Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2004
Anonym bruker
"Syk Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Heisann!

Håpte dere kunne svare ett par spørsmål for meg. Det har seg slik at jeg begynte å programmere nettside i sommeren og er nå snart ferdig med ett fullstendig mafiaspill med php, sql, js. Men, istedenfor å ha levebrød fra ett tekstbasert spill, så vil jeg gjerne snekre sammen nettsider for kunder mot betaling!

Så lurer kjapt på hvordan det funker i praksis. Er det slik at jeg bruker server-leverandører og laster opp filene der for kunden, eller skal jeg som programmerer sende kodene til kunden så må de styre med resten?
Tenkte det kunne vært en greit ting å gjøre da jeg kun jobber deltid og trenger å fylle tomrommene med noe!
Takk for svar!
Først må du møte de og ha en behovsanalyse. Tenk deg ut en løsning som kan passe. Du ber gjerne de kjøpe domene og webhotell selv hos en leverandør du anbefaler med en pakke du også anbefaler, eller så kjøper du på vegne av de om de er helt blanke og ikke tør å kjøpe noe på nettet. Deretter ordner du alt selv. Imponerende om du koder alt selv, men husk at de gidder ikke laste opp filer via ftp for å legge til bilder, lage artikler etc. Derfor må de ha et administrasjonspanel hvor de kan gjøre nettopp dette. Du kan kode alt fra scratch og bruke en masse tid og krefter, eller du kan benytte deg av en CMS som gjør jobben veldig mye lettere og kunden blir antageligvis mer fornøyd med en robust front-end. Lag noen eksempelsider først som du kan vise frem slik at de vet at du har peiling.
Sist endret av sinkpad; 28. oktober 2017 kl. 01:52.
Er også litt nysgjerrig på hvordan dette funker. Som helt fersk får man nok ikke noen etablerte kunder. Da står du igjen med små bedrifter som har noen tusenlapper i budsjett for nettsider. Da blir man gjerne Wordpress-developer? Lag en template, deretter kan kunden selv oppdatere tekst osv. Driver og lager en Wordpress-template fra scratch nå. Tror ikke det er mye du ikke klarer å gjøre dynamisk med Wordpress, og det gjør det ganske enkelt for kunden å oppdatere nettsiden.

Handler vel litt om kontakter. Dersom du kommer over et firma som trenger nettside bare sier du at du kan lage noe veldig billig. Deretter kan du bruke denne nettsiden som reklame for deg selv, finne andre kunder osv. Er visst noen nettsider for sånt også hvor folk spør etter folk som kan lage nettsider.

Etter at jeg startet med dette her har jeg fulgt litt med når jeg ser på nettsider til folk. Det er utrolig mye dårlig der ute, så nivået virker ikke så høyt. Og jeg som trodde the low hanging fruit i dette området var over for lenge siden? Burde jo nesten hatt dette som en deltidsjobb istedet for alle drittjobbene jeg har vært gjennom.
Sist endret av Chronic420; 28. oktober 2017 kl. 06:59.
Ville tilbudt en eller annen vedlikeholds pakke for siden for å holde CMS osv oppdatert. Ellers tjener du bare penger på kunden en gang og så snart en exploit som får siden til å feile så blir dei sure på deg.

Så ville hatt design for x kroner + fast webhotell og vedlikehold for y kroner. Den kontinuerlige inntekten er mye verd for deg for det gjør driften mye mer forutsigbar økonomisk
Også interessert i det samme for øvrig. Jeg er en full stack utvikler med 2 års erfaring i fulltids arbeid(+ alle årene utenfor arbeid) , men ønsker å jobbe litt på siden. Jeg koder alltid fra scratch og har mitt eget framework. Bruker aldri WordPress eller lignende.

Noen som vet hvor markedet for dette ligger? Alt jeg ser er bedrifter som ønsker presentasjonssider. Typisk WordPress med ferdig theme jobb. Uinteressant for meg.

Any insights fra noen som driver med dette i AS eller ENK?

Mitt anbud blir dyrt å satse på sånn is starten grunnet bindingstid. Virker å være mange om beinet og.
Sitat av Source Vis innlegg
Mitt anbud blir dyrt å satse på sånn is starten grunnet bindingstid. Virker å være mange om beinet og.
Vis hele sitatet...
Sjekk ut Anbudstorget.no. Det er gjerne litt dyrt å selv melde seg inn, men om du har interesse av en anbudstjeneste er du velkommen til å sende meg en PM så skal du få et realt tilbud på Anbudstorget.no som du kan leve med hehe :-)
Sitat av Source Vis innlegg
Også interessert i det samme for øvrig. Jeg er en full stack utvikler med 2 års erfaring i fulltids arbeid(+ alle årene utenfor arbeid) , men ønsker å jobbe litt på siden. Jeg koder alltid fra scratch og har mitt eget framework. Bruker aldri WordPress eller lignende.

Noen som vet hvor markedet for dette ligger? Alt jeg ser er bedrifter som ønsker presentasjonssider. Typisk WordPress med ferdig theme jobb. Uinteressant for meg.

Any insights fra noen som driver med dette i AS eller ENK?

Mitt anbud blir dyrt å satse på sånn is starten grunnet bindingstid. Virker å være mange om beinet og.
Vis hele sitatet...
Litt nysgjerrig da jeg selv har drevet med eget AS innenfor dette før og vi brukte alltid ferdig rammeverk, hvorfor finne opp hjulet på ny?

Kunden bryr seg svært sjelden om rammeverket bak og wordpress er noe folk faktisk kan kjenne til fra før av. Nettsiden blir ikke noe "mindre" verdt av og være lagt av wordpress e.l.
Sitat av Source Vis innlegg
Alt jeg ser er bedrifter som ønsker presentasjonssider. Typisk WordPress med ferdig theme jobb. Uinteressant for meg.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så rart at markedet for den type oppdrag er mye større. Å bruke ferdige rammeverk gir kortere tid og lavere kostnader på oppdraget for kunden. Å skulle skreddersy alt, i hvert eneste kundecase er alt for ineffektivt til å være konkurransedyktig.

I tillegg ville jeg som kunde vært skeptisk til å bruke et lite selskap som ikke benytter velkjente verktøy. Det fører til at man må låse seg til utvikleren i fremtiden. Har man bare kjøpt tilpasninger til f.eks. Wordpress er det langt enklere å bytte til andre utviklere om man ikke er fornøyd
Til de to kommentarene over :

For meg går det på egen selvfølelse og eierskap til produktet som blir laget. Enig i at man finner opp hjulet på nytt og at det kan ta lenger tid. (har man et eget ferdig framework som støtter det meste tar det for øvrig ikke noe lenger tid)

Jeg er nok heldig i jobben jeg har hvor jeg kan drive selvutvikling på høyt nivå ved å lage skreddersydde løsninger fra scratch gang på gang.

Hvordan kan man bli bedre når man bare bruker ferdige løsninger? Hvor er stoltheten og eierskapet?

Anyway, trist at det har blitt sånn. Utvikler er ikke det det en gang var lenger.

Litt avsporing av topic for øvrig.
Enig med deg @Source
Og så sliter jeg med å se hvordan man kan ta seg betalt mangfoldige tusenlapper for noe som er open-source der man kun har laget designet.

Andre som driver med dette må gjerne komme med innspill rundt dette
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Source Vis innlegg
For meg går det på egen selvfølelse og eierskap til produktet som blir laget. Enig i at man finner opp hjulet på nytt og at det kan ta lenger tid. (har man et eget ferdig framework som støtter det meste tar det for øvrig ikke noe lenger tid)
Vis hele sitatet...
Og kunden får eit produkt som har få eller ingen garantier om oppdateringer. Wordpress er stort nok produkt til at det er veldig sannsynleg at det vil vere tilgjengeleg ei god stund framover, og stort nok til at sikkerhetshol vert oppdaga og fiksa.

Det er heller ikkje mangel på features, eller folk som kan løysinga. Med di customløsysing er det i praksis ein person som kan løysinga. Det er neppe optimalt for kunden.
Sitat av Source Vis innlegg
Hvordan kan man bli bedre når man bare bruker ferdige løsninger? Hvor er stoltheten og eierskapet?
Vis hele sitatet...
Du står jo fritt til å tilby eigne extensions du er åleine om, eller eigne templates. For kunden gir derimot custom antakeleg mindre kundenytte enn standard i svært mange tilfeller.
Sitat av Source Vis innlegg
Anyway, trist at det har blitt sånn. Utvikler er ikke det det en gang var lenger.
Vis hele sitatet...
Huh? Du står jo fritt til å utvikle. Men skal du selge enkle webløsninger bør du leve av anna enn å selge rammeverket. Du må leve av skreddersøm eller meirverdi. Mange kunder vil betale for å ha ein fast person dei kan ringe til, og som kan komme innom. Dei betaler for ditt rammeverk fordi det er ein måte å oppnå det på. Dei betaler neppe for rammeverket ditt fordi dei har vurdert det opp mot alternativa...