Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 796
Angående Klimarettsaken som Greenpeace og Natur og ungdom tapte idag, så ble det i dommen slått fast at "miljøparagrafen ikke omfatter utslipp av CO2 i utlandet fra eksportert olje og gass".

Men.. Vi forurenser jo med vår egen utvinnede Olje/Gass og bensin/Diesel(som forøvrig prosseseres på mongstad.) ? Altså, ikke all olje/gass/bensin/diesel blir eksportert.

Noen tanker og meninger om dette ?
Sitat av Solarfields Vis innlegg
Angående Klimarettsaken som Greenpeace og Natur og ungdom tapte idag, så ble det i dommen slått fast at "miljøparagrafen ikke omfatter utslipp av CO2 i utlandet fra eksportert olje og gass".

Men.. Vi forurenser jo med vår egen utvinnede Olje/Gass og bensin/Diesel(som forøvrig prosseseres på mongstad.) ? Altså, ikke all olje/gass/bensin/diesel blir eksportert.

Noen tanker og meninger om dette ?
Vis hele sitatet...
Første tanke: Forurensning fra forbrenningsmotorer i Norge skjer uavhengig av produksjon på norsk sokkel, så akkurat denne innvendingen kan neppe tillegges særlig relevans.
Andre tanke: Dette er prinsippielt viktig og blir nok anka. Men jeg antar at dommen blir opprettholdt, og legger det utfallet til grunn for videre spekulasjoner.
Tredje tanke: Miljøbevegelsen har allerede vunnet, uavhengig av endelig utfall.
Sistnevnte vil jeg utdype litt. Hvis jeg husker riktig anførte saksøkerne at man lokalt risikerer alvorlige oljeutslipp i kritiske subarktiske biotoper mens man globalt bidrar man til planetes klimatiske kollaps. At oljeutvinning er belemret med disse skavanker er ikke kontroversielt utenfor klimafornekternes snevre sinn, og siden Norge har vært en primus motor i å stadfeste i alle fall sistnevnte påstand under klimatoppmøtet i Paris er dette velbegrunnede påstander. Men! La oss så se litt på den aktuelle paragrafen:
§ 112.
Alle har rett til eit helsesamt miljø og ein natur der produksjonsevna og mangfaldet blir haldne ved lag. Naturressursane skal disponerast ut frå ein langsiktig og allsidig synsmåte som tryggjer denne retten òg for kommande slekter.
Borgarane har rett til kunnskap om korleis det står til med naturmiljøet, og om verknadene av planlagde og iverksette inngrep i naturen, slik at dei kan tryggje den retten dei har etter førre leddet.
Dei statlege styresmaktene skal setje i verk tiltak som gjennomfører desse grunnsetningane.
Vis hele sitatet...
Så, hva betyr egentlig dette? Imo er svaret at dette ikke betyr noen verdens ting. Det klinger fjongt, men paragrafen er kjemisk rensa for forpliktelser. Og siden paragrafen er innholdsløs, så vil den heller ikke råke selv de mest opplagte, umiddelbart forestående og kritiske miljøkatastrofer som oljeutvinning i nord utgjør. Og det tror jeg alle var veldig klar over da de gikk til sak. For all del, dersom de hadde fått stansa oljeutvinninga, så hadde det vært AWESOME. Men sekundært har de oppnådd noe nesten like viktig: De har bevist at Norge ikke har noen klimaparagraf. Dermed kan heller ikke politkerne gjemme seg bak den, og hykleriet er fått fastslått ved dom.

Det er deprimerende. Men det sies at første sted for å fikse et rusproblem er å innrømme for seg selv at man har det. Slik jeg ser det har denne rettsaken i alle fall tvunget oss som samfunn et lite steg nærmere den erkjennelsen.