Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 12254
Må si meg enig med dere, Intrance og Clr..

Men det er jo litt forskjell på ei kosepils og en joint, men jeg hører dere sir at det er lett å kontrollere hvor mye man skal røyke. Nok om det, har ingen erfaring med narkotika så jeg skal ikke si mere.
forskjelden med hasj og alkohol er rett og slett at hasj er ulovlig og barne ser fra tidlig alder at foreldrene driver med noe ulovlig i tillegg har nok barnet hørt en del om at narkotika er farlig og ser foreldrene driver med dette farlige greiene.
Disse 2 punktene tror jeg, kan føre til at barne får en helt annen holdning og har store kjanskjer til å ende opp som en missbruker selv.
I visse tilfeller tror jeg ungen kan bli psykisk forstyrret, har noen sett weeds? der er det et veldig godt eksempel på det.
Jeg tror at en unge som vokser opp med tryggheten fra to foreldre kan få det bedre enn hvis det plutselig mister én på grunn av hasjrøyking.
Det er selvfølgelig nyanser og forskjeller rundt det her, og jeg mener absolutt dårlig egnede foreldre burde miste foreldreretten. Hasj kan og vil påvirke psyken din over tid, og som sagt tidligere i tråden; det er viktig for barn å ha beregnelige foreldre. Derfor er det bra at lovforslag som dette kanskje vil skremme et par foreldre rundt om kring i landet til å kutte ut røykingen, og heller fokusere på barnet sitt.

Med det sagt vil jeg påpeke at jeg heller vil ha en pappa som røyker hasj, enn ingen pappa i det hele tatt
Trådstarter
Jeg har en far som jeg begynte å bli kjent med først når jeg var 8-10 år. Jeg dro for å besøke han (på den andre siden av landet) sammen med min mor først, så dro jeg dit om sommern alene.
Når jeg ble 12-14 år tok han seg gjerne et par glass vin eller øl til maten, men ble ikke ofte merkbart ruset. Jeg har i ettertid funnet ut at han røyker (filtre i askebeger, han er kunstner har kjent meg igjen i ting han har gjort sagt).
I ettertid har jeg snakket med faren min om dette. Jeg tror han har tatt meg med til en av sine kompiser som jobbet med "forretnigsreiser til østen" osv. hvor de satt på kjøkkenet å røyket og jeg fikk snop og så film osv.

Man kan kanskje si at han har et rusproblem, men jeg har da oftest vært hos han om sommeren, og når jeg kommenterte hvorfor han drakk noen øl stort sett daglig sa han at det var jo ferie..

Uansett, først nå mens jeg skriver går det opp for meg at han sansynligvis har røyket flere ganger mens jeg var på besøk. Derfor ble dette innlegget noe uryddig. Jeg kommer mest sansynlig tilbake med et bedre og mer reflektert innlegg ang. dette.

At han har drukket har kun plaget meg en gang. Det var på en seiltur midt ute i en fjord. Da kom det et par andre båter og la seg sammen med oss og de hadde fest i rommet ved siden av i en lytt båt. Da ble jeg sur fordi jeg ikke fikk sove, og de respekterte ikke at jeg ville ha det stille. Uansett, han beklaget dette sterkt dagen etterpå, og lovet at det ikke skulle gjenta seg. Dette var en mye mer "traumatisk" opplevelse enn når vi lå sammen og så på TV mens vi koste oss med god hjemmelaget mat og munch. Det eneste var at når jeg spurte og grov om ting, ville han ha det stille fordi han fulgte med noe på TV. Dette var da når jeg var 13-14 år.

Det er nok en grunn til at han ikke har vært noen større del av min oppvekst, fordi han lever et liv i et miljø som et barn ikke passer inn i. Men når jeg har vært der, synes jeg han absolutt har klart å te seg som en forelder skal. Bare pluss en del humor og et par lættiser når jeg har vært morsom eller vist han videoer.

MEN, jeg kunne ikke bodd fast sammen med han med hans rusbruk.
Dette har som sagt vært en tankevekker for meg, og jeg kommer forhåpentligvis tilbake med en historie om hvordan ting har vært oppover årene.

(Jeg har forresten i ettertid snakket litt med min far om dette, og han vet jeg røyker og har kommet med masse _gode_ råd. Jeg planlegger å snakke mer med han i sommer, og ser gjerne at vi deler en rev og snakker om livet sammen)

Bottom line, jeg foretrekker at en forelder tar seg en joint fremfor å drikke mer enn 3 øl. Men det beste er selvfølgelig at barn er fullstendig skånet for bruk av alle form for ruser.
En annen ting som er verdt å nevne er at barn ikke vet at foreldre røyker hasj. Det påvirker barnets inntrykk av foreldrene. Da man som oftest ikke er helt seg selv når man er stein.

OT; hvis foreldre skåner barna for sitt rusbruk/rusmiljø, ser jeg ikke noe problem i å oppdra barnet sitt.
Jeg vet om en dame som røyker hasj daglig. Har kjent henne siden jeg var liten. Jeg visste ikke at hun røykte daglig før nå. Jeg merket aldri noe. Men når de drakk, så merket jeg forandringene på de voksne. Jeg mener alkohol er mye verre enn hasj. Både helsemessig og selve rusen.
Sitat av Mith Vis innlegg
Men hva er forskjellen, for barnet, på en som drikker alkohol eller røyker rev?
Begge forandre oppføreselen til mamma og pappa, begge er rusmidler. Kjøp av det ene fører til at barnevernet kobles inn (det sjekkes om man har barn og har man det må man ta en prat med barnevernet) mens det andre må man missbruke for at myndighetene skal bry seg. Jeg er sikker på at det finne tusenvis av barn her i landet som virkelig hater når mamma og pappa tar seg en pils eller fem etter middag. Hvor er lovene som tar vare på disse? Dette får ikke jeg til å rime og lurer derfor på om det er barnets beste man tenker på når man lager slike lover.
Vis hele sitatet...
Hva har dette med saken og gjøre? Saken er jo miljøet slike handler foregår. La gå, det sees kanskje som verre siden loven definerer det som narkotika, ergo ulovlig. Selv om man er uenig i loven så må man fortsatt følg den, eller face konsekvensene.

Jeg er forsåvidt enig i at straffen var litt streng sett fra mitt etiske ståsted. Men vi vet jo ikke om dette var en førstegangsforseelse. Men man tar da vel ikke med ungen på handling av ulovlige midler; hasj, HB eller dynamitt spiller ingen rolle.

Kan forøvrig ikke huske å ha sett foreldre på polet med spedbarn med seg. Men det forekommer nok.
Hvis en pappa er ruset på hasj vil sikkert ikke barnet merke noe forskjell, hasjrusen er en meget kotrolert rus som ikke påvirker dømmekraften din. Men alkohol derimot er jo det motsatte, men jeg ser ikke noen foreldere som mister retten til å ha barn etter de har handla på polet med barna med.
Sitat av murloc Vis innlegg
Hva har dette med saken og gjøre? Saken er jo miljøet slike handler foregår. La gå, det sees kanskje som verre siden loven definerer det som narkotika, ergo ulovlig. Selv om man er uenig i loven så må man fortsatt følg den, eller face konsekvensene.

Jeg er forsåvidt enig i at straffen var litt streng sett fra mitt etiske ståsted. Men vi vet jo ikke om dette var en førstegangsforseelse. Men man tar da vel ikke med ungen på handling av ulovlige midler; hasj, HB eller dynamitt spiller ingen rolle.

Kan forøvrig ikke huske å ha sett foreldre på polet med spedbarn med seg. Men det forekommer nok.
Vis hele sitatet...
Fint om du leser alle postene mine før du uttaler deg, men for å si det en gang til.

Det er utsagnet Lae kommer med jeg reagerer på.
"- Barnevernet bør være orientert dersom foreldrene er narkotikakjøpere. At politiet kobler inn barnevernet beviser at det er et godt samarbeid mellom kommunen og politiet, sier Lae."
Hvorfor skal barnevernet bry seg om disse når de som drikker med barn tilstedt slipper advarsler? Uten å hatt noe kontakt med barnevernet så kan jeg tenke meg at slike opplysninger blir lagret og er det lagret kan det brukes mot både barn og voksne ved en senere anledning. At det å være stemplet som narkotikabruker i offentlige registre er en ulempe, det ser vel du også? Selv om det uansett kommer på rullebladet så er det ingen grunn til at andre enn politiet skal ha den infoen.

Ikke nok med at man skal bøtelegg og fengsle hasjrøykerne, men satt litt på spissen skal de også ta fra dem familien. Alt i alt mener jeg dette er en lov som straffer foreldre (og barn) mer enn den verner barna.
Sist endret av Mith; 2. april 2009 kl. 19:40.
Sitat av Mith Vis innlegg
Fint om du leser alle postene mine før du uttaler deg, men for å si det en gang til.

Det er utsagnet Lae kommer med jeg reagerer på.
"- Barnevernet bør være orientert dersom foreldrene er narkotikakjøpere. At politiet kobler inn barnevernet beviser at det er et godt samarbeid mellom kommunen og politiet, sier Lae."
Hvorfor skal barnevernet bry seg om disse når de som drikker med barn tilstedt slipper advarsler? Uten å hatt noe kontakt med barnevernet så kan jeg tenke meg at slike opplysninger blir lagret og er det lagret kan det brukes mot både barn og voksne ved en senere anledning. At det å være stemplet som narkotikabruker i offentlige registre er en ulempe, det ser vel du også? Selv om det uansett kommer på rullebladet så er det ingen grunn til at andre enn politiet skal ha den infoen.

Ikke nok med at man skal bøtelegg og fengsle hasjrøykerne, men satt litt på spissen skal de også ta fra dem familien. Alt i alt mener jeg dette er en lov som straffer foreldre (og barn) mer enn den verner barna.
Vis hele sitatet...
Hmm.. Har lest alle postene. Og fant ikke noe som ville endret innholdet i posten min. Jeg sa jo ganske enkelt at det er en forståelig reaksjonen når lover er slik den er. Så jeg er igrunn ikke uenig i det du sier. Men jeg bare påpekte mitt subjektive syn på det. Som er at (selv om jeg er enig i det du skriver) så må man legge vekt på loven i slike tilfeller.

Og som nevnt er jeg helt enig i det du sier. Loven mot hasj er etter min mening en større belastning på samfunnet generelt og enkeltpersoner en hasjen selv. Men det er vel en annen debatt.

Vil også legge til at de som påstår at man blir mer ruset av en øl fremfor et trekk hasj tar feil. Dog snakker jeg fra egen erfaring. Jeg blir ikke ruset i det hele tatt på en øl. Og de færreste som røyker lager vel mekk med 0,1 g. hasj på en sigg. Så jeg vil si at man får mer rus av hasj ved små mengder. Men det endres veldig raskt når man drikker mye alkohol. Da mister man regelrett kontrollen.
..ble han vel. Så hvordan skulle han da ta seg av barnet ? Tror ikke det er vanlig å få med barna sine på cella. (Selv om han ikke ble der lenge.)

Uansett så foretok nok barneværnet en totalvurdering av mannens evne til å ta seg av barnet og kom fram til at det var best å ta fra han omsorgen.
Noe jeg har sett ett par ganger som virkelig er skremmende er når barn er med inn på polet og "vet hva mamma/pappa skal ha" har også hørt noe sånt som "sånn lukter vondt" og "hvorfor blir du så rar når du drikker sånn?".

Særlig mødre har ofte med barna på polet, fedre er nok litt mer diskre i offentligheten eller så tar de bare sjelden med barna i butikken.
Vil bare si meg enig i at det definitivt er rom for denne straffen, men at hver sak bør gåes i sømmene skikkelig før en slik avgjørelse blir tatt. Det er forskjell på en oppegående far som kanskje har 2 planter i kjelleren og liker å ta seg en blås på kvelden eller i helgene, og en som drar med seg ungen til elva for å kjøpe bønne. Fornuftig rusbruk burde ikke ha noe å si, det er når det blir et rusproblem at det blir et problem for barnets oppvekst og forelderens evne til å oppdra et barn.

Nå skal jeg være litt frekk og si at om man i første omgang klarer å bli tatt av politiet så er man vel mest sannsynlig så uforsiktig og dermed uforsvarlig ovenfor rusbruken sin at jeg mener en som blir tatt i første omgang ikke er skikket til å oppdra et barn. En forelder som er involvert i rusmiddelsaker med politiet er enda værre enn en forelder som bare ruser seg.

Om man ikke klarer å skjule det for snuten at man har et problem, så klarer man vel ikke skjule det for sønnen sin heller. Klart, man kan ha uflaks, men barnet må virkelig komme før rusbrukerens egne interesser.
Sist endret av ulldott; 3. april 2009 kl. 05:24.
Folk som han, er overhodet ikke i stand til å ta godt vare på et barn.
Men hvem vet?
Kanskje det var et engangstilfelle?
So what, lenge leve politiet!
Sitat av NiteOwl Vis innlegg
Er det så viktig å røyke at dere ikke kan la være selv etter at dere har ansvaret for et annet menneske?
Vis hele sitatet...
Haha. Her setter vi ting på spissen ja..
Voksne mennesker gjør mye som strengt tatt ikke er nødvendig, selv om man har barn.
Kjenner dere denne personen og forholdet han har til dealeren eller miljøet, hva slags forhold han har til ungen,rus osv.
Hvordan kan så mange av dere danne dere ett bilde av hvordan denne situasjonen er og alvoret i den når artikkelen i seg selv ikke sier noe annet enn at han kjøpte hasj. Derfor tok barnevernet ungen?

Jeg sier ikke at det er riktig, men det er mange ting som spiller en rolle i hvordan man skal forholde seg til denne saken og andre. Ikke bare at han kjøpte hasj, derfor er han ikke i stand til å ta seg av ungen..
Mange som drikker og skaper seg, uten at ungen blir tatt av barnevern. Og ungene trenger ikke å ha det automatisk vondt pga foreldre drikker eller ruser seg. Brukermønster osv osv osv osv osv spiller en rolle.

Nå kjenner jeg ikke til saken godt, skummet gjennom en artikkel tidligere i veka. Men..
Er barnevernet bedre? Mange mener ja, selv mener jeg at unger har det myyye bedre med foreldre. Viss de kan ta seg av ungen eller ungene.
Men viss man har foreldre som ikke kan ta ansvar for unger så vil jeg si at barnevern er en løsning. Forskjellen på meg og mange andre er, hvor går grensa?

Denne herremannen burde ikke kjøpt hasj mens han hadde med seg ungen eller røykt.. Men at denne hendelsen alene er nok til å si om han kan ta vare på ungen sin eller ikke blir feil. Ett intervju med faren hadde vært på plass, så han i det minste kunne kommet til orde viss han vil\ville det.
Ellers saken i seg selv har jo fått en standard vinkling, og selv om artikkelen var for dårlig til å dømme denne personen så er det nok for noen.
For noen holder det med at en person røyker, da er man ikke istand til å ta vare på ungene.
Dette er ett av de negative sidene med holdningen samfunnet har til rus.
Folk har ofte veldig sterke meninger, basert på vagt grunnlag..
Kanskje jeg faller i denne kategorien nå, siden jeg skriver dette uten å vite helt hva saken dreier seg om. Utenom at han kjøpte hasj. Men vet dere så mye mer?

viktigste er jo at ungen har det bra, og får god omsorg.
Sist endret av sneipen; 4. april 2009 kl. 19:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av NiteOwl Vis innlegg
Er det så viktig å røyke at dere ikke kan la være selv etter at dere har ansvaret for et annet menneske?
Vis hele sitatet...
Du setter her hasj i samme bås som alle andre narkotiske stoffer, dette vitner bare om manglende kunnskaper på området. Det er stor forskjell på å røyke litt og å sette seg en smell (injisere sterke narkotiske stoffer i blodet). Mange av de som røyker hasj jevnlig er ansvarsbevisste mennesker som deltar i samfunnet på lik linje med alle andre. Man må her kjenne seg selv og ha kunnskap til det man driver med. Noen tåler ikke å drikke alkohol, dette gjelder selvfølgelig også for hasj såvel som for alle andre rusmidler. Dersom man kan ta godt vare på barnet sitt etter å ha røkt litt så må man kunne forbeholde seg retten til dette.
Ja dere kan tenke dere dagens generasjon av oss unge som skal ta over denne verden, huff
Dere synes at han burde miste omsorgen for barnet fordi han kjøpte seg litt hasj?
Det blir jo litt som og si at man skal miste ungen hvis man går med barnevogna i butikken og kjøper seg en sixpack
Sitat av weed911 Vis innlegg
Dere synes at han burde miste omsorgen for barnet fordi han kjøpte seg litt hasj?
Det blir jo litt som og si at man skal miste ungen hvis man går med barnevogna i butikken og kjøper seg en sixpack
Vis hele sitatet...
Hadde fyren kjøpt hjemmebrent av en shady gatedealer så hadde det vært samme greia. Han ignorerer plent ungens behov for å få kjøpt seg noe å ruse seg på. Hadde han gått alene burde han jo selvsagt ikke mistet omsorgen til barnet, men det er nå ikke helt flott det heller.
Sitat av LidroM Vis innlegg
Mener dere virkelig at han skal miste omsorgen for sitt eget barn etter en slik hendelse? Jeg er enig at i dette tilfellet har faren ikke gjort det helt rette. Men det finnes absolutt bedre måter å behandle en slik sak.
Vis hele sitatet...
Selvfølgeligt skal han miste omsorgen. han er narkoman, utsetter barna for dette miljøet. det er bare feil på alle måter. viss foreldrene er narkomane er det større kjangs for at barna blir det selv, dette har jeg sett utallige tilfeller på, det nærmeste tilfellet er naboen min.

ungen burde ha en kjangs til å bli et fornuftigt, fult fungerende medlem av samfunnet, ikke dømt fra oppveksten til å bli narkis
Man risikerer bare å miste foreldreretten. Barnet blir midlertidig tatt ut av hjemmet mens saken behandles. Jeg kjenner godt til systemet, og vet at det skal mange runder med saksbehandling før man vurderer å ta barnet ut av hjemmet. Foreldre skal først ha fått prøve alt før de mister foreldreretten. Nå har de han i hvertfall på kroken, slik at han får sjansen til å ta seg sammen.
Sist endret av Matthiesen; 6. april 2009 kl. 13:12.
Å handle stoff med barnevogna på slep er rimelig hårreisende. Men det er neppe alt barnevernet har på vedkommende.(Det stod i avisa om minst en barnevernssak til med vedkommende person.) Hvis det har vært rus-problematikk der tidligere og sånn, så ble vel det der dråpen som fikk begeret til å flyte over, liksom. Å ta fra noen barnet pga ett tilfelle av hasjrøyking, ville vel være for strengt? Men hvis hasjrøykinga er et vedvarende problem, må det reageres for å ivareta ungens interesser og ve og vel.
Sist endret av Drøggs; 7. april 2009 kl. 14:48.
Sitat av Phenom Vis innlegg
Selvfølgeligt skal han miste omsorgen. han er narkoman, utsetter barna for dette miljøet. det er bare feil på alle måter. viss foreldrene er narkomane er det større kjangs for at barna blir det selv, dette har jeg sett utallige tilfeller på, det nærmeste tilfellet er naboen min.

ungen burde ha en kjangs til å bli et fornuftigt, fult fungerende medlem av samfunnet, ikke dømt fra oppveksten til å bli narkis
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at han er narkoman? Jeg så ikke at det sto noe på nyheten om heroin eller lignende stoffer. Dette er like ille som å kjøpe seg en sixpack på butikken med ungen tilstede, noe jeg personlig ikke ser noen problemer med.

Det største problemet jeg ser er om dealeren skulle klikke mongo, eller om han hadde tatt de med inni ei "hasjbule", det blir jo som å ta en unge med inn på en pub, noe som ikke er særlig pent. Men for alt vi vet var dealeren en god venn av mannen, og det var ingen faremomenter tilstede.
Sitat av weed911 Vis innlegg
Dere synes at han burde miste omsorgen for barnet fordi han kjøpte seg litt hasj?
Det blir jo litt som og si at man skal miste ungen hvis man går med barnevogna i butikken og kjøper seg en sixpack
Vis hele sitatet...
I butikken risikerer du ikke å bli rana slik som på elva. Så kan til en grad skjønne hvorfor han mista ungen. Kan jo dog hende han bare gikk en tur å tilfeldigvis ble tilbudt det også da. Uansett så burde han takka nei, takk meg ungen hjem og deretter dratt ut igjen.
Man tar ikke ungen med seg når man kjøper narkotika da! Skjønner godt at han mista omsorgsretten for barnet sitt jeg.

Sitat av Defqon Vis innlegg
Hvordan vet du at han er narkoman? Jeg så ikke at det sto noe på nyheten om heroin eller lignende stoffer. Dette er like ille som å kjøpe seg en sixpack på butikken med ungen tilstede, noe jeg personlig ikke ser noen problemer med.
Vis hele sitatet...
Feil. Narkotika er ulovelig, alkohol er ikke.
Sist endret av Bombasa; 9. april 2009 kl. 19:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Phenom Vis innlegg
Selvfølgeligt skal han miste omsorgen. han er narkoman, utsetter barna for dette miljøet. det er bare feil på alle måter. viss foreldrene er narkomane er det større kjangs for at barna blir det selv, dette har jeg sett utallige tilfeller på, det nærmeste tilfellet er naboen min.

ungen burde ha en kjangs til å bli et fornuftigt, fult fungerende medlem av samfunnet, ikke dømt fra oppveksten til å bli narkis
Vis hele sitatet...
Betydningen av ordet narkotika var nummende/bedøvende middel. Naturlig, halv-syntetisk eller syntetisk stoff - altså stoffer som Opium, Kodein, Morfin, Heroin, Benzodiazepine, Buprenorphine. Rusmiddler med en sterk sløvende og smertestillende effekt.

Per dags dato er definisjon av ordet narkotika absolutt alle typer psykoaktive stoffer, som til en hver tid er ulovlig, ved unntak av nikotin, alkohol og koffein - noe staten tjener fett av penger på. Det vil si at hvis ett ulovlig rusmiddel blir lovlig, så går det plutselig fra narkotika til legemiddel eller nytelsemiddel. Snodig, er det ikke? Jeg synes det blir feil og gruppere psykoaktive stoffer i en Nei- og en Ja-gruppe, som vi gjør nå.

Så nå har jeg dette spørsmålet til deg: Hva gjør en person til en narkoman? Hvis man har prøvd det som kalles "narkotika", blir man automatisk det som kalles en "narkoman" da? Forskjeller mellom en alkoholiker og en narkoman, hvem er best av de to verste?

I USA ble alkohol faktisk ulovlig gjort i enkelte stater i starten av 1900-tallet, så med andre ord gikk det over fra og være ett respektabelt rusmiddel til og bli narkotika. Hvis du drakk alkohol under perioden det var ulovlig, ville du da vært en narkoman?
Sist endret av Quetzalcoatl; 9. april 2009 kl. 20:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Puffman: Ordet narkotika brukes oftest med den juridiske definisjonen i tankene: Altså ethvert stoff som befinner seg på narkotikalisten. Klart det er feil å gruppere alle stoffene på narkotikalisten om man tenker på farmakologien, altså effektene av stoffene. Men miljøet ulovlige handler blir utført i er de samme, være det seg heimbrent eller heroin, spesiellt på gatenivå.
Klart man har stuerene selgere, som opererer fra en dels fin leilighet, men når denne personen står med en barnevogn ved akerselva og kjøper fra en gatedealer har det lite å si hva han faktisk kjøper, som ivioynar påpeker, han utsetter barnet for et miljø som han burde holde ungen langt unna, og der er jeg enig med Phenom.

Å drive å tukle med definisjoner som du gjør hjelper ikke mye til saken, du spiller på like dårlige kort som ungdom mot narkotika i mine øyne.
Alkoholikere og narkomane er to sider av samme sak: Missbrukere, jeg gir egentlig en god f*** i hva de missbruker, være det seg onlinespill til heroin, det er samme mentale mønster av avhengighet som ødelegger liv.

Men verden er ikke svart/hvitt, den er overøst med nyanser inne i nyansene og det finnes mange som klarer seg på et nivå som jeg vil bare definere som "brukere" uten at det går ut over resten av deres liv. Problemet her er at vi snakker om et barn, et nytt liv, som enda ikke kan ta vare på seg selv. Og en far som ikke har vett nok til å holde barnet unna dette miljøet (akerselva m.m.) er i min mening ikke i stand til å tenke rasjonellt og bør derfor få seg reaksjon fra myndighetene.
Sist endret av Dodecha; 10. april 2009 kl. 23:47.
Dodecha, du må ikke misforstå meg. Jeg hadde ikke denne "hasjfar-saken" i tankene i det hele tatt når jeg skrev den posten. Jeg var bare veldig nysgjerrig på akkurat hva som fikk Phenom til og tenkte "narkoman" i hodet sitt med en gang, å du kan dessverre ikke svare for denne personen dodecha.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du sammenligner meg med UMN, vennligst forklar deg litt bedre. Jeg er helt enig med deg om at det er det samme mentale mønster av avhengighet som ødelegger liv, uansett om det er heroin eller alkohol! Jeg forstår bare ikke helt den store forskjellen på det negativt ladet ordet "narkoman", og det mer aksepterte "alkoholiker".

Jeg er enig med at og dra ungen din inn i ett kriminelt nettvekt er GALT, og burde gjøres noe med. Jeg er ikke kjent med saken, så jeg vil ikke gå lengre inn på det.

Jeg synes du vrenger og vrir ekstremt mye på min forje post. Kanskje du misforstår mine meninger?
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Han var ute og trillet ungen og oppsøkte en gatedealer. Politiet gjorde absolutt det riktige her: Han eksponerte ungen for et særdeles tvilsomt miljø og alt skjønn burde tilsi at hvis noen noensinne skal straffes for å kjøpe hasj så er dette den riktige konteksten.
Vis hele sitatet...
Er helt enig her, man må mangle noen grenser når man tar med et barn når man skal avsted og handle.
Har ikke sympati i heletatt, og mener at hvis du bryter en sånn grense er det på tide med en oppvekker.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
puffman: Det var hele pasjonen rundt en skarve definisjon av ord som jeg gikk ut i fra. Ikke missforstå meg, dagens samfunn er temmelig i tåkeland når det kommer til de aktuelle skadevirkningene av diverse substanser.

Jeg vet ikke om hvilke miljøer du tenker på eller om du tenker på det Norske samfunn generellt, men i mine trakter er alkoholiker og narkoman to sider av samme sak, nøyaktig like ille. Begge gruppene vil gjøre hva som helst for rusen.

Jeg sammenlignet deg med UMN for du brukte omtrent samme skylapper som de i diskusjonene sine: Du sier selv at du ikke tenkte på denne faren i det hele tatt, noe denne tråden handler om, men vrir over i en skarve definisjonsdiskusjon av to ord.
Det kan hende at jeg har fått det opp til ørene med "narkotika" v.s alkohol diskusjonene her på nff, som ser ut til å gå i en ustoppelig sirkel, posten din var et temmelig standard utdrag fra nevnte diskusjon, og defor reagerte jeg en smule krasst.

Det er fint du ellers er enig om saken, men å gå løs på phenom for at han brukte det som per definisjon er korrekt bruk av ordet ser jeg på som bortkastet energi.
Jeg er fullstendig enig i det du sier om alkoholikere og narkomaner, men jeg ville bare høre Phenom forklaring på hvorfor han bruker akkurat ordet narkoman, uten at han engang vet denne personen var avhengig eller ikke.

Ja, jeg gikk vell offtopic, og får beklage meg for det, men synes det var en stygg måte du "angrep" meg på. Jeg ser ingen plasser at jeg har "gått løs" på denne personen, men heller spør på en ordentlig måte hvorfor han bruker akkurat ordet narkoman, og hva han legger i det. Hva narkotika og narkoman er i andres (a4) øyner interesserer meg svært mye, men akkurat dine meninger rundt dette "vet" jeg jo egentlig, ettersom jeg har lest en god del av postene dine her på forumet.

Hvis du har sett dette før, så får jeg også beklage meg. Men jeg ser nå selv den posten som ett hakk høyere standard enn "alkohol dræp, hasj gjør ikke!"

Igjen.... Sorry hvis det var så big deal for deg =)
Sitat av Defqon Vis innlegg
Hvordan vet du at han er narkoman? Jeg så ikke at det sto noe på nyheten om heroin eller lignende stoffer. Dette er like ille som å kjøpe seg en sixpack på butikken med ungen tilstede, noe jeg personlig ikke ser noen problemer med.

Det største problemet jeg ser er om dealeren skulle klikke mongo, eller om han hadde tatt de med inni ei "hasjbule", det blir jo som å ta en unge med inn på en pub, noe som ikke er særlig pent. Men for alt vi vet var dealeren en god venn av mannen, og det var ingen faremomenter tilstede.
Vis hele sitatet...
unnskyld meg men er ikke hasj narkotika i forhold til norsk lov?
hasjbruker = narkoman
viss mora er øksemorder burde han få beholde retten, men ikke ellers (sitat fra en kompis)
For det første, hasj er kun narkotika fordi loven definerer alle illegale stoffer som det, men det er ikke et narkotisk stoff rent vitenskapelig sett.

Og for det andre så er ikke en bruker av narkotika nødvendigvis narkoman. Skal vi anvende samme korttenkte tankeprosess på bruk av alkohol så vil jo alle som koser meg med en pils på lørdagskvelden være alkoholikere.
Sist endret av mentalmelt; 11. april 2009 kl. 23:11.
jeg er FOR arrestasjonen pga barnet er i situasjonen.
hadde far handlet utenom, ville saken vært en annen.
jeg er IMOT at far skal skyldlegges pga hans uvaner, men er FOR at disse vanene skal foregå UTENFOR barnets samvær med far.
(sett at disse foreldrene fremdeles holder sammen vil saken være en annen.)

jeg tar i betraktning at far ikke har fast samvær (som mange fedre der ute) eller omsorg.
Dog er det leit at han ( i min gitte situasjon) benytter tiden til å kjøpe "voksenmidler".
han kan gjøre det de andre dagene han IKKE har samvær.


- T
Sitat av puffman Vis innlegg
Jeg er fullstendig enig i det du sier om alkoholikere og narkomaner, men jeg ville bare høre Phenom forklaring på hvorfor han bruker akkurat ordet narkoman, uten at han engang vet denne personen var avhengig eller ikke.

Ja, jeg gikk vell offtopic, og får beklage meg for det, men synes det var en stygg måte du "angrep" meg på. Jeg ser ingen plasser at jeg har "gått løs" på denne personen, men heller spør på en ordentlig måte hvorfor han bruker akkurat ordet narkoman, og hva han legger i det. Hva narkotika og narkoman er i andres (a4) øyner interesserer meg svært mye, men akkurat dine meninger rundt dette "vet" jeg jo egentlig, ettersom jeg har lest en god del av postene dine her på forumet.

Hvis du har sett dette før, så får jeg også beklage meg. Men jeg ser nå selv den posten som ett hakk høyere standard enn "alkohol dræp, hasj gjør ikke!"

Igjen.... Sorry hvis det var så big deal for deg =)
Vis hele sitatet...
så ikke at du hadde quotet meg tidligere før nå. Alkohol var ulovig ja, men har aldri telt som Narkotika, bortsett fra hjemmebrent som er ulovlig per i dag.
Røyk og andre Nikotin middel var en luksus for hundre år siden, men nå fordømmer samfunnet oss røykere. men narkotika har vært ulovlig lenge, men det er ikke det som er saken (kan hende jeg fikk det til å virke sånn) men narkotika miljøet er ikke noen plass for barn. har selv sett effektene av dette for fremtiden for barnet
Standard medlem
Bombasa's Avatar
De som sammenligner narkotika og alkohol her ..

Hvis du tar 1000 tilfeldige personer som har i sitt liv drikke seg full minst en gang, og sammenligner disse med en gjeng på 1000 som har prøvd narkotika minst en gang..

Hvilke gruppe ville du sett for deg som mest shabby?



Man kjøper da ikke narkotika med ungen på slep, det sier seg selv?
Jeg føler det er veldig bra at de tar omsorgen fra foreldre som er uansvarlige og driver med hasj. Det er kanskje ikke det mest seriøse, men det påvirker nok barnet på en negativ måte. Om du har barn er du voksen, så "act your age" sier bare jeg.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
De som sammenligner narkotika og alkohol her ..

Hvis du tar 1000 tilfeldige personer som har i sitt liv drikke seg full minst en gang, og sammenligner disse med en gjeng på 1000 som har prøvd narkotika minst en gang..

Hvilke gruppe ville du sett for deg som mest shabby?



Man kjøper da ikke narkotika med ungen på slep, det sier seg selv?
Vis hele sitatet...
Alkoholgjengen, helt klart.

Når du skriver "narkotika" kan dette bety så utrolig mye forskjellig.
800 av personene er mennesker som har inntatt cannabis og sittet med gode venner og sett family guy og tenkt over hvor stort universet er.
100 andre er folk som liker å ta ecstacy/speed for å komme i danseform når de er ute på byen.
50 av dem har tatt en form for psykedelika og er på en reise gjennom universet på jakt etter svar på dype spørsmål om livet sitt.
50 har tatt en form for opiatpreparat for å komme seg unna hverdagen sin.

1000 av de som har tatt alkohol til det stadiet som kan kalles fylla har sjanglet rundt, en del har sikkert spydd, mange har fortalt private ting om livet sitt de aldri burde fortalt noen som helst, en del havner i slåsskamp, mens noen drar hjem og legger seg og er litt redusert neste dag.


Som vanlig får jeg frem poenget mitt på en elendig måte - det jeg prøver å si er at grupperingen som i dag kalles "narkotika" er en helt meningsløs og usaklig måte å klassifisere rusmidler på. Som du sikkert ser mange andre steder her på forumet kunne like så godt alkohol vært klassifisert som narkotika, men som følge av kulturen vår er det lovlig, og for mange en del av hverdagen (ikke nødvendigvis i form av misbruk, men kanskje et glass vin en gang i uka eller et par øl til fotballkampen).
På en måte kan man jo si at dette er et steg i riktig retning; når alkohol er lovlig burde ihvertfall cannabis være det! Men som vi ser er dette absolutt ikke slik det er, og som følge av forbudet får vi slike saker som OP omhandler. Om hasj hadde blitt solgt på rema 1000 ville det jo ikke vært noe problem å ta med ungen sin og kjøpe det, men når man må oppsøke en dealer (som som oftest betyr en organisert lovbryter) er det jo klart at politiet/barnevernet må gjøre noe.

Edit: Forresten, jeg er veldig stigmatiserende i den første delen som handler om de 1000 narkotikabrukerne. Det jeg forsøker å si er at narkotika er så mange forskjellige ting at det er nytteløst å bruke en paraplybetegnelse på alle stoffene.
Sist endret av Mr. Meow; 14. april 2009 kl. 23:24.
Sitat av Apu Vis innlegg
Jeg føler det er veldig bra at de tar omsorgen fra foreldre som er uansvarlige og driver med hasj. Det er kanskje ikke det mest seriøse, men det påvirker nok barnet på en negativ måte. Om du har barn er du voksen, så "act your age" sier bare jeg.
Vis hele sitatet...
Seriøst, hva tror du barnet tar mest skade av:

1. Foreldrene røyker litt hasj
2. Bli fjernet fra sine biologiske foreldre


Er lov til å tenke litt selv! Forbudet ødelegger mer en cannabisen i seg selv gjør.
Sitat av Bonggass Vis innlegg
Seriøst, hva tror du barnet tar mest skade av:

1. Foreldrene røyker litt hasj
2. Bli fjernet fra sine biologiske foreldre


Er lov til å tenke litt selv! Forbudet ødelegger mer en cannabisen i seg selv gjør.
Vis hele sitatet...
Blir litt feil å anta at det bare dreier seg om litt hasj. For alt vi vet, røyker faren hver dag og i tillegg driver med andre narkotiske stoffer. Nå vil jeg ikke si meg enig i at foreldrene skal bli fratatt barnet, men å ta med et barn på en drug deal er idiotisk.

Hadde det ikke vært bedre om faren hadde vært nødt til å levere pisseprøver til bestemte tider, i steden for å ta foreldreretten fra han?
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av obskøn Vis innlegg
Blir litt feil å anta at det bare dreier seg om litt hasj. For alt vi vet, røyker faren hver dag og i tillegg driver med andre narkotiske stoffer. Nå vil jeg ikke si meg enig i at foreldrene skal bli fratatt barnet, men å ta med et barn på en drug deal er idiotisk.

Hadde det ikke vært bedre om faren hadde vært nødt til å levere pisseprøver til bestemte tider, i steden for å ta foreldreretten fra han?
Vis hele sitatet...
Og for alt vi vet kan han ha kjøpt med til en venn.
Det eneste vi vet er at han kjøpte hasj på gata samtidig som ungen var med, er vel ikke vits i å begynne å gjette seg til hele livsstilen hans.

Synes det er viktigere at han er en god far enn at han ikke røyker hasj. Før kunne han jo både være god far (vet ikke om han var det, men han kunne ihvertfall) og røyke hasj, nå har han blitt fratatt muligheten til en av delene.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Japp, enig med politi. Makan til idiot.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det burde ikke være lov å ta fra noen foreldreretten ved ett sånn tilfelle. Og jeg tror ikke det vil skje heller. Det er jo latterlig!

Hvilket farlig miljø er det alle snakker om? De fleste brukere av cannabis er ganske vanlige folk som klarer seg helt fint. De er ikke farlige folk. De er ikke alle narkomane. Narkomane er ikke farlige folk. Staten er farlig!

Hvis ett barn vokser opp med to narkotikamisbrukere burde barnet selvfølgelig hjelpes ut av situasjonen til foreldrene er nyktre, eller barnet har blitt 18. Det er en rett å tenke barnets interesser først.Dette er ihvertfall alle her enige om.

men,

Jeg er faktisk mer bekymret over foreldrene som stapper barna fulle av mcdonalds,sukker,high school musical og teletubbies. Det er et overgrep. Skal slike foreldre miste foreldreretten??
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg

Man kjøper da ikke narkotika med ungen på slep, det sier seg selv?
Vis hele sitatet...
Tror neppe hasjklumpen spiser opp ungen. Og skumle dealere kan man møte selv om man ikke er interissert i å kjøpe noe.

Og bruk av hasj er ikke noe verre enn bruk av alkohol når man har unger å forsørge.
Sist endret av Mexxy; 19. juni 2009 kl. 00:01.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Muradi Vis innlegg
Tror neppe hasjklumpen spiser opp ungen. Og skumle dealere kan man møte selv om man ikke er interissert i å kjøpe noe.

Og bruk av hasj er ikke noe verre enn bruk av alkohol når man har unger.
Vis hele sitatet...
Du evner ikkje å innsjå at rus kombinert med ein omsorgsposisjon ikkje er ein velegna kombinasjon? Uansett om det er hasj eller alkohol? Og ja, det er absolutt mogeleg å bli fratatt omsorgsretten grunna alkoholbruk.

Og kor ofte skjer det i Noreg at dealarar går til åtak på tilfeldige personer? Det er jo idiotisk å angripe potensielle kunder, og det er enda meir idiotisk fordi det er ein garanti om at politiet vil sjå meir alvorlig på saka. Om ein derimot er inne i eit narkomiljø er gjerne terskelen lågare...
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og ja, det er absolutt mogeleg å bli fratatt omsorgsretten grunna alkoholbruk.
Vis hele sitatet...
Og allikevel drikker den vanlige nordmann rett foran sine barn.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du evner ikkje å innsjå at rus kombinert med ein omsorgsposisjon ikkje er ein velegna kombinasjon?
Vis hele sitatet...
Har jeg heller ikke sagt. Men jeg synes det er rart at man skal miste omsorgen for sitt barn fordi man kjøper 1 gram eller 2. Og denne dealeren kunne ha vært en god venn som han kjente og ikke en "shady" dealer, som er sløv og bærer på våpen.
Sist endret av Mexxy; 19. juni 2009 kl. 16:55.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Og allikevel drikker den vanlige nordmann rett foran sine barn.
Vis hele sitatet...
Og hvis barnevernet ser at man er full foran ungene så kan de sende en bekymringsmelding. Faren mistet ikke nødvendigvis omsorgen for ungen av dette tilfellet heller... Dessuten er det mer korrekt å spørre om barnevernet ikke burde lagt inn en bekymringsmelding hvis en fyr med barnevogn kjøpte hjemmebrent av en tvilsom fyr - og svaret er også her ja. Dette har ikke noe med rusmiddelet så mye som omsetningskanalen å gjøre.


Har jeg heller ikke sagt. Men jeg synes det er rart at man skal miste omsorgen for sitt barn fordi man kjøper 1 gram eller 2. Og denne dealeren kunne ha vært en god venn som han kjente og ikke en "shady" dealer, som er sløv og bærer på våpen.
Vis hele sitatet...
Haha, en ikke-shady dealer på nedre Grünerløkka, her begynner vi å vandre langt inn i teoretisk diskusjon.
Personlig har jeg en datter på snart 1 år.. å jeg tar meg et lite trekk i ny å ne....
Men det er jo mitt valg siden jeg ikke drikker eller røyker vanlig røyk, er hasj røyking noe jeg har integrert inni livet mitt etter jeg fylte 18. Men problemstillingen er komplisert fordi det er jo et barn som er innblandet.
Men min funksjon som pappa minkes ikke når jeg tar et trekk.. Det kunne kanskje vært værre hvis jeg hadde sitti med bongen i en hånd og ungen den andre.
Men voksen ting er for voksne. barne ting er for barn. Jeg har også sex, men det betyr ikke at jeg tar med ungen på pornosjappa..
Ansvarsfulle foreldre kan ha sex uten at dem gjør dem til dårlige foreldre eller mennesker.
Å jeg mener at jeg kan ta meg en liten rev en sjelden gang uten at det skal direkte gå utover utviklingen til barnet mitt. Men det er jo en sak om perspektiv så jeg kan ikke snakke for alle som ikke er særlig begeistret for denne planten