tendensen er skadelig utover det de enkelte sjarlatanene finner på.
Sist endret av *pi; 5. desember 2020 kl. 16:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det meste vi gjør er for å føle oss lykkeligere. Religion er noe som har styrt store grupper mennesker over lang tid.
Men det finnes andre ting som ikke kan kalles religion og ikke har eksistert like lenge. Nemlig alt det alternative. Noen har den rare egenskapen at de må gå for alt forskning, leger og myndigheter fraråder eller er skeptiske til. Er nok trangen til å føle seg spesiell, og dermed gir dette lykkefølelse. Inntil de treffer bergveggen og må innse at de tok kraftig feil. Deretter følger depresjon.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har ingenting imot at folk er religiøse, men jeg ser at religion kan for bli skummelt hvis tatt for seriøst.

Men for å svar på spørsmålet til TS. Selv er jeg er optimistisk nihilist og selvom jeg mener at alt er meningsløst er det helt greit og det kan også være litt betryggende. Det betyr ikke at jeg mener alle skal bare ta selvmord fordi livet er meningsløst, men jeg mener at du har et valg til å gi livet ditt den meningen du vil. Du kan velge selv hva du vil fylle livet ditt med. Og om du gjør en feil her og der så går det helt fint fordi vi er tross alt bare mennesker.

Når vi dør går tiden videre. Universet bryr seg ikke om vi dør eller lever. Vi har bare en sjanse på å leve livet vårt, derfor er der viktig at vi fyller det med så mye kjærlighet som mulig.

Ja folk dør og det er ikke noe vi kan gjøre noe med. Spørsmålet er bare om vi velger å bruke dette livet til å sørge over alt som er trist eller om vi velger, ja, å fylle det med kjærlighet og gi kjærlighet til andre.

Ble litt rotete dette innlegget, men det er ihvertfall det jeg tenker om livet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Selv har jeg min private tro. Den går for det meste ut på at jeg tror at det som skjer er ment å skje, og at jeg blir guidet i livet av en "større makt". Det første gjør livet mitt enklere; jeg aksepterer og håndterer negative hendelser i livet mitt (og døden i seg selv) på en langt bedre måte, samtidig som jeg er mer takknemlig for positive hendelser. Det å bli guidet føler jeg gjør meg til en bedre person. "Noe" viser meg hva jeg bør ta inn av informasjon slik at jeg er på en "positiv vei" i livet og utvikler meg som menneske, til gagns for både meg selv og andre.

Nå skal det sies at jeg ikke er helt sikker på om det faktisk kan kalles en tro eller om jeg bevisst spinner en fantasi i hodet mitt helt til den føles sann (i jakten på å bli en bedre person). Denne troen/fantasien kom nok til meg som et resultat av nysgjerrighet, åpenhet og et kreativt hode.

For min del virker det som Stoisismen og Taoismen ligger nærmest en form for sannhet, av hva jeg har dykket ned i så langt. Kanskje tror jeg bare på filosofi?