Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 703
Hei!
Det har seg slik at på arbeidslokalet til søsteren min har de (så vidt jeg har skjønt) følgende oppsett på nettverket:

Linje fra NGT ----> Router ----> 4 AP for å dekke hele området (ganske stort areal)

Dette skaper mye trøbbel fordi hvert enkelt AP opptrer som et eget nettverk. Jeg tenkte på å få alle AP'ene til å opptre som ETT nettverk, ikke 4 "forskjellige". Er det mulig ? noen som har en god løsning? Tror AP'ene er forskjellige, men jeg kan ikke si det helt sikkert.

Idag ser det slik ut når du søker etter trådløse nettverk:

Kode

nettverk 1
nettverk 2
nettverk 3
nettverk 4
Jeg tenkte det kunne være mulig at det bare stod ett der, men hadde like god "dekning" i hele bygget:

Kode

nettverk


På forhånd, takk !
DU leter etter et system som støtter roaming
Dlink har flere sånne AP
Trådstarter
Det er altså ikke mulig å få konfigurert dette med det utstyret de bruker idag?
Hva med å ha samme navn på alle AP-ene, om du ikke har tenkt på det?
Trådstarter
Sitat av Verdaling Vis innlegg
Hva med å ha samme navn på alle AP-ene, om du ikke har tenkt på det?
Vis hele sitatet...
Poenget er at man skal kunne gå rundt i "sonene" uten å måtte skifte AP selv.
Ja. Ha SAMME navn på alle AP-ene (kanskje samme kanal også), prøv å konfigurere de så like som mulig (Hvis det er like AP-er, burde det bli helt likt). HVIS du har mulighet til å bytte MAC på de, kanskje du skal prøve det? Kan ikke si noe om utfallet ved å ha samme MAC på alle ap-ene, men du kan prøve med alt annet unntatt det først.

Dette har jeg altså gjort før, men oppdaget fort at i Debian (Eller hva det nå var), listet systemet opp nettverkene for seg, uansett.
Sist endret av Verdaling; 19. november 2009 kl. 18:08.
Skriv gjerne produsent og modellnummer. Det kan jo hende at de kan kjøre en annen type firmware selv om produsenten ikke støtter roaming.
Flere gode forslag på denne siden:
http://brad.livejournal.com/2265092.html

Sett routeren til å ta seg av dhcp, slå av dhcp i AP-ene og sett hver av AP-ene på forskjellige kanaler helst 3 i mellom
Ops, glemte selvfølgelig å si at dette var da jeg hadde DHCP-server på en egen maskin (eller en av routerne), mens AP-ene hadde DHCP av.

Uten dette, vil neppe det fungere, da pcene må hente ny IP fra ruterne / AP-ene.
Sist endret av Verdaling; 19. november 2009 kl. 18:21.
Jeg har testa flere forsjelige løsninger, alt varier etter pris.
Det beste først: cisco MED wlan kontroler. ( ja det er dyrt men funker VELDIG BRA , ca 5k pr AP + kontroler(20k))
da får du ekte roaming, 16 ssid'er mulighet til å tracke hvor folk er i lokale, der funker true roaming 100% (eneste som funker gull under alle fordhold)

så har du "meru"
http://www.merunetworks.com/ps/index.php disse er noe billigre, men self ikke like bra roaming støtter ikke du kan se hvor folk er osv... (dem er full godt men koster fort 3-4k pr ap + wlan controler(20k)

så har du HP (procurve), hp selv sier at dem støtter true roaming, men funker ikke, funker derimot gull hvis du skal ha clienter som sitter stille, pris ca 1-3k pr ap + controler(30k) + switch modul(5k) , legg merke til at ap'en funker KUN samme med egen switcher fra HP med wlan controler modul. (slutt prisen blir ofte over cisco hvis du skal ha lite netverk, siden du må å kjøpe egen switcher)

wrt54gl , kan du flash om til egen roaming software, den er ikke testa(veit ikke helt hvor stabil den er til bedrift bruk)

billig løsningen er (hjelper litt men lagt fra cisco kalitet)
samme ssid/kanal , vil det koble fra å koble til med enn gang.

Hadde det vært mitt konto/lokale hadde jeg kjøpt cisco, kan finne ut ca pris, cisco sine ap'er kan flash om til å være stand alone, det er veldig greit hvis du skal kjøpe 1 ap som teste, så har den "gjeste" login skjerm, web side på ap'en.

NB: bruker dere poe switch'er ? i så fall sjekk at den er kraftig nok til å driver "dual aper" det vil si bruke av 2,4ghz og 5ghz på enn gang.

eks på pris som vil funke GULL fra dag 1 uten noe problemer (NB: det er ofte endel config av cisco!!!!)
AIR-AP1131AG-E-K9 koster 2080kr
AIR-WLC4402-12-K9 korster 30185kr (den er til 12ap'er, husk 4X750kr = til gbic'er! )
det er en billiger model ca til ca 20k som er med 2poe + 8 porter switch, har ikke pris på den.
Trådstarter
Takk for svar alle sammen! Tror nok ikke det er aktuelt å kjøpe nytt utstyr, men takk anyways Ranvik !
De har også hatt problemer med at pcene kobler av nettet i tide og utide (dette kan jo også være instillingene på pcene) , men vil dette kanskje forsvinne hvis jeg setter SSID og kanal til det samme og deaktiverer DHCP på alle AP'ene og setter på DHCP på routeren ?

Sett at en pc er i midten av to soner, vil den ikke da hele tiden bytte fra AP til AP?
Sist endret av Atec; 19. november 2009 kl. 18:50.
Sitat av Atec Vis innlegg
Takk for svar alle sammen! Tror nok ikke det er aktuelt å kjøpe nytt utstyr, men takk anyways Ranvik !
De har også hatt problemer med at pcene kobler av nettet i tide og utide (dette kan jo også være instillingene på pcene) , men vil dette kanskje forsvinne hvis jeg setter SSID og kanal til det samme og deaktiverer DHCP på alle AP'ene og setter på DHCP på routeren ?

Sett at en pc er i midten av to soner, vil den ikke da hele tiden bytte fra AP til AP?
Vis hele sitatet...
siden du ikke skal kjøpe noen ting nytt , men bruke det gammle er løsningen som følger:
1. sett ALLE til samme ssid/kanal. (NB: ved dårlig singal fra 2stk klarer ikke windows å velge den beste)
2. ha KUN 1 dhcp server som gir ut ip.
3. sett alle box'en så dem IKKE funker som router. (hvis det er ap'er så er ikke det noe å tenke på)
4. har du problemer med 1 client som er stasjon nær som velge en som er LAGT unna, slå på mac filtere på den som er lagt unna, til å "kaste" den vekk. windows vil da velge den andre.

NB: husk velg Rett kanal ved å bruke eks "netstumbler" så du ikke tar en kanal som det er mye støy på
Sist endret av ranvik; 19. november 2009 kl. 18:58.
Sitat av Atec Vis innlegg
Takk for svar alle sammen! Tror nok ikke det er aktuelt å kjøpe nytt utstyr, men takk anyways Ranvik !
De har også hatt problemer med at pcene kobler av nettet i tide og utide (dette kan jo også være instillingene på pcene) , men vil dette kanskje forsvinne hvis jeg setter SSID og kanal til det samme og deaktiverer DHCP på alle AP'ene og setter på DHCP på routeren ?

Sett at en pc er i midten av to soner, vil den ikke da hele tiden bytte fra AP til AP?
Vis hele sitatet...
Ja, gjør akkurat det du skriver nå, var jo det jeg prøvde å si tidligere oppe
Og når det gjelder det siste, TROR jeg, BARE TROR, at pcen holder seg til den siste AP-en inntil den andre har sterkere signal enn den siste.
Sist endret av Verdaling; 19. november 2009 kl. 19:04.
Flere gode forslag på denne siden:
http://brad.livejournal.com/2265092.html

Sett routeren til å ta seg av dhcp, slå av dhcp i AP-ene og sett hver av AP-ene på forskjellige kanaler helst 3 i mellom