Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 8838
Hei! Jeg er 16 år og skal snart på et jobbintervju for en extrahjelp jobb på Rema 1000.

Så jeg lurer på om dere freaks har noe tips om hva jeg bør si og ikke si på intervjuet. Jeg lurer også på hva slags spørsmål jeg kan få på intervjuet. Noen tanker?
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Om du (stort sett) har mulighet til å komme ned å jobbe på kort varsel, blir sett på som et kjempepluss! Ellers er det bare å være en blid, utgående, vennlig person som heller bruker litt ekstra tid på å gjøre jobben ordentlig i stedet for å være rask og gæli.

Også positivt hvis du kan si at du er ute etter et langsiktig arbeidsforhold, da sjefer ikke er så glad i folk som kun blir i 2-3 måneder.
Sist endret av Screwdriver; 10. mai 2012 kl. 14:40.
Nønønø's Avatar
Trådstarter
Takk for tipset
Ikke gå inn på saker av privat karakter. Det er helt uinteressant for arbeidsgiver.

Dersom du har hatt sjef før : ikke snakk drit om sjefen.

Møt opp forberedt.


Hvis sjefen spør deg om "hva er dine svake sider?" ikke svar: jeg har ingen...
Sist endret av Spelly; 10. mai 2012 kl. 14:43.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Ville unngå setninger som:
''Jeg er kleptoman'' - ''Jeg er ektremt lat og lite arbeidsvillig''.

Nå litt seriøst: Si at du er en blid og arbeidsvillig kar som kunne tenkt deg en jobb for å få arbeidserfaring og litt ekstra penger på konto. Prøv å virke blid og positiv så får du nok jobben.
Har du kommet så langt som til et intervju så er nok jobben din allerede. Intervjuet er nok bare en siste sjekk for å finne ut om du er et lat faen som ikke kan bidra til noe positivt i butikken.
Sist endret av Bombasa; 10. mai 2012 kl. 14:44.
Fast og gått handtrykk, håndhils på alle som er tilstede og hold øye kontakten, vær forberedt, finn ut litt om bedriften forbered deg på standard spørsmålene svake og sterke sider med degselv, Hvordan takler du stress, Er du flink til å ta initiativ, hvordan er du som samarbeidspartner, Arbeider du godt alene. Skryt gjerne litt av bedriften, dette liker arbeidsgiver. Det sies at sterke farger på klærne kan være med på speile god selvtillit. Omtal ALDRI dine tidligere arbeidsgivere negativt. Et jobbintervju handler like mye om å finne ut om dette er riktig stilling for deg som
om du er rette søker for jobben. Still spørsmål og lytt til hva intervjuer sier. Dette er
vesentlig for at du skal få et innblikk i om dette er et sted du kan tenke deg å jobbe
Nønønø's Avatar
Trådstarter
Det som dere sier er sånn cirka det jeg tenkte selv. Skal prøve å være så positiv som mulig og vise at jeg er arbeidslysten. Takk for hjelpen
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
En ting til jeg kom på er å ringe inn å spørre hvordan det går med søknaden din hvis du ikke har hørt fra jobben innen rimelig tid. Dette viser at du er genuint interessert i jobben, og ikke bare slenger inn søknader i øst og vest, uten å bry deg nevneverdig.
"Jeg har to ledige hender - Har du jobb?"
The Nerdrager
Dersom du sier at du har ingen svakheter, så vil nok sjefen prøve å finne svakheter med deg Dersom du har noe du føler du kunne blitt bedre på, nevn det, samt at du har lyst til å bli flinkere på det.
Ett fast håndtrykk
Du kan snakke klart og tydelig
MØT OPP I TIDE!
Kle deg opp relativt pent, trenger ikke være dress, men noen ellers finere klær. Tror nok ikke de vil ansette en person som kommer i joggebokse og en løs T sjorte hengende over seg.
Dersom sjefen er veldig seriøs, og holder ordet sitt kort, må du gjøre det samme. (Varierer fra spørsmål, men er generelt sånt. Dersom sjefen er pratsom, og bruker mye tid på det så vil han nok like deg bedre dersom du kan holde samtalen gående.)

Bare mine 50 øre på saken Wait... 1 krone..
Har en kompis som var på jobbintervju på en av sjappene rundt om i bygda her. Han ble spurt om hva han drev med på fritiden. "Drive ikkje med noke spesielt". "Åja, men ka du like då?" spurte sjefen. "Tjah, eg like å feste!"

Tror du skal utelate noe slikt på et jobbintervju.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Kle deg ordentlig. Ikke ha på deg dress, bare gå i rene klær, ikke sagg. Puss tenna godt, sørg for å ha et godt håndtrykk når du hilser på sjefen. Ha med deg all relevant info dvs CV og attester.

Smil og vær positiv, om han spør deg om kaffe, svar ja.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Først av alt: Humør, smil, kle deg någenlunde greit (dvs at hettegenser og joggers er ikke akseptert) Gi han/hun et godt fast håndtrykk. Vær engasjert, svart godt på spørsmålene, ja/nei er ikke akseptert.

Og ikke minst, vær deg selv

Lykke til
Sist endret av orbeck; 10. mai 2012 kl. 15:04.
Ikke si at du er medlem på freak.no
Jeg ansetter en del unge folk. Dette er "selling points" hos meg:

- Presist oppmøte (...selvfølgelig)
- At man har tatt på seg litt ordentlig klær, det betyr ikke dress, men ikke slitte joggebukser (handler om å vise at man bryr seg)
- Være årvåken under intervjuet, holde øyekontakt, være interessert. Gjerne stille spørsmål rundt arbeidet.
- Ha en litt ydmyk holdning, jeg er interessert i arbeidstjenestene dine, men det er mitt marked.
- Sosiale ferdigheter (kan være vanskelig å bedømme, her er førsteinntrykk viktig) Ikke virk arrogant eller "breial", smil og vær deg selv, det er positivt om du forteller litt om fritidsinteresser, hvordan du har lært deg lagarbeid gjennom fotball osv.. Du skal passe inn i arbeidsgruppa vi har på plass fra før, og det er viktig. Det å like å ta seg en fest er bedre enn det motsatte. (Nå kan det stille seg litt annerledes da du ikke har lov til å drikke)
- Vær obs på hva slags personlige egenskaper du har og gjerne hvordan tidligere erfaring har hjulpet deg å utvikle deg (Dette kan selvfølgelig være vanskelig for en 16-åring på vei inn i sin første jobb).

Ville lagt vekt på at du setter av tid til jobben og gjerne er tilgjengelig for ekstraarbeid. Også liker du selvfølgelig å yte service, siden det er en butikkjobb.

Litt generelle tips, bare. :-)
Sist endret av downing; 10. mai 2012 kl. 18:46.
Arbeidsgivere på intervju spør som regel mot slutten om du har noen spørsmål. Gjør klar noe spørsmål, dette viser at du er genuint interessert. Siden du er ekstrahjelp så er kanskje "hva er denne butikkens 10års plan?" et litt stort tema og gaper over, men gjerne spør om hvordan skifta er, hvordan miljøet blandt de ansatte er, osv. Lykke til!
Har vært i tre jobbintervjuer. Alltid fått jobben. Fast håndtrykk og presentere seg selv. Det jeg fikk vite etter er NAV-kurs var at det er viktig å få mest mulig flyt når man snakker, og at hvis intervjuet høres mer ut som en koselig samtale er jobben så godt som din. Har alltid passa på å bruke litt humor. Nevnte i det ene intervjuet at jeg var skillsmissebarn, de lo godt, men sa det ikke ville passa seg overalt. Sant nok. Men sett deg ned og skriv seks ord på et ark. Tre negative og tre positive. Lettere å beskrive seg med positive ord enn negative. Greit å være forberedt i stedenfor å leite etter ord når man sitter i intervjuet. Lykke til.
Høres nesten du skal på intervju til lederstilling i millionklassen. De kommer garantert til å spørre "standard" spørsmål. Har du arbeidserfaring, kan du jobbe mye osv. Et slikt intervju er vel mer bare for å bekrefte at du ikke er en narkoman uteligger som trenger cash til et skudd i åra. De ser liksom ikke etter den neste Steve Jobs for å stable varer.

De som har ansatt mange folk har nok hørt regla tusen ganger om at man er så arbeidsvillig, positivt til alt selv om du hadde mistet armen i papp-pressa.
Sist endret av mo3; 10. mai 2012 kl. 19:10.
Sitat av mo3 Vis innlegg
De ser liksom ikke etter den neste Steve Jobs for å stable varer.
Vis hele sitatet...
Ikke i utgangspunktet. Men i enhver situasjon hvor det er flere søkere enn det er stillinger må man være bestemann for å få jobben. Og det pleier å være litt sånn for denne slags strøjobber.
Vær positiv, lat som du er interessert og still spørsmål angående jobben, gi utfyllende svar, ikke bare ett "Ja" eller "Nei"
Nå vet ikke jeg hva du holder på med utenom skole, men og fortelle om f.eks det at du er på grøftfylla hver helg er kanskje ikke noen god ide. Du blir nesten garantert spurt om hva du gjør på fritida.

En ting jeg ble spurt om er hva planene mine angående jobb senere i livet er, vist du har en plan om hva du skal bli, hvilken skole du skal gå osv så er nok det ett stort pluss, arbeidsgiver får mest sannsynlig inntrykk av at du er en person som har styr på ting.

Se ordentlig ut på håret, ha normale klær på deg.

Ble kanskje litt mye, men er ihvertfall dette jeg tenkte på når jeg var på intervju

Lykke til
Ikke si at du er elendig i norsk.
Vær deg selv 100% og ikke sitt å nøl deg fram til svar under intervjuet.
Har vært på 3 intervjuer så langt, og fått jobb på alle 3.

Om du tenker på hva som blir sagt og ikke og tenker ut intervjuet på forhånd kan jeg nesten tenke meg at du feiler.
Katy Perry <3
Bør man presentere seg med fullt navn, eller kun fornavn?
Sitat av saxoni Vis innlegg
Bør man presentere seg med fullt navn, eller kun fornavn?
Vis hele sitatet...
Hva tror du selv?
Få bedrifter har tid til å intervjue massevis av folk, de fleste tar bare inn de som de på forhånd har valgt til jobben bare for å sjekke at de ikke er komplette idioter.
Det er meget stor sjanse for å få jobben hvis du blir innkalt til intervju, bare vær hyggelig og ikke gjør deg til.
Har selv vært på 5-6 intervjuer og alltid fått jobben.
Nønønø's Avatar
Trådstarter
Takk for alle svarene Jeg har vært på arbeidsuke på butikken før så jeg kjenner sjefen sånn halvveis. Dette går helt sikkert bra!
Katy Perry <3
Sitat av Stinson Vis innlegg
Hva tror du selv?
Vis hele sitatet...
Det var ikke det som var spørsmålet. Jeg prøver igjen; skal man presentere seg med fullt navn, eller kun fornavn?
Øyekontakt er viktig.
Ha selvinnsikt, og snu det negative h*n kanskje spør om til noe positivt.
Som "jeg ser veldig dårlig, men jeg rocker jo briller som Johnny Depp, så det er ingen hindring." Eller, jeg har ikke så mye erfaring fra arbeidslivet, så jeg ser jo på dette som en gyllen mulighet"

Vær også positiv og sikker på deg selv. Husk at du er kongen. Få gjerne en venn til å defilere forbi vinduet ditt om natten før, så de kan kaste lovord din vei.

Selvtillit, seriøsitet og evnen til å snu negative egenskaper til positive småting, godt humør og stå-på vilje gjør at du kommer langt. Det er også gull med frivillig arbeid uten betaling. Det viser ganske sterk arbeidsmoral.

Kle deg ordentlig, men ikke kom i full smoking. Om du røyker og VIRKELIG vil ha jobben, slutt, og si det til sjefen. At du er villig til å ofre noe du liker for hans vinning er virkelig et tegn på en god arbeider.
Ikke flakk med blikket, ikke fomle med hendene. Slå en vits, men ikke "hva er fordelene med å pule en ku i nesa? Den kan slikke deg på ballene samtidig!"
Sist endret av olaPola; 11. mai 2012 kl. 00:52. Grunn: småting
Sitt med rak rygg, gjerne litt fremoverlent slik at du viser at du er interessert i hva motparten sier, og at du virker engasjert. Du skal selge inn deg selv, og du skal si dine positive egenskaper jobb relatert og sosialt relatert.
Jeg vil også annta att du får spørsmål om dine svake sider også, da vil jeg anbefale deg og komme med forbedrings områder, ting du kan utvikle deg på. Vær forbredt, les litt om konsernet du skal jobbe for, hvilke verdier de står for og hva som kreves av deg
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Dette er X gylne triks!
*Fast håntrykk!
*Øyekontakt
* Fullt navn Inkl: Ditt etternavn! Du må virke voksen for alderen din.
Arbeidsgiver kommer til og spøre deg om dine positive og negative sider

Positive:
* Utadvent
* Positiv
* Imøtekommende
* Gjøre alt du kan for og virke positiv og hjelpende for kunder

Negative:

* gjærne si dine negative sider men tenk over hvilken du nevner, ikke si at f.eks. skulker mye på skolen eller er lat


* ALDRI! ALDRI! spør og lønn (si at det ikke er så viktig så lenge som at du får lønn)
* Ikke kle deg med en halvkitten jogge bukse, kle deg med en dongeri bukse eller lignende (eneste jeg kommer på som passer med alt)
*Dusj! vis at du har hygiene! dette er en av de viktigste punktene! Husk at du skal ut blant råvarer og kunder. ikke gjør dem ukomfortabel!

Og ja de er mange som sier det skal mye til for og IKKE få jobben men med disse punktene får du + poeng, og blir prioritert til evt senere arbeid. Og muligens andre arbeidsgivere får høre om deg.

Lykke til)
Sist endret av Nitropop; 11. mai 2012 kl. 01:28.
Hvorfor skal man ikke spørre om lønn? Er det ikke naturlig å ta dette opp på intervjuet, slik at man vet de kan tilby en lønn som er akseptabel. Er jo kjipt å søke på en jobb og forvente 150,- i timen og så når de gir deg jobben og vil ha deg til å underskrive kontrakt så står det plutselig 100,-
At man spør om lønn viser jo kun at man har viljen til å jobbe for pengene, og at man VIL jobbe. Det er ingen skade, men ikke åpne med det, akkurat.
Bøs tøs
Xaviuz's Avatar
Ikke nevn dine svake sider helt ut av det blå - fokuser på det positive med deg. Om du blir spurt om negative/svake sider så forteller du, men som sagt, ikke si noe om det med mindre du blir spurt.
Sitat av saxoni Vis innlegg
Det var ikke det som var spørsmålet. Jeg prøver igjen; skal man presentere seg med fullt navn, eller kun fornavn?
Vis hele sitatet...
Veldig avhengig. Gjør det som føles naturlig. Vil si det er litt avhengig av om du har et navn som ruller bra på tunga faktisk.

Så lenge du sier navnet ditt tydelig, ser personen i øynene når du sier det og har et skikkelig håndtrykk er alt bra.
Sitat av etse Vis innlegg
Hvorfor skal man ikke spørre om lønn? Er det ikke naturlig å ta dette opp på intervjuet, slik at man vet de kan tilby en lønn som er akseptabel. Er jo kjipt å søke på en jobb og forvente 150,- i timen og så når de gir deg jobben og vil ha deg til å underskrive kontrakt så står det plutselig 100,-
Vis hele sitatet...
Du spør ikke om lønn på intervjuet. Er jo helt på trynet. Noen forteller lønna, andre gjør det ikke. Når de ringer deg opp for å si du har fått jobben, da snakker dere om lønn:-) eventuelt forhandler dere frem til en lønnsavtale.
Sitat av Poppee Vis innlegg
Du spør ikke om lønn på intervjuet. Er jo helt på trynet. Noen forteller lønna, andre gjør det ikke. Når de ringer deg opp for å si du har fått jobben, da snakker dere om lønn:-) eventuelt forhandler dere frem til en lønnsavtale.
Vis hele sitatet...
Hvor mange intervjuer har du vært på? Jeg spurte om lønn der jeg ble ansatt i min nåværende jobb.
The Nerdrager
Lønn skal du få vite når du signerer kontrakten Ingenting er satt i stein før da. Så sjefen kan endre alt før det.
Men det med å si fornavn og etternavn er ikke en must, men det setter vell ett inntrykk. Fikk nettop en ekstrajobb på 7Eleven, og da introduserte jeg meg med bare fornavn, da vi hadde pratet på telefonen, samt at han har jo lest gjennom søknaden/CV'n min.

Dersom du er lærling på deltid (Som jeg er) så må du peke ut at du arbeider 100% stilling, og kun kan ta helgevakter og kveldsvakter
Et par tips til kroppsspråket ditt:

- gi et fast håndtrykk med blikkontakt samtidig som du sier navnet ditt på en bestemt og selvsikker måte.

- vær hele tiden rett i ryggen, vis at du har selvtillit.

- når du sitter, ikke legg armene i kryss. Brukt hendene mens du snakker. "snakk med hendene". Dette gir et inntrykk av interesse og engasjement.

- snakk klart, tydelig og bestemt. Vær bevisst på hvilke ord du bruker, utelat slang ord!

- Len deg godt frem mens du prater, det gir inntrykk av interesse. For all del, mens du lener deg frem ikke støtt hodet ditt på hånden, da viser du at du kjeder deg.

Husk at 80% av den informasjonen du gir fra deg går gjennom kroppsspråket. Derfor er det greit å huske at store deler av inntrykket intervjueren sitter igjen med er et resultat av kroppspråket ditt, eller "utstrålingen" som mange kaller det

Lykke til, og ikke heng deg for mye opp detaljer rundt det jeg skrev. Vær deg selv, høflig, positiv. Og et stort smil rundt munnen er mye gjort !
Likte det at jeg tilfeldigvis havnet innpå denne tråden før jeg var på jobbintervju i dag. I Now haz a Job
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Er det vanlig å få svar med en gang etter intervjuet om man har fått jobb eller ikke? Fyren sa at han ville ringe, eller sende meg en melding om noen dager - men husker ikke for hva. Han nevnte også noe om opplæring neste uke, men vet ikke om det referer til at han vil sende meg en melding eller ringe.
Sist endret av Ru11er; 15. mai 2012 kl. 23:37.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Er det vanlig å få svar med en gang etter intervjuet om man har fått jobb eller ikke? Fyren sa at han ville ringe, eller sende meg en melding om noen dager - men husker ikke for hva. Han nevnte også noe om opplæring neste uke, men vet ikke om det referer til at han vil sende meg en melding eller ringe.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk beskjed om at jeg sku få tilbakemelding etter en stund, etter to uker og ingen tilbakemelding tok heller jeg kontakt med arbeidsgiver og spurte om han hadde glemt meg ut.

Ganske bra tips igrunn, det viser at du virkelig er keen på jobben
Som han over meg sier, ta kontakt med dem etter rimelig tid.
Sist gang jeg var på intervju, så fikk jeg beskjed om at sjefen skulle ringe meg på mandagen (var på intervju på fredag). Mandag gikk, ingen telefon. Så mens jeg står i telefonen i handa, så ringer lagersjefen og sier jeg har fått jobben og at varehussjefen var sjuk.

Mye er nevnt, vær deg selv, fast håndtrykk. Shit like that. Et annet tips, som jeg holdt på å glemme når jeg skulle på intervju, har du skjegg så burde du enten barbere deg, eller trimme det. Nå er du 16, så tror ikke det er et så stort problem though.