Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  464 50412
Åhhhhh! Så tøff du er! Skulle ønske jeg kunne bli slik som deg!
Opprinnelig postet av voktern
Sånn som flere av dere beskriver fjortisser beskriver vel mere byggdenorge enn fjortissene...
Vis hele sitatet...
Det er så absolutt ikke sant. Var førstehjelpsvakt på Quartfestivalen onsdag kveld og vi hadde nok å gjøre med fulle fjortiser. Barn helt nede i 14-års alderen, og dette var folk fra de fleste større byer i Norge, kastet opp og noen besvimte p.g.a. for mye alkohol og for lite mat og søvn. Det er helt sykt. Når de først får en anledning til å drikke, er det om å gjøre å bli fullest mulig, fortest mulig slik at man kan skryte av det dagen etterpå.

Vi hadde nesten ingen problemer med de over 18. Da gjaldt det mest skader o.l., men mange av fjortisene var så grenseløst full at det var på nippet før vi måtte sende dem på sykehuset til pumping. Skjønner ikke at de i det hele tatt får lov til å dra på slike arrangementer når de er så små.
Opprinnelig postet av steinarlima
Åhhhhh! Så tøff du er! Skulle ønske jeg kunne bli slik som deg!
Vis hele sitatet...
tror du har missforstått noe......
har aldri hevdet at jeg er tøff pga drikking. Har aldri falt meg inn å tenke i de baner i det hele tatt, målet er bare å ha det gøy. Og det å si sånne ting er vel så fjortis det går ann å bli

at det er mange avholdsfolk her i posten er bare en observasjon. og en undring, for de er vel de som skulle brydd seg minst.

Syns folk skal få gjøre det de vil. Uten å bli vurdert for sine verdier på hvert gatehjørne. Iallefall la stereotype-mytene ligge hjemme.

Greit. Men det verste jeg vet er folk som skryter over hvor mye de drikker.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Uansett hvor gamel man er nå, har man hatt/vil man ha en fjortiss periode. Eller i det minste fyll.

Jeg er ikke enig med at alder ikke har noe å si, men at det er en tilstand. Til en viss grense er det mye mer en tilstand, men hva ser man mest av , grisefulle 14 åringer eller 25 åringer ?

Alle kan bli grisefulle og gjøre idiotiske ting men 14-åringer har en mer tedens for den fnisete barnslige fulle greia.
Skal man diskutere kvinnfolk igjen i sammenheng med dette tror jeg alle jenter/damer/kvinnfolk eller hva det nå skal være har tedenser for å være fjortiss på fylla, uansett alder.

Men så er kvinnfolk på fylla et helt annet tema !
Kvinnfolk i fylla er bare grining(de fleste).
Går på byen og griner hele veien.
Opprinnelig postet av Robin
Helt enig. Der jeg bor er det fullt av slike folk. De i klassen er sånn f.eks, (går i 9). Og resten av loder'ne drasser rundt på de. De er de største taperne som fins.

Tenk, de har ikke noe liv, at de må dra rundt på 14-15 åringer for å ha noe å gjøre? Det er så sykt, jeg hater dem. Og de kjøper drikke og røyk til de fleste, og drar de med på "alenehjemmefester" og slikt.

Og ikke med at fjortissene er med på det, de synes det er "kult" og drikke, "man gjør så masse dumt da", og dagen etterpå kommer de til meg eller resten av klassen og KLAGER eller syter fordi de har vært å gjort noe de angrer på.

who teh fuck cares!? De velger nå det der selv, og når man sier til de at de ikke trenger å drikke hver jævla helg, hører de ikke på oss, så jeg orker ikke å bry meg lenger. La de ødelegge livet sitt med å drikke seg sørpefull hver helg og gjøre teite ting.
Vis hele sitatet...
Høres ut som puppebotn ja
Opprinnelig postet av polmen
Kvinnfolk i fylla er bare grining(de fleste).
Går på byen og griner hele veien.
Vis hele sitatet...
...Helt til du kommer til det stadiet hvor de bare vil ha kroppen din
Øyh! Skal du drikke i helga eller?

Det er så sinsvakt teit å høre folk si sånn. Uansett om de er lortiser eller voksne.

IMO
Opprinnelig postet av Marken
...Helt til du kommer til det stadiet hvor de bare vil ha kroppen din
Vis hele sitatet...
Er det så forferdlig negativt da? Det er jo det som er bra med hele greia da!
Hva er det alle sammen har så mye imot fulle fjortiser egentlig?
Jeg drakk meg selv stadig full når jeg gikk i 9. og har aldri angret på det. Var langt ifra en av de som var først ute, så var ikke noe jeg gjorde for å tøffe meg, men de fleste kameratene mine gjorde det, sa det var virkelig moro, så jeg testet jeg også og fant ut de hadde rett.
Det er 18årsgrense på alkohol i Norge, og den er satt fordi alkohol er skadelig og fordi man ikke antar personer under 18 år er modne nok til å vurdere risikoen man tar når man drikker. Dette er en vurdering tatt av regjeringen i Norge, mens man i USA i enkelte stater har 21års grense på alkohol har de i Danmark 16 (sist jeg sjekket). Ungdommene der er ikke annerledes enn de her i Norge, men alikevel har vi et spenn i alkohollovgivningen på 5 år. Personlig synes jeg det er helt håpløst å ha en aldersgrense på 18 år på alkohol, da man som 16åring regnes ansvarlig for sine egne handlinger, og om man bryter loven kan man straffeforfølges for det. Det samme gjelder for USA. Som 18åring er man gammel nok til å dø for landet sitt, men man får ikke lov til å ta seg en pils før om enda 3 år.
Selvfølgelig synes også jeg det er sørgelig å se en fjortenåring døddrukken i veikanten, da er det tydeligvis en fjortenåring som enten har misforstått eller miskalkulert kraftig. Da jeg var fjorten tok jeg en vurdering på om jeg synes jeg burde drikke eller ikke, og jeg angrer ikke på valget mitt den dag i dag, men slik "modenhet" om du vil, er individuell, og enkelte gjør kanskje valg de angrer på senere i livet. Men bunn i grunn er det også slik livet er, man gjør valg og før eller senere vil man feile av og til, det er bare en del av det å være et menneske. Så ikke vær så raske med å dømme alle fjortisser som velger å ta seg noen pils med venner, de fleste klarer faktisk å kontrollere seg, og gjør det bare for moro skyld, ikke fordi de synes det er tøft...
Tessa- sjekk signatur.

Pils med venner...? En pils, joda. Men fjortisene her ute drikker ikke pils skjønner du, de drikker hjemmemekka vin som seriøst ser ut som piss. og et par sip'er og så er de daudrukkne a.k.a. fjortisfylla. Det er mye mer psykisk med fjortiser enn med "vanlige" folk. (les fjortiser som ikke alle sammen) De inbiller seg, spiller og lurer seg selv.

[quote]"Øyh! Skal du drikke i helga eller?"[/qoute]
Helt enig pyramiden, men akkurat det er ikke værst. Det er de som kommer på mandagen og sier: "Å fy faen eg var så Jæ*lig full i helgen, høhøhø" Det er ynkelig. Folk kan drikke så mye de bare vil og til leveren ser ut som en fillerevet potetsekk for alt jeg bryr meg. Det er tross alt deres kropp... Men jeg støtter ikke fjortisfylla; min mening: "Jeg har ingen planer om å drikke før jeg regnes som fullstendig ansvarlig for meg selv angående hva jeg eventuelt skulle finne på."
Opprinnelig postet av wicked
Personlig synes jeg det er helt håpløst å ha en aldersgrense på 18 år på alkohol, da man som 16åring regnes ansvarlig for sine egne handlinger, og om man bryter loven kan man straffeforfølges for det.
Vis hele sitatet...
I Norge er du strafferettslig ansvarlig fra det år du fyller 15, men er dog ikke myndig og har begrenset råderett intill det år du fyller 18.

Personlig synes jeg 18 er en akseptabel aldersgrense for kjøp og konsum av alkohol. Det jeg dog synes er håpløst er andre omeråder at alkoholpolitikken i Norge. Du kan være 18 for å kjøpe pils/cider/vin, men må være 20 for å kjøpe sprit. Sist jeg sjekket ble du full på både pils og sprit.
Alkoholavgiftene er latterlige. En 0.7L flaske med Absolut Vodka koster kr. 21 i innkjøp. Avgifter alene blir kroner 155. Dette oppfordrer nærmest til et illegalt marked med smuglersprit og hjemmebrent, som langt ifra er trygge varer. Alle har metanol-saken friskt i minne, og der fikk vi et svakt innblikk i hvor utbredt det illegale alkoholmarkedet er. Mørketallene på dette er ENORME, og underdrives enormt i argumentasjon for de høye avgiftene.
Opprinnelig postet av r33l
Høres ut som puppebotn ja
Vis hele sitatet...
hehe. Bor i nærheten?
Opprinnelig postet av Robin
hehe. Bor i nærheten?
Vis hele sitatet...
hehe...been there, done that!
Øyh! Skal du drikke i helga eller? Det er så sinsvakt teit å høre folk si sånn. Uansett om de er lortiser eller voksne. IMO
Vis hele sitatet...
hva er så teit med det? er det ikke normalt å spørre kameratene sine om de skal drikke i helgene?
kunne ikke sagt det bedre selv shagrath..
muligens det er måten de sier det på som plager dem..
blir bedre om vi fjerner "Øyh!", og bytter ut "drikke" med "på byen" e.l.?
Opprinnelig postet av Marken
...Helt til du kommer til det stadiet hvor de bare vil ha kroppen din
Vis hele sitatet...
Er det så forferdelig da?
Det kommer jo an på øya som ser :P

Jeg har skaffa meg en såkalt fjortis og hu var sånn fylla og jeg var med på no fester og greier og det var jo akkurat som å feste med de på min alder (20).. Vi er nesten værre i fylla på den måten av at vi er ute mer og bråker mens fjortisfylla går ut på å ha seg i løpet av kvelden. Men det er jo heller ikke alltid tilfelle heldigvis, for det blir kjipt å bli gammel å ha pult 70 stykker i fylla hehe. Jaffal fremtidige typen/dama til denne personen syns sikkert ikke det er så fett hehe

Edit: Snakker ikke av erfaring pervogriser :P
Opprinnelig postet av wicked
kunne ikke sagt det bedre selv shagrath..
muligens det er måten de sier det på som plager dem..
blir bedre om vi fjerner "Øyh!", og bytter ut "drikke" med "på byen" e.l.?
Vis hele sitatet...
Det er mest måten de sier det på. Virker nesten litt "avhengig" når man planlegger å drikke. Spesielt når man hører på onsdag: "skal du drikke i helga, eller?" og så kommer de og syter på mandag om bakrusen sin. Det virker nesten bare som de sier det for å tøffe seg.

Nei, jeg er ikke noen sånn "nei fy, alkohol er farlig. Ligg unna!!" person.
ser ikke no gærnt i at de planlegger en fest noen dager før, eller at de forklarer til kompisene sine hvor jævli de hadde det dagen etter. snakker de derimot høylytt om det til alt og alle, er det klart det virker litt påtatt, men da har det lite med selve alkoholen og mer med personen å gjøre..
Orker desverre ikke å innvolvere meg i debatten, men jeg har noe å si: Trask deg en tur til Oslo-vest på en fredags-kveld (om du tørr)! Da treffer du nok på en del fjortisser, og mange av de er vennene mine, de er faktisk litt hyggelige. Og drikker ikke dere heller nå kanskje? Nei, jeg har ikke drukket nå.
Opprinnelig postet av Waffel

Foreldra har ikke skylda, de holder oss isteden tilbake, så det tar ikke helt av, uansett drikker jeg ytterst skjelden
Vis hele sitatet...

Hahahahaha! Blank løgn. Selv om det er morsomt med fylletelefoner fra trønderlag.
Sist endret av Bobben; 18. oktober 2004 kl. 20:48.
Det er ikke galt i at dem drikker helt generelt, synes jeg, men da kan dem heller oppføre seg og drikke med måte! Husker jo selv når jeg var 13 og drakk, men vi kunne ialefall oppføre oss som normale mennesker eller..."Normal"
Opprinnelig postet av Robin
Helt enig. Der jeg bor er det fullt av slike folk. De i klassen er sånn f.eks, (går i 9). Og resten av loder'ne drasser rundt på de. De er de største taperne som fins.

Tenk, de har ikke noe liv, at de må dra rundt på 14-15 åringer for å ha noe å gjøre? Det er så sykt, jeg hater dem. Og de kjøper drikke og røyk til de fleste, og drar de med på "alenehjemmefester" og slikt.

Og ikke med at fjortissene er med på det, de synes det er "kult" og drikke, "man gjør så masse dumt da", og dagen etterpå kommer de til meg eller resten av klassen og KLAGER eller syter fordi de har vært å gjort noe de angrer på.

who teh fuck cares!? De velger nå det der selv, og når man sier til de at de ikke trenger å drikke hver jævla helg, hører de ikke på oss, så jeg orker ikke å bry meg lenger. La de ødelegge livet sitt med å drikke seg sørpefull hver helg og gjøre teite ting.
Vis hele sitatet...

Med den innstillingen der kommer man ikke langt :-)
Har drukket selv 1 gang i uka siden jeg var 13 år. Det har de fleste av vennene mine også. 2 gode venner av meg går nå på en av norges beste ungdomsskolen med gode karakterer. Så ingenting har gjort noe med hjernen dems ihvertfall. Jeg tror aldri jeg har hatt så mange morsomme og gode minner/stunder som i fylla.

Fest uten fyll blir aldri det samme. Og det at man gjør dumme ting kan kanskje være litt possitivt av og til også.

Jeg sier ikke at alle skal begynne å drikke tidlig. Sier heller ikke at det er bra for kroppen. Men det jeg prøver å få frem er at de som ikke tar seg en tur ut av og til på fest med venner, kommer til å angre videre i livet.
Husk bare å drikke med måte, man trenger ikke alltid bli helt drita!
Hehe insomnia, du har rett. Men fjortisfylla er assossiert med dritta, eller hvertfall "late"drita. De leker late-som-leken. Jeg er absolutt ikke noe blåkors medlem, men har planer om å vente med fylla til jeg er 100% ansvarlig for det jeg måtte foreta meg.
Jeg respekterer alle sine valg, men synes at noen gjør feile valg. (igjen min mening)
Wiggles, mulig mange assossierer den såkalte fjortisfylla med "late"drita som du kaller det, men det er nok mye mer nyansert enn som så. Mange drikker seg veldig fulle ja, det gjør også folk på min alder og de som er eldre enn meg, betyr ikke at det er fjortisfylla fordi.. Det finnes også veldig mange fjortiser som drikker med måte, så å plassere alle i en bås, når du selv ikke helt vet hva du snakker om da du ikke har prøvd det selv, blir litt for lettvint spør du meg..
når jeg selv var 14, drakk jeg 1-2 gang for å se va dette var, joda morsomt, så begynte de å mase om å få meg med på fylle fest, nei takk, har ikke lyst å være me på husraid hos en annen idiots alene hjemme fest, det er jo helt sykt.

er jo selvfølgelig spennende å vite hvordan du selv er i fylla? men ikke vær hælg, de må da svi av mer hjerne celler enn de kan i hele livet på skolen, stakkars idioter..
beklager å måtte skuffe deg frevev, men alkohol dreper ikke hjerneceller..

fra http://www.rusdir.no/fakta_om/alkoho...ol_kroppen.htm:

"Det man er nokså sikker på, er imidlertid at hjerneceller ikke går til grunne (dør) under alkoholrus, selv ved høye promiller."

derimot er det hevdet at røyking gjør det:

http://www.dagbladet.no/dinside/2002/05/14/330829.html

edit: fikset den ene linken
Sist endret av wicked; 19. oktober 2004 kl. 08:44.
Riktig. Alkohol gjør sikkert mye annen skade på kroppen. SÅnn som på leveren osv. Men jeg prøver å leve et ganske sunt liv utenom fylla. Spiser sunt, røyker ikke, trener mye osv. Da går kanskje ting opp i opp ettervært.
Opprinnelig postet av RoadKill
Jeg kan ikke fordra fulle fjortisser, men her jo vært en selv. En del av og vokse opp i Norge med Norge sin drikke kultur..
Vis hele sitatet...
Det er en stor forskjell mellom fjortiser generelt og fjortisfylla - eller tar jeg mektig feil?

Jeg FORDRAR hvertfall ikke f.eks. jenter som har fått seg i seg 1ml alkohol og river seg i fjortishumør... T_T

Edit: Oida, litt død tråd. sry.
vet at alkohol ikke gjør det, men alt annet må jo på en måte klare å skade en person mentalt over tid? hehe, f.eks ha fjortiss tilstand resten av livet.. litt av skuffelse ja.. *hyl* men de blir ikke akkurat smartere heller da..
Egentlig har jo denne tråden ingen mål og mening. Er bare en pensjonisttråd hvor folk klager over dagens ungdom som om de var noe bedre selv. Bare gi opp, alkohol blandt ungdom forsvinner ikke med et knips.

Opprinnelig postet av Bobben
Hahahahaha! Blank løgn. Selv om det er morsomt med fylletelefoner fra trønderlag.
Vis hele sitatet...

hahahaha faen nå begynte jeg å le her ok dette er ganske harry å snakke om her, men jeg skjønte faen ikke en drit av hva du sa på telefonen
Jeg pleier faktisk å dra ut en gang i blant på fjortis fyll. Er ikke noen fjortisser med, men vi drikker oss bare helt kansørkas på diverse drikke varer og leker oss rundt, sistegang var på student cruise. Veldig moro
kom over dette på vg nett.

Det er altså en kampanje som skal få oss til å drikke mindre. Dette skal fåregå på norges suppekanaler som små korte reklameinnslag.

Les mer og se innslagene her.

Unnskyld meg, men skal de prøve å gjøre det morsomt for å få oss til å slutte å drikke. Det der synes jeg bare var lamt.
De reklamefilmene var jo intet annet enn geniale.
<Swed|sh> skal begynne å dra på 14-fester igjen, så skal jeg pule 20 gutter på en kveld

Ontopic:

Jeg synes fjortiss fyll er teit, men det er noe du "må" igjennom.
Selv begynte jeg å drikke da jeg var 14, men ble aldri full, dette var mest i frykt for foreldre osv. Da jeg begynte på grunnkurs ble jeg orntlig full for første gang, og det er IKKE kult å være full. Jeg dreit meg ut og gjorde ting jeg normal ikke ville funnet på. Men dette var faktisk lærerrikt, nå drikker jeg meg aldri full, men jeg synes det er gøy å drikke til du er i passe humør.

Hadde jeg ikke hatt en slik episode såpass tidlig ville jeg kansje blitt såpass full da jeg ble eldre, og det er værre å være 20år og drite deg ut i fylla enn å være 15år.
man må da ha lov til å drekke litt. jeg er selv 15år, og har drekki litt i ny å ne. trenger jo ikke å drekke til du ikke klarer å gjøre annet en å spy heller da.
psycho- sier dem ikke at det man ikke tør å gjøre når man er edru, gjør man i fylla? Men altså, begynnte å drikke når jeg var 13, da oppførte jeg meg nesten normalt, og da syns jeg rett og slett det er uhøflig og teit av fjortisser og oppføre seg som idioter.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Opprinnelig postet av Bobben
kom over dette på vg nett.

Det er altså en kampanje som skal få oss til å drikke mindre. Dette skal fåregå på norges suppekanaler som små korte reklameinnslag.

Les mer og se innslagene her.

Unnskyld meg, men skal de prøve å gjøre det morsomt for å få oss til å slutte å drikke. Det der synes jeg bare var lamt.
Vis hele sitatet...
Who cares... Tror ikke de hjelper mye, men det er fete reklamer....
Opprinnelig postet av frevev
men de blir ikke akkurat smartere heller da..
Vis hele sitatet...
HRMF!!! Har faktisk 121 i IQ(hva nå enn d måtte bety )
enig med tnt. La den holde på :-)
Tror ikke det å vise sky bilder ville stoppet meg når jeg var på den tiden. Da var det faktisk litt status og komme dagen etterpå å si at man hadde spydd!
Opprinnelig postet av tnt
La nå de som vil drikke drikke uten at vi skal lage en teit tråd på forumet av den grunn. Er jo faen bedre å diskutere fotball EM selv blandt nerder.
Vis hele sitatet...
Sier meg enig med tnt. La nå de små barna få utforske verden.
Noen drikker mye, noen drikker lite og noen drikker ikke i det hele tatt. SMAK OG BEHAG..
Skal vi diskutere hvem som liker fisk eller ikke med det samme eller?
Jeg liker og ta meg en pils her og der.
Men syns oxo det er morro og drikke meg full med venner.
Ikke gå gatelangs full som faen, og snakke med trær..
Men fjortisser har vi alle vært. Og kansje ikke alle, men mange har løpt rundt og dritt seg ut da..
det som er litt synd er at de puler folk de ikke ville snakket med ellers. de jeg kjenner angrer seg i år etterpå, de har nesten sluttet å drikke. mens de jeg kjenner som ikke angrer seg drikker like mye enda:S
▼ ... over en uke senere ... ▼
Okay, død tråd, men må si at fjortissfylla var noe for seg selv. Jeg hadde det utrolig morsomt mens jeg var i "fjortissfyll stadiet". Mye spying, gjorde mye rart og sa mye rart, men angrer ikke noe på hva jeg gjorde. Kanskje jeg angret dagen derpå fordi jeg var dårlig og jævlig, men tanken på at en ny fest skulle starte om ikke lenge og det faktum at jeg ville få det knall sammen me damer, kompiser, og ikke minst med drikken min fikk meg til å våkne til liv og gå på en annen smell med fjortissfyll.
..Dette er bare en fase folk kommer til å gå igjennom så lenge de vil drikke alkohol. Det er fremdeles morsomt å drikke seg møkkings en gang i blandt med gode venner bare for å vekke opp gamle minner

-normal
▼ ... noen uker senere ... ▼
jaja.. har jo da reparerings ...
dritten som gjør det til et gateway drug er jo akkurat det at det er ulovlig. Alkohol på bunn og grunn er gateway. Også vanlig røyk. Gateway så det holder.
Nei. Ikke våg deg ut på den debatten igjen. For guds skyld.