Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3540
Hei, jeg trenger noe å gjøre i år, ettersom jeg ble dimma fra millitæret pga en skade. Hvordan er det å gå på folkehøyskole? Hva annet har folk gjort etter VGS, jobbing eller å starte på studier nå er ikke aktuelt.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Folkehøyskole virker veldig morsomt hvis du har en hobby du liker å drive med. Du finner linjer som omhandler alt fra snowboard til blokkfløyte. Er vel regnet mer som et friår mens man finner ut hva man vil gjøre, enn som et studieår.
Enig med FatMan. Folkehøyskole virker kult for kreative folk, som vil videreutvikle noe de brenner for. Kompetansen du pådrar deg vil øke sjansene for at du kan gjøre hobby om til yrke senere. Festing og tull, og bli kjent med andre hippier er sikkert også morsomt...
Du kan jo "nave" et år, og ta forskjellige kurs og sertifikater, subsidiert av staten...
Sist endret av ormebol; 5. august 2013 kl. 22:33.
Sitat av ormebol Vis innlegg
Enig med FatMan. Folkehøyskole virker kult for kreative folk, som vil videreutvikle noe de brenner for. Kompetasen du pådrar deg vil øke sjansene for at du kan gjøre hobby om til yrke senere. Festing og tull, og bli kjent med andre hippier er sikkert også morsomt...
Du kan jo "nave" et år, og ta forskjellige kurs og sertifikater, subsidiert av staten...
Vis hele sitatet...
Ved å "nave" et år vil du få et stort sort hull i CVen din som arbeidsgivere ikke setter pris på. Folkehøyskole er sikkert greit, om du er typen for det.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Go for it.
Kan ikke si annet en at det er fantastisk, du møter nye folk, lærer nye ting både faglig, om deg selv og om verden rundt deg. Venner for livet for veldig mange og kjæreste hvis du er ekstra heldig.

Det er noen tråder her om FHS, les de og jeg er sikker på at du blir overbevist.
Sitat av Echuz Vis innlegg
Go for it.
Kan ikke si annet en at det er fantastisk, du møter nye folk, lærer nye ting både faglig, om deg selv og om verden rundt deg. Venner for livet for veldig mange og kjæreste hvis du er ekstra heldig.

Det er noen tråder her om FHS, les de og jeg er sikker på at du blir overbevist.
Vis hele sitatet...
Mao. det man kan få av å gå på universitet/høgskole, og samtidig få en grad?
Har selv gått på folkehøgskole. Angrer ikke ett sekund. Møtte mange fantastiske mennesker, lærte mye om meg selv og ikke minst andre.
Sist endret av fth; 5. august 2013 kl. 23:32.
Folkehøyskole er dritmorsomt. Sosialt som bare pokker! Angrer ikke et sekund!

Møtte dama der. Vært sammen i snart 6 år og vi har stiftet familie.

Har også god kontakt med den sære bergenseren jeg delte rom med det året.
Vi bor i forskjellige deler av Norge, så det blir ikke mye direkte kontakt, men vi gamer og skyper så og si hver dag. Wolfenheart her på forumet.
Sist endret av Bombasa; 5. august 2013 kl. 23:40.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Vil du si noe om hvorfor jobbing og studier ikke er aktuelt?
Du har sikkert en god grunn (?) og da kan du få spenn fra NAV. Det kan du sikkert uten noen god grunn, men det er ikke kult å nave og snylte og få seg hull i CV'n. Nå har jeg ikke gått på folkehøgskole, men det koster og du får ikke mye studiepoeng, men sikkert moro!
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Mao. det man kan få av å gå på universitet/høgskole, og samtidig få en grad?
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg gått på UI eller høyskole, men på FHS har du ikke karakterer eller eksamen, så du har ikke noe annet press på deg en det du legger til selv. Noe jeg vil tro gjør mye med en.
Sitat av Ninus Vis innlegg
Vil du si noe om hvorfor jobbing og studier ikke er aktuelt?
Du har sikkert en god grunn (?) og da kan du få spenn fra NAV. Det kan du sikkert uten noen god grunn, men det er ikke kult å nave og snylte og få seg hull i CV'n. Nå har jeg ikke gått på folkehøgskole, men det koster og du får ikke mye studiepoeng, men sikkert moro!
Vis hele sitatet...
Det han får er ekstra konkurransepoeng til søking på høyere utdanning senere, akkurat som det året i Forsvaret ville gjort, hadde han fått fullføre.

http://www.samordnaopptak.no/info/op...tilleggspoeng/
Sitat av Echuz Vis innlegg
Nå har ikke jeg gått på UI eller høyskole, men på FHS har du ikke karakterer eller eksamen, så du har ikke noe annet press på deg en det du legger til selv. Noe jeg vil tro gjør mye med en.
Vis hele sitatet...
Absolutt, man har jo et press på seg til å lære noe. En annen ting, hvorfor drar de fleste FHS-elever (selvfølgelig innen den kretsen med FHS-elever jeg kjenner, og i denne tråden) opp "jeg angerer ikke" som argument? Jeg angrer heller ikke på valget mitt av høgskole, men det er ikke det jeg bruker som argument for å overbevise andre om at det er et godt valg. Jeg har heller ikke gått på FHS, men når "gode venner" og "sosialt" er hovedpoengene klarer jeg ikke helt å "legitimere" skoleprisen kontra en faktisk utdanning, når studielånet etter hver skal tilbakebetales, da man også faktisk får gode venner og kan ha det sosialt på f.eks. en bachelorgrad.
Sist endret av Maol33t; 7. august 2013 kl. 14:08.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Sitat av OnklD Vis innlegg
Det han får er ekstra konkurransepoeng til søking på høyere utdanning senere, akkurat som det året i Forsvaret ville gjort, hadde han fått fullføre.

http://www.samordnaopptak.no/info/op...tilleggspoeng/
Vis hele sitatet...
Det er ikke spesielt mye, eller tar jeg feil?
Sitat av Ninus Vis innlegg
Det er ikke spesielt mye, eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Det er 2 poeng. Helt greit mao.
Sitat av Ninus Vis innlegg
Det er ikke spesielt mye, eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Det er mer enn han får ved å nave/jobbe.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det er 2 poeng. Helt greit mao.
Vis hele sitatet...
+ at man får alderspoeng når man begynner å studere.
Sist endret av PerPerPerPer; 7. august 2013 kl. 14:34.
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Sitat av OnklD Vis innlegg
Det er mer enn han får ved å nave/jobbe.
Vis hele sitatet...
Det får man jo inget annet en muighet for alderspoeng for.
Jobb får han jo spenn for. Og naving er ikke noe jeg syntes noen skal gjøre. Har han en grunn til å få støtte fra NAV er det en bra ordning. Å få støtte fra NAV helt uten noen god grunn (såkalt nave) ser jeg ingen fordeler med. Det er snyltig og CV-ødlegging.
Sitat av Ninus Vis innlegg
Det får man jo inget annet en muighet for alderspoeng for.
Jobb får han jo spenn for. Og naving er ikke noe jeg syntes noen skal gjøre. Har han en grunn til å få støtte fra NAV er det en bra ordning. Å få støtte fra NAV helt uten noen god grunn (såkalt nave) ser jeg ingen fordeler med. Det er snyltig og CV-ødlegging.
Vis hele sitatet...
Ja, har han en grunn er det en mulighet som kan vurderes. Men uten å vite alderen til TS antok jeg at han ble innkalt til førstegangstjeneste etter VGS, altså er han enda ikke gammel nok til å få alderspoeng.

Du får automatisk alderspoeng ut i fra hvilket år du er født. Fra og med det året du fyller 20 år får du 2 alderspoeng for hvert år, men det er ikke mulig å få mer enn 8 alderspoeng. Tabellen gjelder for opptaket høsten 2013.
Vis hele sitatet...
Siden man begynner på VGS året man fyller 16 og er uteksaminert etter 3 år med generell studiekompetanse året man fyller 18 er det enda en stund til man begynner å opparbeide seg alderspoeng.

Dessuten sa ts at han ikke ville jobbe eller begynne på høyere utdanning, selv om FHS koster penger ville jeg heller ansatt en som hadde gjort det et år før høyere utdanning/jobb enn et år på nav, kanskje det bare er meg, men det ser mer ryddig ut. Selvfølgelig litt avhengig av situasjonen, som hvilken jobb, hvilken linje på FHS og alt det der.

En tredje mulighet er om du liker idrett eller friluftsliv å studere det ved et universitet/høgskole et år, da får du mer å vise for på en cv, og du får ha det gøy. Har selv gått to år idrett og har stortrivdes med det, høy aktivitet og lite teori, dessuten er den teorien interessant ettersom det lærer deg å bli bedre i din idrett, eller bare generelt. Ut ifra de jeg snakket med som gikk friluftsliv var det mye av det samme, mye ute på tur, og generelt gode erfaringer med klasseromsundervisningen.

Du får også 2 poeng for å ta 60 stp.
Sist endret av OnklD; 7. august 2013 kl. 16:27.
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Absolutt, man har jo et press på seg til å lære noe. En annen ting, hvorfor drar de fleste FHS-elever (selvfølgelig innen den kretsen med FHS-elever jeg kjenner, og i denne tråden) opp "jeg angerer ikke" som argument? Jeg angrer heller ikke på valget mitt av høgskole, men det er ikke det jeg bruker som argument for å overbevise andre om at det er et godt valg. Jeg har heller ikke gått på FHS, men når "gode venner" og "sosialt" er hovedpoengene klarer jeg ikke helt å "legitimere" skoleprisen kontra en faktisk utdanning, når studielånet etter hver skal tilbakebetales, da man også faktisk får gode venner og kan ha det sosialt på f.eks. en bachelorgrad.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje ikke et godt argument, men det understreker kanskje at det man opplever på en folkehøgskole er verdt hver krone man betaler for det? Skjønner ikke at du trekker fram det å få venner som et dårlig argument heller, på en folkehøyskole så lever man på skolen, man er sammen hele tiden. Man spiser sammen, lærer sammen, sover sammen og tisser sammen (om ønskelig).

På en folkehøgskole, har man ikke noe valg, man blir en del av dette sterke miljøet. Min erfaring er at selv folk som har vanskligheter med å bli venner med folk, møter likesinnede, de blir tatt opp i selv de "kule" gjengene. Alle har samme instilling, "dette året skal jeg chille å ha det fett". Kan med 99% sikkerthet si at det er latterlig mye lettere å få venner på en FHS. For meg så virker høyskoler som en videreutvikling av videregående. Men litt mer modne bøller, litt mer modne outkast, litt mer modne kjedelige lærere.

At det heller ikke er noe press på leveringer, karakterer og tidsfrister gjør noe med alle på en sslik skole. Selv lærerene får et mer avslappet forhold til sine elever. Fokuset er på å dyrke og kose seg med det man brenner for. Ikke hige etter et godt vitnemål som KAN være en fallgruve i mer anerkjente utdanningsinstutisjoner.

For meg, som allerede hadde mange venner, vokste veldig mye på dette året. Hvordan forholde seg til andre mennesker, mennesker med helt andre instillinger til livet enn meg selv. Jeg møtte også andre sosialt oppegående mennesker, og jeg fikk et helt annet bånd med disse, enn det jeg hadde fått på en høyskole. Se for deg tiden du må bruke på å bli kjent med en som bor på andre siden av byen, dere må finne felles interesser, antakeligvis gå ut på byen sammen, avtale møter og overnattinger osv. På en fhs skjer dette automatisk.

Bestevennen min fra fhs hadde jeg aldri blitt kjent med om han satt på andre siden i en lesesal. Vi kommer fra to HELT ulike kulturer (øst- vestkant), men vi fant tonen gradvis på internatet. I gangene, i matsalen, og tilslutt i dusjen. (nohomo)

At man får venner, og at "det var verdt pengene", er som du sier ikke beskrivende nok. Må oppleves føler jeg, selvfølgelig stanser ingen deg i å "safe" på skolen som bestevennen din skal på.
Sitat av stehal Vis innlegg
At man får venner, og at "det var verdt pengene", er som du sier ikke beskrivende nok. Må oppleves føler jeg, selvfølgelig stanser ingen deg i å "safe" på skolen som bestevennen din skal på.
Vis hele sitatet...
Veldig godt forklart. Kanskje du må stå på utdanningsmessene for folkehøgskolen din . Har vært med på disse messene de siste par årene (som standpersonell), og "angrer ikke" og "sosialt" er i hovedsak det som er mulig å dra ut av de som står på stands. Din forklaring kunne nok solgt meg for et par år tilbake selv.
Sist endret av Maol33t; 7. august 2013 kl. 16:48.
Gikk på folkehøgskole da jeg var 24 år gammel. Needless to say, jeg var den eldste på skolen - Men jeg skilte meg ikke ut.

Det er på mange måter det beste året i livet mitt. Helt fantastisk opplegg som passer for ALLE. Aldri følt meg så bra hver eneste dag over så lang tid.

Noen sier folkehøgskole er ett friår. Det er sant i den forstand at du føler ikke noe PRESS. Men fri, nei, du må opp tidlig hver morgen, mandag til lørdag. Har du for mye fravær blir du rett og slett kastet ut og må betale tilbake alle pengene du eventuelt skulle få i stipend.
Ser at noen spør hvorfor ikke høyere utdanning er aktuelt. Jeg aner ikke, men kan det ha noe å gjøre med at søknadsfristen for høyere utdanning var for en god stund siden?
Sitat av roadkill006 Vis innlegg
Ser at noen spør hvorfor ikke høyere utdanning er aktuelt. Jeg aner ikke, men kan det ha noe å gjøre med at søknadsfristen for høyere utdanning var for en god stund siden?
Vis hele sitatet...
Spørs jo helt hvor du søker hen. Mange land og studier har løpende opptak, som f. eks Australia. De har oppstart i slutten av februar. Han må jo ikke studere høyere utdanning i Norge
Sist endret av CelphCrowned; 8. august 2013 kl. 01:48.
Prøv og gjør noe relatert til det du vil gjøre resten av livet ditt. Enkelt og greit
Sist endret av Mr.NicePrice; 8. august 2013 kl. 05:21.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Siden man begynner på VGS året man fyller 16 og er uteksaminert etter 3 år med generell studiekompetanse året man fyller 18 er det enda en stund til man begynner å opparbeide seg alderspoeng.
Vis hele sitatet...
Nei, det året du fyller 19.

19+1 år FHS = 20