Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1073
Hei igjen,
jeg har planer om å åpne huset mitt til noen gode venner, vi er ca 20stk som skal ha et konstant LAN i over et år, det vil si ca 20 stasjonær pcer koblet til 24 timer i døgnet. (la oss gå utifra at hver pc bruker 300 watt i timen i 24 timer)

Da er spørsmålene mine som følger;
- Kan jeg koble alt dette til en 25 amper sikring eller må det være koblet til flere forskjellige?

- finnes det rimelige solcelle paneler som kan takle/redusere etterspørselen av strøm?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvis som du sier at de drar 300w i snitt (tipper tallet er mindre) vil det si at hver maskin drar 1.3A, ganger du det med 20 får du 26A.

Solcellepaneler alene klarer ikke levere strømmengden, da må du først lade opp et reserovar som strøm kan hentes fra.

Jeg ville satset på 3x10A sikringer mtp skjermer og ekstrautstyr, eller få lagt inn en 63A kurs til et fellesareale.

Kan jo også slenge på at dersom alt dette skal stå på og drar 300w per boks i ett år koster det deg 25000 på ett år (med dagens pris).
Sist endret av AtXbYeA; 19. august 2012 kl. 20:48.
Dere kan bruke svære aggregat, er ikke sikker på hvor mye de bruker av bensin men det kan jo hende at det blir litt billigere å bruke det i tillegg.
20 stk x 300 W blir jo 6000 W
25 A x 230 V er 5750 W
I tillegg kommer startstrømmen til hver maskin...

Ville kanskje ha hatt 3-4 16A kurser fordelt på maskinene.
Trådstarter
ser jeg må ha flere kurser ja, hovedproblemet nå er vel bare strømutgiftene, strøm aggretat funker dårlig da det er mye dyrere enn vanlig strøm, det høres kanskje litt vilt ut med LAN i over et år, men blir ikke bare guild wars 2 gaming, blir endel jobbing itillegg, vi driver nemlig en liten business sammen, men blir myeee gaming;o
det kan dessuten bli mer enn 1 år, derfor jeg er litt interessert i å få ned strømutgiftene, for nedkjøling av rommet kommer nok også til å koste en del med 20 svette gutter og maskiner.
Sitat av Maea Vis innlegg
ser jeg må ha flere kurser ja, hovedproblemet nå er vel bare strømutgiftene, strøm aggretat funker dårlig da det er mye dyrere enn vanlig strøm, det høres kanskje litt vilt ut med LAN i over et år, men blir ikke bare guild wars 2 gaming, blir endel jobbing itillegg, vi driver nemlig en liten business sammen, men blir myeee gaming;o
det kan dessuten bli mer enn 1 år, derfor jeg er litt interessert i å få ned strømutgiftene, for nedkjøling av rommet kommer nok også til å koste en del med 20 svette gutter og maskiner.
Vis hele sitatet...
Kan vinduer være en grei investering?
Hei,

jeg har hatt LAN veldig mye før med en venn av meg som spilte Dragon Age 1 og det tok ikke så mye strøm fordi vi hadde ikke PS3'en koblet til. Prøv å ta ut spillkonsoller og TV'er fra veggene så bruker du mindre

LAN er gøy, bare husk å ha nok brus, haha!
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Går utifra at du egentlig ikke skal ha løn, men du spør om noe som tar like mye strøm på et år.

Uansett, hvis du skal ha et års lan, husk å ta noen turer ut.
Sist endret av ArtOfHacking; 19. august 2012 kl. 21:17.
1 år? damn.
Men hvis dere er 20 stk som jobber kan jo strømreginga umulig bli nå problem. Så en nevnte 25k med dagens pris, blir nok litt mer i løpet av et år da strømprisene stiger brutalt i løpet av vinteren, men sier du 2k per hode så er du nå ganske safe.