Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  87 12808
Sitat av Jimmy Hoffa Vis innlegg
Cannabis er strengt tatt ikke et narkotisk stoff, selv om det står på den noe unyanserte norske narkotikalisten (direktelink). Ikke at jeg ønsker å skape en definisjonsdebatt om narkotika her (på norsk er cannabis åpenbart narkotika), jeg vil kun oppfordre til en mer spesifikk omtale av "narkotiske stoffer".

Om folk (spesielt politikere og media) hadde kunnet betegne rusmidlene riktig hadde vi vært godt på vei mot en saklig rusdebatt. Men igjen, om folk generelt hadde vært smarte hadde denne debatten (ihvertfall ikke denne tråden!) aldri oppstått i utgangspunktet.

Jeg vil gjerne benytte anledningen til å inkludere en stripe fra "I fremtiden":

http://bilete.no//7166.jpg
Vis hele sitatet...
Vil gjerne hente ut litt informasjon fra linkene du så flott henviste til.
Fra Wikipedia linken:

"Outside of the United States, narcotic is generally taken to define any substance which produces narcosis, a bluntening of the senses."

Aside from their clinical use in the treatment of pain, cough, and acute diarrhea, narcotics produce a general sense of well-being, euphoria, and can reduce tension, anxiety, and aggression.

Vil nå si at effekten du får av cannabis kan beskrives slik...

Fra Lovdata linken:

"Cannabis
N I+IV
X
X=(Forbudt etter forskr. § 4)
Med cannabis menes de overjordiske deler av alle vekster av slekten cannabis (unntatt frøene), hvis harpiksen ikke er ekstrahert."


"§ 4. Forbud.

Tilvirkning, innførsel, utførsel, transitt, omsetning, besittelse og bruk av de narkotika mv. som det er gjort merknad om i Narkotikalisten, er forbudt. Statens legemiddelverk eller den Statens legemiddelverk bemyndiger kan gjøre unntak når særlige grunner foreligger. Sosial- og helsedirektoratet kan gi tillatelse til bruk av narkotika."
Her er narkotisk veldig godt forklart:

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=90235

Så nei cannabis er ikke det som vitenskapelig kalles narkotisk.
Sist endret av DeMenT; 6. februar 2009 kl. 16:52.
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Her er narkotisk veldig godt forklart:

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=90235

Så nei cannabis er ikke det som vitenskapelig kalles narkotisk.
Vis hele sitatet...
Men kan den norske stat bestemme seg for at det kommer under "Narkotiske stoffer" i det Norske lovverket hvis det ikke er narkotisk?
For da burde jo debatten blitt endret til noe ala: "Vet politikerne hva de snakker om?"

Fint at du kom med den infoen DeMenT da jeg tydeligvis tolket lovverket litt feil
Sist endret av Clr; 6. februar 2009 kl. 17:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hehe de vet det nok endel av de også, men det er et innarbeidet utrykk samt at enhver politiker som åpner munnen om narkotika får jo så øra flagrer.

Jeg mener det er å bruke narkotika istedet for rusmiddel er uheldig da den opprinnelige definisjonen viskes ut. De som bruker korrekt terminologi blir(tildels er) nødt til å presisere hva de legger i narkotisk for å ikke bli missforstått hele tiden.
Sist endret av DeMenT; 6. februar 2009 kl. 17:54.
Jeg husker jeg så denne episoden av power of ten :P Og at jeg lo da både hu dama og mannen mente at alkohol er mindre skadelig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
hey.

håper dette ikke er for off-topic, men mine fritids-sysler har dratt meg innom hjemmebrenneri den siste tiden.

jeg ble fersket (eller: røpte det selv) og fikk tilsnakk om at det var ulovlig.
brenneriet var bare et prosjekt fra min side da jeg er avholds (ble 5 liter 35% ut av det men det er en annen sak :P)

det "skumle" var at første gang jeg blei tatt for å røyke hasj ble jeg kastet ut, alle venner droppet meg, jeg var på "bunnen av kjeden" over folk man helst ikke ville se på engang.


såvidt meg bekjent (selv om alkohol er lovlig) så er det ulovlig å brenne hjemme.



synes eprisoden bare sier litt om hvor snevre folk er.


-t
Sitat av _tommen_ Vis innlegg
hey.

håper dette ikke er for off-topic, men mine fritids-sysler har dratt meg innom hjemmebrenneri den siste tiden.

jeg ble fersket (eller: røpte det selv) og fikk tilsnakk om at det var ulovlig.
brenneriet var bare et prosjekt fra min side da jeg er avholds (ble 5 liter 35% ut av det men det er en annen sak :P)

det "skumle" var at første gang jeg blei tatt for å røyke hasj ble jeg kastet ut, alle venner droppet meg, jeg var på "bunnen av kjeden" over folk man helst ikke ville se på engang.


såvidt meg bekjent (selv om alkohol er lovlig) så er det ulovlig å brenne hjemme.



synes eprisoden bare sier litt om hvor snevre folk er.


-t
Vis hele sitatet...
Ikke så veldig off Topic det der da

Du har helt rett. Jeg møtte på en kar som sa at han kom til å gi vennene sine juling hvis de prøvde cannabis. Når jeg prøvde å forklare at spritflaska er 10 gangere farligere, så nektet han bare.

Folk vet ingenting. Det skulle ha vært en lov som sa at man ikke kan uttale seg uten å vite fakta.
En ting man må ta i betrakning her er jo at det er MYE flere mennesker som drikker alkohol enn de som røyker marihuana. Og man kan vel også se at det tar mye kortere tid å bli et menneske som samfunnet ikke har bruk for når man røyker marihuana enn hvis man drikker alkohol. F.eks. så drikker den almenne bestanden av norges befolkning fra de er 15-16-17 år og drikker til de stryker med, men de fleste klarer allikevel å arbeide og gjøre seg nyttig i samfunnet. Hadde en like stor bestand av norges befolkning røyka marihuana så ville jeg tro at bivirkningene som følger av marihuana ville blitt et mye større samfunnsproblem enn det alkohol er i dag. Kjenner selv noen som lokker seg ute, kommer ikke på skolen og ikke har jobb stort sett p.g.a. hasj.

Egentlig er jeg en person som røyker hasj en gang i blandt, og synes det er greit nok, men jeg veit ikke om en legalisering er riktig. Men en ting man også kan se på, litt pro-hasj, er jo; hvor mange mennesker dør hvert år av fyllekjøring enn i marihuana rus?
Vet egentlig ikke hvor jeg vil med det jeg skriver nå, for står egentlig ikke på noen "side" i denne debatten, for jeg synes ikke hasj er så ille, men synes heller ikke norge trenger et rusmiddel til. Tror dessuten at folk i Norge ikke kommer til å drikke mer alkohol dersom marihuana blir legalisert, det fører bare til flere lovlige rusmidler.
Så er spørsmålet igjen, hvis de fleste i norge hadde røyket, ville det da vært lite mye røykekjøring? Jeg tror det.
bare se den linken hær http://www.droginfo.com/pdf/publicer...l_vs_Hasch.pdf vet ikke om kilden er helt pålitelig


fant den ikke med norsk tekst
Sist endret av kælle93; 6. mars 2009 kl. 15:28.
Min oppfattning rundt hva ungdommer mener om stoffet er variert.

Jeg går i endel forskjellige miljøer hvor jeg treffer forskjellige typer mennesker.
Noen av disse mener Hasj er greit, noen mener det er "djevelens-gress", og andre har ikke store formeninger om stoffet.

Det jeg oppdager når jeg diskuterer Hasj, hvorvidt det skal være lovlig, og om alkohol er mere skadelig, er at de fleste ungdommer/voksne er ekstremt trangsynte.

Som andre sier, det er noen som ikke klarer å legge fra seg den teorien med at om du bruker narkotika så kommer du til å dø i et narkohelvete.

Grunnen til at folk ikke klarer å diskutere temaet er rett og slett pga. lite informasjon om emnet, folk som ikke har peiling prøve å ro i land diskusjonen basert på "fakta" de har hørt fra politiet og foreldre.

Min oppfattning er at de fleste som er ekstremt imot Hasj, aldri har prøvd det, og baserer sine utsagn på ting de har hørt fra personer som er ekstremt imot middelet, og setter Hasj i et vranglys.


Som sakt, andre personer godtar Hasj mer, og dette er ofte personer som har tatt seg tid til å sette seg inn i emnet, og sett saken fra forskjellige sider.

Det blir altfor vanskelig å diskutere temaet med trangsynte ignoranter som står på sitt og ikke er åpne for andre synspunkter, og meninger.

Jeg stemmer for bedre opplysning rundt Hasj, og dens virkning, og at skolene heller fremstiller stoffet fra to forskjellige sider så vi slipper at folk går ut av 10. klasse med den oppfattningen at Hasj er et dødelig stoff som dreper deg, og sender deg inn i narkohelvete.

Jeg syntes det er ekstremt irriterende med folk som ikke klarer å åpne for andre meninger enn det de har hørt fra politiet.
Sitat av junkpal Vis innlegg
Min oppfattning rundt hva ungdommer mener om stoffet er variert.

Jeg går i endel forskjellige miljøer hvor jeg treffer forskjellige typer mennesker.
Noen av disse mener Hasj er greit, noen mener det er "djevelens-gress", og andre har ikke store formeninger om stoffet.

Det jeg oppdager når jeg diskuterer Hasj, hvorvidt det skal være lovlig, og om alkohol er mere skadelig, er at de fleste ungdommer/voksne er ekstremt trangsynte.

Som andre sier, det er noen som ikke klarer å legge fra seg den teorien med at om du bruker narkotika så kommer du til å dø i et narkohelvete.

Grunnen til at folk ikke klarer å diskutere temaet er rett og slett pga. lite informasjon om emnet, folk som ikke har peiling prøve å ro i land diskusjonen basert på "fakta" de har hørt fra politiet og foreldre.

Min oppfattning er at de fleste som er ekstremt imot Hasj, aldri har prøvd det, og baserer sine utsagn på ting de har hørt fra personer som er ekstremt imot middelet, og setter Hasj i et vranglys.


Som sakt, andre personer godtar Hasj mer, og dette er ofte personer som har tatt seg tid til å sette seg inn i emnet, og sett saken fra forskjellige sider.

Det blir altfor vanskelig å diskutere temaet med trangsynte ignoranter som står på sitt og ikke er åpne for andre synspunkter, og meninger.

Jeg stemmer for bedre opplysning rundt Hasj, og dens virkning, og at skolene heller fremstiller stoffet fra to forskjellige sider så vi slipper at folk går ut av 10. klasse med den oppfattningen at Hasj er et dødelig stoff som dreper deg, og sender deg inn i narkohelvete.

Jeg syntes det er ekstremt irriterende med folk som ikke klarer å åpne for andre meninger enn det de har hørt fra politiet.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne ikke vært mer enig! Jeg går selv i tiende nå og er en av de eneste som har prøvd hasj. Utrolig irriterende med alle klassekamerater som sier at jeg vil ende opp på gata, at jeg er narkoman osv. De vet ingenting om hasj i det hele tatt, noe som sikkert har noe å gjøre med den informasjonen vi finner i naturfagbøkene våre, hvor det f.eks står at hasj gir deg kreft, at det alltid leder til sterkere stoffer osv.
De fleste på ungdomsskolen har vel den oppfatning at alkohol er noe du kan drikke deg full på uten skader og at hasj skader deg enormt og at du automatisk blir en narkoman. Nytter ikke å diskutere det med dem heller da de sier at jeg "forskjønner" hasj som følge av min "avhengighet"!
Og når jeg kommer med fakta om hasj og alkohol for å prøve å forklare dem hvilke skader de eventuelt kan påføre så får jeg som svar: "Å, herregud, du er nerd ass. Sitter på wikipedia og loner."
Sitat av nevlen Vis innlegg
Så er spørsmålet igjen, hvis de fleste i norge hadde røyket, ville det da vært lite mye røykekjøring? Jeg tror det.
Vis hele sitatet...
Ja, det var det da.. er usikker jeg, men det er selvfølgelig en mulighet.
Nå mener SIRIUS det også: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=557381

Men viktig å få med seg at de mener at en kombinasjon av alkohol og hasj er det farligste..
Synes det er veldig morsomt at slike artikkler kommer frem i lyset, Tror det er det som hjelper mest på folks utvitenhet.

Merkelig nok, så stoler nok folk på vg.
Flott at slike artikkler kommer frem ja!

Det jeg lurer litt på, er at de skriver at de som røyker cannabis, er også påvirket av alkohol 80% av gangene?
Er det ikke slik at man bare blir uggen og dårlig av denne kombinasjonen?
Sitat av OoM Vis innlegg
Flott at slike artikkler kommer frem ja!

Det jeg lurer litt på, er at de skriver at de som røyker cannabis, er også påvirket av alkohol 80% av gangene?
Er det ikke slik at man bare blir uggen og dårlig av denne kombinasjonen?
Vis hele sitatet...
Jeg røyker nesten aldri edru, så det kan være noe i det for min del.. Men jeg blir ikke dårlig av denne kombinasjonen, bare sykt relaxed
Angående det med at hasj er et gateway rusmiddel. Hva skal man si om alkohol da. Det er jo ekstremt få personer kan jeg tenke meg som ikke har drukket alkohol før di begynner på sterkere stoffer. så er ikke da alkohol et gateway rusmiddel like mye som det hasj er?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Det betyr at 78% vil heller drikke seg sanseløs på alkohol, enn å røyke seg skev på hasj?
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Clutchwire Vis innlegg
Angående det med at hasj er et gateway rusmiddel. Hva skal man si om alkohol da. Det er jo ekstremt få personer kan jeg tenke meg som ikke har drukket alkohol før di begynner på sterkere stoffer. så er ikke da alkohol et gateway rusmiddel like mye som det hasj er?
Vis hele sitatet...
Dette er tatt opp mange ganger før, og konklusjonen er alltid den samme - hasj er bare en gateway når det gjelder ulovlige rusmidler/"narkotika". Det er ganske stor enighet om at hasjen i seg selv ikke fører til noe særlig i det hele tatt, men at det er rusmiljøene som gjør at folk kommer borti sterkere stoffer. Så med litt baktanke er faktisk gatewayteorien mer et argument for legalisering enn mot, siden folk ikke vil trenge å oppsøke organiserte kriminelle for å kjøpe hasjen sin.
fact: over 1 million i dette landet her(norge) har prøvd eller røyker hars/pot
Synes det er helt ufattelig hvor uvitende og naive norske folk er når hele 22% synes at den gifta der er bedre for deg en cannabis.. vi må finne på noe lurt for å få info ut blant folket!!

Men det som er bra her er jo det at dem har tatt det opp i media. Slike ting burde diskuteres mere hos "streite" folk synes jeg.
Sitat av produsenten Vis innlegg
fact: over 1 million i dette landet her(norge) har prøvd eller røyker hars/pot
Vis hele sitatet...
Har du kilder på denne "fact"-en din? Er bare så tåpelig når folk påstår ting de ikke kan vise kilder på.
Sitat av Graapho Vis innlegg
Dette er tatt opp mange ganger før, og konklusjonen er alltid den samme - hasj er bare en gateway når det gjelder ulovlige rusmidler/"narkotika". Det er ganske stor enighet om at hasjen i seg selv ikke fører til noe særlig i det hele tatt, men at det er rusmiljøene som gjør at folk kommer borti sterkere stoffer. Så med litt baktanke er faktisk gatewayteorien mer et argument for legalisering enn mot, siden folk ikke vil trenge å oppsøke organiserte kriminelle for å kjøpe hasjen sin.
Vis hele sitatet...
Det er en pågående prosjekt ved SIRUS nå som tar sikte for å se om hypotesen er holdbar. Hvorvidt resultatet av undersøkelsen vil legge frem samme konklusjon gjenstår å se.

Andre lenker på samme tema fra SIRUS:

"For most youths, however, there does not seem to be a significant or large gateway effect."

A sequential pattern of drug use initiation: "Resultatene tyder på at bruk av rusmidler på lavere trinn i "trappa" øker sannsynligheten for å prøve tyngre stoffer på et senere tidspunkt."

Den første lenka tar for seg en pågående prosjekt som omfatter spørreskjema av et utvalg 20-31 åringer, og i tillegg involverer data fra australsk avkriminalisering for å se om det gir noen virkning på hypotesen. Prosjektet er pågående og startet i 2005.

Den andre lenka er en grundig gjennomgang av forskningsmetodene brukt for å avdekke hypotesens holdbarhet, der det ble delt inn i to grupper - troubled youth og most youth. Resultatet var negativt for troubled youth, men som dere kan se svært positivt for most youth. Prosjektet ble avsluttet i 2007 og gjennomført av bl.a. SIRUS.

Den tredje lenka tar også for seg data basert på et utvalg fra 20-31 år men er et bok- og tidskriftrapport utgitt i 2008. Her virker det som for meg at de har tatt resultatet fra andre lenka, og på et eller annet vis komme med en annen konklusjon enn forskerne? Det står da vitterlig i lenke to, at most youth ikke ser ut til å være part av en betydelig gateway effekt! Jeg konkluderer med at de har brukt dataene fra troubled youth. Ikke skjønner jeg hvordan de kan ha fått så ulike resultater, hvis ikke tidskriftet baserer seg på to forskjellige prosjekter, da. I så fall er det min feil.

Uansett blir det spennende å se resultatene fra forskningsprosjektet som pågår nå, og eventuelt hva bok og tidsskrifter velger å publisere senere. Tror det kan være lurt egentlig, å følge med litt på resultatene og ikke bare blindt tro på tidsskrifter virker det som. Det må dog tilføyes at jeg tror ikke prosjektene er omfattende nok til hverken gi svar tja eller svar tnei..
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Clr Vis innlegg
Har du kilder på denne "fact"-en din? Er bare så tåpelig når folk påstår ting de ikke kan vise kilder på.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Cannabi...nnabis_i_Norge

Sitat av Wikipedia
På oppdrag fra Dagsavisen utførte Visendi en undersøkelse i 2003 der de anslo at over én million nordmenn har forsøkt cannabis. Statens institutt for rusmiddelforskning bekreftet at dette stemmer overens med deres tall. [41]

Cannabis-saken 2008 dokumenterer at produksjon av stoffet forekommer i Norge.
Vis hele sitatet...
Kilde nok?
Sist endret av Mexxy; 13. mars 2009 kl. 15:47.
Enda en fact: "Andelen unge voksne som har prøvd hasj har økt fra 22 prosent i 1998 til 34 prosent i 2006. "

SIRUS
Sitat av Rejolo Vis innlegg
Dette er det dummeste jeg har lest i hele tråden, har du i det hele tatt noe å henvise til eller er dette din egen erfaring?
Vis hele sitatet...
Lyst til å høre en 7. Klassings versjon av skoleopplæring rundt dette?

Nå finnes det garantert steder i Norge med mer narkotika enn Mo I Rana, men gjennomsnittet av 10-åringer her, vet at det er Heroin er noe man sprøyter inn, og at hasj røykes. Det er tross alt det man behøver å vite når man enda er så ung. At det tidlig skal krøkes er i mine øyne helt idiotisk.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Jeg tror ikke barn og eller unge ville faa tak i det. Det kommer jo klart til og bli monopol på salg av hasj, og da er det ingen ting I DET for den gjennomsnittelige "dealeren på gata" for og selge til mindreårige.
Og ideen med "Gateway Drug" er bare bullshit, det er ingen forskning som viser at dette er sant. Man har bare vist en svak korrelasjon, men som man vet, betyr ikke korrelasjon "cause-and-effect".
Personlig vil jeg heller at min potensielle 17 år gamle sønn hadde tatt seg en joint, enn og drikke seg bøttføkked på fyllefest, men det er kanksje bare meg, eller?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er om du har en 17 år gammel sønn? Nært/fjernt budskap stiller seg sterkt når det gjelder slike ting. Kan og trygt si (etter erfaring) at få foreldre vil at barna deres skal drive med ulovlige ting. Kan godt hende foreldrene ikke har noe i mot hasj, men er nok mest redd for at barna skal få noen konsekvenser for det. Dekriminalisering hadde vært en fin ting.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Nå har ikke jeg orket å lese alt som er skrevet her, men her er mine grunner til at vi aldri vil få hasj som et akseptert rusmiddel på samme måte som alkohol:

De som "representerer" hasj røykere i dagens Norge, er kriminelle og pakistanere som syntes det er kult å gjøre noe ulovlig, det at det står en haug av somaliere på Grønnland og pusher hjelper heller ikke på helhetsinntrykket av hasj for mannen i gaten.

Hasj kan du kun få tak i fra dealere, disse dealerene har gjerne også andre stoffer som de selger, noe som gjør at du på et stadie også blir tilbud andre ting en kun hasj. Dette kan få folk over på andre rusmidler..

Med disse to kombinert må jo folk forstå at hasj aldri kommer til å bli alment akseptert...

Jeg er nå 19 år, og røyker en gang i blant, og syntes det er helt greit. Men jeg ville aldri i livet sagt til min fremtidige sønn/datter at hasj er greit. Miljøet som selger og bruker hasj er alt for ille, og det er lett å få tilbudt andre stoffer...
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Hadde jeg drikke meg kanon dritings på sprit så vil folk rundt oppfatte meg som en som bør lære å drikke med måte. Vil få litt kjeft av mine foreldre om de hadde funnet det ut. Og kjæresten ville nok ha ledd seg ihjel av meg, og bedt meg holde meg unna spriten neste gang.

Hadde jeg røykt meg skjev på hasj så ville mine nærmeste ha sett på meg som en narkoman, foreldrene mine hadde flydd i taket og kjæresten hadde kommet med ''Vi må snakke sammen''.


Sier bare: Hadde jeg begynt med hasj så hadde mitt sosiale liv blitt totalt omstrukturert. Jeg hadde mistet venner og sansynligvis kjæresten. Folk hadde begynt og sett ned på meg.
Sist endret av Bombasa; 14. mai 2009 kl. 15:50.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av produsenten Vis innlegg
fact: over 1 million i dette landet her(norge) har prøvd eller røyker hars/pot
Vis hele sitatet...
du tar 1% tilfeldige personer av den millionen (10.000) og sammenligner dem med 10.000 andre tilfeldige personer som har prøvd/eller drikker alkohol.

Hvilke av de to gruppene tror du har flest kriminelle blant seg?
Hvem tror du har lavest utdanning?
Hvem av de gruppene ville du at dine fremtide barn skal være med i?
Sist endret av Bombasa; 14. mai 2009 kl. 15:57.
Hvilke av de to gruppene tror du har flest kriminelle blant seg?
Vis hele sitatet...
Er vell dem som har røykt da det er ulovlig.
Siste spørsmålet blir for dumt. Men for å svare sån halveis.
Selvfølgelig en rusfri gruppe, men jeg ser heller at vi prøver å skape ett bedre samfunn slik at viss mitt barn får problemer med rus så er hjelp lettere og få. Eller ett forebyggende samfunn slik at det er mindre sjans for at ett barn skal havne i ett miljø som stort forbudet har stor skyld i.
Ett samfunn uten de fordommene man har i dag, og hvor rusmisbruk blir sett på som ett helse relatert problem. Ikke kriminelt, og ett samfunn med mange av fordommene man har i dag og den elendige behandlingen i rus omsorgen..
Men satser heller på at viss jeg får barn at det har kontroll over sitt rusbruk, og at det helst holder seg unna. Sistnevnte er ikke så veldig realistisk da sjansen er stor for at alkohol vil bli det foretrukne rusmiddelet.
Viss du tenker på annen kriminalitet som vold etc på det første spørsmålet ditt så står alkohol for mesteparten av disse hendelsene.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
du tar 1% tilfeldige personer av den millionen (10.000) og sammenligner dem med 10.000 andre tilfeldige personer som har prøvd/eller drikker alkohol.

Hvilke av de to gruppene tror du har flest kriminelle blant seg?
Hvem tror du har lavest utdanning?
Hvem av de gruppene ville du at dine fremtide barn skal være med i?
Vis hele sitatet...
Såklart vil cannabisgruppen ha fler kriminelle rundt seg, for ikke å snakke om at hver og en innenfor den gruppen er kriminelle selv per Norges lov. Hva trodde du? Jeg snur spørsmålet til deg med et annet scenario: Hadde cannabis blitt regulert og kontrollert av staten, hvilken gruppe hadde hatt flest kriminelle rundt seg da? Å stille slike spørsmål blir for meg dratt litt ut av kontekst, for cannabis vil som regel tape seg ut pga narkotikapolitikken vi har i dag. Om vi setter slike ting til siden og diskuterer saklige og helsemessige spørsmål blir det mye lettere å få et umiddelbart bilde av fordelene og ulempene ved alkohol og cannabis. Dessuten er det svært svært mange som benytter seg av både alkohol og cannabis.

Det er ikke urimelig å anta at cannabisgruppen vil ha flest med lavest utdanning, men er ikke det også ganske typisk i et kriminelt miljø? Vi skal også huske på at mennesker med god utdanning benytter seg av cannabis, så et slikt spørsmål blir vanskelig å svare på. Samtidig finnes det også veldig mange som drikker uten noen særlig utdanning. Du kan ikke bare sette samfunnsgrupper opp mot hverandre på den måten, for vi har strengt tatt ikke noe grunnlag for å hevde det ene eller det andre uten å selv føre undersøkelser og sette opp statistikker.

Om cannabis hadde vært lovlig, hvilket det burde vært, ville jeg foretrukket at mitt barn ved moderat og ansvarlig bruk holdt seg til den gruppen istedenfor den sanseløse flatfylla kulturen. Men slik situasjonen er i dag er det heller uheldig at vi skal la våre barn involvere seg i et kriminelt miljø. Finnes heller ingen aldersgrenser innenfor disse miljøene, så cannabis er ofte lettere å få tak i for unger enn det alkohol er. Hadde det moderne samfunnet vårt ikke vært så tilbakestående på akkurat dette området ville vi sluppet slikt, da cannabis mest sannsynlig ikke ville vært lett tilgjengelig for barn og ungdom under 18 eller mer. Samt at objektiv og informativ informasjon ville vært tilgjengelig i høyere grad enn det det er i dag.
Sist endret av Sky; 14. mai 2009 kl. 16:48.
har ikke tatt meg tid til å lese alle 5 sidene i tråden. så sorry at det ikke er så fordømt langt innlegg.

men jeg fatter ikke hva folk tenker med... åssen pokker skal canabis skade andre, noe ALLE vet at alkohol gjør, OFTE.
såklart personen som gjør det, men pga. rusen.
All rus kan skade andre indirekte og være en direkte årsak, som f.eks kjøre bil i påvirket tilstand kan få fatale følger for andre. Rusmisbruk har mange konsekvenser for både personen selv og de rundt en.
Spørsmålet er vell heller om vi håndterer rus på riktig måte, om kriminalisering er en mislykket fremgangsmåte.
Hvordan kan vi gjøre negative situasjoner relatert med rus bedre, og hvordan skal vi forebygge rusmisbruk etc.

At rus kan skade\påvirke andre personer enn deg selv kan man ikke legge skjul på?
Sist endret av sneipen; 14. mai 2009 kl. 22:30.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
du tar 1% tilfeldige personer av den millionen (10.000) og sammenligner dem med 10.000 andre tilfeldige personer som har prøvd/eller drikker alkohol.

Hvilke av de to gruppene tror du har flest kriminelle blant seg?
Hvem tror du har lavest utdanning?
Hvem av de gruppene ville du at dine fremtide barn skal være med i?
Vis hele sitatet...
Hvilket land snakker du om da? Det er klart at Norge kommer dårlig ut på kriminalitetsstatistikken siden cannabisbruk i seg selv er ulovelig, hvorav 100% ville vært kriminelle etter norske lover. Men la oss ta Kiel-ferga nedover, og bilen resten av veien til Holland, for å gjennomføre denne vitenskapelige testen her.

Du finner 1 million cannabisrøykere og plukker ut random 10,000 av disse. Så plukker du ut random 10,000 alkoholikere (ikke som i negativt) og sammenligner status. Hvem av de to gruppene som nå ville utgjøre hva i hvilket punkt du nevner, er utrolig nok langt jevnere (muligens) enn du skulle tro! Kanskje alkohol ville slått dårligst ut grunnet hooligans, der røykere nok foretrekker å nyte fotballkampen i coffeeshopene eller hjemme.

For å være ærlig, hvis rundt 1.000.000 mennesker har prøvd hasj er i Norge, nekter jeg å tro at et snev på 10.000 mennesker random plukket ut fra hver gruppe skulle være representativt for denne ene millionen. Hva med de som har prøvd begge? Av den millionen som har prøvd hasj er bare et mindretall fanget opp av avrusningsapparatet, hvilket må bety at resten av den millionen forholder seg ellers ganske normale i dag.

Hvem som har høyest IQ av en fyllik og en stoner kommer an på hvilket tema du velger. Alle typer bønner og gall vil stoneren utmerke seg, alle drinker og børst vil fylliken gjøre underverker, men ellers er de vel stort sett ganske like - i henholdsvis edru og i nykter tilstand, vil jeg tro!

Våre fremtidige barn er allerede innlemmet i en eller begge gruppene, og det er ingenting du kan gjøre med det uten å bli en barnemishandler. Life goes on as usual. Spørsmålet du bør stille deg er om du ønsker at disse barna blir kriminelle av å havne på feil gruppe!
Man kan se en etter min mening veldig positiv trend i Europa (med Norge på slep) hvor marijuana har blitt mer og mer normalisert. Ingen bryr seg hvis man sitter i parken og røyker litt og politiet har viktigere ting å gjøre enn å arrestere folk med små mengder(opp til 100g). Legaliser hasjen så får vi gode trygge varer og folk slipper å gjemme seg eller gå i parken,busstasjonen,elva etc. for å kjøpe dårlig hasj av folk som også selger farlige stoffer.

peace and love
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Zerico Vis innlegg
Det er sant at Alkohol er mer skadelig enn marihuana men alkohol er mye bedre
Vis hele sitatet...
På hvilken måte? Selve rusen til alkohol er jo rett og slett forferdelig. Om du bare liker å ta noen øl, så er det ølen du liker, ikke alkoholen.