Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1650
Hei.
I løpet av uka som var, satset jeg på et par aksjer. Opprettet en aksjesparekonto hos DNB og satte inn penger på denne aksjesparekontoen.
Jeg kjøpte så aksjer.

I løpet av uka falt kursen og sånt, så verdien av mine aksjer ble -26 kroner. Altså 26 kroner i minus.

I dag oppdaget jeg at DNB har trukket aksjesparekontoen min for 26 kroner, så jeg er altså i minus på den kontoen.

Kan dette være riktig? Må jeg betale inn mer på aksjesparekontoen min når verdien av aksjene faller?
Vil tro det er renter de har tatt fra konto. Aldri hørt om at de tar penger fra konto fordi aksjene er nede. Det som skjer er at beløpet du originalt satte inn nå er mindre, men tapet er ikke «realisert» før du selger
Kan det være kurtasje? Og at den blir bakt inn i regnestykket som viser verdien på aksjene dine?
Tusen takk, jeg trengte bare å vite at de faktisk ikke trekker det jeg har tapt fra kontoen. Merkelig at beløpet tilfeldigvis samsvarte med verditapet jeg hadde før børsen stengte igår, men det er nok en naturlig forklaring. Jeg kontakter DNB selv på mandag og spør spesifikt om hva dette var for noe
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stingray Vis innlegg
Hei.
I løpet av uka som var, satset jeg på et par aksjer. Opprettet en aksjesparekonto hos DNB og satte inn penger på denne aksjesparekontoen.
Jeg kjøpte så aksjer.

I løpet av uka falt kursen og sånt, så verdien av mine aksjer ble -26 kroner. Altså 26 kroner i minus.

I dag oppdaget jeg at DNB har trukket aksjesparekontoen min for 26 kroner, så jeg er altså i minus på den kontoen.

Kan dette være riktig? Må jeg betale inn mer på aksjesparekontoen min når verdien av aksjene faller?
Vis hele sitatet...
Ta screenshot av kontoutskrifta di. Det her forteller oss i realiteten ingenting, men kontoutskrifta vil vise alle transaksjoner.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ta screenshot av kontoutskrifta di. Det her forteller oss i realiteten ingenting, men kontoutskrifta vil vise alle transaksjoner.
Vis hele sitatet...
Det har du rett i
URL til screenshot

Litt rotete med inn og ut transaksjoner i en kort periode, spesielt 22. jan, ettersom jeg først tok feil av aksjesparekonto og brukskonto aksjer.


EDIT: Jeg nevnte -26 her i tråden, jeg løy. Det var -22,60.
Sist endret av Stingray; 23. januar 2021 kl. 14:01.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det har nok ingenting å gjere med utviklinga på aksjane, men at summen av inn og ut av konto blir -22.60. Overfør 22.60 til kontoen så slepp du overtrekksgebyr, om DNB har denslags.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Tusen takk, jeg trengte bare å vite at de faktisk ikke trekker det jeg har tapt fra kontoen. Merkelig at beløpet tilfeldigvis samsvarte med verditapet jeg hadde før børsen stengte igår, men det er nok en naturlig forklaring. Jeg kontakter DNB selv på mandag og spør spesifikt om hva dette var for noe
Vis hele sitatet...
Men om du kjøper aksjer for 100kr og det er 26kr i kurtasje så har du betalt 126kr for aksjene og da vil verdien være - 26kr samtidig som banken vil ha 26kr i kurtasje fra aksjekontoen.
Jeg har oppfattet det slik at DNB vil ha kurtasje per transaksjon, og det ikke nødvendigvis har noe med hvor mange aksjer jeg kjøper. Det har DNB opplyst om at er 1 krone, og da blir det feil at de trekker 26 kroner, ettersom jeg har handlet mindre enn 26 ganger i portalen deres. Jeg tenker jeg burde ta kontakt med DNB og avklare prisene litt mer, for dette vil jeg virkelig lære mer om.

Jeg skal dekke beløpet som står i minus, slik at jeg slipper et eventuelt overtrekksgebyr

Noe annet dere ønsker å fortelle en nybegynner om aksjer? Noen tips? Alt tas godt imot
Tusen hjertelig takk for oppklaringen og eventuelle fremtidige tips!
Som ny AKS kan du få billigere kurtasje, en periode.

Alt blir trukket fra AKS konto, når det kommer til Aksje kjøp/selg + Kurtasje
Om du kjøper 1 aksje eller 1000 er kurtasjen lik, fast priset.

Kanskje du kjøpte noe annet for 22,60 som du har glemt ?
Det kan være at det er gebyret de vil ha for å gi meg kursen i sanntid både i Norge og utland per måned Mener å huske beløpet var 24 kroner per mnd. Jeg har fått bekreftet fra DNB kundeservice at overtrekksgebyr ikke blir aktuelt før om et par uker, så da rekker jeg ihvertfall å spørre de spesifikt på mandag om hva dette egentlig var, før jeg betaler inn overtrekket. Ikke at jeg kommer til å nekte å betale overtrekk, men tenker det kan være lettere for kundeservice å forstå hva jeg lurer på når jeg tar kontakt og de selv ser at det er minus på konto.
Sist endret av Stingray; 23. januar 2021 kl. 15:22.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg vil egentlig bare anbefale deg å opprette konto på Nordnet med en gang. Det er en mye bedre platform å handle fra enn DNB, og det er lettere å få oversikt over både marked og utvikling.
Sitat av Tias Vis innlegg
Jeg vil egentlig bare anbefale deg å opprette konto på Nordnet med en gang. Det er en mye bedre platform å handle fra enn DNB, og det er lettere å få oversikt over både marked og utvikling.
Vis hele sitatet...
Done.
Kan du gi meg noen flere detaljer rundt hva jeg burde gjøre videre?
1: Flytte alt jeg har hos DNB per i dag over til Nordnet?
2: Beholde alt jeg har hos DNB, parallelt med at jeg er kunde hos Nordnet?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Stingray Vis innlegg
Done.
Kan du gi meg noen flere detaljer rundt hva jeg burde gjøre videre?
1: Flytte alt jeg har hos DNB per i dag over til Nordnet?
2: Beholde alt jeg har hos DNB, parallelt med at jeg er kunde hos Nordnet?
Vis hele sitatet...
Det er ikke så farlig om du flytter det du har eller om du lar det være hvis du uansett har et kundeforhold hos DNB, det er mest smak og behag. Hvis det bare er noen tusenlapper som du ikke bryr deg så mye om ville jeg bare latt det stå, men hvis det er en større sum ville jeg fått det flyttet.

Nordnet kan gjøre dette for deg, slik at du får overført fond og aksjer fra DNB til Nordnet uten å måtte selge noe. Det tar dog noe tid - gjerne 1-3 måneder etter min erfaring.

Ellers er det jo bare å sette i gang. Nordnets lister over fond og aksjer kan gi deg en god oversikt over hva som gjør (har gjort) det bra. Grønne aksjer gjør det veldig bra for tiden, og det samme gjelder grønne fond.