Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1951
Hvordan måte påvirker cannabis sansene dine?

Jeg hører så mye mennesker snakke om hvor sansene deres blir bedøvet av cannabis, men det stemmer ikke helt i forhold til mine erfaringer. Jeg har røkt i underkant av fem år, hvor en tredjedel av denne tiden har vært "macho-røyking" for og bli mest på-trynet, få sykt latterkick, å heftig munchies. For ikke og snakke om hvor "kult" det var og "røyke andre under boret". Dette er en stygg rus-kultur jeg ble lært opp til av mine jevnaldrende venner som introduserte meg til cannabis. Dette fant jeg ut etterhvert at var ikke helt min greie, kanskje noe som også kom med alderen. Når jeg sluttet med dette tullet så jeg alt det andre gode, vakre, fantastiske, nye, spennende i cannabis-rusen. Jeg har sett flere brukere her på forumet også er sterkt påvirket av denne negative rus-kulturen, samtidig som det selvfølgelig er en stor gruppe brukere som nyter cannabis litt mer fornuftig, selvfølgelig med god samvittighet.

Men tilbake til tråden! Jeg har opplever at under cannabis-rusen blir sansene forsterket. Syn, hørsel, lukt, smak og følesansen.


Musikk blir klarere, jeg ser ikke lengre bare overflaten av musikken, men ser det hele ifra ett dypere nivå. Jeg synes også det er spennende og eksperimentere med og "plukke fra hverandre musikk", som jeg bruker og kalle det for meg selv. Med det mener jeg, hvis jeg for eksempel hører på en Shpongle låt jeg liker, at jeg analyserer hver eneste lyd. Hvis jeg fokuserer på bare en spessiel tromme-takt i bakrunnen, så vil jeg høre den over alle andre lyder. "Der er en tromme-takt som går sånn" "Der er en fløyte som går i den takten" "Der er det mennesker i bakrunnen, minner om indianere som danser rundt ett bål og synger i takt".

Smak blir også gjort til en mye sterkere opplevelse, og jeg legger mye lettere merke til de små forskjellene på de alle forskjellige smakene, ting smaker godt, også ting jeg ellers ikke har vært så glad i eller kanskje hatt litt "negativ holdning" mot på grunn av tidligere smaks-erfaringer tidligere i livet. På den måten liker jeg og selv introdusere meg til mat jeg kanskje ikke har hatt så veldig sansen for tidligere.

Lukt har jeg ikke lagt noe spesielt merke til forskjeller, men har dessverre heller aldri brukt lukt-sansene mine så veldig hyppig og dypt her i mitt liv fra før av.
Endringer i synet har jeg dog bare opplevd under sterkere doseringer, doseringer jeg egentlig ikke er så veldig glad i og oppleve ofte, men heller en sjelden gang i blant.

Jeg merker også jeg blir mye mer følsom (fysisk) over forskjellige overflater. Når jeg stryker på en overflate kan jeg føle følelsen av det mot huden på en mye sterkere måte enn ellers, og legge merke til de minste forandringer i de forskjellige overflatene, for og ta ett eksempel: bark på ett tre, gulvmatte, pute, hud, papir, gress, pels, hår og så videre. Jeg orker ikke gå inn på hvordan måte det endrer tankene og tankegangen, siden det er ett så stort kapittel, men dere kan gjerne diskutere dette og. Det er absolutt ett spennende tema.


Dette er effekter jeg har opplevd har blitt minsket under cannabis-inntak ved en oppbygning av toleranse, altså hyppig bruk. Så det lønner seg absolutt og holde cannabis-bruken litt i sjakk og ikke røyke fra morgen til kveld.

Tror dere dette er noe som kommer av at cannabis lettere få deg til og fokusere på en spesiell sans? Dine opplærte samfunns-skapte sperringer blir midlertidig løst opp, samt den A4-tankegang, unødvendige tanker som spinner rundt, er lagt på hylla? Cannabis pumper ut noe rart i hodet ditt som rett og slett forsterker sansene dine? Annen mulighet? Dette er spørsmål jeg tok ut av løse lufta for og starte en (forhåpentligvis spennende) diskusjon, så kom gjerne med dine personlige erfaringer eller kalde harde fakta!

Når man tenker på denne måten kan man godt forstå hvorfor cannabis kan regnes som ett svakt psykedelisk rusmiddel, spesielt under større doseringer.
Jeg har følt mye av det samme du beskriver her.
Jeg har to typer "røykegjenger" jeg holder meg til. Den ene er en rolig kveld, med god musikk, gode venner og alle bare slapper helt av. Den andre er mer intens og som du selv beskriver som; "macho røyking". Jeg foretrekker helst rolige kvelder der vi kan snakke om alt vi har på hjertet, diskutere ting og ellers bare snakke om hvordan livet er, men av og til er det morsomt å ta en litt røffere kveld, i hvertfall hvis man har noe godt på bordet. Da blir jeg ofte satt ut av rusen, som også er en spesiell opplevelse.

De gangene jeg røyker med den rolige gjengen går ofte tankene mine rundt tema vi snakker om eller kommer på noe helt nytt, sprøtt vi kan snakke om. Smak og lukt har jeg ikke tenkt på før så jeg har desverre ingen spesielle erfaringer å dele her, men skal prøve å tenke på det neste gang jeg røyker.
Når jeg er med "macho røykerne" blir det ofte store stoner tendenser hvor tankene bare flyter og musikken står på. Har hatt noen heftige tanketog under store doseringer.

Jeg har også diverse opplevelser der følsomheten min har blitt endret drastisk. Noen ganger opplever jeg bassen fra musikken utrolig strekt. Det er slik at bassen rører på hele meg og jeg følger den i dens takt. Vanskelig å beskrive, men det er en ganske rar følelse.
"Mind Vision" eller psykedeliske hallusinasjoner har jeg ikke opplevd noe særlig. I såfall i mindre grader. Dette kan f.eks være at små mønster kan se ut som noe helt annet eller at jeg drømmer meg vekk i noe jeg sitter å ser på og mens jeg drømmer vet jeg fortsatt hvor jeg er. Enda en vanskelig følelse å beskrive, men slik er det vel ofte med mange av rus opplevelsene.

Flott tråd du har startet puffman. Tror ikke vi har noen andre tråder som omhandler sanseintrykkene vi får under Cannabis rus. Vi har jo "Den store cannabis-tråden", men jeg ser på den mer som en informasjon kilde.
Cannabis er jo faktisk et mildt psykedelika, så disse effektene er vel igrunn ikke noen overraskelse. Jeg opplever mye av det samme som deg puffman, spesielt dette med musikk er ganske dominerende. Kan få en helt latterlig bra musikkopplevelse om jeg røyker endel av gode varer. Cannabis har forøvrig en lang historie av ritualistisk og seremoniell bruk blant samfunn verden over, som strekker seg noen tusen år f.Kr. Så det er åpenbart at denne planten har andre bruksområder enn å loke foran tven for de som er villig til å lete etter det. Er jo f.eks meget bra å røyke seg altfor skakk for så å sette seg ned med litt dedikert meditasjon, da kan ihvertfall jeg komme ganske langt.

Senest i går kveld røyket jeg noe ganske bra hasj og ble utrolig stein. Jeg merker med en gang at tilstanden blir relativt trippy. Synet forandrer seg, musikken blir helt fantastisk, tankekjør, farger blir forsterket og alt kan se litt klarere ut. For ikke å snakke om den legendariske hakkinga, som om tiden stopper litt hvert sekund. Lukka jeg øya hadde jeg også noen milde CEVs, mønstre og farger som slynget seg litt. Så det er klart, cannabis er psykedelisk for de som vet hvordan å bruke planten. Den er gjerne trippy hos nybegynnere også, husker selv jeg hadde noen artige opplevelser i begynnelsen. Problemet er vel at folk røyker så mye, så ofte, at disse effektene forvitrer og man blir så vant til tilstanden. Og denne ruskulturen er jo ikke akkurat sentrert rundt å få fram de psykedeliske effektene ved det, men simpelthen stuke rundt. Men for all del, det er chill å røyke for å bare slappe av og ha det litt gøy også =)
Selv røyker jeg en del. Og vanligvis er det for kosens del. Jeg liker å røyke litt hvis jeg gjør ting som å spille på pcen og liknende. Da slapper jeg av etter en lang dag. Men en gang i blant så er det digg å ta den helt ut. På samme måte som at jeg vanligvis slapper av med noe rolige øl eller noen glass whiskey. Men noen ganger blir det flatfylla. Og nei jeg sammenlikner ikke effekten av stoffene, sånn at det er sagt før debatten går den veien.
Sist endret av murloc; 10. juni 2009 kl. 11:14.
når det gjelder musikk synes jeg man kan fokusere mye mer og forstå mer. Som f.eks når jeg hører på bone thugs n harmony(de rapper ofte raskt) blir teksten og stemmene deres mye klarere. I tillegg blir musikken mye mer intens og får flere dimensjoner. Dette er noe jeg liker mest ved å røyke, musikken blir mye bedre.

Spill og filmer blir mye mer levende etter å røyka også.

lukt er kanskje den eneste sansen jeg ikke føler blir noe forsterket. men syn(spesielt lyssensivitet) hvis jeg har sittet i et lyst rom, deretter gått ut for å røyke og kommer tilbake til samme rom føler jeg at lyset er mye sterkere og vil helst dempe det.

Aldri vært en munchie person(aldri vært en person som spist mye uansett), i forhold til mange venner som røyker. Men må si sundae isen på macdonalds er noe av det beste jeg vet å spise skækk . Smaker for søtt hvis jeg ikke har røyka, blir nesten kvalm da :O


Når det gjelder det psykadeliske biten blir de man helt klart påvirket, og jeg tror mange ikke tenker over det. Tankegangen blir betydelig forandret. Men tror det er ganske inviduelt og det spørs hva du gjør med rusen din og hva du har blitt vant til. Har hatt noen veldig spesielle opplevelser når diverse følelser har nesten vært å ta på. Som f.eks angst/usikkerhet kan blir ekstremt mye mer kraftigere.
Sist endret av hva; 10. juni 2009 kl. 13:38.
Sansene blir veldig forsterket spør du meg, når du nevner musikk er jeg veldig enig. Men følelsesmessig synes jeg cannabis expanderer bevistheten min deluxe, noe som starten ett tanketog uten hemninger, det går utover personligheten min, selvsikkerheten min osv. Derfor holder jeg meg unna hasj, cant controll it. Knipsen sin feil.

Men mat er munch, prøver å holde meg unna sukkertøyet å heller lage meg sunn og gode middager. Men noen ganger blir det 2-3 dager med intens "macho-røyking" og bare sukkertøy og pizza, må tilføye att det er hardt for tarmsystemet, hehe :P

Den psykadeliske biten liker jeg veldig godt, liker å tegne, produsere musikk, meditere osv når jeg er fjern. Prøver å gjøre alt for å utvikle meg selv å ikke sitte inne foran p'cn å loke bort tiden. cev's får jeg all the time når jeg skal sove, elsker å drømme meg bort i disse abstrakte mønstrene å gli sakte inn i drømmeland, det er digg med cannabis.

l
Den følelsesmessige biten er veldig sterk til meg, jeg husker jeg var super skækk (euphoria), satt i bilen å tittet på mobilen. Jeg var litt deppa å skeptisk på meg selv akkurat da, så bladde jeg gjennom alle bildene mine, å fikk ett sterkt, men deilig intrykk av bildene, hvor godt jeg egentlig hadde det. Jeg gliste når jeg så bilde av dama,hunden,venner osv.
Personlige ting som betyr nå, å da skjedde noe av det merkeligste ever, jeg fikk en energi følelse gjennom hele kroppen "wooosjh" å det kom en tåre fra øyet, akkurat som det skjedde ett mirakel, veldig følelses messig spør du meg, :P
Er det ingen av dere som har merket at cannabis oppfører seg mye mer hissig en uke eller to etter en trip?

Da kan jeg få ganske intense(til cannabis å være) hallusinasjoner i sidesynet. Har hatt kamerater som har sett på meg med megastore blinkende øyne etter en joint bare. Det forsvant litt etterhvert som tiden fra trippen ble lengre og lengre. Tror det har noe med at hodet ditt blir mye mere utsatt for slike ting etter en meskalin-trip f.eks.

Hva tror dere?
I Afrika ble cannabis røkt av gravide kvinner som skulle føde, det virket bedøvende. (lest det i ei bok av Christian Rätsch)
Har selv merket at Cannabis forsterker sansene på en ganske rar måte. Nå er jeg bare 16, har røkt i ett halvt år og er ganske grønn så å si.
Av og til blir følelser utrolig sterke, det bare skinner en energi ut av kroppen på meg og de jeg er sammen med. Ofte må jeg flytte meg en meter bort fra de fordi energien blir for sterk. Men ofte når jeg skal hente ett glass vann aner jeg ikke hvor mye kraft jeg må bruke for å løfte det fra bordet, jeg kjenner rett og slett nesten ingenting, samtidig som følelsene nesten ser eller går inn i glasset. Så på mange måter blir følelsessansen hos meg forsterket, samtidig som den blir fullstendig borte.