Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3653
Hei godtfolk. Jeg lurer på mye rart, og det siste som har satt seg er hvorvidt en person med allergi mot hund (eller hvilket som helst annet dyr) også vil få en allergisk reaksjon dersom han/hun spiser hund? Jeg vet at det hovedsaklig er stoff fra hundens hud folk reagerer på og at disse stoffene oftest påvirker øyne/nese/hals, men er det en mulighet for at det kan oppstå en allergi dersom en spiser kjøttet også?
Nei, jeg er ikke allergisk, og nei jeg har ingen planer om å spise en hund. Jeg er rett og slett nysgjerrig og vil høre andres synspunkter og viten om temaet.
Utifra det jeg har lest på Google kan som allergisk spise hund. Det er kunne hårene og hudpartikler? Man er allergisk mot. Men snakk med legen din for dikkerhet

Jeg spiser ikke hund om kommer ikke til og gjør det, men hva er egentlig så ille? ( om vi ser bort ifra de helt forjævlig forholdene de er i før de blir drept ) vi spiser ku, sau, hest, små søte kyllinger, kenguru?
Sitat av Kastrup Vis innlegg
Utifra det jeg har lest på Google kan som allergisk spise hund. Det er kunne hårene og hudpartikler? Man er allergisk mot. Men snakk med legen din for dikkerhet

Jeg spiser ikke hund om kommer ikke til og gjør det, men hva er egentlig så ille? ( om vi ser bort ifra de helt forjævlig forholdene de er i før de blir drept ) vi spiser ku, sau, hest, små søte kyllinger, kenguru?
Vis hele sitatet...
Det spesielle er at vi har for vane å bruke hunder som kjæledyr, hvertfall i vestlige land. Hunder har også til en viss grad flere "menneskelige" kjennetegn og "personlighet", fremfor de andre dyrene du presenterte.

Dog fra et primitivt ståsted, helt enig med deg, men da kan vi (nesten) like gjerne stille spørsmålet: kan det være så ille å spise mennesker?
Sitat av reklame Vis innlegg
Dog fra et primitivt ståsted, helt enig med deg, men da kan vi (nesten) like gjerne stille spørsmålet: kan det være så ille å spise mennesker?
Vis hele sitatet...
Å spise en annen skapning (Alt fra hunder til insekter) kan nok ikke sammenlignes med å spise sin egen rase. Selv i dyreriket er dette relativt uvanlig.
Nei. Du reagerer ikke om du spiser hund, marsvin, kanin eller whatever du er allergisk mot. Sett at du ikke sitter der og spiser rå pels...

Du kan dog være allergisk mot både hund og kjøtt, selv om dette blir litt utenfor opprinnelig problemstilling
Sitat av Kastrup Vis innlegg
Jeg spiser ikke hund om kommer ikke til og gjør det, men hva er egentlig så ille? ( om vi ser bort ifra de helt forjævlig forholdene de er i før de blir drept ) vi spiser ku, sau, hest, små søte kyllinger, kenguru?
Vis hele sitatet...
Tja, nå sporer vi litt av fra selve diskusjonen her, men en av de store problemene med å spise hunder fremfor alle de artene du listet opp er at hunder er et rovdyr. Det krever derfor utrolig mye mer energi for å avle opp hunder til mat, og hundekjøtt er dermed utrolig lite bæringskraftig. Dette gjelder stort sett alle landrovdyr, og ikke kun hunder.

Dette er da den økologiske problemstillingen med å spise hunder, og i tillegg har man jo den etiske problemstillingen (men den har vel de aller fleste en mening om allerede).
Crimea River
Alec's Avatar
Sitat av reklame Vis innlegg
Dog fra et primitivt ståsted, helt enig med deg, men da kan vi (nesten) like gjerne stille spørsmålet: kan det være så ille å spise mennesker?
Vis hele sitatet...
Litt offtopic, men det treffer vel under allergi og kjøtt..
Ved å spise et menneske og da spesifikt hjernen så kan man få en sykdom som heter Kuru, eller lattersykdommen.
Den er representert i spillet Rust og det finnes noe info på nett om det.

Om det kun gjelder stammer fra Papua Ny-Guinea eller over hele verden vet jeg ikke, men de var ihvertfall overrepresentert fordi de hadde et ritual om å spise hjernen til de døde.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Tja, nå sporer vi litt av fra selve diskusjonen her, men en av de store problemene med å spise hunder fremfor alle de artene du listet opp er at hunder er et rovdyr. Det krever derfor utrolig mye mer energi for å avle opp hunder til mat, og hundekjøtt er dermed utrolig lite bæringskraftig. Dette gjelder stort sett alle landrovdyr, og ikke kun hunder.

Dette er da den økologiske problemstillingen med å spise hunder, og i tillegg har man jo den etiske problemstillingen (men den har vel de aller fleste en mening om allerede).
Vis hele sitatet...
Vel, å avle opp hund for å spise dem er mer eller mindre bare teit. De flytter på seg altfor mye til at kjøttet blir godt.

I de land de faktisk spiser hund bruker man dem i stor grad til å konvertere restemat til hundekjøtt, ved å la dem spise restene man selv ikke ville spist/kan spise (og for land som Kina og Vietnam er ikke det spesielt mye). Hunder er forøvrig mer eller mindre alt-etende, så den vanlige rovdyr-logikken holder ikke mål her. Uansett, det er nesten utelukkende veldig fattige mennesker som gjør det for å spe på dietten med litt proteiner, og det henger virkelig på greip.

Jeg kan forøvrig love at mennesker med matbudsjett på mer enn 5 kroner dagen har *mye* bedre alternativer enn hundekjøtt. Fy fanden til trevlete helvete.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Uansett, det er nesten utelukkende veldig fattige mennesker som gjør det for å spe på dietten med litt proteiner, og det henger virkelig på greip.
Vis hele sitatet...
https://en.wikipedia.org/wiki/Dog_me...rent_situation
https://en.wikipedia.org/wiki/Dog_meat#Vietnam
https://en.wikipedia.org/wiki/Dog_meat#China

Det ser ut til å vere ei viss mengde overtru knytta til det, og det ser ut til at det ofte er relativt stivt prisa mat, så eg er ikkje heilt sikker på om analysen din er spesielt treffande.

At det er ein liten minoritet som et hundekjøt kan eg derimot gå med på. Og i t.d. Kina ser jo myndigheitene åpenbart på det som uønska, så det er gode odds for at det vil tørke inn med tid og stunder.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Å spise en annen skapning (Alt fra hunder til insekter) kan nok ikke sammenlignes med å spise sin egen rase. Selv i dyreriket er dette relativt uvanlig.
Vis hele sitatet...
Helt objektivt sett fra et ståsted med fokus på smak, konsistens og næringsinnhold, tror jeg ikke menneske er den værste rasen å spise, selv for menneske (om det så er samme rasen).

Poenget mitt var bare å dra den siterte teksten enda litt lenger for å understreke hvor rent etisk forkastelig jeg synes det er å spise hunder.

Ble en bisarr digresjon.
Sist endret av reklame; 18. august 2015 kl. 21:09.
Sitat av slashdot Vis innlegg
https://en.wikipedia.org/wiki/Dog_me...rent_situation
https://en.wikipedia.org/wiki/Dog_meat#Vietnam
https://en.wikipedia.org/wiki/Dog_meat#China

Det ser ut til å vere ei viss mengde overtru knytta til det, og det ser ut til at det ofte er relativt stivt prisa mat, så eg er ikkje heilt sikker på om analysen din er spesielt treffande.

At det er ein liten minoritet som et hundekjøt kan eg derimot gå med på. Og i t.d. Kina ser jo myndigheitene åpenbart på det som uønska, så det er gode odds for at det vil tørke inn med tid og stunder.
Vis hele sitatet...
Bare for ordens skyld, dette er utafor hva du kan stole på wikipedia som kilde på. Folk som lever som de lever, og man finner mer eller mindre null informasjon om hva som skjer i fattige landsbyer uten innlagt strøm på wikipedia.

Det som ender opp på wikipedia er derimot det som kan dokumenteres, som i dette tilfellet blir oppførselen til rike mennesker. Jeg må ærlig innrømme at jeg faktisk ikke var klar over fenomenet, da hadde jeg nevnt det, men dette kommer i tillegg til jeg skrev om hvorfor fattige spiser hund. Det stemmer nemlig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det som ender opp på wikipedia er derimot det som kan dokumenteres, som i dette tilfellet blir oppførselen til rike mennesker. Jeg må ærlig innrømme at jeg faktisk ikke var klar over fenomenet, da hadde jeg nevnt det, men dette kommer i tillegg til jeg skrev om hvorfor fattige spiser hund. Det stemmer nemlig.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje utenkjeleg at mange fattige og et det, men det er eit problem som er i litt motsett ende av relativt målretta og storskala oppdrett av hunder for mat - som vi vel er einige om at wikipedia er god nok dokumentasjon på - for å ikkje nevne at det er medieoppslag frå tid til annan.

Ikkje at eg har spesielt sterke meininger rundt at dei et hund - så lenge dei behandler dyra bra greier eg ikkje å sjå dei heilt ekstreme prinsipielle forskjellane frå t.d. gris.
Sitat av reklame Vis innlegg
Helt objektivt sett fra et ståsted med fokus på smak, konsistens og næringsinnhold, tror jeg ikke menneske er den værste rasen å spise, selv for menneske (om det så er samme rasen).
Vis hele sitatet...
Leste innlegget ditt litt feil, så svaret mitt virket i grunn litt bitchy (Det var ikke ment slik selvsagt). Du skal absolutt ikke se bort ifra at menneskekjøtt er en delikatesse, ettersom vi har en veldig frisk oppbygning, iallefall de fleste av oss. Fra alvor til spøk; Du ser jo alle filmene av folk som spiser sin egen døde hud o.l. som virker til å kose seg med det
Sist endret av SoppVandreren; 21. august 2015 kl. 11:08.
Jeg hadde unngått å spist hund hvis jeg var allergisk. Søsteren min er allergisk og reagerer til og med på spyttet fra hunden, hun får helt flambert hud der hunden hadde slikket.

Hun var også uheldig nok i barnehagen å lande på hundebæsj med klærne sine da hun falt og fikk en alvorlig reaksjon av stanken og at det havnet på huden hennes.

så NEI. Anbefaler det ikke
Sitat av reklame Vis innlegg
Det spesielle er at vi har for vane å bruke hunder som kjæledyr, hvertfall i vestlige land. Hunder har også til en viss grad flere "menneskelige" kjennetegn og "personlighet", fremfor de andre dyrene du presenterte.

Dog fra et primitivt ståsted, helt enig med deg, men da kan vi (nesten) like gjerne stille spørsmålet: kan det være så ille å spise mennesker?
Vis hele sitatet...

Nei virkelig ikke - å spise hunder kan på ingen som helst måte sammenliknes med kannibalisme. Det etiske rundt det å spise hund får hver enkelt ta et standpunkt til.
Sist endret av frtoretang; 21. august 2015 kl. 18:22.
Jeg er allergisk mot pelsdyr, både ku, okse og gris, samt dyr med fjær. Jeg drikker både melk, spiser egg og burger, nada problem

mvh oddi
Sitat av emmma Vis innlegg
Jeg hadde unngått å spist hund hvis jeg var allergisk. Søsteren min er allergisk og reagerer til og med på spyttet fra hunden, hun får helt flambert hud der hunden hadde slikket.

så NEI. Anbefaler det ikke
Vis hele sitatet...
Å få utslett fra spyttet til dyr man er allergisk mot er en helt vanlig reaksjon, og dette blir noe helt annet enn å spise kjøttet. Jeg har selv spist kjøttet til dyr jeg er allergisk mot uten problemer, og jeg kan ikke finne noen kilder som bekrefter at man reagerer på kjøttet til dyr man er allergisk mot. Merk dog kjøttallergi:
Sitat av Martinus Løvik, ekspert på allergi
Når det gjelder matallergi ’skal man aldri si aldri’ – allergi er en ytterst personlig tilstand, alle kan være forskjellige og alle må selv i siste omgang finne ut hva de tåler og hva de ikke tåler.
Vis hele sitatet...
Sitat av emmma Vis innlegg
Hun var også uheldig nok i barnehagen å lande på hundebæsj med klærne sine da hun falt og fikk en alvorlig reaksjon av stanken og at det havnet på huden hennes.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg vansker for å tro på. Hvor lenge siden er dette? Jeg tror du husker feil og/eller blander sammen episoden med en annen
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nei virkelig ikke - å spise hunder kan på ingen som helst måte sammenliknes med kannibalisme. Det etiske rundt det å spise hund får hver enkelt ta et standpunkt til.
Vis hele sitatet...
Du svarer på et spørsmål jeg ikke har stilt! Du snakker om etikk - jeg snakker smak.

Jeg har ikke sagt eller stilt spørsmål om dette kan sammenlignes. Det jeg sier er at kjøttet til menneske umulig kan være "så ille" sammenlignet med hundekjøtt-sett fra et primitivt syn ut fra smak, konsistens og næringsinnhold. Jeg har dog aldri smakt noen av delene.