Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3086
Jeg skal bygge et pc kabinett. Jeg vil ikke at det skal være for stort, men det skal se bra ut. Jeg har tenkt og kjøpe et mini-hovedkort. Vis noen har noen ideer eller noe til ossen det bør se ut, vil jeg gjerne vite det. Fint vis noen vet om et program jeg kan "bygge" kabinettet i på pc.

Dette er hva jeg trenger svar på: - hvilket material bør jeg bygge av

- Alle målene
- hvilken deler jeg bør kjøpe
- osv.

Takker på forhånd
Deler tenker du da på HK, HDD, CPU osv eller skruer osv?


Ta bilder og legg ut da ! Lykke til!
når jeg tenker på deler,så mener jeg hovedkort, HDD, PSU, og alt det der. Jeg skal ta bilder og legge ut jeg når jeg har begynt

Jeg hat tenkt og ha det designet her, bare i litt mindre skala: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=583972
Der ser du ihvertfall programmet de bruker. Selv så trur jeg det kommer til å bli sinnsykt mye jobb. Imed hulla til HK skal være nøyaktig med gjenger, vifte hull, HDD slots + CD-ROM slots. DU må også tenke på eventuelle kortslutninger.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Der ser du ihvertfall programmet de bruker. Selv så trur jeg det kommer til å bli sinnsykt mye jobb. Imed hulla til HK skal være nøyaktig med gjenger, vifte hull, HDD slots + CD-ROM slots. DU må også tenke på eventuelle kortslutninger.
Vis hele sitatet...
Takk, det var veldig fint og høre, men vet du om noen tøffe og lette design jeg kan bruke? evt. sider til det.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Det er en god del med arbe å lage et kabinett fra scratch, uansett hvilke matrialer du bruker. Jeg anbefaler deg ihvertfall å ribbe hovedkortbrett fra et annet kabinett.

Mål er noe du nesten må dra frem tomstokken til 'a mor og finne ut sjøl. Men hvis skal kjøpe nye deler, står som regel målene under spesifikasjoner.
Og for all del vær nøyaktig. Du vil ikke sette inn skruer sjevt \ 1 mm for langt til den ene sia.

Husk også at du skal ha kabler inni der, og tenk på varmen.
Sist endret av Ruudi; 2. april 2011 kl. 11:27.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Og for all del vær nøyaktig. Du vil ikke sette inn skruer sjevt \ 1 mm for langt til den ene sia.

Husk også at du skal ha kabler inni der, og tenk på varmen.
Vis hele sitatet...
Det er derfor jeg lurer på om noen vet om noen nøyaktige 3D tegninger av noe som er lett og lage.
Sitat av Freaken Vis innlegg
Det er en god del med arbe å lage et kabinett fra scratch, uansett hvilke matrialer du bruker. Jeg anbefaler deg ihvertfall å ribbe hovedkortbrett fra et annet kabinett.

Mål er noe du nesten må dra frem tomstokken til 'a mor og finne ut sjøl. Men hvis skal kjøpe nye deler, står som regel målene under spesifikasjoner.
Vis hele sitatet...
Det jeg gjorde når jeg lagte kabinett. Lagte fullt kabinett i Tre.. 4mm Xfiner til vegger. ei solid 19mm Finer til bunn. Mål var B:35cm, H:97cm med hjul. og dybde 70 cm. Var altfor stort men har aldri hatt ett kaldere kabinett enn det. 2x 20cm vifter i front. 1x20 cm i top 1x20 bak. Men viss du finner målene du vil ha på de forskjellige delene du vil ha inni med tanke på CD/Hdd sockets etc. så kan du gå på en blikkenslager og få de til og lage de for deg til en billig penge. og så bruke Blikk som de da kutter til dine mål til vegger, top etcetc.

Bruke Pop plugger til og feste alt sammen. Kjøper Pluggene og den Poppere på Biltema/Clas ohlson.

men start med ei solid ramme som du fester alt i.. og tenk på airflow inni der og ha en god plassering på vifter. og så fester på vegger og en bunn.

Også ikke dumt og ha en fast plass og legge kabler med tanke på airflow.

Er ikke så veldig mye jobb viss du bare setter deg inn for det. men er og få alle sockets til og passe inn.
Har bygget to kabinetter og holder på med ett nå Anbefaler deg å bygge av 12/14mm mdf plater og tegne først i Google SketchUp.

Du få kjøpt et fint hovedkortbrett på Microplex.no
Tusen takk for alle svar! vet noen hvor dere får kjøpt hovedkortbrett til micro og mini hovedkort?

Sitat av coffie Vis innlegg
Det jeg gjorde når jeg lagte kabinett. Lagte fullt kabinett i Tre.. 4mm Xfiner til vegger. ei solid 19mm Finer til bunn. Mål var B:35cm, H:97cm med hjul. og dybde 70 cm. Var altfor stort men har aldri hatt ett kaldere kabinett enn det. 2x 20cm vifter i front. 1x20 cm i top 1x20 bak. Men viss du finner målene du vil ha på de forskjellige delene du vil ha inni med tanke på CD/Hdd sockets etc. så kan du gå på en blikkenslager og få de til og lage de for deg til en billig penge. og så bruke Blikk som de da kutter til dine mål til vegger, top etcetc.

Bruke Pop plugger til og feste alt sammen. Kjøper Pluggene og den Poppere på Biltema/Clas ohlson.

men start med ei solid ramme som du fester alt i.. og tenk på airflow inni der og ha en god plassering på vifter. og så fester på vegger og en bunn.

Også ikke dumt og ha en fast plass og legge kabler med tanke på airflow.

Er ikke så veldig mye jobb viss du bare setter deg inn for det. men er og få alle sockets til og passe inn.
Vis hele sitatet...
Men vis jeg bruker vannavkjøing, trenger jeg vifter da?
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Tusen takk for alle svar! vet noen hvor dere får kjøpt hovedkortbrett til micro og mini hovedkort?



Men vis jeg bruker vannavkjøing, trenger jeg vifter da?
Vis hele sitatet...
Jeg mener de har hovedkortbrett på microplex. Men du har sikkert noen bekjente som har et gammelt kabinett ståendes?

Ja, man bruker vifter på radiatoren.

edit: http://microplex.no/Avdelinger/Datak...ium-40499.aspx
Sist endret av Freaken; 2. april 2011 kl. 13:10.
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Tusen takk for alle svar! vet noen hvor dere får kjøpt hovedkortbrett til micro og mini hovedkort?



Men vis jeg bruker vannavkjøing, trenger jeg vifter da?
Vis hele sitatet...
Viss du skal lage kabinettet i tre da vil vartfall jeg ha hatt 2 vifter.. ei nede fremme og ei oppe bak..

Front suger inn og den bak blåser ut.. Siden tre holder så bra på varmen så kan det fort bli for mye inni pcen..

Cpu og diverse holder på gradene men vil tenke meg at ram, hovedkort, hdd etc vil øke no veldig i grad viss ikke du har noe airflow inni pcen.
Sitat av Freaken Vis innlegg
Jeg mener de har hovedkortbrett på microplex. Men du har sikkert noen bekjente som har et gammelt kabinett ståendes?

Ja, man bruker vifter på radiatoren.

edit: http://microplex.no/Avdelinger/Datak...ium-40499.aspx
Vis hele sitatet...
Er det HK-brettet der universal?

Sitat av coffie Vis innlegg
Viss du skal lage kabinettet i tre da vil vartfall jeg ha hatt 2 vifter.. ei nede fremme og ei oppe bak..

Front suger inn og den bak blåser ut.. Siden tre holder så bra på varmen så kan det fort bli for mye inni pcen..

Cpu og diverse holder på gradene men vil tenke meg at ram, hovedkort, hdd etc vil øke no veldig i grad viss ikke du har noe airflow inni pcen.
Vis hele sitatet...
Men vannkjling, det går på CPU, men kan jeg koble vannkjøling flere steder?

men tror dere det går ann og bruke hobbyplater?
Tror du kan vannkjøle det meste. Alt fra GPU, CPU og RAM. Det er vel egentlig det du trenger å kjøle også. RAM har vel egentlig ikke behov for det, men i noen tilfeller kanskje.
Det finnes skjermkort uten vifte. Såkalt passive.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Er det HK-brettet der universal?



Men vannkjling, det går på CPU, men kan jeg koble vannkjøling flere steder?

men tror dere det går ann og bruke hobbyplater?
Vis hele sitatet...
Du får kjøleblokker som passer på det meste, chipset, ram, gpu, cpu osv. Hobbyplater funker fint det, men det kan bli litt tungt hvis du bruker tykke plater. Hvis du har tilgang til fres, så kan du lage en ramme av hobbyplater, frese inn spor og sette inn tynnere finèrplater. Dette gjorde jeg når jeg bygget kabinett, og det ble bra det.

Du får lage en skisse på hvordan du vil ha det, så kan du lage en tegning i SketchUp og bruke denne som arbeidstegning.
Vannkjøling kan du få til alle komponenter.. til og med HDD'n.
Men med vannkjøling, trenger jeg bare en for og kjøle ned alt, eller må jeg kjøpe flere?
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Men med vannkjøling, trenger jeg bare en for og kjøle ned alt, eller må jeg kjøpe flere?
Vis hele sitatet...
Alt blir koblet sammen til radiatoren.
▼ ... over et år senere ... ▼
Ahahah, ser på den tråden her nå, og skjønner at jeg ikke hadde noen kunnskaper om pc på den tiden xD

Men nå som jeg har skaffet meg flere kunnskaper, bygd en gaming pc, og mange små dårlige andre, har jeg tenkt og faktisk begynne på dette prosjektet. Kan nok hende det ikke blir i nærmeste fremtid, ettersom jeg akkurat har kjøpt moped, og da er i stor pengemangel

Kommer ikke til og kjøpe nye pc komponenter, siden jeg har til en XP pc liggenes

Designet kommer også til og bli annerledes, og kan nok hende jeg trenger litt hjelp med det, siden min kreativitet er lik 0 :P
Høres ut som et artig prosjekt! har bygd to kabinett selv, og det er ganske morsomt! Dog har ikke jeg lagt ned så mye tid og arbeid som jeg burde :P
Det kan bli ganske billig, hvis man har det man trenger liggende. Mine eneste utgifter var til vifter. Det som kanskje er vanskeligst er hovedkortbrettet og bakenden der tillegskortene og slikt er. Anbefaler å dissikere ett gammelt kabinett, som man kan man finne ved skraphandel eller steder der man deporterer søppel hvis man ikke har et til overs selv.
Når det kommer til design, så kan man kanskje hente inspirasjon fra et spill man spiller mye eller liker godt. Enjoy