Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5528
Nå trenger jeg litt hjelp!

Er "vi skal selge boligen" et godt nok grunnlag for oppsigelsen?

Har en mnd oppsigelse i leiekontrakten, på oppsigelsen står det "fraflytting må skje innen 15.April.14". Dette kan vel ikke stemme når jeg fikk oppsigelsen i kveld?

Tips og råd som kan gjøre sånn at jeg kan bo her en god stund til taes imot med stor takk
15. April er jo mer enn en måned, de er vel bare greie, ser ikke problemet?
Ja, egentlig er det god nok "grunn" for oppsigelse. Huseierne kan som regel gjøre hva de vil...
Gjelder ikke oppsigelsen en kalender mnd?

http://www.huseierne.no/Global/Hus%2...elsesgrunn.pdf
Sist endret av MrKrokan; 6. mars 2014 kl. 22:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vanligvis så er vel oppsigelsen først gjeldende fra den første dagen i måneden? Oppsigelsen du har fått vil slik jeg forstår det ikke være gjeldende før 01/04, og du skal derfor være ut av leiligheten innen 30/04.

Salg av bolig er som oftest en god nok grunn til oppsigelse av leieforhold.
Sist endret av caperno; 6. mars 2014 kl. 22:21.
Må legge til at jeg bor i kjellerleiligheten. En annen leieboer bor i hoved etasjen
oppsigelsen gjelder fra den 1 hver måned..
Lovens oppsigelsesfrist er tre måneder og det kan ikke avtales en kortere
oppsigelsesfrist ved utleie av bolig. Så den 1mnds greia er ikke gyldig....

Du har derved 3 måneder på deg.
Sist endret av thundercat; 6. mars 2014 kl. 23:10.
I stedet for at alle her skal synse om hva de tror gjelder kan du lese loven.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/19...APITTEL_9#§9-6

Poenget er hva det står i avtalen du har inngått ettersom §9-6 kan fravikes ved avtale.

Sitat av thundercat Vis innlegg
Lovens oppsigelsesfrist er tre måneder og det kan ikke avtales en kortere
oppsigelsesfrist ved utleie av bolig. Så den 1mnds greia er ikke gyldig....

Du har derved 3 måneder på deg.
Vis hele sitatet...
Tøv.........
Sist endret av Freakaholic; 6. mars 2014 kl. 23:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er fult ut lovlig å avtale kortere oppsigelsestid enn tre måneder, jo.

§ 9-6.Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.
Vis hele sitatet...
I tillegg er det normalt at oppsigelse følger kalendermånedene. Dvs at om du fikk oppsigelsen nå i mars, så løper den først fra 01 april og ut april måned. At du skal være ute fra 15.04.2014 er dermed feil.

På toppen av det hele er sjeldent salg av bolig gyldig oppsigelsesgrunn.

Den oppsigelsen der ville eg ha klaget på umiddelbart.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
I stedet for at alle her skal synse om hva de tror gjelder kan du lese loven.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/19...APITTEL_9#§9-6

Tøv.........
Vis hele sitatet...
Tøv ? Har du lest selv ? Det står jo klart å tydelig minst 3 måneder
Som nomore understreker i den siste linja i paragrafen så kan bestemmelsene i denne paragrafen fravikes i avtale.
Derfor så kan det være fullt lovlig med en måneds oppsigelsestid.
Sist endret av Wipeout; 6. mars 2014 kl. 23:27.
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Som nomore understreker i den siste linja i paragrafen så kan bestemmelsene i denne paragrafen fravikes i avtale.
Derfor så kan det være fullt lovlig med en måneds oppsigelsestid.
Vis hele sitatet...
Det er kun hvis begge parter er enige om å avslutte leieforholdet tidligere, men som TS skriver er det satt 1mnds oppsigelse i kontrakten og det er da ikke en gyldig kontrakt, som sagt skal det være minst 3måneder.
Sitat av thundercat Vis innlegg
Det er kun hvis begge parter er enige om å avslutte leieforholdet tidligere, men som TS skriver er det satt 1mnds oppsigelse i kontrakten og det er da ikke en gyldig kontrakt, som sagt skal det være minst 3måneder.
Vis hele sitatet...
Men hvis det står i kontrakten, og både utleier og leietaker har skrevet under, så er jo det en avtale, og da er de jo enige om å avslutte med én måneds oppsigelsestid.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Men hvis det står i kontrakten, og både utleier og leietaker har skrevet under, så er jo det en avtale, og da er de jo enige om å avslutte med én måneds oppsigelsestid.
Vis hele sitatet...
Det tolkes feil her, som sagt så er ikke kontrakten gyldig fordi det står oppsigelsesfrist er 1mnd. Det skulle stått minst 3mndr.

Men om partene er enige om å avslutte leieforholdet tidligere enn 3mndr så kan det avtales at leieforholdet avsluttes om 1mnd.
Ble skrevet under på kontrakt der det sto 1mnd. Så det er vel avtale nok!? Og at den ene mnd opphører ved utløpet av en kalendermnd er jeg innforstått med.

Men om hussalget er et godt nok grunnlag å si opp leieforholdet er noe jeg er mere usikker på her!?

Skal klages på dette!
I fjerde ledd er det bestemt at reglene i § 9-6 kan fravikes ved avtale.

Det framgår av første ledd at den alminnelige oppsigelsesfrist er tre måneder. Denne fristen gjelder for alle husleieforhold, både ved leie av bolig og ved leie av lokale, med mindre noe annet er avtalt eller følger av reglene i annet ledd.
Fristen begynner å løpe den dagen oppsigelsen er kommet fram til den annen part. På hvilket tidspunkt oppsigelsen er kommet fram, må avgjøres på grunnlag av alminnelige avtalerettslige regler.
"Oppsigelsesfristen skal være 1 måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned." står det i kontrakten.
Er nok en gyldig grunn for oppsigelse ja, om ikke nye eiere er interresert i å overta deg som leieboer.

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:
a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller
d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.


fra lovdata.

så du ser kan utleier enkelt å greit si han skal bruke huset selv, så er det grunn god nok. så ett eventuelt salg, vil nok være gyldig oppsigelsesgrunn ja.
Skriv gjerne utfallet av denne saken, kan være greit å få vite det for fremtidige saker.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Klage ble levert idag. 10 min senere ringer hun ene huseieren og beklager at det har blitt feil dato, og at jeg har ut mnd med å flytte.
Tricky sak dette. Der lover går mot hverandre.

I første omgang er det jo huseier som har kommet med denne kontrakten som dere begge har underskrevet. Ergo, huseier er fullstendig klar over innholdet i kontrakten. Så for meg er det merkverdig at han har satt en slik dato for overtagelse av hus - da han allerede har leietagere med kontrakter å forholde seg til.

Kan også tilføye at det skal ganske mer til enn det for å "kaste" folk på gata.

Edit: Formulering
Sist endret av $pliffeN; 4. april 2014 kl. 20:02.
Hvordan er lover og regler når det kommer til klaginga? Kan de bare ringe og forandre det de har skrevet i oppsigelsen, eller må de ta dette videre?
Jeg mener ganske bestemt at Leiekontrakten følger med huset, så når huseier skal selge huset han ikke kreve at leieboer skal flytte. Har hvertfall aldri hørt noe annet. Prøvde å finne noe som bekrefter dette, men var visst ikke så lett.
Fikk samme beskjed av vår leietaker. Da var det bare å pakke kofferten
Første oppsigelse var feil, dere klagde, og den ble dermed ugyldig. Siden dette var i forgårs(?), som var den 03.04.2014, så må huseier komme med ny korrekt oppsigelse, som da gir deg ut mai måned på å flytte.

Når du leier en sokkelleilighet så vil ikke salg av bolig være en gyldig oppsigelsesgrunn, spesielt ikke dersom ny eier vil fortsette å leie ut sokkelleiligheten. Dersom ny eier vil bruke leiligheten selv, så er dette en gyldig oppsigelsesgrunn, men det da ny eier som må si opp avtalen, ikke den gamle eieren.