Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1892
trenger et prog til og lage musikk med alle forslag er velkommene ty på forhånd
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Cubase, FL Studio.
okei tar tid og lære eller er det ikke så alt for avansert? eventuelt hvor kan jeg lære bruke det? er det noe guides på youtube?
Sitat av mr-martinss Vis innlegg
trenger et prog til og lage musikk med alle forslag er velkommene ty på forhånd
Vis hele sitatet...
Hva slags musikk skal du lage? Selv er jeg fan av Reason, og vet at fler er mer på Fruity loops. Skal du bare trykke på tastatur eller skal du ha instrumenter inn?
Youtube tutorials! Da lærer man rimelig fort.
Det handler om å øve, ikke forvent at du lager musikk som deadmau5 den første dagen.
FL studio er enklest å lære, men cubase har mye mer muligheter. Sett deg først inn i FL slik at du får litt forståelse for hvordan ting fungerer osv.
Et midi keyboard er heller ikke en dum ting å ha.
jeg skal lage house/trance/minimal/ electro blir vel utrykket :P vel etter 3 ukers øving blir detta bedre en deadmau5 (selv ironi)
Hvis du dedikerer nok tid, kjøper deg keyboard osv, Hva vil være anbefalt da? Hva bruker forresten de mest kjente dj'sene?
Sitat av moret Vis innlegg
Hva slags musikk skal du lage? Selv er jeg fan av Reason, og vet at fler er mer på Fruity loops. Skal du bare trykke på tastatur eller skal du ha instrumenter inn?
Vis hele sitatet...
må ha noen instrumenter ivartfall... :P

Sitat av tissemannX Vis innlegg
Youtube tutorials! Da lærer man rimelig fort.
Det handler om å øve, ikke forvent at du lager musikk som deadmau5 den første dagen.
FL studio er enklest å lære, men cubase har mye mer muligheter. Sett deg først inn i FL slik at du får litt forståelse for hvordan ting fungerer osv.
Et midi keyboard er heller ikke en dum ting å ha.
Vis hele sitatet...
kan jeg ikke legge inn tonene på programet da? trenger vel ikke keyboard hvis det er keyboard toner i proget?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Mye kan gjøres med samples og de innebygde instrumentene når du skal lage den type musikk..men seff best med midikeyboard, men bare for å komme i gang kan du jo prøve å sette sammen litt enkle samples feks først trommer, så bass, så piano/gitar/annen lead+ evt vokal.
Du MÅ ikke ha midi-keyboard, men det er mye lettere å lage melodier med det
Reason er lett å lære og lett å bruke, men etterhvert vil du finne ut at det er litt for mange begrensninger med programmet.

Ableton Live håndterer samples veldig bra og er laget slik at du kan bruke det til produksjon og live.
Du kan lage alt med alle. Det er ingen "Hvilken DAW er best?" her. Det er smak og behag.
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Hvis du dedikerer nok tid, kjøper deg keyboard osv, Hva vil være anbefalt da? Hva bruker forresten de mest kjente dj'sene?
Vis hele sitatet...
De fleste innafor housescenen bruker logic pro.

Ableton Live er et godt alternativ og er eldre enn internettet. Du finner tusenvis av tutorials og det er et gjennomført program. Ta en titt her www.sonicacademy.com

FL studio er vel det letteste å sette seg inn i, men ikke det beste alternativet om du vil bli tatt seriøst av andre musikere.
Funfact: Aciivii bruker FL.

For minimal og tech har det lite å si om du velger Logic eller Ableton, begge har sine positive og negative sider.
Sist endret av Kakemann; 27. november 2011 kl. 14:21.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Du kan lage alt med alle. Det er ingen "Hvilken DAW er best?" her. Det er smak og behag.
Vis hele sitatet...
Ikke helt enig... Det finnes programmer som er bedre enn andre, enkelt og greit.
Man kan i teorien lage alt med alle programmer, men noen programmer gjør mange prosesser mye enklere enn andre, hvilket gjør disse programmene bedre.
f.eks. timestretching. Hvordan gjør du det like enkelt i Reason som i ableton??

E-jay er like bra som Cubase?
Sist endret av Beis; 27. november 2011 kl. 14:24.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Selv liker jeg FL Studio, det er avansert nok synes jeg, warbeats har gode tutorials.

Skal du ha teknolyder og diverse er vel Nexus det det går i, selv om jeg personlig ikke er så glad i Nexus, men jeg har en kompis som forguder det.

Edit: Nexus er en "add-on" ikke et program for de som ble forvirret...
Sist endret av droppboks; 27. november 2011 kl. 14:26.
Hvis du skal sette deg ned og lære et program så hadde jeg gått for FL Studio. Meget bra program når du kjenner alle funksjonene. Er også utallige tutorials på Youtube.
Sitat av Beis Vis innlegg
Ikke helt enig... Det finnes programmer som er bedre enn andre, enkelt og greit.
Man kan i teorien lage alt med alle programmer, men noen programmer gjør mange prosesser mye enklere enn andre, hvilket gjør disse programmene bedre.
f.eks. timestretching. Hvordan gjør du det like enkelt i Reason som i ableton??

E-jay er like bra som Cubase?
Vis hele sitatet...
Ikke helt enig. Har man peiling _kan_ man faktisk lage fet lyd med nesten alle (les: seriøse) programmer. Ejay er derfor ekskludert.

Proof: http://www.youtube.com/watch?v=j71qvxns7C4

Sitat av Choobe Vis innlegg
Selv liker jeg FL Studio, det er avansert nok synes jeg, warbeats har gode tutorials.

Skal du ha teknolyder og diverse er vel Nexus det det går i, selv om jeg personlig ikke er så glad i Nexus, men jeg har en kompis som forguder det.

Edit: Nexus er en "add-on" ikke et program for de som ble forvirret...
Vis hele sitatet...
Nexus er en VST plug-in på lik linje med utallige andre synths som Sylenth1, FM8 osv osv. Dette er en plug-in som kan brukes på kryss av DAWs. Man kan altså bruke nexus i både FL og Live.
Sitat av Kakemann Vis innlegg
Ikke helt enig. Har man peiling _kan_ man faktisk lage fet lyd med nesten alle (les: seriøse) programmer. Ejay er derfor ekskludert.

Proof: http://www.youtube.com/watch?v=j71qvxns7C4
Vis hele sitatet...
Seff kan man lage nesten alt med alle programmer, men som sagt, det kommer ann på hva man skal gjøre med programmene. Samplehåndtering i reason og ableton er 2 forskjellige verdner, der det ene programmet gjør arbeidet ditt mye enklere. Derfor velger jeg å si at dette programmet er bedre.

Noen programmer har også mange flere funskjoner enn andre. Det faktum at Reason ikke kan laste in vst plugins gjør dette til ett dårligere program enn cubase, ableton, logic osv. Begrensninger gjør et program dårligere.
Sitat av Beis Vis innlegg
Seff kan man lage nesten alt med alle programmer, men som sagt, det kommer ann på hva man skal gjøre med programmene. Samplehåndtering i reason og ableton er 2 forskjellige verdner, der det ene programmet gjør arbeidet ditt mye enklere. Derfor velger jeg å si at dette programmet er bedre.

Noen programmer har også mange flere funskjoner enn andre. Det faktum at Reason ikke kan laste in vst plugins gjør dette til ett dårligere program enn cubase, ableton, logic osv. Begrensninger gjør et program dårligere.
Vis hele sitatet...
True story. Uansett, TS gå for:
A) Logic - om du har cash, en mac og er superseriøs.
B) Ableton - om du er seriøs og vil ha tilgang til et stort kvantum tuts.
C) FL studio - om du verken har tid eller ork til å bruke utallige timer foran skjermen.
Ville vel kanskje tatt en titt på Pro Tools også. Det er et ganske supert verktøy og støtter basicly alt du slenger på det.
Mario Paint.
Jeg har brukt Pro Tools, Cubase og Logic.

- Logic finnes kun til MAC, og det er bare dårlige kopier på nett. Dette må man nesten kjøpe tror jeg. Til gjengjeld ser det ganske bra ut, det har aldri kræsja mens jeg har brukt det, og det er en hel masse plug-ins og ikke alt for vanskelig å bruke.

- Pro Tools ser ganske kjedelig ut i forhold til Logic, men det utgjør samme nytten om du bare skal spille inn med instrumenter og klippe og lime. Jeg har ikke brukt det SÅ mye som de to andre, men det var unødvendig komplisert å lære seg interfacen osv.

- Cubase. Dette finnes gratis på bukta, det er veldig lett å bruke, og det virker veldig bra! Jeg har laget masse, masse radio på i dette gjennom hele vgs. Vi klarte å customize hotkeys så man hadde record på , og sånt, ganske deilig. Det var lett og klippe og redigere lengder, normalize og sette inn eksterne lydklip og sånt virket også glimrende.

Anbefaler cubase med andre ord c:
Sitat av Kakemann Vis innlegg
True story. Uansett, TS gå for:
A) Logic - om du har cash, en mac og er superseriøs.
B) Ableton - om du er seriøs og vil ha tilgang til et stort kvantum tuts.
C) FL studio - om du verken har tid eller ork til å bruke utallige timer foran skjermen.
Vis hele sitatet...
Så du mener at man ikke kan være seriøs med FL?

Det er alt for mange (kanskje ikke i denne tråden da) som sier at man ikke kan bli profesjonell med FL, men det er feil. Synth teori er det samme i alle DAWs, og musikkteori generelt er samme uansett hvilken DAW.

It's not the kitchen that makes the food, it's the chef.
begynner det ikke å bli AAAAAAALT for mange SLIKE tråder? jaja, anyways.
Fruity Loops / FLStudio.
Watch tutorials and download VST's. er alt jeg har å si.
Har en venn som har brukt FLstudio i ganske mange år, men nå for et halvår siden har han gått over til Studio One, og han sier det er ganske bra!
http://studioone.presonus.com/
Pro Tools er best på Audio, jeg leste ikke alle kommentarene nedover.
Men hvis du har en Mac, så skaff deg Logic Pro.