Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3556
jeg kjøpte en laptop august 2008 ifra Multicom. den har i senere tid lagt seg til den vanen å slå seg av.

dette kommer nok av at den generer mye mer varme nå enn den gjorde når den var nyere. også da kunne den bli såpass varm at den bestemte seg for å slå seg av - men det var heller sjelden. det skjedde kun når jeg kjørte meget tunge spill.

nå til dags kan den dog finne på å slå seg av under kompilering. den gjør det dessuten *mye* mer ofte enn før.

har jeg noe krav i dette tilfellet? kan jeg kreve ny maskin/penga igjen/noe lignende? takker for alle svar.
Sist endret av Anonym57965; 8. februar 2011 kl. 15:07.
Rens vifta du.
jeg har ikke lov å åpne laptop pga garanti, såvidt jeg vet.(?)
Sist endret av Anonym57965; 8. februar 2011 kl. 15:11.
Om du kjøpe maskinen i 2008 så er det ikke sikkert garanti på den lenger
Sitat av haxxor Vis innlegg
Om du kjøpe maskinen i 2008 så er det ikke sikkert garanti på den lenger
Vis hele sitatet...
husker ikke garantitiden, men reklamasjon er jo fem år.
Sist endret av Anonym57965; 8. februar 2011 kl. 15:21.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
samme skjedde med min laptop. Hvis det er skruer for å åpne opp lukket som dekker over viftene. Kan du fint gjøre det Anbefaler sterkt å rense med trykkluft. Da burde alt bli fint Du kan også sette laptoppen oppå to bøker, eller få deg en slik laptop-underlag med vifte^^
vil ikke å åpne laptopen gå utover min nåværende såvel som fremtidige reklamasjonsrett?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Nope. Kan ikke nekte deg å åpne opp et par skruer, rense støv, skru på plass igjen. Det hadde jo ikke gitt mening;p
Om du derimot ødelegger klistremerker som sitter på noen skruer kan garantien ryke.
Sist endret av Xernox; 8. februar 2011 kl. 15:30.
Som regel er det noen plater på undersiden som kan skrues av, for å rense vifte og bytte RAM osv. Vet f.eks at Komplett selger noen bærbare med løse RAM-brikker ved siden av, slik at man må skru de inn selv.


Kan sikkert være greit å formatere, hvis du ikke har gjort det siden 2008.
hvorfor skulle jeg formatere harddisken? har gjort det kanskje én gang siden 2008, når jeg måtte bytte USB-port og support av en eller annen hinsides grunn presterte å formatere harddisken min i prosessen.
Kjøp et sånt underlag hvis du er redd for at garantien ryker!

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579942

Sitat av alexanderb Vis innlegg
jeg kjøpte en laptop august 2008 ifra Multicom. den har i senere tid lagt seg til den vanen å slå seg av.

dette kommer nok av at den generer mye mer varme nå enn den gjorde når den var nyere. også da kunne den bli såpass varm at den bestemte seg for å slå seg av - men det var heller sjelden. det skjedde kun når jeg kjørte meget tunge spill.

nå til dags kan den dog finne på å slå seg av under kompilering. den gjør det dessuten *mye* mer ofte enn før.

har jeg noe krav i dette tilfellet? kan jeg kreve ny maskin/penga igjen/noe lignende? takker for alle svar.
Vis hele sitatet...
Fjern støv fra viften. Du mister ikke garanti på grunn av dette. Tar du kontakt med Multicom, så vil de garantert be deg om å gjøre dette.

Selvfølgelig har du ikke krav på ny maskin eller pengene tilbake, fordi du selv ikke klarer å rengjøre maskinen for støv.

Sitat av tissemanX
Kjøp et sånt underlag hvis du er redd for at garantien ryker!

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579942
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig det hjelper særlig mye å blåse luft på utsiden maskinen, når den interne viften ikke klarer å utføre noen kjøling av interne komponenter?

Sitat av alexanderb Vis innlegg
hvorfor skulle jeg formatere harddisken? har gjort det kanskje én gang siden 2008
Vis hele sitatet...
Du kunne faktisk ikke gitt et bedre svar på ditt eget spørsmål.

Jeg tviler sterkt på at du har nok kunnskaper til å ha holdt PCen din crapfree siden 2008, derfor vil det være hensiktsmessig å utføre en formatering...
Sist endret av danielsk; 8. februar 2011 kl. 16:25.
Hvis du er redd for å åpne maskinen, gjør følgende:

1) Gå til biltema/clas ohlson/Staples e.l hvor de selger trykkluft på boks
2) Blås inn i luftinntak/utblås, men hold fast vifta når du blåser, ellers får den en mye høyere fart enn den er konstruert for, og da kan du ødelegge noe.

Dette bruker jeg å gjøre 3-4 ganger i året på mine maskiner, og det bruker å hjelpe vesentlig på varme og støy (som følge av varmen).
hadde selv dette problemet med en multicom laptop,

ringte support, de guidet meg bra igjennom hvilke paneler som skulle åpnes for å fjerne støv osv

støtter å formatere pcen i tillegg til dette da 2 år med windows = treg windows = mere cpu bruk = varmere pc (vanligvis ihvertfall ^^)
Sitat av danielsk Vis innlegg
Du kunne faktisk ikke gitt et bedre svar på ditt eget spørsmål.

Jeg tviler sterkt på at du har nok kunnskaper til å ha holdt PCen din crapfree siden 2008, derfor vil det være hensiktsmessig å utføre en formatering...
Vis hele sitatet...
nå vet ikke jeg hva du bruker din PC til, men jeg bruker ikke min til "crap".
kan du ikke bare støvsuge den?
det har jeg gjort før. hjelper lite.

men dersom reklamasjon er uberørt av åpning, så skal jeg poppe den opp og så ordner det seg vel. :-)
Som ser ut til å være konsensusen i tråden vil jeg også anbefale å blåse bort støv og å formatere pc'en. Du har ikke krav på ny maskin(med mindre det er tredjegangs reklamasjon med samme feil eller fjerde gangs reklamsjon med ulike feil) eller penger tilbake, men du kan kreve at maskinen blir reparert for "fabrikasjonsfeil" innenfor reklamasjonstiden. Dvs. at hvis feilen er grunnet støv eller software kan du risikere å måtte betale for hele reperasjonen (etter at du får et prisoverslag) eller i det minste 200-300 kr for teknikers tid.
Ser ingen annen utvei en å rense vifta, vis du er nervøs for garanti, osv osv. så dra der du kjøpte den og lever den inn
det er en nettbutikk. men takk, takk. har fått med meg at det ikke går utover reklamasjonen nå.

en moderator kan godt stenge/slette tråden, da folk begynte å gjenta samme leksa ganske tidlig.

takk til alle.