Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 22795
Hei!

Er ganske ny på detta forumet så veit ikke helt ossen jeg skal ordlegge meg,
men lurer på om noen vet hvordan Politiets metoder på å avlytte/overvåke telefon?

Setter pris på svar!
Nå skal jeg ikke påberope meg noen ekspertstatus på dette området, men i dagens digitaliserte samfunn så er det rimelig enkelt. Politiet skaffer seg tillatelse til å overvåke deg, noe som krever en rimelig god grunn. Deretter går de til operatøren(e) din(e), og får så kopier av alt du foretar deg. Det inkluderer først og fremst samtaler og SMS, men kan også inneholde data om hvilke tårn du var i nærheten av på gitte tidspunkt og/eller mobildata.

Det er ingen måte du kan oppdage dette på, da det skjer på operatørnivå. Bytte du SIM-kort så er det fortsatt tydelig at det er samme IMEI i bruk. Jeg vet ikke hvorvidt politiet automatisk lytter på alle samtaler på en gitt IMEI, men jeg antar at det er forholdsvis enkelt å utvide begjæringen til å inkludere eventuelle nye abonnementer du kjøper. I så fall må du skaffe en ny mobil + SIM for privatliv.

IMSI-catchere og tilsvarende kan av og til detekteres på telefonen din vha. programvare, men disse er begrenset på lokasjon og derfor mindre interessante å bruke for total avlytting.
Sist endret av Dyret; 3. februar 2016 kl. 10:17.
Hei.
Jeg fant dessverre ikke igjen alle kilder jeg skulle ha brukt, men her er ihvertfall den ene;
https://www.regjeringen.no/no/aktuel...nika/id235887/

Og så har jeg lest på VG at politiet gjennomførte et 200-talls "mobilkontroll" eller hva det nå heter, i hele 2014 (eller var det 2015?). Det gikk ut på at de gikk til operatøren og får operatøren til å lagre alle telefonsamtaler / SMSer du foretar deg. Det at det ble gjort mer enn 200 ganger et visst år, sier meg at narkotikasalg også fører til at de får tillatelse til det, da vi har lite av drap og annen kriminalitet som skulle ha gitt dem grunn til å gjennomføre noe sånt.
Jeg vet ikke hvor vanskelig det i teorien skal være å få avlytte, men denne saken sier meg at det er alt for enkelt: http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...r-2329966.html
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Hei.
Jeg fant dessverre ikke igjen alle kilder jeg skulle ha brukt, men her er ihvertfall den ene;
https://www.regjeringen.no/no/aktuel...nika/id235887/

Og så har jeg lest på VG at politiet gjennomførte et 200-talls "mobilkontroll" eller hva det nå heter, i hele 2014 (eller var det 2015?). Det gikk ut på at de gikk til operatøren og får operatøren til å lagre alle telefonsamtaler / SMSer du foretar deg. Det at det ble gjort mer enn 200 ganger et visst år, sier meg at narkotikasalg også fører til at de får tillatelse til det, da vi har lite av drap og annen kriminalitet som skulle ha gitt dem grunn til å gjennomføre noe sånt.
Vis hele sitatet...
Her er der store mørketall. Politiet bruker- etter min erfaring- å avlytte telefoner i LANGT større grad. Har selv blitt avlyttet ulovlig ved to tilfeller. Dette gjelder spesielt narkopolitiet. Har selv vært vitne til tyveri av større pengebeløp og at andre har blitt ulovlig avlyttet. Problemet er at det er så lett for de å gjøre der og de får sjeldent konsekvenser. Forstår hvis du ikke tror på meg, men slik er realiteten. Hilsen en som har startet på relativt tunge studier etter mange år med en halvkriminell livsstil
Tror snuten avlytter mye mer enn vi tror... hvertfall narko ja! De kan vell nødvendig vis ikke bruke det som noen bevis, men de får jo muligens nok info til og ta deg på ett eller annet..

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...a-7921896.html
Hvordan utføres romavlytting da?
Sitat av Slittsen Vis innlegg
Hei!

Er ganske ny på detta forumet så veit ikke helt ossen jeg skal ordlegge meg,
men lurer på om noen vet hvordan Politiets metoder på å avlytte/overvåke telefon?

Setter pris på svar!
Vis hele sitatet...
Hvorfor fokusere på hvordan dem eksakt gjør det? Vi vet at politiet har både hjemmel i loven og tilgang nok til å kunne utføre slik avlyttning. Hvis du har et problem med at du blir avlyttet eller misstenker at du blir avlyttet, så burde du heller fokusere på hvordan du unngår det.
Når det kommer til mobildata. Er meldingene på snapchat lagret i klar tekst? Slik at de kan få levert ut dette?
Snapchat har endret retningslinjene og lagrer i hvert fall alt slik at det kan utleveres, så vil tro all tekst lagres, samt bildene blir i Snapchats eie.

Bruk en app som heter Signal, det er P2P instant messaging og er approved by Snowden. Ulempen er at den ikke er passordbeskyttet, så ha skjermlåskode på telefonen din
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Når det kommer til mobildata. Er meldingene på snapchat lagret i klar tekst? Slik at de kan få levert ut dette?
Vis hele sitatet...
Snapchat brukte en helt latterlig kryptering, eller mulig dem gjør det ennå. Sist jeg sjekket så brukte dem en 128-bits statisk krypteringsnøkkel som dem kjørte rett inn i symetriske cipheren (AES-CBC).

Sitat av slaskekladden Vis innlegg
Snapchat har endret retningslinjene og lagrer i hvert fall alt slik at det kan utleveres, så vil tro all tekst lagres, samt bildene blir i Snapchats eie.

Bruk en app som heter Signal, det er P2P instant messaging og er approved by Snowden. Ulempen er at den ikke er passordbeskyttet, så ha skjermlåskode på telefonen din
Vis hele sitatet...
Signal har mulighet for passord beskyttet låseskjerm. Men man bør ikke unngå skjermlås av den grunn, og kanskje viktigst av alt fulldisk kryptering av telefonen.
Psykedelisk bakverk
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvorfor fokusere på hvordan dem eksakt gjør det? Vi vet at politiet har både hjemmel i loven og tilgang nok til å kunne utføre slik avlyttning. Hvis du har et problem med at du blir avlyttet eller misstenker at du blir avlyttet, så burde du heller fokusere på hvordan du unngår det.
Vis hele sitatet...
For et håpløst ignorant innlegg.. Hva med av ren nysgjerrighet og interesse?
Sitat av zxcvbnm Vis innlegg
Hvordan utføres romavlytting da?
Vis hele sitatet...
Noen må rette meg om jeg tar feil her, men når det kommer til romavlytting er dette kun mulig med smart-telefoner da de eldre modellene ikke har teknologien til dette.
I tillegg tror jeg politiet må ha hatt fingra i mobilen da de ikke bare kan "hacke" den og få tilgang. Om man er offer for romavlytting tror jeg dette også merkes på telefonen da en kjenner sin telefon såpass godt at ett såpass brått og kraftig batteri-tap vil en merke.
Man vil også kunne se under kjørende prosesser om det er noe unormalt der(om man kan litt mobil)
Sitat av mrnobody Vis innlegg
Her er der store mørketall. Politiet bruker- etter min erfaring- å avlytte telefoner i LANGT større grad. Har selv blitt avlyttet ulovlig ved to tilfeller. Dette gjelder spesielt narkopolitiet. Har selv vært vitne til tyveri av større pengebeløp og at andre har blitt ulovlig avlyttet. Problemet er at det er så lett for de å gjøre der og de får sjeldent konsekvenser. Forstår hvis du ikke tror på meg, men slik er realiteten. Hilsen en som har startet på relativt tunge studier etter mange år med en halvkriminell livsstil
Vis hele sitatet...
Dette var interessant. Kan du henvise til kilder som viser at politiet driver med utstrakt ulovlig avlytting? Det må jo ha vært omtalt mange steder dersom de samarbeider med både Netcom og Telenor.

Når de avlyttet deg så antar jeg at du anmeldte de? Ble sakene bare henlagt?
Hva med dette tyveriet av penger? Det må jo ha fått konsekvenser. Ble politet dømt?
" Opaque "
Slittsen's Avatar
Trådstarter
Sitat av FlyvendeVaffel Vis innlegg
For et håpløst ignorant innlegg.. Hva med av ren nysgjerrighet og interesse?
Vis hele sitatet...
Amen to that!

jeg veit i USA bruker de den IMSI-catcher'n også kalt " Stingray " som skal vist sende deg en Usynlig Sms for å opprettholde Koblingen. Tviler på at de bruker denna i norge, kansje i visse tilfeller. Det som virker mest logisk er at de går rett til operatør ja.

Mye bra svar her setter virkelig pris på det!
Sist endret av Slittsen; 3. februar 2016 kl. 19:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trenger man full kryptert disk på telefonen hvis man har en iphone? Er ikke den kryptert ganske så godt fra før. I henhold til vedlagte link brukes AES-256 kryptering.. NSA skal visstnok beskytte sine egne data med den teknolgien..

http://www.tek.no/artikler/iphone-er...mobilen/111922
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fiskehesten77 Vis innlegg
Trenger man full kryptert disk på telefonen hvis man har en iphone? Er ikke den kryptert ganske så godt fra før. I henhold til vedlagte link brukes AES-256 kryptering.. NSA skal visstnok beskytte sine egne data med den teknolgien..

http://www.tek.no/artikler/iphone-er...mobilen/111922
Vis hele sitatet...
iPhone har vel full disk crypto som standard. Men skru av iCloud-backup, som lagrer kopi av data og krypteringsnøkler hos apple...
Er en del dårlige hypoteser her..

Politiet kan overvåke deg på flere måter:

1. De kan få utlevert samtale/sms LOGG det er hvem du ringer til, når du ringer, hvilken mast du var tilknyttet, og hvor lenge samtalen varte. Det er da hvem du sendte sms til, hvor mange og når, samt hvilket tårn du var knyttet til

- Dette krever rettslig godkjenning fra dommer, det er leverandør som gjør dette og leverer materiale til politiet. De vil sjekke trafikk opp mot telefonnummer, og IMEI ikke simkortet. (Mao. nytt sim-kort vil ikke hjelpe).

2. De kan avlytte samtaler og lese meldinger du sender og mottar
Dette kan gjøres enklest på fasttelefon, da det er bare å koble seg på ISDN/analog linje. Kan gjøres ved å ha enheter som plukker opp trafikk i gitt området og muligens på operatør side også.

- Igjen så må de ha loven på sin side om det skal gjøres på operatør side, men kan i TEORIEN gjøres ved å plassere ut avlyttningsutstyr, man skal ha dommergodkjenning, men igjen TEORIEN tilsier at de kan gjøre det uten.

Det her er de måtene jeg vet det kan gjøres på, det finnes lite informasjon om hvordan politiet i Norge gjør det. Men det gjøres ikke uten godkjennelse fra domstol, da beviset MÅ VÆRE LOVLIG HENTET FOR Å VÆRE GODKJENT SOM BEVIS.

Politiet kan legge frem bevis på at du har sendt meling om at du skal drepe noen, men vil ikke bli godkjent om det er skaffet på ulovlig måte. Det er også politiet sin jobb og vise frem at det er skaffet på lovlig måte.
Sist endret av Grossie; 3. februar 2016 kl. 20:57. Grunn: tabbet enter istedenfor caps lock...
Sitat av Grossie Vis innlegg
Er en del dårlige hypoteser her..

Politiet kan overvåke deg på flere måter:

1. De kan få utlevert samtale/sms LOGG det er hvem du ringer til, når du ringer, hvilken mast du var tilknyttet, og hvor lenge samtalen varte. Det er da hvem du sendte sms til, hvor mange og når, samt hvilket tårn du var knyttet til

- Dette krever rettslig godkjenning fra dommer, det er leverandør som gjør dette og leverer materiale til politiet. De vil sjekke trafikk opp mot telefonnummer, og IMEI ikke simkortet. (Mao. nytt sim-kort vil ikke hjelpe).

2. De kan avlytte samtaler og lese meldinger du sender og mottar
Dette kan gjøres enklest på fasttelefon, da det er bare å koble seg på ISDN/analog linje. Kan gjøres ved å ha enheter som plukker opp trafikk i gitt området og muligens på operatør side også.

- Igjen så må de ha loven på sin side om det skal gjøres på operatør side, men kan i TEORIEN gjøres ved å plassere ut avlyttningsutstyr, man skal ha dommergodkjenning, men igjen TEORIEN tilsier at de kan gjøre det uten.

Det her er de måtene jeg vet det kan gjøres på, det finnes lite informasjon om hvordan politiet i Norge gjør det. Men det gjøres ikke uten godkjennelse fra domstol, da beviset MÅ VÆRE LOVLIG HENTET FOR Å VÆRE GODKJENT SOM BEVIS.

Politiet kan legge frem bevis på at du har sendt meling om at du skal drepe noen, men vil ikke bli godkjent om det er skaffet på ulovlig måte. Det er også politiet sin jobb og vise frem at det er skaffet på lovlig måte.
Vis hele sitatet...
Hvordan avlytter/spaner de på datamaskinene til folk da? Fins det noen måte å finne ut om man blir spanet på gjennom pc'en? Mistenker jeg blir overvåket..
Sitat av zxcvbnm Vis innlegg
Hvordan avlytter/spaner de på datamaskinene til folk da? Fins det noen måte å finne ut om man blir spanet på gjennom pc'en? Mistenker jeg blir overvåket..
Vis hele sitatet...
Har ikke noe informasjon om det.. Virker ikke logisk at PST har en trojaner eller keylogger, som er den vanligste måten å gjøre det på.. Men de kan f.eks overvåke og få utlevert logger av facebook og andre tjenestetilbydere.
Sitat av Grossie Vis innlegg
Er en del dårlige hypoteser her..

Politiet kan overvåke deg på flere måter:

1. De kan få utlevert samtale/sms LOGG det er hvem du ringer til, når du ringer, hvilken mast du var tilknyttet, og hvor lenge samtalen varte. Det er da hvem du sendte sms til, hvor mange og når, samt hvilket tårn du var knyttet til

- Dette krever rettslig godkjenning fra dommer, det er leverandør som gjør dette og leverer materiale til politiet. De vil sjekke trafikk opp mot telefonnummer, og IMEI ikke simkortet. (Mao. nytt sim-kort vil ikke hjelpe).

2. De kan avlytte samtaler og lese meldinger du sender og mottar
Dette kan gjøres enklest på fasttelefon, da det er bare å koble seg på ISDN/analog linje. Kan gjøres ved å ha enheter som plukker opp trafikk i gitt området og muligens på operatør side også.

- Igjen så må de ha loven på sin side om det skal gjøres på operatør side, men kan i TEORIEN gjøres ved å plassere ut avlyttningsutstyr, man skal ha dommergodkjenning, men igjen TEORIEN tilsier at de kan gjøre det uten.

Det her er de måtene jeg vet det kan gjøres på, det finnes lite informasjon om hvordan politiet i Norge gjør det. Men det gjøres ikke uten godkjennelse fra domstol, da beviset MÅ VÆRE LOVLIG HENTET FOR Å VÆRE GODKJENT SOM BEVIS.

Politiet kan legge frem bevis på at du har sendt meling om at du skal drepe noen, men vil ikke bli godkjent om det er skaffet på ulovlig måte. Det er også politiet sin jobb og vise frem at det er skaffet på lovlig måte.
Vis hele sitatet...
Siden du mener andre har dårlig hypoteser, selv om hypotese ikke er riktig ord her. Så regner jeg med du kan legge fram kilder eller annet som underbygger dine påstander. Ellers er ditt innlegg også bare en teori, eller hypotese som du kaller det. Med et slikt innlegg uten kilder, så skaper du ikke mye troverdighet, tvert i mot så skaper du et inntrykk av en konspirasjonsteori.

Hvorfor skal dem sjekke trafikken opp mot IMEI, fremfor IMSI? IMSI identifiserer jo kunden, mens IMEI identifiserer radio-enheten (telefonen). Gitt at politiet overvåker telefoner utfra IMEI, og at den misstenkte selger/gir bort telefonen, da vil jo politiet overvåke et uskyldig offer som har kjøpt/fått telefon.

Hvorfor er det enklest å overvåke ISDN/Analoge linjer? Tror du politiet reiser ut til switching stasjonene eller står i hagen å graver etter linja og bruker strømtyver for å koble seg inn på linjen til den dem ønsker å overvåke?
Sist endret av 0xFF; 3. februar 2016 kl. 21:45.
Sitat av Grossie Vis innlegg
Er en del dårlige hypoteser her..
Det her er de måtene jeg vet det kan gjøres på, det finnes lite informasjon om hvordan politiet i Norge gjør det. Men det gjøres ikke uten godkjennelse fra domstol, da beviset MÅ VÆRE LOVLIG HENTET FOR Å VÆRE GODKJENT SOM BEVIS.
Vis hele sitatet...
Det som ofte skjer er at de avlytter telefonsamtaler og bruker info i samtalene til å innhente godkjente bevis. F.eks OP ringer kompis og sier møt meg der og da så kjøper jeg dop av deg, så vips står maja klar med bikkje og forelegg.
Hvor langt tilbake i tid kan de hente sms/anrop logger?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Dette brukes stort sett bare i saker hvor det mistenkes narkotikaomsetning i 2. eller 3. ledd. Altså såkalt "grov narkotikaforbrytelse".
▼ ... mange måneder senere ... ▼
de kan kontakte banken som du bruker (hvis du har bankkort) Ihvertfall i min så sto det i kontrakten at banken hadde lov til å avlytte alle telefonsamtalene mine og gi de videre til politiet som bevismateriale hvis jeg ble ettersøkt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av xx_Narkoman_xx Vis innlegg
de kan kontakte banken som du bruker (hvis du har bankkort) Ihvertfall i min så sto det i kontrakten at banken hadde lov til å avlytte alle telefonsamtalene mine og gi de videre til politiet som bevismateriale hvis jeg ble ettersøkt.
Vis hele sitatet...
LOL.

Nei.

Banken kan ta opp alle samtaler dei er part i - altså når du ringer banken, eller omvendt. Dei kan ikkje ta opp alle samtaler du har til andre, og eit slikt krav ville klart vore grovt urimeleg, og i strid med personopplysningslova om sakleg behov, og antakeleg og i strid med straffelova. Eit samtykke ville neppe vore gyldig heller.