Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4338
Hei jeg tok mda på fredag en uke siden, og fikk sjanse å ta molly på lørdag (etter en uke når jeg tok mda) men eg lur på om det er lurt å ta mdma etter en ukes vente tid? Hørt fra venna at eg borde vent minst en måned. Hva tenk dokker?
Sitat av Softyboy Vis innlegg
Hei jeg tok mda på fredag en uke siden, og fikk sjanse å ta molly på lørdag (etter en uke når jeg tok mda) men eg lur på om det er lurt å ta mdma etter en ukes vente tid? Hørt fra venna at eg borde vent minst en måned. Hva tenk dokker?
Vis hele sitatet...
Som en engangs-utskeielse er det ikke noe stress å droppe en uke etter, men ikke gjør det til en vane. 4uker i mellom(minst) er anbefalt for en grunn.
Sitat av moret Vis innlegg
Som en engangs-utskeielse er det ikke noe stress å droppe en uke etter, men ikke gjør det til en vane. 4uker i mellom(minst) er anbefalt for en grunn.
Vis hele sitatet...
Ok det har eg ikke tenkt på, neste gang blir nyttår. Men når jeg tar molly for den første gang, går det bra egentlig hvis eg far på konsert ?
Sitat av Softyboy Vis innlegg
Ok det har eg ikke tenkt på, neste gang blir nyttår. Men når jeg tar molly for den første gang, går det bra egentlig hvis eg far på konsert ?
Vis hele sitatet...
Jeg ville anbefalt deg og ta det for første gang i et lukket miljø med kjente kompiser, rett og slett for å lære seg og kjenne rusen for så og se om du faktisk bør ta det på konsert. Tenker da spesielt på hakking av kjeven,hvor utrolig man mye man faktisk vrenger trynet sitt, og dette er ikke noe greit ute i en stor folkemengde.

Men igjen, så er dette noe du selvfølgelig kan ta på en konsert første gang, men da hadde jeg vært obs! på vakter og andre nysgjerrige sladrehanker og folk som snakker i nærmiljøet.

Du kommer til og hakke med tennene, få blankpolerte øyne og ikke minst se ruset ut. Lykke til!
Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
Jeg ville anbefalt deg og ta det for første gang i et lukket miljø med kjente kompiser, rett og slett for å lære seg og kjenne rusen for så og se om du faktisk bør ta det på konsert. Tenker da spesielt på hakking av kjeven,hvor utrolig man mye man faktisk vrenger trynet sitt, og dette er ikke noe greit ute i en stor folkemengde.

Men igjen, så er dette noe du selvfølgelig kan ta på en konsert første gang, men da hadde jeg vært obs! på vakter og andre nysgjerrige sladrehanker og folk som snakker i nærmiljøet.

Du kommer til og hakke med tennene, få blankpolerte øyne og ikke minst se ruset ut. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Takk for svaret tenkte å starte hjemme med 0,1 dose og etter noen timer ta en til 0,1. Så skall jeg og kompiser se om vi vill og om vi klarer å gå til konsert. Hvis ikke så blir det en artig kveld uansett
Det er absolutt ikke anbefalt, men opp til deg selv. Hold deg til 4-6 ganger i året så beholder du magien.
Sitat av snickersogtwist Vis innlegg
Det er absolutt ikke anbefalt, men opp til deg selv. Hold deg til 4-6 ganger i året så beholder du magien.
Vis hele sitatet...
Er det så farlig, siste gang eg tok mda så kastet eg opp, så jeg kjente ikke mye av mda. Tror du at de er ikke anbefalt hvis eg tar 0,100 ?
Jeg tok mdma både to og tre helger på rad helt i starten da jeg oppdaget dette magiske stoffet. Jeg og min vennegjeng kunne ikke skjønne hva vi skulle med alkohol, da mdma var så mye bedre og billigere. Det tok ikke lang tid før jeg følte depresjon og angst kom krypende, så jeg lærte leksa på den måten. Da hadde jeg pause i noen måneder, og deretter Hatt miinst 1 måned mellom hver gang.

Sist jeg tok mdma er 6 mnd siden, og selv med måneders pauser (frem til da), fikk jeg aldri magien tilbake. Jeg mener hun "neurosoup"-jenta fra YouTube, som bodde i den undergrunns syre labben i statene, nevnte at magien man får i begynnelsen, begrenser seg til ca 10 ganger. Nå vet jeg ikke hvor vidt det er noe vitenskapelig hold i det hun sier, men for min del så stemmer nok det ganske bra. Nå skal det sies at jeg konsumerte mdma sikkert 30 ganger på 3 år. Men hvis jeg visste bedre back then, ville jeg nok holdt meg til en gang hver 3-5 mnd, for å beholde magien lenger.

I dag etter 6 måneder merker jeg ikke til noe til de negative effektene fra mdma. Og planen er å holde meg uten 6 måneder til, for forhåpentligvis få smake litt på hvordan det var i begynnelsen

Nå skriver jo du MDA, og MDMA om hverandre, og jeg vet ikke sikkert om det samme gjelder for begge.

Denne siden er forøvrig fin å ta en titt på.

http://www.rollsafe.org
Sist endret av wackwrack; 30. september 2016 kl. 06:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av wackwrack Vis innlegg
Jeg tok mdma både to og tre helger på rad helt i starten da jeg oppdaget dette magiske stoffet. Jeg og min vennegjeng kunne ikke skjønne hva vi skulle med alkohol, da mdma var så mye bedre og billigere. Det tok ikke lang tid før jeg følte depresjon og angst kom krypende, så jeg lærte leksa på den måten. Da hadde jeg pause i noen måneder, og deretter Hatt miinst 1 måned mellom hver gang.

Sist jeg tok mdma er 6 mnd siden, og selv med måneders pauser (frem til da), fikk jeg aldri magien tilbake. Jeg mener hun "neurosoup"-jenta fra YouTube, som bodde i den undergrunns syre labben i statene, nevnte at magien man får i begynnelsen, begrenser seg til ca 10 ganger. Nå vet jeg ikke hvor vidt det er noe vitenskapelig hold i det hun sier, men for min del så stemmer nok det ganske bra. Nå skal det sies at jeg konsumerte mdma sikkert 30 ganger på 3 år. Men hvis jeg visste bedre back then, ville jeg nok holdt meg til en gang hver 3-5 mnd, for å beholde magien lenger.

I dag etter 6 måneder merker jeg ikke til noe til de negative effektene fra mdma. Og planen er å holde meg uten 6 måneder til, for forhåpentligvis få smake litt på hvordan det var i begynnelsen

Nå skriver jo du MDA, og MDMA om hverandre, og jeg vet ikke sikkert om det samme gjelder for begge.

Denne siden er forøvrig fin å ta en titt på.

http://www.rollsafe.org
Vis hele sitatet...
Hei, jeg blir anbefalt av alle venner å ikke ta det fordi vi blir alle å ta det igjen om 3 måneder. Jeg lur bare om er det så skadelig at hvis jeg tar det bare den ene gangen i dag? Siste gang som jeg sa når jeg tok mda så kastet jeg opp, men kjente litt fortsett. De venner som tokk det 2 uker på rad sa at det gjør ikke mye, det skadd deg ikke. Men jeg lur på om det blir å ikke ødelage meg, bi det for kort ventetid hvis jeg tenker å ta det om 3 måneder, kanskje jeg borde sei nei til emma denne gangen?
Sitat av wackwrack Vis innlegg
Sist jeg tok mdma er 6 mnd siden, og selv med måneders pauser (frem til da), fikk jeg aldri magien tilbake. Jeg mener hun "neurosoup"-jenta fra YouTube, som bodde i den undergrunns syre labben i statene, nevnte at magien man får i begynnelsen, begrenser seg til ca 10 ganger. Nå vet jeg ikke hvor vidt det er noe vitenskapelig hold i det hun sier, men for min del så stemmer nok det ganske bra. Nå skal det sies at jeg konsumerte mdma sikkert 30 ganger på 3 år. Men hvis jeg visste bedre back then, ville jeg nok holdt meg til en gang hver 3-5 mnd, for å beholde magien lenger.

I dag etter 6 måneder merker jeg ikke til noe til de negative effektene fra mdma. Og planen er å holde meg uten 6 måneder til, for forhåpentligvis få smake litt på hvordan det var i begynnelsen

Nå skriver jo du MDA, og MDMA om hverandre, og jeg vet ikke sikkert om det samme gjelder for begge.

Denne siden er forøvrig fin å ta en titt på.

http://www.rollsafe.org
Vis hele sitatet...
Hvis effekten man får de første gangene aldri kommer tilbake, må det jo betyr at MDMA forandrer hjernen permanent på et eller annet vis? Hva skjer, og hvordan påvirker det en i dagliglivet?
Sitat av Softyboy Vis innlegg
Hei, jeg blir anbefalt av alle venner å ikke ta det fordi vi blir alle å ta det igjen om 3 måneder. Jeg lur bare om er det så skadelig at hvis jeg tar det bare den ene gangen i dag? Siste gang som jeg sa når jeg tok mda så kastet jeg opp, men kjente litt fortsett. De venner som tokk det 2 uker på rad sa at det gjør ikke mye, det skadd deg ikke. Men jeg lur på om det blir å ikke ødelage meg, bi det for kort ventetid hvis jeg tenker å ta det om 3 måneder, kanskje jeg borde sei nei til emma denne gangen?
Vis hele sitatet...
Avgjørelsen står helt og holdent på deg, og jeg ønsker ikke å anbefale deg å gjøre det idag, iom at det er undersøkelser som tilsier at det kan ta 4-6 uker før serotonin og ellers kjemien i hodet har stabilisert seg.

Jeg fikk heller ikke helt med meg om dette var ditt første møte med MDA, og når det gjelder oppkast, så er det en veldig vanlig bieffekt av det å komme opp. Personlig har jeg ikke opplevd at det å kaste opp har satt noen som helst demper på effekten. Jeg vil tro den reaksjonen er noe som skjer først etter at kroppen din har tatt opp stoffet, og er i omløp rundt i kroppen. I allefall det meste av det.

Personlig støtter jeg det Moret sier i posten over, at som en engangs greie går det sikkert bra, og blir du mest sannsynlig ikke å skade deg selv ved å gjøre det to helger på rad. Men jo oftere man gjør det, jo større vil farene bli for å få negative konsekvenser. Og jo oftere man gjør det, jo lettere blir kanskje å gjøre det igjen neste gang?

Som sagt må du veie det positive opp mot det negative og ta avgjørelsen på egenhånd.

Viktig å huske at hvis du ender opp med å ta MDMA idag, og du våkner imorgen uten noe nevneverdig negative effekter, så betyr ikke det at det er trygt å gjøre det til en vane.

Til slutt vil jeg jo si det at jeg har mange venner og bekjente, inkludert meg selv, som gikk i fella i starten, tok for lett på det, og rett og slett tok det for ofte. Ingen av oss har tatt noe skade av det i ettertid så vidt jeg vet, annet enn periodevis med depresjon og angst, som er en naturlig konsekvens. Men dette går stort sett over, ettersom hodet stabiliserer seg.

Alt som går opp, må på et punkt komme ned igjen.

Sitat av trehus Vis innlegg
Hvis effekten man får de første gangene aldri kommer tilbake, må det jo betyr at MDMA forandrer hjernen permanent på et eller annet vis? Hva skjer, og hvordan påvirker det en i dagliglivet?
Vis hele sitatet...
Jeg er hverken kjemiker eller lege, så mine uttalelser er helt og holdent basert på personlige subjektive erfaringer.

Jeg tror noen av årsakene til at intensiteten av opplevelsen dabber av er en konsekvens av at man psykisk sett vender seg til opplevelsen, som med alt annet. Vårt første møte med en opplevelse oppleves sterkere enn de resterende, vi vender oss til, og vet etterhvert mer og mer hva man går til og kan forvente seg. I motsetning til spesielt den første gangen, hvor man ikke har en anelse hva man har i vente.

På en annen side har vi den fysiske effekten av det (som jeg ikke vet med sikkerhet, men ønsker dele det jeg tenker om det, rett meg hvis jeg tar feil, vet at det er andre her med mer kunnskap ang dette), hvor kroppen muligens bygger en slags resistente mot det, eller toleranse om du vil. Noen vil jo da øke dosene, for å prøve å nå de samme nivåene igjen, med sikkert varierende utslag.

Ellers i hverdagen så har ikke dette påvirket meg i større grad enn nevnt, urolighet, angst, depresjon, ingen ting av dette har vært vedvarende, det kan ta et par dager til et par uker avhenger av dosering og hyppighet.

De negative sidene er for meg relativt enkle å ha med å gjøre, fordi jeg vet hva jeg begir meg ut på, og kan tilpasse meg selv deretter. I begynnelsen husker jeg at jeg var litt skremt av det negative etter effektene, fordi jeg ikke helt visste hva som forårsaket det.
Sist endret av wackwrack; 30. september 2016 kl. 12:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av trehus Vis innlegg
Hvis effekten man får de første gangene aldri kommer tilbake, må det jo betyr at MDMA forandrer hjernen permanent på et eller annet vis? Hva skjer, og hvordan påvirker det en i dagliglivet?
Vis hele sitatet...
Resonneringen din er helt riktig.

Man tenker seg at den langvarige toleransen skyldes de nevrotoksiske effektene av MDMA. Det finnes gode holdepunkter for at MDMA kan skade aksonterminalene til nevroner som slipper ut serotonin. Aksonet er den delen av nevronet som overfører impulser fra et nevron til andre. Aksonterminalen er delen av aksonet hvor nevrotransmittere oppbevares og slippes ut for å virke på andre nevroner.

Den serotonerge virkningen av MDMA oppnås ved at MDMA tas inn i disse aksonterminalene. Inne i aksonterminalene inngår MDMA i reaksjoner som bryter opp små sekker med nevrotransmittere (såkalte vesikler). Serotoninet fra disse vesiklene renner deretter ut i synapsen og yter virkning på nevronet som ligger inntil aksonterminalen.

Den mest innflytelsesrike hypotesen om hvorfor MDMA skader disse aksonterminalene går ut på at metaboliseringen av MDMA gir opphav til reaktive oksygenarter som degenererer terminalen gjennom oksygenering.

Her er en link til et bilde av skadene som ble dokumentert på serotonerge aksonterminaler hos aper etter et fire dagers doseringsregime av MDMA: https://d14rmgtrwzf5a.cloudfront.net...s/eslide17.gif

Dosene som ble gitt i denne studien er langt høyere enn typiske rekreasjonelle doser, så man kan ikke nødvendigvis generalisere omfanget av skaden som ble dokumentert til rekreasjonell MDMA-bruk hos mennesker. Likevel antar man at prosessen som gir opphav til disse skadene også finner sted ved lavere doseringer, og man har noen holdepunkter for at rekreasjonell MDMA-bruk kan gi skader av tilsvarende karakter, men av mindre omfang også hos mennesker. Se for eksempel: http://www.nature.com/npp/journal/v3.../1300736a.html

Slike skader kan forklare toleransen man utvikler til MDMA etter langvarig eller hyppig bruk. Siden de serotonerge aksonterminalene er kritiske for oppbevaring og utslipp av serotonin, gir det mening at skader på aksonterminalene fører reduksjon av de serotonerge effektene av MDMA.

Fordi skadene antas å oppstå fra opphopning av reaktive oksygenarter, har det vært spekulert at antioksidanter kan være effektive i å redusere skadeomfanget. Dette finnes det noen studier som antyder: https://erowid.org/chemicals/mdma/mdma_article3.shtml

Derfor er det grunn til å anbefale trådstarter (og alle andre som liker å ta MDMA) om å supplere rikelig med antioksidanter både før, under og etter bruk. Vitamin C og E er gode alternativer. Disse får du kjøpt som supplement på de fleste dagligvarebutikker. Spis også gjerne frukt og bær under turen, da disse inneholder antioksidanter og i tillegg smaker veldig godt på MDMA Blåbær er en personlig favoritt.