Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 6462
La meg aller først få påpeke at jeg på ingen måte er noen lobbyist for avholdsbevegelsen og har ingenting mot alkohol som rusmiddel i utgangspunktet. Det er kulturen jeg vil til livs. Denne kulturen som omfavner alkohol som en slags hellig gral av morsomhet. Denne kulturen som forteller at man ikke kan være mer enn 3 personer samlet på en plass uten at man drikker i helgene. Denne kulturen som nesten gjør det pinlig å befinne seg på et utested med kun fanta i glasset. Selvfølgelig, ingen regel uten unntak, men det er slik jeg oppfatter grunnlinjene til den norske drikkekulturen. Folk spør ikke lengre om hva man gjør i helgene. De spør om du drikker. De spør ofte dager i forveien om man skal drikke i helga. Ikke hva man skal, men nettopp om man skal drikke. Jeg har aldri tenkt noe særlig over det og bare tenkt at det er sånn, før jeg gjorde en grusom oppdagelse. Jeg tenkte over andre steder jeg har vært rundt om i Europa og ingen plasser ser man slik kultur, med mindre stedet er invadert av nordmenn, that is.

Hvorfor det er sånn vil jeg ikke gå for dypt inn i, i frykt for å gjøre dette til en politisk diskusjon hvor folk kaster statistikker fram og tilbake, men jeg mener at grunnproblemet kommer av forebyggingspolitikken som prøver å forhindre spontankjøp av alkohol ved å begrense utsalgstidene når folk faktisk drikker. Dette gir folk er mer anstrengt alkohol og gjør at konsum av alkohol blir en planlagt begivenhet og ikke bare en stemningsforhøyner som gjør en morsom kveld litt mer morsom, som jeg mener at alkohol egentlig burde være.

Men over til korstoget mitt
Nei, jeg står ikke og deler ut flyers på et eller annet torg. Jeg boikotter ikke alkohol og jeg skuler ikke stygt på folk som kjøper øl på rimi. Det jeg faktisk gjør er mer passiv-aggressivt. Jeg går ikke rundt og forteller folk at de ikke burde holde på som de gjør. Det jeg faktisk gjør er at jeg selv har sluttet å spørre folk om de drikker. Om jeg gjør det, er det hvertfall ikke åpningseplikken min, som det tragisk nok er til svært mange. Jeg prøver også å ha et litt mer sunt forhold til alkohol enn jeg hadde før, når jeg følte meg mer indoktrinert i den norske drikkekulturen. Jeg drikker nå, hvertfall stort sett, for å få en stemningsboost og ikke for å bli full, og jeg vil påstå jeg har det mer morsomt enn før.

Jeg har dog fortsatt til gode å se frukter av mitt iherdige arbeid, men jeg har ingen planer om å stoppe med det første og vil med dette oppfordre deg til å bli med i korstoget mitt mot den norske drikkekulturen!

"Sammen kan vi forandre Norge!"
Enig i det du sier, Norge har rett og slett blitt ett land der det er alkohol som fyller opp helgene. Og i værste fall også de ukedagene man ikke har noe å gjøre.

Min teori på akkurat det, er at folk har mistet egenskapen til å kunne klare å ha det morro uten å drikke. Folk drikker for å ikke kjede seg, enkelt og grett.


Selv er jeg stolt over å ikke drikke, selv om jeg kan kjede meg titt og ofte i helgene, men føler ikke at jeg må gå så langt som å joine resten i alkoholen sin verden for å kunne ha det morro...
Hvor er det du lever? Vi har veldig forskjellig inntrykk av norsk drikkekultur.
14-tiss kulturen er kanskje slik du sier, men modne mennesker ler deg ikke opp i trynet hvis du har fanta i glasset. Skjønner at du setter ting litt på spissen i innlegget, men er det virkelig så ille når folk spør deg om du skal drikke i helgen?
Det betyr jo bare at folk vil ha deg med ut mann! Synes du vennene dine drikker for mye, foreslå en filmkveld, eller sjekk ut klaraklok.no.
jeg føler akkuratt det du sier. har vært dritt lei norsk drikkekultur de siste 1-2 årene, så jeg har rett å slett bare slutta med helgefylla. liker ikke å drikke mer en 3-4 halvlitere uansett.

før så levde jeg for å drikke i helgene. og nå er livet mer meningsløst en noen gang. men hvorfor? hvorfor skal det være sånn?
et bra svar på det er et KP verdig.
sofa's Avatar
Trådstarter
vel, jeg føler meg ferdig med 14-iss-kulturen som du kaller den for en stund tilbake. Jeg er 18 nå, for de som skulle lure på det. Jeg bor også i Nordland som jeg ikke på noen måte utelukker at er grunnen til at noen kanskje ikke helt kjenner seg igjen i innlegget mitt. Og grunnen til at jeg gjorde et poeng ut av at folk spør om jeg skal drikke er nettopp at -de spør om jeg skal drikke-, ikke om jeg skal ut, selv om jeg forstår at det er to formuleringer for samme tingen. Det er ikke bevisst engang, men det viser at når nordmenn skal ut handler det om å drikke. Og selvfølgelig har det med alder å gjøre og. Drikkekulturen for 40-åringer som spør på polet om vintips og 18-20-åringer som tar hvilken som helst pils, bare den står i kjøleskap på matbutikken, er såklart veldig ulik. Videre mener jeg ikke at nordmenn drikker for ofte. Jeg mener at nordmenn drikker feil når de først drikker.
Sitat av sofa Vis innlegg
vel, jeg føler meg ferdig med 14-iss-kulturen som du kaller den for en stund tilbake. Jeg er 18 nå, for de som skulle lure på det. Jeg bor også i Nordland som jeg ikke på noen måte utelukker at er grunnen til at noen kanskje ikke helt kjenner seg igjen i innlegget mitt. Og grunnen til at jeg gjorde et poeng ut av at folk spør om jeg skal drikke er nettopp at -de spør om jeg skal drikke-, ikke om jeg skal ut, selv om jeg forstår at det er to formuleringer for samme tingen. Det er ikke bevisst engang, men det viser at når nordmenn skal ut handler det om å drikke. Og selvfølgelig har det med alder å gjøre og. Drikkekulturen for 40-åringer som spør på polet om vintips og 18-20-åringer som tar hvilken som helst pils, bare den står i kjøleskap på matbutikken, er såklart veldig ulik. Videre mener jeg ikke at nordmenn drikker for ofte. Jeg mener at nordmenn drikker feil når de først drikker.
Vis hele sitatet...
ja det er pga den grunnen du oppgit her at jeg rett å slett ikke gidder lenger. si til vennene dine at du skal bruke helga på å se på american dad og spille gitar eller no isteden for å drikke. folk ser nesten på deg som en alien. både positivt og negativt. men det burde finnes et alternativ til der ukjente folk kan samles uten å drikke(nei, jeg drar faen ikke på noe lan party)
ser kun for meg at det er sån i ungdoms aldersgruppen.
jeg mener at for å kunne bruke alkohol som en stemningsforhøyner så trenger du erfaring på å drikke.
i fjortis fylla tar alkoholen lettere over, og folk ser på det som en begivenhet.
og når du først er vant med det, iogmed at mange starter å drikke på den måten, drar det med litt utover årene
til du muligens lærer... ( eller har fått nok )
kjenner ofte selv at etter litt alkohol, får jeg alltid lyst på mer.

mener selfølgelig ikke alle. =)
Denne kulturen er så fjern for meg at jeg blir helt satt ut når jeg blir konfrontert med den.

I mitt miljø er det en selvfølge at alle for lengst har innsett hvor fjernt det er å oppføre seg som om man er fjorten år når man egentlig er godt oppi 20-åra eller mer. Alkohol er noe vi nyter en gang i blant, i moderate mengder, og hvis man en sjelden gang skulle bli ordentlig full, så er det fortsatt ikke noe problem å oppføre seg som folk.

Men så blander jo alle miljøer seg til en viss grad, så når jeg plutselig sitter der med en vennnne av en venninne av meg, som sjokkert spør meg om hvorfor jeg ikke drikker, eller hva og hvor mye jeg har tenkt til å drikke i kveld, så vet jeg ikke hvordan jeg skal reagere en gang. Å prøve å forklare henne at jeg lever i en annen verden enn henne, mens hun sitter der bak en heldekkende maske av pudder og ser på meg med et alkoholisert, glassaktig blikk, virker som en håpløst umulig oppgave.

Så jeg unngår derfor stort sett sammenhenger hvor jeg må tilbringe for mye tid sammen med mennesker som trenger enorme mengder alkohol for å kunne ha det hyggelig sammen. Denne såkalte hyggelige stemningen blir i mine øyne kun et symbol på hvor emosjonelt og sosialt tilbakestående deler av det norske folk er, og med tanke på at jeg ikke er tilstrekkelig løsemiddelskadet til å gi fullstendig faen selv, så foretrekker jeg å holde meg unna akkurat disse perlene av norske kulturarrangementer.
sofa's Avatar
Trådstarter
Greia her er jo at dette er noe særnorskt over det. Man kan se på ungdom fra f.eks Tyskland og Nederland. Mitt inntrykk er at de ikke har et like anstrengt forhold til alkohol, selv om de er i samme aldersgruppe som jeg er i. Derfor vil jeg gå så langt som å si at dette ikke først og fremst påvirkes at aldersgruppe, men land, gjerne kommune om du vil.

Alkohol har fått en slags heltestatus i Norge som man ikke finner igjen i andre land rundt om Europa. Dette kan vel ha noe med at avholdsbevegelsen har stått sterkere i Norge tidligere enn man finner i andre land, som gir oss dette anstrengte forholdet, som jeg tror alle kan være enig i at man finner igjen i hvertfall de fleste ungdomsmiljø i vårt ganske land, med unntak av noen grupper som er konsekvent avholds, som jeg mener grunner i et enda mer anstrengt forhold til alkohol enn den allmenne befolkning.
Du nevner Tyskland ja, jeg kan bekrefte at det stemmer ikke. Helgeaktiviteten blandt tysk ungdom mellom 15 og 20 år er å gå rundt i byen og drikke.

De som er litt oppe i årene er litt bedre, men de driver med sine ting de også. Da jeg besøkte en slektning i Hamburg tidligere i år var jeg så heldig å oppservere "mannedagen". Det er de tyske mannfolkas svar på kvinnedagen. Mannedagen går ut på at en gjeng med kompiser, stort sett mellom 30 og 50 år, finner seg en vogn, drar på butikken og kjøper 3-4 kasser øl, og kjører rundt i byen og synger og drikker.

I tillegg til dette kommer jo alt utenom, alkohol er veldig mye mer tilgjengelig. Kjører du f.eks. tog i tyskland er det alltid noen som sitter der og drikker øl, det er det ikke i Norge.

Så blant annet at det er en serie på VG om hvordan nordmenn drar på fylletur til syden, men det er bare nordmennene de skriver om. Det er nok ganske mange andre europeere som drar til f.eks. Aya Napa på fylletur.

Helgefyll er et rimelig internasjonalt fenomen. Jeg mener at den norske drikkekulturen er bedre enn den som er lenger sør i Europa, for i Norge holder man stort sett drikkingen til helgene. I mange andre land har man helgefylla i tillegg til ett eller to glass vin til maten, og i tillegg kommer det jo et glass til på kvelden når du leser en bok eller setter deg i godstolen og hører på musikk.

Nordmenn drikker ikke så mye som folk skal ha det til, de drikker stort sett en gang i uka, mens i mange andre land drikkes det jevnt utover i uka + evnt. litt ekstra i helgene.
Sist endret av drittunge; 2. august 2009 kl. 06:23.
sofa's Avatar
Trådstarter
Sitat av drittunge Vis innlegg
Du nevner Tyskland ja, jeg kan bekrefte at det stemmer ikke. Helgeaktiviteten blandt tysk ungdom mellom 15 og 20 år er å gå rundt i byen og drikke.
De som er litt oppe i årene er litt bedre, men de driver med sine ting de også. Da jeg besøkte en slektning i Hamburg tidligere i år var jeg så heldig å oppservere "mannedagen". Det er de tyske mannfolkas svar på kvinnedagen. Mannedagen går ut på at en gjeng med kompiser, stort sett mellom 30 og 50 år, finner seg en vogn, drar på butikken og kjøper 3-4 kasser øl, og kjører rundt i byen og synger og drikker.
Vis hele sitatet...
Jeg mener på ingen måte at tyskere er avholdsfolk. Ser man på alkoholforbruk over et helt år dominerer Tyskland Norge. Det jeg tenker på er at de har et annet forhold til alkohol enn nordmenn har. Jeg var senest i Berlin for rundt en måned siden og besøkte familie. Da fikk jeg møtt jevnaldrende og var til og med på noe som virket å være et vors hjemme hos en privatperson på min alder. Men alkoholen står ikke i fokus der. De spør ikke hva du drikker, de spør ikke om du drikker engang. Såklart drikker de, men i betydelig mindre kvantum enn nordmenn gjør, la jeg merke til. De drikker dog oftere, som jeg strengt tatt ikke ser problemet med, forutsatt at de ikke drikker seg av beina, som mer eller mindre er normen i Norge.

Sitat av drittunge Vis innlegg
I tillegg til dette kommer jo alt utenom, alkohol er veldig mye mer tilgjengelig. Kjører du f.eks. tog i tyskland er det alltid noen som sitter der og drikker øl, det er det ikke i Norge.

Så blant annet at det er en serie på VG om hvordan nordmenn drar på fylletur til syden, men det er bare nordmennene de skriver om. Det er nok ganske mange andre europeere som drar til f.eks. Aya Napa på fylletur.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvilke togstrekninger du vanligvis kjører, men tar du en langtur, f.eks Oslo til Trondheim møter du minst en gjeng som sitter å drikker og skråler i vogna. Og da mener jeg ikke i matvogna, hvor det forsåvidt selges øl døgnet rundt, om jeg ikke tar feil.

Og ja, det er ikke bare nordmenn som skaper kvalme i syden i sommermånedene, men det blir utvilsomt dominert av skandinaviere og bråkete briter, som heller ikke har det mest avslappede forholdet til alkohol.

Sitat av drittunge Vis innlegg
Helgefyll er et rimelig internasjonalt fenomen. Jeg mener at den norske drikkekulturen er bedre enn den som er lenger sør i Europa, for i Norge holder man stort sett drikkingen til helgene. I mange andre land har man helgefylla i tillegg til ett eller to glass vin til maten, og i tillegg kommer det jo et glass til på kvelden når du leser en bok eller setter deg i godstolen og hører på musikk.

Nordmenn drikker ikke så mye som folk skal ha det til, de drikker stort sett en gang i uka, mens i mange andre land drikkes det jevnt utover i uka + evnt. litt ekstra i helgene.
Vis hele sitatet...
Ja, helgefyll er så absolutt et internasjonalt fenomen, men hvis du har vært på byen litt senere på kvelden i andre land(se: Ikke Aya Napa) legger du fort merke til at stemninga er ganske så annerledes og mer tilbakelent. Og tar jeg ikke feil, drikker nordmenn aller minst i hele Europa. Men det er ikke det jeg prøver å ta et oppgjør med. Det er at når nordmenn først drikker, er det alkoholen som står i fokus og jeg vil si at når nordmenn først drikker, drikker de mer enn våre europeiske venner.

EDIT: Feil quote.
EDIT 2: Feil quote igjen. Vanskelige greier.
Sist endret av sofa; 2. august 2009 kl. 06:41.
Norge er absolutt ikke de eneste som har et sånt syn på alkohol, Sverige har et temmelig likt/verre syn. Der er også alkoholaldersgrensen høyere så det kan være en av grunnene.

I en by jeg bruker være i, temmelig nært Stocholm fungerer det sånn her; De drar ut på byen klokka 18:00, er dritings klokka 20:00 og kryper hjem langs grøfta klokka 22:00. Det høres ikke realistisk ut, men fordi det stenger så tidlig osv så er det sånn der. Jeg tror dog at Nordnorge er verre enn Sverige, selv om kanskje ikke sørnorge er det.
Vi er alle pingler i skyggen av Finland, der alkohol er den vanligste dødsårsaken blant menn.
Sist endret av xtapolapocetl; 2. august 2009 kl. 11:20.
Alt med måte! Selv drikker jeg ikke (noe som kommer greit frem i avataren), men jeg mener derfor ikke at andre ikke skal drikke. Jeg har ingen tall på dette, men en del (de fleste?) drikker med måte. De drikker i sosiale sammenhenger for å hygge seg, tar et glass vin til maten og så videre. Men så har man også de som drikker for å bli drita. Drikker til de ikke klarer å gå rett, kaster opp, får blackouts, gjør dumme ting og det som ellers måtte være verre. Den siste ser jeg veldig mye av blant studenter og personer mellom 18 og 25 år. Nå har jeg vært student i 5 år, og jeg har fortsatt 12 mnd igjen, og min erfaring er at de fleste ikke klarer å fungere sosialt uten litt promille.
Mener Dagbladet Fredag forsvarte dette med at vi i Norge har hatt tradisjoner tilbake til Vikingtiden for å drikke oss kanakkas. Før ofringen kunne man bli drept om man ikke drakk seg full. Og så har det visst fortsatt oppover og blitt endel av vår kultur. Var Dagbladet Fredag som skrev om "Etikette". Og til slutt la de til at en av de vanligste dødsårsakene i Frankrike er skrumplever.

Alt er galt på sin måte
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Vi er alle pingler i skyggen av Finland, der alkohol er den vanligste dødsårsaken blant menn.
Vis hele sitatet...
Øh.. Kilder takk

Kjenner meg igjen i problematikken, men ting har gått den veien at folk har sluttet å spørre meg om jeg skal drikke. Har altid en plan for helga, og den innebær svært sjeldent at jeg skal ut på byen eller bli full på privat fest.
Ingen land er bedre en andre enn andre land. ungdommer er ungdommer, face it. Ta et oppgjør med deg selv slik som jeg.
Vi tror ofte at gresset er grønnere på andre siden av gjerdet, og at det kun er i Norge vi forsøker å begrense alkoholkonsumet. Men som nevnt over, er det få land i Europa som egentlig har bedre kontroll - de forsøker bare å kontrollere det på andre måter.

Sverige er nevnt over. I Sverige får du f.eks. ikke kjøpt "sterk øl" utenfor systembolaget. Og kulturen som er beskrevet over kan jeg skrive under på, etter å ha besøkt fetteren min i stockholm en del ganger.

Finland sliter enormt, som også beskrevet over.

Danmark topper statistikken over fosterskader pga alkoholbruk under svangerskap.

Frankrike topper statistikken over leverskader i Europa pga alkoholforbruk.

Island må bare oppleves...der er det fest på byen hver eneste helg. Og fylle er hardere enn hva jeg har opplevd i Norge (flere som drikker seg sanseløse offentlig), men med mindre vold og bedre humør enn hva vi har.

Tyskland er allerede nevnt.

Hva er spesielt med Norge eller norden? Jo, de fleste nordmenn er relativt innesluttet. Vi sliter med å skille person/sak. Vi har ikke så lett for å åpne oss osv. Men behovet for å gjøre dette er tilstedet. Og når vi drikker forsvinner en del av disse barrierene. Alkoholen hjelper rett og slett utrolig mange mennesker med å snakke sammen og skape samhold.

Få ting slår f.eks. konfliktløsning på en norsk arbeidsplass bedre enn å gå ut å ta 3-4 pils sammen. Da kommer man seg vekk fra konfliktområdet, og alkoholen gjør at man senker skuldrene og prater ut.

Det samme gjelder for yngre. Veldig mange blir mye bedre kamerater/venninner i fylla. Og de tar dette med seg tilbake i ukedagene.

Så mange i skandinavia finner at det er lettere å snakke om både positive (derfor vi drikker for å feire) og negative ting (derfor vi drikker for å åpne oss) med alkohol.

Men det jeg skriver over må ikke blandes med flatfylla, volden etc. Jeg snakker her om det å ta noen pils, vin, drinker og gi seg mens man fortsatt klarer å snakke med taxisjåføren. Poenget er uansett at dette ikke er svart/hvitt. Og jeg tror at hvis man klarer å kontrollere alkoholkonsumet, ta vare på hverandre på en konstruktiv måte, så kan man få veldig mye bra ut av å møte venner for å drikke i helgene.

Winston Churchill sa:
“Always remember that I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me.”
og han sa jo at han aldri stolte på andre mennesker før han hadde drukket alkohol med dem og sett dems sanne ansikt
Jeg er ikke så gammel, så jeg har aldri virkelig vært ordentlig ute på byen før jeg kom tilbake fra Kina for et par uker siden.
Det var helt sykt. Jeg ble fullstendig sjokkert over hvor mange folk her som oppfører seg som om de har huet full av ego-komplekser!

Av en eller annen grunn så har vi nordmenn som ellers er et utrolig hyggelig folkeslag, et stort problem når man skal være mer en 20 mennesker i en gruppe, som drikker. En helt utrooolig trang til å hevde seg selv som the alfa male, slå til en fyr fordi han tøcha dama til noen, kjippe til han fordi ditt og datt. Stoppet bilen ved siden av to gutter som gikk på broa til Bragernes torget, skulle egentlig spørre dem om noe og de reagerte med og sparke i bilen.

En morsom ting som jeg la merke til i Kina. Det er to store klubber der. Mix og Vics. På den ene klubben er det for det meste bare kinesere. Det er nesten aldri slåsskamper. Den andre klubben er der utlendingene ofte drar, amerikanere, europeer og andre asiatiske land. Der er det slåsskamper hele tiden, hver eneste uke. Jeg har et par ganger sett på folk løpe rundt med glassflasker, spader og alt mulig rart for og slå inn trynet på en annen person uten at noen sikkert husker hvordan slåsskampen startet.
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Øh.. Kilder takk
Vis hele sitatet...
BBC - dette var riktig nok fire år siden, men jeg har ikke hørt om noen ny omfattende avholdstrend i Finland de senere årene (noe som ville vært store nyheter), så jeg regner med at ting ikke har bedret seg nevneverdig siden da.
Carrier return: Jeg tror noe av grunnen til at nordmenn drar den så langt som vi gjerne gjør er prisnivået. Siden det å dra på fylla er en kostbar affære føler nok mange at de eskalere slik at de får "valuta for pengene". Drar man på fylla skal man liksom få unnagjort alle de klassiske fyllaktivitetene: Du skal sloss, du skal spise kebab på vei hjem etter stengetid og du skal harve over en eller annen like døddrukken av det motsatte kjønn. Og det er litt trist, synes jeg.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Carrier return: Jeg tror noe av grunnen til at nordmenn drar den så langt som vi gjerne gjør er prisnivået. Siden det å dra på fylla er en kostbar affære føler nok mange at de eskalere slik at de får "valuta for pengene". Drar man på fylla skal man liksom få unnagjort alle de klassiske fyllaktivitetene: Du skal sloss, du skal spise kebab på vei hjem etter stengetid og du skal harve over en eller annen like døddrukken av det motsatte kjønn. Og det er litt trist, synes jeg.
Vis hele sitatet...
Det kan nok være en faktor ja, men siden store områder i Norge baserer denne aktiviteten på innhold i plastkanner ligger nok mye i kultur også. Og dette er samtidig kanskje områder der folk har mye i seg som ikke kommer ut ellers. Dessverre kan det komme ut litt feil i fylla selvsagt.

Men ja; festing har jo et slags regelverk mange nok finner det enkelt å eksistere i. Det er forventet at følgende ting skal skje, så da løper man linja fra start til mål. Litt som at det også er enkelt å være fan av fotball eller lignende. Man vet hvordan man skal oppføre seg, og hva som er forventet, og det gjøres i en gruppe.

Men når man blir eldre blir alkoholen i mange grupperinger grunnlaget for andre ting også. Ref. posten over.
Her jeg bor er "Skal du drikke i helgen?" et spørsmål om å bli med ut. Ha det gøy. Behøver ikke å bety at man skal ut å drikke seg dritings, men rett og slett bare å dra ut. For the record så syntes ikke jeg stort om det selv, er jo bare å spørre "Bli med ut i helgen?", så kan vi finne ut om vi skal drikke eller ei senere.
Det blir nevnt veldig mange andre land her.. hvor de drikker "bedre".. jeg har personlig aldri opplevd det ute i verden, men mange har det inntrykket virker det som.. alt er bedre andre steder, hvor de bare "koser" seg med alkohol.. tror kanskje dette er en missoppfatning..?? har venner fra forskjellige steder i verden, de er like dritings om de kommer fra forskjellige land enn oss.. alkoholen biter ikke mindre om man er fra tyskland, danmark, spania, frankrike, cuba osv.. jeg har faktisk opplevd å være en del mer edru på mine turer i utlandet, da jeg er litt "lei" å drikke alt for mye når jeg er usikker på språket osv.. ting kan jo skje..
Greia er vel at det finnes et mindretall i alle land som står for en synlig fyllakultur. Ta for eksempel England, der det er helt vanlig å ta seg noen halvlitere på puben etter jobb. England har en hyggelig pubkultur, og de aller fleste tar det svært pent. Men så har du hooligans o.l. som drikker seg drita hver dag og lager kvalm på t-banen på vei hjem. Det er de som synes, selv om de utgjør en marginal del av pubfolket på daglig basis.
xtapolapocetl, ja helt enig, om jeg stikker en tur på byen i dag selv, så vil 99% av alle som drikker, drikke å kose seg å stikke hjem i god tid før 11, mens noen greier ikke stoppe seg selv.. presis som i england.. forskjellen er vel stort sett at vi ikke har kultur for å stikke på pub etter jobb, men hjem til kone barn osv, men de som stikker ut er nok ganske like.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
I mitt miljø er det en selvfølge at alle for lengst har innsett hvor fjernt det er å oppføre seg som om man er fjorten år når man egentlig er godt oppi 20-åra eller mer. Alkohol er noe vi nyter en gang i blant, i moderate mengder, og hvis man en sjelden gang skulle bli ordentlig full, så er det fortsatt ikke noe problem å oppføre seg som folk.
Vis hele sitatet...
Minner meg om noen foreldre til en venn av meg. Var på ferie med dem i tre uker, og ifølge dem selv, har de et modent syn på alkohol, de er jo tross alt nærmere 50 år gamle.

Tingen er den at i løpet av de tre ukene gikk det ikke en dag uten at det var minst konsumert to øl, to glass vin, noe whisky eller vodka. Og i slutten av ferien sa til og med faren "Vi har da ikke drukket så mye denne ferien".

UANSETT! Poenget mitt er noe jeg synes var ganske morsomt og ironisk sagt av han faren. For å sitere han så ordrett som mulig "Han dopet seg jo hele tiden og døde sikkert av en overdose.", her prater han om legenden Bob Marley. Når man da tenker på hvor mange dager i løpet av den ferien han ruset seg på alkohol, og hvor uansvarlige mengder han drakk fant jeg det ganske morsomt at han hadde et sånn syn på Bob Marley.
Nå tror jeg det er en liten forskjell på fyll i nordnorge (ink. trøndelag) og fyll i sørnorge (Alt under trøndelag)...
Men utgangspunktet og resultatet av helga er ofte den samme.
Har lagt merke til at drikkekulturen er mer usunn i små byer enn i større byer på en generell basis.

Jeg kommer fra en by med ca. 10 000 innbyggere.
Her er det ikke snakk om å kose seg med alkohol eller bare ha seg et knippe pils for å komme i stemning. Neida, her drikkes det på så billig brennevin som overhode mulig!

Flatfyll og snøvling er det som preger denne byen i helgene og på såkalte "offentlige drikkedager" som 1. mai, 16. mai, St. Hans osv.

Har selv bodd et par år i Kristiansand pga. skolegang.
Når venner og bekjente kom bort for å besøke meg var de alltid de fulleste både på fest og i byen. Vennene mine slapp som oftest ikke inn på utesteder heller pga. at de var overstadig beruset.

En typisk lørdag her i byen er å bevæpne seg med en kasse øl eller tilsvarende mengder med brennevin for så å begynne å drikke før klokka 15.00.

Hvor vanlig er dette i store byer egentlig?
Om det er noen som tvinger deg indirekte til fylla hver helg så burde du heller skifte omgangskrets. Ser ikke hva som er så farlig med det. Noen drar ut på byen i helgene for å feste løs, og for å slippe unna det kjedelige a4-livet de har i ukedagene. Andre sitter hjemme og koser seg med en film eller drar på hytta. Vi har alle forskjellige behov og lyster, så at det er blitt en drikkekultur i Norge ser jeg ærlig talt ikke problemet med. I andre land drikker de nok mer enn vi i Norge gjør, mens vi nordmenn drikker i helgene. Franskmenn/Italienerne f.eks drikker stort sett hver dag. Både vin, cognac, øl o.l.

Og synes det blir litt generalisering i det innlegget ditt. Jeg vet om mange som kan sitte hjemme og ta seg et par pils, et glass vin eller en dram uten å måtte drikke seg dritings hver helg, mens andre gjør nettopp det.
Sist endret av margido; 5. august 2009 kl. 19:01.
Sitat av margido Vis innlegg
Om det er noen som tvinger deg indirekte til fylla hver helg så burde du heller skifte omgangskrets. Ser ikke hva som er så farlig med det.

Og synes det blir litt generalisering i det innlegget ditt. Jeg vet om mange som kan sitte hjemme og ta seg et par pils, et glass vin eller en dram uten å måtte drikke seg dritings hver helg, mens andre gjør nettopp det.
Vis hele sitatet...
Sa jeg noe om tvang til å drikke?

Okey, så heldig du er som vet om noen som kan sitte hjemme med litt vin eller en dram. D

Akkurat om det blir litt generalisering i mitt innlegg vet du absolutt ingenting om, du bor nemlig ikke her.
Dessuten var jeg ute etter god informasjon om tingene jeg spurte om, ikke en diskusjon om hva du mener om meg og min omgangskrets.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
England har en hyggelig pubkultur, og de aller fleste tar det svært pent. Men så har du hooligans o.l. som drikker seg drita hver dag og lager kvalm på t-banen på vei hjem. Det er de som synes, selv om de utgjør en marginal del av pubfolket på daglig basis.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer veldig lite med egen erfaring. London, Newcastle, Southampton, Glasgow... en lørdag natt var det akkurat som å være i Oslo, bortsett fra enda mindre sofistikerte antrekk på damene. Helt vanlige ungdommer - helt vanlig søpledrita.
Det er klart, holder man seg til de rolige pubene så vil man neppe oppleve dette, men sånn er det da vitterlig i Norge også. Ubegrunnet romantisering av andre land har lite for seg.
Norsk drikkekultur? Vi nordmenn har ikke et spesielt gen i kroppen som gjør oss mer sørpedrita enn andre mennesker fra andre land.

Om jeg møter en drita full dame eller gutt på byen, hvor som helst i verden, er ikke briten værre enn dansken, eller nordmannen værre enn svensken. De er alle, om de har drukket seg slik, beruset. På alkohol.

Om noen skriker mer, bæljer mer, slåss mer, blir fullere (?) har da ikke med hvilket land man kommer fra, men hvordan man er som person.

At enkelte land blir stuet i bås for drikkekulturer, kan ikke de rett og slett spores tilbake til at enkelte lands reisevaner osv f eks er høyere for oss nordmenn enn for et land hvor ikke like mange drar på tur.

Drikkekultur har det alltid vært. De ble snydens fulle før i tiden også!
Sist endret av tafsern; 5. august 2009 kl. 19:39.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Norsk drikkekultur? Vi nordmenn har ikke et spesielt gen i kroppen som gjør oss mer sørpedrita enn andre mennesker fra andre land.

Om jeg møter en drita full dame eller gutt på byen, hvor som helst i verden, er ikke briten værre enn dansken, eller nordmannen værre enn svensken. De er alle, om de har drukket seg slik, beruset. På alkohol.

Om noen skriker mer, bæljer mer, slåss mer, blir fullere (?) har da ikke med hvilket land man kommer fra, men hvordan man er som person.

At enkelte land blir stuet i bås for drikkekulturer, kan ikke de rett og slett spores tilbake til at enkelte lands reisevaner osv f eks er høyere for oss nordmenn enn for et land hvor ikke like mange drar på tur.

Drikkekultur har det alltid vært. De ble snydens fulle før i tiden også!
Vis hele sitatet...
Ja, mange andre drikker seg dritings i helgene enn nordmenn, men man har jo eksempler på kulturer hvor dette er helt uaksaptabelt, ta f.ks. i midtøsten eller deler av asia. Tror det er nok av folk som kommer hit og reagerer på at slik oppførsel er vanlig, og mer eller mindre akseptert i Norge.

Tror ikke trådstarter prøver å glorifisere andre lands drikkekultur, men heller sette spørsmål ved hvorfor overstadig beruselse er så godtatt.
Det er vel ingen tvil om at alkohol funker som sosial smøring for innesluttede nordmenn, men kulturen om å drikke mest mulig, på kortest mulig tid er rett og slett inmari ubehagelig.

For mange er nok dette bare en fase man går gjennom i ungdomstiden, men denne drikkekulturen synes i mange sosiale sammenhenger i samfunnet, f.ks. studietid, 17. mai, julebord, julaften 40-årslag eller firmafester.

Det merkelige er at mange er egentlig veldig bevist på hvor usympatisk denne kulturen er, men vi drikker jo bare mer og mer?
Sitat av sofa Vis innlegg
La meg aller først få påpeke at jeg på ingen måte er noen lobbyist for avholdsbevegelsen og har ingenting mot alkohol som rusmiddel i utgangspunktet. Det er kulturen jeg vil til livs. Denne kulturen som omfavner alkohol som en slags hellig gral av morsomhet. Denne kulturen som forteller at man ikke kan være mer enn 3 personer samlet på en plass uten at man drikker i helgene. Denne kulturen som nesten gjør det pinlig å befinne seg på et utested med kun fanta i glasset. Selvfølgelig, ingen regel uten unntak, men det er slik jeg oppfatter grunnlinjene til den norske drikkekulturen. Folk spør ikke lengre om hva man gjør i helgene. De spør om du drikker. De spør ofte dager i forveien om man skal drikke i helga. Ikke hva man skal, men nettopp om man skal drikke. Jeg har aldri tenkt noe særlig over det og bare tenkt at det er sånn, før jeg gjorde en grusom oppdagelse. Jeg tenkte over andre steder jeg har vært rundt om i Europa og ingen plasser ser man slik kultur, med mindre stedet er invadert av nordmenn, that is.

Hvorfor det er sånn vil jeg ikke gå for dypt inn i, i frykt for å gjøre dette til en politisk diskusjon hvor folk kaster statistikker fram og tilbake, men jeg mener at grunnproblemet kommer av forebyggingspolitikken som prøver å forhindre spontankjøp av alkohol ved å begrense utsalgstidene når folk faktisk drikker. Dette gir folk er mer anstrengt alkohol og gjør at konsum av alkohol blir en planlagt begivenhet og ikke bare en stemningsforhøyner som gjør en morsom kveld litt mer morsom, som jeg mener at alkohol egentlig burde være.

Men over til korstoget mitt
Nei, jeg står ikke og deler ut flyers på et eller annet torg. Jeg boikotter ikke alkohol og jeg skuler ikke stygt på folk som kjøper øl på rimi. Det jeg faktisk gjør er mer passiv-aggressivt. Jeg går ikke rundt og forteller folk at de ikke burde holde på som de gjør. Det jeg faktisk gjør er at jeg selv har sluttet å spørre folk om de drikker. Om jeg gjør det, er det hvertfall ikke åpningseplikken min, som det tragisk nok er til svært mange. Jeg prøver også å ha et litt mer sunt forhold til alkohol enn jeg hadde før, når jeg følte meg mer indoktrinert i den norske drikkekulturen. Jeg drikker nå, hvertfall stort sett, for å få en stemningsboost og ikke for å bli full, og jeg vil påstå jeg har det mer morsomt enn før.

Jeg har dog fortsatt til gode å se frukter av mitt iherdige arbeid, men jeg har ingen planer om å stoppe med det første og vil med dette oppfordre deg til å bli med i korstoget mitt mot den norske drikkekulturen!

"Sammen kan vi forandre Norge!"
Vis hele sitatet...
kult,jeg er faktisk i samme situasjon som deg!

Har mitt eget lille korstog mot alkohol-kulturen i Norge,sånn off the record da..

Motvirker det der jeg kan

Verdens dårligste kultur spør du meg,som ikke består av opplevelser men et middel,det skal kun snakkes om å drikkes..ikke hva man ikke gjort/opplevd sammen,men selve alkoholen..som en vitenskapelig humor nesten.

I helgene drikker man,og når man ikke drikker så snakker man om at man skal drikke'

ganske tafatt når man tenker over situasjonen

Sitat av tafsern Vis innlegg
Norsk drikkekultur? Vi nordmenn har ikke et spesielt gen i kroppen som gjør oss mer sørpedrita enn andre mennesker fra andre land. !
Vis hele sitatet...
Nei men så handler ikke kultur om gener heller gjør det vell?vi er ganske annerledes enn feks tyskere som bærer de samme gener som oss

Det handler jo selvsagt om utvikling,livsstil..ideologiske/religiøse påvirkninger m.m

"Norske ungdommer drikker ikke mer enn de gjorde før, men de drikker hardere"

slik fester norsk ungdom i syden

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=568670
Sist endret av dinos; 6. august 2009 kl. 12:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
dinos: er vi så annerledes enn tyskere? det var vi ikke sist jeg var der, de kler seg helt jævlig, og har en sykt dårlig stil, hehe, men alkohol det er var de like glade i som oss.. har vel heller inntrykk av at de drikker vesentlig mer jeg, siden det er akseptert å drikke i jobb sammenheng og ukedager osv, + helgefyll.

Den vg linken om hvordan norsk ungdom fester i syden er helt ok den, men når jeg var på agia napa bestod det av 90% briter var mitt inntrykk...
Slik jeg ser på saken, kulturen har fått en sterk nedgang. Som Jim Morrison sa, ''what happend to just hanging around?''
Det er bltt sånn at utseende, penger og materialistiske verdier er sterkere enn noen gang før. Når jeg spørr en vakker jente i dag hva er det du har tenkt å bli så svarer hun, noe jeg kan tjene masse penger av. Det verste av alt at hun er veldig flink på skolen også.

Poenget mitt er vell at vi har sluttet å utvikle våre interesser til det fulleste, å bli mestre på det vi er interessert for finnes det lite av. Gamle interesseklubber som blir stengt er et bevis på det. Vi begynner å kjede oss og vet rett og slett ikke hva vi vil. Så vi sitter, på facebook netttby eller noe. Derimot når det blir helgetid tenker vi at vi skal gjøre noe morro! Drikking blir svaret for mange tenker på andre rusmidler som farlig etc.

Jeg gjør mitt beste for å utvikle mine interesser. Det bør du gjøre også.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Sa jeg noe om tvang til å drikke?

Okey, så heldig du er som vet om noen som kan sitte hjemme med litt vin eller en dram. D

Akkurat om det blir litt generalisering i mitt innlegg vet du absolutt ingenting om, du bor nemlig ikke her.
Dessuten var jeg ute etter god informasjon om tingene jeg spurte om, ikke en diskusjon om hva du mener om meg og min omgangskrets.
Vis hele sitatet...
Hæ? Etter å ha lest innlegget ditt tolket jeg det som om at du føler at drikking er "tvang".

Ang generalisering så gjør du nettopp dette, og jeg kommer med min side av saken, dog på en annen plass, men det er jo nettopp dette en diskusjon omhandler. Jeg prøver å sammenligne der du bor med her jeg bor. Ikke alt er svart og hvitt vet du..
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Carrier return: Jeg tror noe av grunnen til at nordmenn drar den så langt som vi gjerne gjør er prisnivået. Siden det å dra på fylla er en kostbar affære føler nok mange at de eskalere slik at de får "valuta for pengene". Drar man på fylla skal man liksom få unnagjort alle de klassiske fyllaktivitetene: Du skal sloss, du skal spise kebab på vei hjem etter stengetid og du skal harve over en eller annen like døddrukken av det motsatte kjønn. Og det er litt trist, synes jeg.
Vis hele sitatet...
Å drikke seg sanseløs hver helg er ikke nødvendigvis billigere enn å ta seg "ett par" i ny og ne. Er det ikke litt tåpelig unnskyldning å skylle på priser da man drikker større mengder på kort tid istedenfor å å ta det litt rolig.
Mange drikker for å bli fulle, og da passer det bra med alkoholkulturen man har.
Litt morsomt med nordmenn, alkohol er ikke viktig, det er bare kos etc. Det har mange sagt til meg.. Men er det f.eks transportstreik og butikkene går tomme for alkoholholdige varer blir noen rimelig desperate. Og øla forsvinner først, matvarer kommer på en god andreplass.. Er ikke det litt motstridene med det forholdet folk uttrykker seg for å ha med alkohol og rusen? :P
Ikke ta meg feil, sier ikke alle er slik..
Sist endret av sneipen; 6. august 2009 kl. 23:32.
Mye skyldes nok de kjipe skjenketidene også..
Folk bælmer nedpå så mye som mulig på vorspiel og tar gjerne med seg et par pils på vei til byen..
Så kommer dem til utestedet/klubben gjerne i 22/23 tida og setter opp bælme-tempoet, for da gjelder det selvsagt å få drikki så mye som mulig før krana stenger kl0300..
Så stenger stedet kl0330, en HALVTIME etter krana er stengt.. Og da må alle gå ut i gatene, mange som regel MAX drita og finne seg i å stå i matkøer og taxikøer før de evt skal hjem eller videre på fest..

Se på Kjøbenhavn for eksempel, der stenger byen når morrabussen begynner å gå og da er ikke alle nødt til å forlate utestedene samtidig og fylle opp gatene med alt fra folk som har tatt seg noen øl med venner, og de som har drikki seg helt deleriums-drita..
Mitt intrykk er at der nede så drikker folk litt mer i sitt eget tempo, og folk går hjem når de er slitne..
I stedet for som feks Oslo, her fylles gatene i sentrum med alle folka fra alle utestedene i tidsrommet 0230 til 0330, og da kommer jo dritakulturen veldig godt frem, for de som drikker hardest er jo ikke de som drar hjem før det stenger og det er ikke mange meterne mellom pubene/barene/klubbene i sjenkeringene i norske byer..
Sist endret av El MunchoGrande; 7. august 2009 kl. 21:50.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Enig i det du sier, Norge har rett og slett blitt ett land der det er alkohol som fyller opp helgene. Og i værste fall også de ukedagene man ikke har noe å gjøre.

Min teori på akkurat det, er at folk har mistet egenskapen til å kunne klare å ha det morro uten å drikke. Folk drikker for å ikke kjede seg, enkelt og grett.


Selv er jeg stolt over å ikke drikke, selv om jeg kan kjede meg titt og ofte i helgene, men føler ikke at jeg må gå så langt som å joine resten i alkoholen sin verden for å kunne ha det morro...
Vis hele sitatet...
Ikke sant?
Glad jeg har en samboer som heller ikke er særlig glad i å drikke.

Av alle vennene mine, så drikker samtlige hver eneste helg.
Selv orker jeg ikke. Blir himla fyllesyk! Og jeg vil ikke få skrumlever i en alder av 40 heller, noe folka på min alder får, hvis dem ikke skjerper seg snaaaart. jaja.Dem om det...

Et glass vin eller to, for å bli litt bedugget kan jeg godt gjøre en gang i blandt, men sjeldent få er med på den slags. etter maten skal folka ut å drikke mer, og mer og enda mer...
Sist endret av PinkySwear; 10. august 2009 kl. 00:38.
Sitat av PinkySwear Vis innlegg
Ikke sant?
Glad jeg har en samboer som heller ikke er særlig glad i å drikke.

Av alle vennene mine, så drikker samtlige hver eneste helg.
Selv orker jeg ikke. Blir himla fyllesyk! Og jeg vil ikke få skrumlever i en alder av 40 heller, noe folka på min alder får, hvis dem ikke skjerper seg snaaaart. jaja.Dem om det...

Et glass vin eller to, for å bli litt bedugget kan jeg godt gjøre en gang i blandt, men sjeldent få er med på den slags. etter maten skal folka ut å drikke mer, og mer og enda mer...
Vis hele sitatet...
Hver sin lyst

En halvliter pils eller to glass vin som tilsammen utgjør 250 milliliter vin, eller en og en halv drink brennevin etter norsk standard som tilsammen utgjør 60 milliliter, gir omtrent like mye alkohol hver, cirk 20 gram.

Om du inntar 20 gram alkohol hver dag, enten som øl, vin eller brennevin, vil faregrensen for leverskade være nådd for en del kvinner, mens en regner med at den tilsvarende grensen for menn ligger på 30-40 gram. Her vil selvsagt kroppsvekt også spille inn.

De fleste som utvikler skrumplever har imidlertid hatt et betydelig høyere konsum. Risikoen øker merkbart når det daglige konsum overstiger to til tre slike alkohol enheter daglig.
Vis hele sitatet...
Tror ikke de er sånn i altfor faresone da.

Selv om tallene går opp er det foreløpig ikke store pasientgrupper som får skrumplever og alkoholiske leverskader. I 2008-statistikken er det registrert vel 900 innleggelser og 9.000 liggedager.
I første rekke alkoholikere og de som har fått kronisk leverbetennelse som følge av virushepatitt. Narkomane, homofile, prostituerte og personer som har mange seksualpartnere er derfor risikogrupper.
Vis hele sitatet...
Har en del venner...pussig nok fått seg kjærester og greier. De har startet å kun sitte hjemme med kjæresten, mens vi andre får oss litt innabords og drar på byen eller blir på fest. Men det er jo bare slik det er, folk prioriterer sitt, og det er vel og bra det
▼ ... over en uke senere ... ▼
mange snakker om å få mest ut av rusen av hasjen sin, noen har det sann med alkohol også.
Hvorfor kan ikke folk få nyte alkoholen sin på sin subjektive måte?
Er det vansklig å unngå byen fra klokka 12-03.00 3 dager i uken?

Og jeg tror egentli at nordmenn ikke er så mye verre enn andre. Men prisnivået kan ha noe og si, det handler om å komme seg i best mulig stemning før byen, for å drikke på byen er utrolig dyrt. Og flere bommer på "grensen" sin og drikker for mye, det kan skje alle og er ikke noe å reagere på.
Jeg nevnte i helga til en kompis at jeg egentlig ikke har så mye til overs for norsk drikkekultur.

Han sa: "Problemet er vel kanskje at det ikke er noen kultur." Litt enig i det.
Sitat av sofa Vis innlegg
La meg aller først få påpeke at jeg på ingen måte er noen lobbyist for avholdsbevegelsen og har ingenting mot alkohol som rusmiddel i utgangspunktet. Det er kulturen jeg vil til livs. Denne kulturen som omfavner alkohol som en slags hellig gral av morsomhet. Denne kulturen som forteller at man ikke kan være mer enn 3 personer samlet på en plass uten at man drikker i helgene. Denne kulturen som nesten gjør det pinlig å befinne seg på et utested med kun fanta i glasset. Selvfølgelig, ingen regel uten unntak, men det er slik jeg oppfatter grunnlinjene til den norske drikkekulturen. Folk spør ikke lengre om hva man gjør i helgene. De spør om du drikker. De spør ofte dager i forveien om man skal drikke i helga. Ikke hva man skal, men nettopp om man skal drikke. Jeg har aldri tenkt noe særlig over det og bare tenkt at det er sånn, før jeg gjorde en grusom oppdagelse. Jeg tenkte over andre steder jeg har vært rundt om i Europa og ingen plasser ser man slik kultur, med mindre stedet er invadert av nordmenn, that is.

Hvorfor det er sånn vil jeg ikke gå for dypt inn i, i frykt for å gjøre dette til en politisk diskusjon hvor folk kaster statistikker fram og tilbake, men jeg mener at grunnproblemet kommer av forebyggingspolitikken som prøver å forhindre spontankjøp av alkohol ved å begrense utsalgstidene når folk faktisk drikker. Dette gir folk er mer anstrengt alkohol og gjør at konsum av alkohol blir en planlagt begivenhet og ikke bare en stemningsforhøyner som gjør en morsom kveld litt mer morsom, som jeg mener at alkohol egentlig burde være.

Men over til korstoget mitt
Nei, jeg står ikke og deler ut flyers på et eller annet torg. Jeg boikotter ikke alkohol og jeg skuler ikke stygt på folk som kjøper øl på rimi. Det jeg faktisk gjør er mer passiv-aggressivt. Jeg går ikke rundt og forteller folk at de ikke burde holde på som de gjør. Det jeg faktisk gjør er at jeg selv har sluttet å spørre folk om de drikker. Om jeg gjør det, er det hvertfall ikke åpningseplikken min, som det tragisk nok er til svært mange. Jeg prøver også å ha et litt mer sunt forhold til alkohol enn jeg hadde før, når jeg følte meg mer indoktrinert i den norske drikkekulturen. Jeg drikker nå, hvertfall stort sett, for å få en stemningsboost og ikke for å bli full, og jeg vil påstå jeg har det mer morsomt enn før.

Jeg har dog fortsatt til gode å se frukter av mitt iherdige arbeid, men jeg har ingen planer om å stoppe med det første og vil med dette oppfordre deg til å bli med i korstoget mitt mot den norske drikkekulturen!

"Sammen kan vi forandre Norge!"
Vis hele sitatet...
Du er ikke alene, jeg føler med deg og er enig med deg. Den norske drikke kulturen er rett og slett forferdelig sett i mine øyne også. Jeg er selv 21 og har de siste 7 årene måtte finne meg i at dersom jeg vil ha det kult og finne på noe sosialt i helgene så er det i de aller største tilfellene helgefylla som gjelder. Jeg er heller ikke avholds, men jeg har da mine minner fra da jeg selv var fjorten og styrta nedpå med vodka.. moro var det, en liten stund, og et par ganger ihvertfall - og for noen er det sikkert fortsatt.

Det er derimot ikke fullt så moro og være avhengig av alkohol for å være virkelig sosial, for ikke å snakke om å komme i kontakt med personer av motsatt kjønn. Skal sies det var sånn jeg følte det før, men jeg har forandret meg, samt innsett ett par ting.

Vi lever i et sosialt fengsel her i Norge i dag, absurd nok som det høres ut, men sånn er det blitt selv om det selvfølgelig fins visse unntak. Tenk på deg selv og din egen hverdag for eksempel, om du går på bussen, tar trikken eller kollektiv transport generelt, hvor mange snakker med hverandre da? man snakker bare med de man kjenner eller de man må snakke med.. f.eks konduktøren eller bussjåføren, så si ingen tør å ta kontakt med andre og prate med personer man finner interessante, og til syvende å sist ender kanskje opp med en stor vennekrets, men en vennekrets bestående av venner av venner, eller folk på jobben eller andre steder. Men det finnes en ting som bryter de sosiale dagligdagse sperrene våres, og det er alkohol. Når man er overstadig berusa, full, drita, børst eller hva man måtte kalle det er man ikke redd for å drite seg ut, man er heller ikke redd for å prate med andre eller ta en sjanse eller to..problemet er bare at alt for mange er avhengig av alkohol for å virkelig utfordre seg selv sosialt, samt tørre å prøve noe nytt eller hva det måtte være. En annen grunn til at veldig mange drikker er drikkepress, eller trangen til å ha noe å skylde på om man gjør noe galt - dagen deretter har man en perfekt unnskyldning "jeg var full".

Nå skal jeg fortelle dere en historie, som omhandler en god kamerat og ei ganske nær venninne. La oss kalle de for Kari og Per i dette eksemplet for å fjerne all mulighet for identifisering av disse to personene.

Per liker Kari, Per går i klassen min på vgs. Per er jomfru og som mange andre 17-18 åringer, en frustrert mann. En dag forteller Per meg at han så ei jente i paralell klassen som han likte og forteller meg om dette, jeg spør han om han har pratet med han, men det har han ikke. Jeg spør han hvorfor ikke, og han kommer med alle mulige unnskyldninger som at han ikke er kjekk nok, ikke har nok penger osv.. og jeg sier til han at skal du få til noe med henne så må du da i det minste snakke med henne. Tida går, og jeg tenkte jaja, Per og Kari blir vel aldri noe, siden han ikke engang tørr prate til henne, men Per hadde en plan. Per sender meg melding og ber meg skaffe noe pils, for vi skal på fest, og Kari skal vist nok også være der. Vi skaffer oss drikke, og stiller opp på festen som forøvrig besto av ca 40 personer vi alle viste hvem var, og kjente de aller fleste. Uansett over til poenget mitt, Per ser Kari på festen der, de møter blikket til hverandre, men sier ingen ting og Per ser fort ned i gulvet igjen og rødmer som en stukken gris. Tida går, festen pågår og vi har det kult, og Per får i seg litt pils, han får også noe drikke fra andre bekjente og han har det kult, litt for kult.. han er full.. og jeg kan se det, jeg ser han sjangler bortover stua .. og så skjer det, han ser Kari sitte, alene i sofaen og han går rett bort til henne, uten og nøle og klarer å momle frem "Kari, vettu hva, du er nydeligste jenta jeg noen gang har sett" og han slår seg nede og prater med henne, og ting går egentlig veldig bra.. jeg vinker etter en stund Per over til meg og forteller han at dersom han skal ha sjans på henne så man få inn fysisk kontakt og etterhvert gå for kysset. Per smiler og ler, highfiver meg.. og stikker tilbake til Kari.. og sure enough, den enn så tilbakestående kompisen min som i edru tilstand ikke tør å si hei til bussjåføren engang tar hånda si rundt nakken på Kari og kysser henne, helt uforberedt.. de roter ganske heftig, og festen er over.. og Kari må dra.. hun drar hjem til sitt og Per til sitt.. Dagen etter får jeg melding fra Per hvor det sto noe omtrent som det her "omg! i går var beste kvelden i mitt liv, jeg kommer til å bli sammen med Kari, jeg lover!" jeg ringer han og ber han komme over og spille xbox.. og han prater og er så fornøyd og tror at dette virkelig går veien, han sender meldinger med henne stadig vekk og han blir mere opptatt av mobilen enn å spille xbox.. også plutselig, bryter han ut i gråt.. og viser meg mobilen, der det står "aww.. du da. du skjønner det, i går var jeg så full og jeg mente ingenting av det, selvom jeg vet at det skjedde, men det er nok best at du og jeg bare er venner". Endofstory.

Jeg syns det er helt tragisk, hvordan Per sier han "trenger" alkohol for å snakke med folk han ikke kjenner, eller hvordan Kari bruker alkoholen som en unnskyldning for hva hun har gjort. For ikke å snakke om hvor utrolig tragisk jeg syns det er at det er sosial ukult og ikke drikke hver helg.. alkoholrus er bare en mental tilstand som påvirker deg i den grad at du ikke tenker på fortid eller framtid og de aller fleste lever i mange tilfeller mye mer i nuet når de er fulle sammenlignet med når de er edru. Kanskje ikke så rart når vi lever i en verden hvor alt skal tenkes, analyseres og være mest mulig likt alle og alt annet. Denne posten støttes, bigtime. Jeg trenger ikke drikke for å ha det moro, når jeg selv har jobbet med dette problemet da jeg rett og slett ikke hadde råd til det - å leve i nuet og ikke ta seg selv så høytidelig er tingen, da kan du få det mye moro selv i edru tilstand, men "vanlige" folk er alt for redde for å drite seg ut og bekymrer seg over hva andre tenker om dem. Kan ikke få sagt hvor glad jeg ble når jeg så denne posten. Håper det er noe av kvalitet og finne i det lange innlegget mitt. keep it up felllahs.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Vi er alle pingler i skyggen av Finland, der alkohol er den vanligste dødsårsaken blant menn.
Vis hele sitatet...
Det er jo en litt morsom historie nå i valget.
Finnene satte ned alkoholavgiftene med 33 prosent. Festen kom fort i gang. Brennevinsforbruket økte raskt med 25%. Så kom konsekvensene:
Fyllekjøring økte med 15%.
Utrykkning til vold i hjemmet økte med 22%.
Grov mishandling økte med 17%.
Selvmordforsøk økte med 20%.

Sitat av www.frp.no

Vi vil redusere særavgifter på eksempelvis bil, alkohol, snus, tobakk og strøm.
Vis hele sitatet...
Hvorfor drikker dere? hva er grunnen?
Selv er jeg 16 år, når jeg først drikker så går det kun på hjemmebrent.
Øl det drikker jeg ikke, folk sier det er en vanesak, hvorfor folk som ikke liker øl, venner seg til det lurer jeg på, er ikke ofte folk venner seg til andre ting de ikke liker.
og kjenner igjen det trådstarter skriver, bor i nord-trøndelag, her blir du kun spurt om i helgene: drekk i helga eller?

Når jeg først drikker så drikker jeg alt for mye, skal ikke nekte på det. Men jeg drikker kun for å være sosial, enkelt å greit.

Så igjen, til dere som ikke drikker for å nyte det, hvorfor drikker dere?

jeg, når jeg var singel drakk jeg ofte, dette kun for å være sosial, ikke for å nyte alkoholen på noe sett å vis.
jeg setter mye mer pris på å sitte hjemme, lage mat å se en film ilag med damen, enn å drikke meg dritings hver helg.
Sist endret av Svartepetter; 19. august 2009 kl. 06:13.
Sitat av Svartepetter Vis innlegg
Hvorfor drikker dere? hva er grunnen?
Selv er jeg 16 år, når jeg først drikker så går det kun på hjemmebrent.
Øl det drikker jeg ikke, folk sier det er en vanesak, hvorfor folk som ikke liker øl, venner seg til det lurer jeg på, er ikke ofte folk venner seg til andre ting de ikke liker.
og kjenner igjen det trådstarter skriver, bor i nord-trøndelag, her blir du kun spurt om i helgene: drekk i helga eller?

Når jeg først drikker så drikker jeg alt for mye, skal ikke nekte på det. Men jeg drikker kun for å være sosial, enkelt å greit.

Så igjen, til dere som ikke drikker for å nyte det, hvorfor drikker dere?

jeg, når jeg var singel drakk jeg ofte, dette kun for å være sosial, ikke for å nyte alkoholen på noe sett å vis.
jeg setter mye mer pris på å sitte hjemme, lage mat å se en film ilag med damen, enn å drikke meg dritings hver helg.
Vis hele sitatet...
Jeg drikker fordi jeg sliter med sosial angst,og "indre uro".
Det finnes mange som utvikler alkohol problemer grunnet depresjon og angst.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Jeg drikker fordi jeg sliter med sosial angst,og "indre uro".
Det finnes mange som utvikler alkohol problemer grunnet depresjon og angst.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har selv et problem, og det er at jeg ikke kan uttale bokstaven "S" riktig, noe som stopper meg veldig mye sosialt, begynte på vgs idag, og der må vi jo si hva vi heter 100 ganger på en dag, og såklart er navnet mitt Marius, pluss at plassen jeg kommer fra inneholder S, så er veldig få som skjønner hvor jeg er ifra Men, alkoholen fikser jo dette problemet, når jeg først er full så prater jeg som bare det.

Vet ikke helt hvorfor jeg tok med dette problemet jeg har, men føler bare for å dele det med noen
Svarepetter:

Det at denne S'n din stopper deg sosialt er et problem innad deg selv, og ikke utad. Det er som med så mange andre små ting i den alderen der. Litt overvekt, noen kviser, spinkel kroppsbygning, gamle sko, etc. Det er som oftest bare personen med "problemet" som ser det som et problem. Du ville blitt overasket over hvor få som faktisk bryr seg om slike ting. Jeg foreslår at du heller jobber litt med eventuell frykt for å ikke bli akseptert sosialt på grunn av snakkevanskene dine, istedenfor å skyve problemet unna med alkohol. Slike ting går som regel over med årene uansett.

Når det kommer til drikkekulturen, så må jeg bare si meg enig i hvor tullete det er.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Enig i det du sier, Norge har rett og slett blitt ett land der det er alkohol som fyller opp helgene. Og i værste fall også de ukedagene man ikke har noe å gjøre
Vis hele sitatet...

Norge har en "usunn" drikkekultuer som går tilbake over 1000 år. At du synes det blir mer alkohol, er bare ett tegn på at du blir eldre. Jo lenger nord man komer, jo mer grøftefyll er det.


Slik har det vært i over 1000 år, og slik kommer det alltids til å være. Brazillianere danser samba, Nordmenn drikker.