Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2234
Hei. Har en case jeg ønsker å belyse i håp om at noen kanskje vet hvilke vei jeg kan gå for å få hjelp til en hund jeg antar lider.

Et par i nærheten av meg har anskaffet seg en type stor hund. Hunden er avmagret, dette kan jeg påstå da vi kan telle både rebben og ryggvirvler (har forverret seg de siste mnd) eierne er sjelden hjemme og hunden sitter ute i bur på altanen dag og natt og bjeffer og uler. Jeg har sett eiger stikker bikkja med skistaver når han står fastbundet og tidligst i dag sto han å strekte seg etter fuglemat på et fuglebrett. Eiernes bil har vært borte siden fredag.

Mattilsynet har vært innom paret og gitt de veiledning ang hundehold og krevde at hunden måtte få større plass ute (sitter på altan) kan ikke si noe merkbare forskjeller har skjedd siden da...dette var tidlig i sommer.

Hva ville dere ha gjort? Er det mattilsynet som må på banen igjen, eller er det en politisak? Eller skal jeg bare gi en jamt fan. Ikke mitt problem uansett? Hører forresten mens jeg skriver dette at han uler og piper ut over gata.
Mattilsynet er nok din beste sjanse, hvis du ikke bor i Sør-Trøndelag. Mener de kjører et prøveprosjekt med dyrepoliti der.

Vær så snill å ikke gi faen.
du kan jo se om du får tatt noen bilder. over noen uker har du sikkert bra bevis : )
Hvis det virker akutt ville jeg tatt en telefon til politiet.
Uansett ikke greit at en hund står ute å bjeffer/uler hele dagen.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde jeg vært deg så hadde jeg hørt rundt med noen venner eller noe som kanskje kunne tatt vare på hunden og rett og slett stjelt han. Nå er nok jeg litt i overkant glad i dyr og bryr meg blankt i folk som har hjrte til å være stygge med hunder. En stor hund som kanskje er av en rase som kan være ustabile så hadde jeg ikke nølt et sekund! En ustabil og sulten hund kan være livsfarlig! Ring Mattilsynet, gi de en anonym meldubg på nettsiden deres og legg med bilder. Vær så snill å ikke snu ryggen.. håper du kan hjelpe å gi denne hunden et bedre og verdig liv! Kjenner du noen som bor litt lengre vekke så kan du få dem til å ta vare på hunden en stund til du evt hadde klart å omplassere han! Kan jeg spørre hvor i landet dette er?
Hvis noen snille dyrevenner "hjelper" hunden løs og får den innbrakt til politiet, vil de plassere den i kennel og gi eieren 7 dager på å melde seg og hente den.
I verste fall gidder vedkommende betale for kenneloppholdet og ta bikkja tilbake, men da har den i det minste fått god behandling og godt med mat i mellomtiden.
Mest sannsynlig melder ikke eieren seg, og da vil hunden bli avlivet eller omplassert hos nye, villige fosterforeldre. Som f.eks trådstarter her... ;-)
Hei alle sammen og takk for innspill. Rasen er dobermann. Stor høy, svart med brune partier. Fikk nylig rede på at en nabo har vært der og filmet og fotografert, han ligger i avføring. Eierne er umulig å få tak i. Naboen mente situasjonen er så prekær at politiet må inn da vi har dyrebeskyttelsen ganske mange mil unna. Takk for alle gode råd. Jeg skal se om jeg får bært mat til han før hjelpa kommer. Men så på filklippene at han blir truende når folk kommer nært.
ikke stress hunden med å prøve og gi den mat. La den være i fred så de som skal hente den ikke får en verre jobb en nødvendig. sånne hunder er ikke enkle for utenforstående å håndtere.
Sist endret av KnutAnkhAton; 13. november 2017 kl. 13:58.
Dette er virkelig leit og lese, har en Dobermann selv og stiller gjerne opp vis man trenger og overta hunden. Dette er en politisak, dette er vanskjøtsel i høyeste grad vis hunden ligger i sin egen avføring. At man ser ribben på Dobermann er ganske normalt da de har kraftig brystkasse. Men det er viktig og sjekke at hunden har mat og vann og et varmt sted og ligge siden det er kaldt ute og dobermann har kort pels og kan fryse fort. Å du stresse ikke hund med og gi den mat, dobermann er en smart rase så den skjønner fort om du er snill eller slem. Å ikke bruk ordlyd som sånne hunder, Dobermann er en menneske hund som er ultra lojal og snill.
Sist endret av TeliaSuger; 13. november 2017 kl. 15:45.
Ring og meld det inn med engang, ingen vits å vente. Sånne mennesker skulle ikke hatt lov til å ha ansvar for noe som helst levende. Enten tobent eller firebent.

Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Å ikke bruk ordlyd som sånne hunder, Dobermann er en menneske hund som er ultra lojal og snill.
Vis hele sitatet...
Tror han tenkte litt mer på "sånne hunder" som i at den er usikker og ikke har det noe greit, hvor den da kan finne på å reagere på en måte som en hvermann ikke klarer å håndtere. Da er det bedre å være på den sikre siden å la mennesker som kan dette ta seg av det.

Misforstå meg rett, har selv en liten patron av en muskelbunt selv, men jeg ser hva han mener
Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
Ring og meld det inn med engang, ingen vits å vente. Sånne mennesker skulle ikke hatt lov til å ha ansvar for noe som helst levende. Enten tobent eller firebent.



Tror han tenkte litt mer på "sånne hunder" som i at den er usikker og ikke har det noe greit, hvor den da kan finne på å reagere på en måte som en hvermann ikke klarer å håndtere. Da er det bedre å være på den sikre siden å la mennesker som kan dette ta seg av det.

Misforstå meg rett, har selv en liten patron av en muskelbunt selv, men jeg ser hva han mener
Vis hele sitatet...
Vel kan selvfølgelig forstå det en usikker hund er en usikker hund men bare vant til at man forhånds dømmer rasen
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg har adoptert 4 radmagre gatehunder, og må si meg enig med det som skrives over. Vær forsiktig med å gi den mat med mindre du er veldig vant med å deale med vanskeligstilte hunder. En vannskjøt hund er gjerne en redd hund, og redde hunder beskytter seg selv vha aggresjon.

Og hvis du skal gi den mat så gir du den valpefor ettersom det inneholder mer vitaminer.
Hva skjer @zondar ? Får dere Mattilsynet eller andre involvert?
Hei igjen. Kanskje dere vil ha en update. Jeg spurte for det første ei dyrenemd, må ha vært innenfor mattilsynet, uansett de ringte for å høre om jeg visste hvem eierne var. Jeg spurte ang å gi mat. De mente jeg ikke burde gjøre det da hunden er under stress og kan ha satt kroppen i alarmberedskap. Ekstrem sult kan hvis også vekke jaktinnstinte,så jeg gjorde ikke det. Politiet har tatt hånd om han nå og kjørt han til veterinær, jeg bare håper de kan gi han en sjanse, det er jo en ung hund. Uansett kunne han ikke være der han var stort lenger.
Kunne du fulgt han opp via politiet? vis det skulle være behov for at andre overtar han så stiller jeg gjerne opp siden jeg er vant til rasen.
Bra du fikk gjort noe! Håper det ordner seg for det stakkars dyret som endte opp der. Skjønner ikke at folk kan gjøre sånt.